פיתוח מרכבה סימן 4 - קצר וקולע

טנק המרכבה סימן 4 עשה בזמן שיא את הדרך מהצרכן, חיל השריון שהגדיר את הצורך והמאפיינים הדרושים, ליצרן, מנהלת תוכנית הטנק, וחזרה לצרכן כמוצר מפס הייצור. מסע קצר זה התאפשר הודות לאנשים מקצועיים ומסורים, "פריקים" של מרכבה.

אל"ם עמיר ניר*

פיתוח טנק המרכבה סימן 4 החל בסוף שנת 1999, למעט חטיבת הכוח 1500 כ"ס שפיתוחה החל לפני למעלה מעשר שנים. מרבית מערכות הטנק חדשות לגמרי והן מבוססות על ה-STATE OF THE ART של הטכנולוגיה בעולם.

הטנק החדש מביא איתו בשורה בכל שלושת המאפיינים העיקריים של הטנקים: מערכת מיגון, המקנה לטנק רמת מיגון גבוהה, שטחי כיסוי גדולים לרבות מיגון נגד התקפות עיליות; ניידות, על בסיס חטיבת כוח הכוללת מנוע 1500 כ"ס מפוקד מחשב עם מערכות תפעול ואיתור תקלות וממסרת מודרנית; עוצמת אש שמקנה לטנק הגדלה משמעותית של טווחי גילוי, זיהוי ויכולת השמדת מטרות רק"ם וחוליות נ"ט וכן תותח 120 מ"מ המותאם גם לירי של תחמושות מתקדמות.

בטנק הותקנו אמצעי תצפית חדישים שמאפשרים יישום של תפיסת לחימה מתוך הטנק במדפים סגורים תוך מיצוי יכולות המיגון של הטנק. בנוסף הותקנה בטנק מערכת תפעול חדישה שמאפשרת למפקד הטנק ושאר הצוות הפעלה נוחה ומהירה של כל מערכות הטנק ושליטה טובה בהם, יחד עם ניהול יעיל של הלחימה בשדה הקרב המודרני.

ייצור הטנק כבר בעיצומו והטנקים הראשונים יימסרו תוך זמן קצר לחיל השריון לקליטה והטמעה של הטנק ביחידות השדה. לצד הפעילות של חיל השריון מבוצעת גם פעילות לוגיסטית ענפה של אנשי חיל החימוש באט"ל, בכל הקשור למערך ההדרכה ואחזקה שיתאים לטנק מודרני זה.

תהליך פיתוח הטנק מאופיין בלוח זמנים קצר מאוד שהתאפשר אך ורק תודות לאנשים מקצועיים ומסורים מאוד במנהלת תוכנית הטנק (מנת"ק) שבמשרד הביטחון ובראשות פיתוח הטנק (רפ"ט) שבחיל החימוש, שרובם משרתים בפרויקט המרכבה שנים רבות תחת שרביטו של האלוף (מיל') ישראל טל, אבי טנק המרכבה, שהנחיל והשריש בנו ערכים של מקצוענות, יסודיות ומסירות ללא גבול לפרויקט המרכבה ולחיל השריון. ראוי לציין גם את ההירתמות הבלתי מסויגת של מפעל המרכבה (השייך לאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה – אט"ל) והתעשיות הביטחוניות, שהן שותפות ותיקות ונאמנות של פרויקט המרכבה, שהוכיחו גם הפעם שהן יכולות לספק מערכות איכותיות בלוח זמנים כמעט בלתי אפשרי.

חיל השריון היה והינו שותף מרכזי בכל התהליך ותרומתו להצלחת הפיתוח הינה מכרעת, החל בהגדרת המאפיינים של הטנק, דרך קבלת ההחלטות במהלך הפיתוח ומספר רב של ניסויים ובדיקות תפעוליות שנועדו להבטיח את התאמת הטנק לצרכים, ליעדים ולסטנדרטים הגבוהים שהוכתבו על ידי חיל השריון.

* אל"ם עמיר ניר – ראש הראשות לפיתוח טנק המרכבה לשעבר במפקדת קצין החימוש הראשי, עוסק שנים רבות בתפקידים שונים בפרויקט המרכבה

רף גבוה ואתגר

בראשות פיתוח טנק (רפ"ט) של המרכבה משרתים קצינים וחוגרים שהם מהנדסים ובעלי מקצועות אחרים מהטובים הקיימים בחיל החימוש. בתוכם אפשר למצוא בעלי מומחיות ייחודית ברמה עולמית, לדוגמה בתחום חטיבת הכוח (המנוע והממסרת) ובתחום מערכת ההסעה (המזקו"ם). ראשי הצוותים המנהיגים את הפיתוח בקיאים ומעודכנים בטכנולוגיות טנקים ובפועל מבצעים חלק ניכר של הפיתוח בתוך המערכת הצבאית ובמרבית הנושאים מנחים ומובילים את הפיתוח בתעשייה הנעשה אף הוא על-ידי מיטב המומחים. הדרישות הקפדניות שמוצבות בפני התעשייה הן בפיתוח והן בשלבי הניסויים ובכל היבט טכני אחר, הם המציבים רף גבוה המביא להעלאת הרמה הכללית בתחום רק"ם בארץ.