הפצצה האטומית על נגסאקי במלחמת העולם השנייה

שלושה ימים אחרי הטלת פצצת האטום על הירושימה שביפן הוטלה פצצה אטומית גם העיר נגסאקי. כשבוע לאחר מכן נכנעה יפן ללא תנאי ומלחמת העולם השנייה באה לקיצה גם בזירת המזרח הרחוק.

 ליקט וערך אל"ם (במיל) שאול נגר (מתוך ויקיפדיה ואתר www.militaryphotos.net 9 בפברואר 2014)

 

הפצצה "איש שמן" מהסוג שהטלה על נגסאקי

הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי היו שתי מתקפות בנשק גרעיני שביצעה ארצות הברית נגד האימפריה היפנית בהוראת נשיא ארצות הברית, הארי טרומן, בימיה האחרונים של מלחמת העולם השנייה. הפצצה האטומית שזכתה לכינוי "ילד קטן", הוטלה על העיר הירושימה ב-6 באוגוסט 1945. הפצצה האטומית שזכתה לכינוי "איש שמן", הוטלה על העיר נגאסקי ב-9 באוגוסט. שתי הטלות פצצות האטום מהוות את השימוש המבצעי הראשון והיחיד נכון להיום, בנשק גרעיני במהלך מלחמה.
בין 90 אלף ל-166 אלף איש נהרגו בהירושימה ובין 60 אלף ל-80 אלף איש נהרגו בנגסאקי במהלך ארבעת החודשים שלאחר הטלת פצצות האטום. כמחצית מההרוגים קיפחו את חייהם ביום הטלת פצצת האטום בעוד השאר נהרגו כתוצאה מהשפעות הלוואי של הפצצות שכללו כוויות ותסמונת קרינה חריפה. רוב ההרוגים בשתי הערים היו אזרחים.
ב-15 באוגוסט, שישה ימים לאחר הטלת פצצת האטום על נגאסקי, הכריזה האימפריה היפנית על כניעה לבעלות הברית. הכרזה זו סימלה את סיומה של מלחמת העולם השנייה. התפקיד שמילאה הטלת פצצות האטום בכניעתה של יפן וההצדקה האתית בשימוש בנשק זה שנויים במחלוקת עד עצם היום הזה.
למרות מצבם הנואש באביב 1945, רוח הלחימה של היפנים לא נשברה. בקרבות על האי איוו ג'ימה ועל האי אוקינאווה, ספגו הכוחות האמריקאים אבדות כבדות כאשר הכוחות היפנים, למרות נחיתותם המספרית הניכרת, סירבו להיכנע ונלחמו עד נפילתו של החייל האחרון. בתקופה זו החלו היפנים גם לעשות שימוש בטייסי קמיקזה שהביאו לאבדות כבדות נוספות בקרב הכוחות האמריקאים. ערב הטלת פצצת האטום, היה ידוע לאמריקאים כי ברשות היפנים נמצאים עוד אלפי מטוסים שניתן להסב אותם בקלות יחסית למשימות קמיקזה. בנוסף לכך, עמדו לרשות היפנים כשני מיליון חיילים שהיו מוצבים על האיים הראשיים של המדינה ושהיו צפויים להילחם בנחישות דומה לזו של החיילים באיוו ג'ימה ובאוקינאווה.

ה"פטריה" של הפצצה האטומית מעל נגסאקי

לצפייה בסרטון (11 דקות) ראו כאן:

http://io9.com/silent-raw-footage-of-the-bombing-of-nagasaki-is-absolu-1518325727