מאמצים להקמת מצפור להנצחת חלל צה"ל - סרן עמרי טל, ז"ל

הוד: חבריו של סרן עמרי טל ז"ל, שנהרג במהלך מבצע צוק איתן, מגייסים 120 אלף שקל להקמת מצפור על שמו במצוק מבוא חמה שאותו הגדיר: המקום בעל הנוף היפה ביותר בצפון

יעל שני (מאתר ynet, 2 ביוני 2015)

לזכרו של עמרי: חבריו של סרן עמרי טל ז"ל מיהוד, שנהרג במהלך מבצע צוק איתן, מבקשים להנציח אותו באמצעות הקמת מצפור על שמו במצוק מבוא חמה בדרום רמת הגולן. את המקום הכתיר טל לפני מותו "בעל הנוף היפה ביותר בצפון כולו". כעת מבקשים חבריו לגייס 120 אלף שקל לשם הקמת המצפור ועל מנת שיוכלו לחנוך אותו לזכרו של עמרי ביום הולדתו ה-24 שיחול באוקטובר הקרוב.

טל, בן 22 במותו, היה לוחם שריון בעוצבת ברק. הוא נהרג מפגיעת פצצת מרגמה בשטח המועצה האזורית אשכול ב-31 ביולי 2014 והותיר אחריו הורים, אסתי ויורם, ואח, רותם.

עמרי טל ז"ל. "הוא תמיד היה מוכן לקחת תיק ולצאת לטייל" (צילום: באדיבות המשפחה)

ביום הכניסה הקרקעית לרצועת עזה במבצע צוק איתן, בעודו מטייל בצפון הארץ במהלך חופשה מהצבא, קיבל טל שיחה ממפקדיו שבה נאמר: "תגיע במהירות האפשרית לדרום". כיוון שהוא היה באזור שבו התחבורה הציבורית מועטה, טל נענה בחיוב להצעה לטרמפ מזוג שפגש.

אותו זוג שהסיע את עמרי העלה מספר ימים לאחר מותו פוסט לפייסבוק: "נסענו לטייל בצפת ועצרנו ליד תחנת אוטובוס שבה עמד קצין קרבי. הצענו לו טרמפ. הוא סיפר לנו שהוא קצין בשריון שהיה בביקור בצפת אצל סבתא שלו. הוא סיפר שהוא מאוד אוהב לטייל ולצלם, וכשסיפרנו לו שאנו מחפשים מקום לצלם את השקיעה הוא המליץ לנו על מבוא חמה. הוא סיפר בפירוט על הדרך, הוא הכיר כל שביל ואבן ואמר לנו שזה מקום בלתי נשכח. הגענו לתחנה, נפרדנו לשלום והמשכנו בנסיעה. באותו לילה צה"ל נכנס קרקעית לרצועה, ומדי פעם חשבתי על אותו קצין שהיה בדרכו לדרום. מספר ימים לאחר מכן פתחתי את הטלוויזיה וראיתי שאחד ההרוגים שנהרגו מפצצת מרגמה במהלך הלילה הוא קצין שריון בן 22 מיהוד. ראיתי את תמונתו של עמרי ונפל לי הלב, הדמעות התחילו לזלוג. עמרי טל, 20 דקות בדיוק הספיקו כדי שתיכנס לנו ללב".

