בשביל הבנים הדרוזים

רק השבוע נחנך השביל וכבר הגיעו רבים, יחד עם הרמטכ"ל ובכירים נוספים להשתתף במרוץ המסורתי ולחלוק כבוד ל-409 חללי בני העדה הדרוזית. "החזון שלנו הוא שהשביל הזה יהפוך להיות בדיוק כמו שביל ישראל"

 נטע לוי (מאתר צה"ל, 31 באוקטובר 2015)

צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט, אלופים מכלל יחידות הצבא, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, שרים, ח״כים ומאות חיילים ואזרחים לקחו חלק במירוץ ״בשביל הבנים״ שהתקיים אתמול בכרמל. "החזון שלנו הוא שהשביל הזה יהפוך להיות בדיוק כמו שביל ישראל, במיוחד בזכות מה שהוא מסמל ובגלל הסיבה שהוקם", הסביר סגן ענאן ביבר, ראש מנהל אוכלוסיות והאחראי על אירוע חניכת השביל.

אחד מהמשתתפים במירוץ הוא רס״ן נאזם פארס, קצין הלוגיסטיקה של חטיבה 188, אשר קרוי על שמו של בן דודו שנהרג במלחמת לבנון הראשונה. לדבריו, ההשתתפות במרוץ, בשביל החדש שנסלל, מהווה סגירת מעגל עבורו. "השביל הזה מחבר אותי לבן דוד שלא זכיתי להכיר אבל מלווה אותי במהלך כל החיים שלי, גם עכשיו", הוא משתף. "סיפרו לי עליו המון מאז שהייתי ילד, אבל לצערי לא זכיתי להכיר אותו". לדבריו, הסיפור של נאזם השפיע על כל המשפחה, "עד היום אני מתגאה לשמוע עליו סיפורים מבני המשפחה ומאנשי צבא, גם כאלו שהיו איתו ברגעים האחרונים. בחרתי להמשיך בדרך שלו".

מעבר לסיפור האישי שלו, מדגיש רס"ן פארס שמאחורי רעיון השביל ישנו סיפור גדול יותר. "השביל הזה מסמל עבורי את החיבור בין העדה הדרוזית והמדינה. אני רואה זכות גדולה להיות חלק מזה", הוא אומר. "זה לא מובן מאליו שבתקופה המתוחה הזו כל כך הרבה אנשים הגיעו להשתתף במירוץ, ביניהם גם אנשי צבא בכירים", מספר. "זה מעיד על החיבור העמוק שיש בין העדה הדרוזית למדינה ואני גאה להיות חלק מהמקום הזה".

מנציחים את המורשת

השביל, אשר מחבר בין 18 כפרים דרוזים, נחנך השבוע בנוכחות מאות חיילים ושוטרים. גם חבריו של רס"ן פארס מהחטיבה הגיעו להניח אבן בשפרעם, "זה מחמם לראות את האכפתיות מהצד השני", משתף. כל יחידה צבאית שהגיעה לחניכה התארחה בכפר דרוזי אחר ופגשה משפחות שכולות דרוזיות בנות הכפר שסיפרו על המורשת של יקיריהם. "המטרה בשיח הזה היא להכיר לחיילי צה"ל את המורשת של העדה הדרוזית", הוסיף סגן ראש מנהל אוכלוסיות, סגן ביבר.

לפי חזון המייסדים, כבר בקרוב יחלו מדריכי טיולים להעביר באזור סיורים, ותושבי הכפרים רק מחכים להזדמנות לארח את המטיילים. השביל אשר משתרע לאורך של 226 קילומטרים, מהכרמל ועד הגליל הוקם לזכר 409 חללי העדה הדרוזית, ומטרתו היא להנציח את החיבור העמוק שבין העדה לצבא. מוביל ההקמה, תא"ל (מיל') אמל אסעד, עושה זאת בשם אחיו, וופא אסעד ז"ל אשר נהרג בקרב נגד מחבלים לפני 22 שנים.

 

בשביל הבנים הדרוזים. לרוץ, לרכוב ולטייל. לזכרם של בני העדה הדרוזית שנפלו במערכות ישראל

"זהו פרויקט לאומי חשוב שמטרתו להדק את הקשר הקיים בין העדה הדרוזית לעם ישראל ולמדינה המדהימה שלנו", סיכם אל"ם ווג'די סרחאן, ראש מנהל אוכלוסיות באגף כוח האדם. "החיילים בני העדה הדרוזית משרתים בצה"ל מאז קום המדינה בכלל היחידות ומשתלבים בצורה מלאה", הדגיש. "חשוב לנו להנציח אותם בדרך ייחודית. אנחנו רוצים שכל עם ישראל יבוא ליהנות ולהביט בנוף המדהים שבסביבת הכפרים הדרוזים".