מרכבה סימן 4 - טנק משוחרר ממגבלות

טליק, אלוף (מיל') ישראל טל, אבי טנק המרכבה שפרש לא מכבר מתפקידו, ואשר הגה, יזם ועמד מאחורי הפיתוח של הטנק החדיש מרכבה סימן 4, מדגיש כי עוד לא עבר זמנה של המלחמה הניידת והמשוריינת. באהבה ובלהיטות שאינה יודעת גבול הוא מציין כי הטנק סימן 4 תוכנן כשהוא משוחרר מכמה אילוצים קשים בעבר. הטנק הוא הרבה יותר מפלטפורמה ניידת שנושאת מקלעים, הוא מציין. מה שמציין אותו זה התותח הגדול והחזק, ולא המקלעים. עוד הוא מציין כי לצבא ארה"ב היו בפתיחת מלחמת העולם ה-2 רק 30 טנקים החמושים במקלעים בלבד!

 

אל"ם (מיל') שאול נגר

כמו במגנט נמשכנו לפגוש את טליק ולשמוע מפיו, על מאחורי הקלעים של הופעת טנק המרכבה סימן 4. שורה מרשימה של חידושים והמצאות ליוותה את לידתו של הטנק, מהם יחידים ומיוחדים בעולם שטרם נראו כמותם. שמענו על אחדים מהם. בראש וראשונה מקדים טליק ומציין כי כל אחד מהדורות של טנקי המרכבה, סימן 1, 2, 3 ו-4 מהווה קפיצת מדרגה בכל אחת מקבוצת התכונות הביצועיות של טנקים. רק לדוגמה סימן 2 עולה על מרכבה סימן 1 בניידות תודות לתיבת הילוכים חדישה ביותר שיש למרכבה סימן 2, מרכבה סימן 3 עולה בתכונות האש, עוצמת האש, המיגון והניידות, בהגנה, על מרכבה סימן 2, מרכבה סימן 4 עולה על סימן 3 בכל התכונות באותה פרופורציה, כמו ההבדלים בין הדורות הקודמים. בכל אחד משלושת הדורות האלה, 2, 3 ו-4, הוא מציין, השתדלנו כבר בשלב התכנון, לתכנן טנק שיעלה בסדרי גודל איכותיים עולה על קודמו, והבאנו בחשבון, תמיד, את נקודות התורפה ואת החסרונות של כל דור. כך גם סימן 4 הושפע ממגבלות או חסרונות של סימן 3. תמיד שאפנו לדיוק כמעט אבסולוטי, תמיד שאפנו לדרגת ניידות אדירה ותמיד שאפנו ליותר ביצועים. סימן 4, למשל, הוא טנק שנותן הגנה בפני סוג נשק הנ"ט המודרני ביותר בעולם. עוד הוא מוסיף כי המרכבה סימן 4 זה הטנק היחידי בעולם שבאמצעות התותח המצוין שלו שאנחנו פיתחנו, והתחמושת המצוינת, יכול להפיל מסוקים בטווחים ארוכים, בניגוד ליכולת של כל טנק אחר בעולם, ובזכות דיוקים שאין בטנקים אחרים בעולם, בירי נגד מטרות נעות.

 

משוחרר ממגבלות

בטנק מרכבה סימן 4 החלטתי להיפטר ממגבלת תכנון בסיסית בתכנון טנקים, הוא אומר. המגבלה הבסיסית בתכנון טנקים היא שהפתחים בטנק, עמדות מפקד, טען וכן הלאה, הן אילוץ תכנוני שמחייב לתת מענה לבעיות כאלה שהן נקודות תורפה. כדי לענות עליהן צריך להוסיף משקל. כדי לתת תשובה על אילוצים מהסוג הזה החלטתי לבטל חלק מהמאפיינים של טנקים מסוג זה, להיפטר מחלק מהמאפיינים כדי להתגבר על האילוץ. בטנק מרכבה סימן 4 אין פתח בגג לטען וכך מושגת רציפות במיגון המשובח המכסה את שטח הגג. והאילוץ הוא גם תכנוני של גיאומטריה, וגם אילוץ תכנוני של משקל, ושל state of the art של מיגון, של טכנולוגית המיגון. כדי להתגבר על הדברים האלה פיתחנו המצאות בתחומים האלה כך שהתאפשר לנו להתגבר על האילוצים שהיו בדורות קודמים.

 

התותח הוא העיקר

הנשק העיקרי של הטנק הוא כמובן התותח, מעבר לתותח יש לו בסך הכל עוד שני מקלעים 7.62 מ"מ (ומרגמה 60 מ"מ). למקלעים יש לו טווח מוגבל ועוצמה מוגבלת. שאלנו האם לא ראוי לצייד את הטנק גם בנשק משני יותר רציני כמו תותח קל. השאלה הזאת טובה לגבי כל טנק בעולם מהיום שהמציאו את הטנק הראשון ועד היום, משיב טליק נחרצות. אני רוצה שהתשובה שלי תיכתב ברור, הוא מדגיש. אין מקום לשאלה זאת כיוון שהטנק מעצם מהותו וטבעו הוא מערכת נשק אשר בכל הנוגע לעוצמת האש, נותנת את הבכורה והעדיפות לתותח הגדול והחזק, ולא למקלעים. הטנקים הראשונים בהיסטוריה היו מצוידים רק במקלעים. אבל, המצאת הטנק היא הרבה יותר מפלטפורמה ניידת שנושאת מקלעים. אתה רוצה דוגמאות, במלחמת ספרד ניסו המעצמות הגדולות טנקים שהיו מצוידים רק במקלעים. ודוגמה אחרת, שאומרת את הכל. כשפרצה מלחמת העולם השנייה, לארצות הברית של אמריקה היו רק 30 טנקים, אפילו אחד מהם לא היה מצויד בתותח. התותחים הופיעו אחר כך על הטנקים האמריקאיים. זה היה צי הטנקים של ארה"ב ואילו אח"כ הופיע הגראנט, שזה קודמו של השרמן הידוע, עם תותחים אמיתיים של טנקים.

 

הטנק ימשיך לתמרן בלוחמת היבשה

הטנקים כיום משתתפים אפילו באינתיפאדה אך יש הטוענים כי המלחמות בעתיד יוכרעו באש. איך אתה רואה את הטנק בעתיד במלחמה, האם אתה רואה גם לעתיד הרחוק שהטנק, בגלל התמרון ויכולת ההישרדות ימשיך לככב ביבשה, או שמשהו יתהפך ביבשה, שאלנו.

אני לא רוצה לחבר את שני הדברים יחד, אין מקום לחיבור. ברור שמבחינת ההכרעה ביבשה עוד לא עבר זמנה של המלחמה הניידת והמשוריינת. תמיד ינסו לתמרן את האויב. זכור את המילה, לתמרן, הוא מדגיש. תמיד ינסו, תמיד יהיה צורך בנשק שיכול להשמיד אויב בטווחים גדולים מאוד, תמיד יצטרכו להיעזר בכל ארסנל הנשק שרוח האדם המציאה כדי לסייע לחילות אחרים ביבשה. המרכבה סימן 4 נועד על ידינו, כאשר תכננו אותו, להיות הטנק המוחלט, שאין לו מתחרה בעולם בין הטנקים בטווח הנראה לעין.