חבריו של טל נתקלו באותו פוסט בפייסבוק, ובעקבות זאת החליטו לצאת ולחפש את המקום היפה שאותו אהב עמרי. הם פתחו קבוצת פייסבוק לזכרו בשם "החברים של עמרי – קבוצה לזכרו של סרן עמרי טל ז"ל" וכתבו: "עמרי אהב את היופי שבטבע ובנופים, ויותר מכך, ידע גם לראות את היופי בכל בני האדם. לנו, המשפחה והחברים, אין ספק שזיכרונך הוא חלק מנופה ויופייה של מדינת ישראל. עמרי אפילו 'דאג' להשאיר אחריו צוואה שבה הוא אומר היכן הוא רוצה שנזכור אותו. הרי זו הנקודה על המצוק של מבוא חמה שאותה הכתיר לבעלת הנוף היפה ביותר בצפון כולו. בעזרתם של אנשים מקסימים מהקרן הקיימת לישראל אנו נוכל לחנוך את המצפור לזכרו ביום הולדתו ה-24, שיחול באוקטובר הקרוב, במקום שאותו אהב. המצפור המתוכנן נמצא כמה מטרים בודדים מתחילתו של המקטע הדרומי ביותר של שביל הגולן ובסמיכות לכביש, ולכן יספק הן פינה של שקט ומרגוע להולכים בשביל והן מקום להדרכת טבע ומורשת לתלמידים וחיילים. לשם הקמת המצפור אנו זקוקים ל־120 אלף שקל. ניתן לתרום ישירות לקרן קיימת לישראל דרך עמוד באתר שנוצר במיוחד למטרה זו".

"אחרי שנתקלנו בפוסט שפרסם הזוג החלטנו שאנחנו חייבים למצוא את מבוא חמה", סיפר השבוע חברו הטוב, אבירם סינואני. "עשינו טיול כמה חברים קרובים שלו במהלך הקיץ האחרון והגענו למקום הזה, וככה התחיל הרעיון להקים מצפור לזכרו. זה מקום מדהים ביופיו".

סינואני ממשיך: "קשה להסביר את האהבה של עמרי לטיולים. הוא היה טיפוס מיוחד שתמיד היה מוכן לקחת תיק ולצאת לטייל. גם בסופי השבוע שיצאנו הביתה מהצבא, כשכולנו רק רצינו לנוח, הוא העדיף להתגלגל ברחבי הארץ. היו לו חברים בכל מקום, הוא היה נקשר להמון אנשים וכל פעם היה מטייל עם מישהו אחר. אנחנו מטיילים הרבה אחד עם השני מאז שהוא נהרג ובכך אנחנו מרגישים שאנחנו מחיים אותו.

"באמצעות המצפור אנחנו מקווים שגם יהיה לנו מקום להגיע אליו ולהיזכר בו, וגם שייצא להרבה מטיילים להגיע לשם, לראות את המקום היפה הזה ולחשוב על עמרי. אין ספק שזה המקום המושלם להנציח אותו".

רותם טל, אחיו של עמרי, אמר השבוע: "הוא היה אדם שחי את הטיולים ובארבע שנים האחרונות של החיים שלו הוא היה חוזר הביתה, בא, אוכל, לוקח תיק ויוצא לטייל. המקום שבו אנחנו רוצים להנציח אותו קרוב מאוד לשביל ישראל וגם סמוך לכביש, כך שגם מטיילים יוכלו להגיע אליו וגם בתי ספר. אנחנו רוצים שההנצחה תשתלב עם הטבע ולא תהיה חריגה בנוף. תהיה נקודה שבה יהיה מקום מסודר לשבת, מספר עצים וכמובן אנדרטה. פנינו לקרן הקיימת לישראל והבנו שהעלות של ההנצחה שלו היא גבוהה, כמאה עשרים אלף שקל, ולכן חשבנו לפנות לאנשים שיעזרו. בינתיים כ-40 אלף איש נחשפו לפוסט בפייסבוק, אבל מתוכם לצערי תרמו רק עשרים. אולי אנשים קיבלו את התחושה שבגלל החשיפה הגבוהה הם לא צריכים לתרום, אבל לצערי זה לא כך. שלחנו גם מכתבים לתורמים מחו"ל אך בינתיים זה לא צלח. אני בטוח שבסוף זה יקרה, גם אם נצטרך לממן את זה בעצמנו, אבל אני מקווה שאנשים קצת יעזרו לנו".