טנק טורקי עם מערכת ישראלית שרד פגיעת נ"ט של דאעש

לפי דיווח במגזין הביטחוני ג'יינס, שכבות מיגון של תעש על שריונו של טנק טורקי מנעו פגיעה קשה מטיל שנורה על ידי לוחמי המדינה האיסלאמית.

 ערך: סא"ל (במיל') מיכאל מס. הכתבה מאת יואב זיתון, ynet, 21 באפריל 2016

המיגון ישראלי, הטנק טורקי והתוקף – מדאעש: המגזין הביטחוני המוערך בעולם, "ג'יינס", פרסם ביום 21 באפריל 2016, כי טנק מדגם M60T מתוצרת ארה"ב ששודרג על ידי התעשייה הצבאית הישראלית (תעש מערכות) בעשור הקודם, הצליח ככל הנראה לשרוד פגיעת טיל נ"ט מתקדם שנורה על ידי לוחמי המדינה האיסלאמית בעיר העיראקית באשיקה.

טנק 'סברה' טורקי ניפגע ע"י טיל 'קורנט'. מקור הצילום לא ידוע

מדובר בטיל מתקדם ומונחה נגד טנקים מתוצרת רוסית מדגם 129K9, המכונה "קורנט" ששוגר לעבר הטנק הטורקי שהתמקם בגבעה סמוכה. הטנק נפגע על ידי הטיל, אך הטנק לא נשרף ולא התפוצץ, בזכות שכבות המיגון הישראליות שהוא עטה על שריונו. המגזין ציטט פרסום של דאעש על התקרית, שכלל גם תמונות מהאירוע, אשר התרחש 30 ק"מ צפונית מזרחית לעיר מוסול שבצפון עיראק.

נוכחות צבא טורקיה בבאשיקה ובגזרות אחרות בעיראק התגלתה לפני חמישה חודשים, מה שהוביל את בגדד לדרוש מטורקיה להסיג את כל כוחותיה משטחה. אנקרה התעלמה מדרישה זו והצהירה שהבסיס בבאשיקה הוקם לצורך הכשרת מיליציה מקומית שאמורה לסייע בגירוש כוחות דאעש ממוסול. (ynet).

אנליזה של מקום וקו הפגיעה

הוספת המערכת:

הטנק הטורקי הינו תוצר של פרויקט השבחה שביצעה התעש לחלק מסד"כ הטנקים הטורקי מסוג "פטון" מדגם M60A3. ההשבחה תוכננה על ידי תעש מישראל מיפעל "סלבין", אשר ניהלה את הפרוייקט תוך משא ומתן מתיש עם משרד הביטחון הטורקי. ביצוע ההשבחה נעשה על ידי התעשייה הביטחונית הטורקית וכלל בעיקר ההתקנה של תותח חלק קדח בקוטר 120 מ"מ, חליפת מיגון מתקדמת, מערכת בקרת אש וכן את התקנתה של חטיבת כוח (מנוע וממסרת הילוכים ) מתוצרתMTUהגרמנית. שינויים בוצעו גם במערכת המיתלים במזקו"ם, בסינון האוויר למנוע, וכן הותקנה מערכת כיבוי אש אוטומטית.
הטנק אשר כונה בשם המסחרי "סברה" או M60T נמסר לראשונה לצבא הטורקי ב-2005 לצורך ניסויים ואישור דגם. כ-170 טנקים מסוג זה יצאו מליין ההשבחה בטורקיה בין השנים 2007 ל-2009 כאשר בכולן מותקנות המערכות שסופקו על ידי תעש. חשוב לציין שתחילתו של פרויקט ההשבחה התנהלה בעידן יחסים חמים בין טורקיה וישראל.

סברה טורקי – אבטיפוס בוצע על ידי התעש. צילום: תעש

מנכ"ל משהב"ט לשעבר, אלוף (במיל') אודי שני בטקס מסירת הטנקים לצבא הטורקי. צילום: אוסף מיכאל מס

טנק סברה מוצג בתערוכה בטורקיה

 

טנק סברה M60T טורקי בקרבות בדרום מזרח טורקיה. מקור הצילום לא ידוע

 

טנק סברה טורקי. ביצועים ויכולת גבוהה

לצפיה בכתבה, ראו כאן

למאמר בג'יינס, ראו כאן

לסרטון השיגור והפגיעה, ראו כאן

לסרטון על ביצועי הטנק ונתונים טכניים, ראו כאן