נפטר האלוף אריאל (אריק) שרון

האלוף שרון, ממובילי הניצחונות במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים, נפטר והוא בן 85. צה"ל מצדיע לפועלו, מורשתו ותרומתו

 מערכת אתר צה"ל (11 בינואר 2014)

 

כתבות נוספות בהמשך

 

האלוף אריאל (אריק) שרון. צילום: ארכיון

 

האלוף אריאל (אריק) שרון, ממובילי הניצחונות במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים, נפטר היום בבית החולים שיבא, בגיל 85.

אריאל שרון היה ממפקדי חטיבת הצנחנים, שהקים גם את יחידה 101 ושירת כמפקד פיקוד הדרום. את דרכו בצה“ל החל כבר בשנת 1949, כשמונה למפקד פלוגה ושירת כמפקד סיירת, לאחר מכן כמפקד חטיבת אלכסנדרוני ומפקד סיירת גולני. בשנת 1951 שירת כקצין המודיעין של פיקוד המרכז ומאוחר יותר המשיך למפקד פיקוד הצפון.

לאחר לימודיו, חזר לצה“ל על מנת להקים את יחידה 101, כיחידה שפעלה בפעולות תגמול בתקופת הפדאיון שיצאו מרצועת עזה ומיהודה ושומרון. 101 הייתה מיחידות הקומנדו הראשונות של צה“ל.

בשנת 1954 מונה שרון למפקד גדוד 890 של חטיבת הצנחנים. מאוחר יותר שירת כמח“ט הצנחנים. במסגרת זו פיקד שרון, במבצע ”קדש“, על קרב המיתלה בו נהרגו 38 מלוחמיו. בשנת 1957 הוא סיים את תפקידו ויצא לקורס לפיקוד ומטה בקימברלי שבבריטניה. כשחזר מילא שורה של תפקידי הדרכה במחלקת ההדרכה, בהם מפקד בית הספר לחי"ר.

בשנת 1962 מונה שרון למפקד חטיבת שריון ומאוחר יותר, בשנת 1964, הוא מונה לראש מטה פיקוד הצפון, לראש מחלקת ההדרכה לאחר כשנתיים – ובמקביל פיקד על אוגדת מילואים. הוא הועלה לדרגת אלוף בשנת 1967.

עם פרוץ מלחמת ששת הימים, שרון פיקד על אוגדה 38, שהוצבה בגזרה הדרומית. שרון הוביל את כוחות צה“ל לקרבות אסטרטגיים, בשעות הלילה ובקרבות פנים אל פנים – וזכה לתהילה היסטורית על הקרבות שהוביל באום-כתף ואבו עגילה. הקרב הזה, נחשב לאחד המוצלחים בתולדותיו של צה“ל והוא מהווה פרק היסטורי הנלמד גם על ידי אקדמיות צבאיות ברחבי העולם.

בתום המלחמה, פיקד שרון על מחלקת ההדרכה (מה"ד). בשנת 1969 הוא מונה למפקד פיקוד הדרום ובתפקיד זה לקח חלק במלחמת ההתשה. במסגרת זו הוביל שרון מבצעים נרחבים לשיתוק הטרור מרצועת עזה. במבצעים אלו סוכלו 180 מחבלים ונתפסו כ-2,000.

בשנת 1973 החל שרון בגיוס ”עוצבת עמוד האש“, כהתארגנות לקראת פתיחת מלחמת יום הכיפורים. שרון הוביל את כוחותיו ונלחם עם כוחות שריון בתל חמדיה. בהמשך, האוגדה עליה פיקד שרון חצתה את התעלה והקימה גשר במבצע ”אבירי לב“ – ששינה את פני המערכה ההיא.

 

פרס: "אריק, לאדמתך אתה חוזר, על מצחך פלדת ניצחונות"

מכל קצוות הקשת הפוליטית ספדו לראש הממשלה המנוח. הנשיא פרס: "אריק היה מנהיג גדול ונועז משכמו ומעלה. היינו ידידים הוא יחסר לי מאד". נתניהו: "אריק לוחם אמיץ ומצביא דגול, בעל חלק מרכזי במאבק על ביטחון ישראל"

אריק בנדר (מאתר מעריב, 11 בינואר 2014)

 

עם היוודע דבר מותו שלאריאל שרון בצהריים (שבת) פרסמו נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור מהארץ ומחו"ל דברי הספד ופרידה.

לאחר צאת השבת, הנשיא פרס יצא בהודעה מיוחדת שהועברה בשידור חי מבית הנשיא בה אמר: "מדינת ישראל אבלה היום על מותו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, מנהיג גדול ונועז, מצביא משכמו ומעלה. היה בונה ארצנו ומצביא חילונינו.

  

אריאל שרון בחוות השקמים. יחסר צלם: ראובן קסטרו

"הוא זה שהפך את מלחמת יום הכיפורים מתבוסה אפשרית לניצחון מופתי. הוא לא ידע פחד, לקח החלטות קשות ויישם אותם באומץ לב, צבאי ואזרחי, בשעות מלחמה ועיתות שלום. הוא ייזכר כמנהיג ייחודי בתולדות עמנו ואישיות מוערכת בעולם ואיש משפחה למופת.

הנשיא פרס הוסיף כי "מאז ימיה הראשונים של ישראל קיימנו ידידות אישית. הוא ייחסר לי מאוד
למשפחתו לבניו, עמרי וגלעד, שעמדו לצדו במסירות יום ולילה עד הרגע האחרון. אריק מהאדמה באת ולאדמתך אתה חוזר ועל מצחך פלדת ניצחונות וזהב …. יהיה זכרך, אריק יקר, ברוך למנצח לנצח."

מוקדם יותר אמר פרס: "חברי הקרוב, אריק שרון, נכנע היום בקרב ההירואי שניהל על חייו. אריק היה חייל אמיץ ומדינאי נועז, שתרם רבות לביטחונה ולביצורה של מדינת ישראל. אריק אהב את עמו ועמו אהב אותו. הוא היה מגדולי מגניה של ישראל ומחשובי אדריכליה, שלא ידע פחד ומעולם לא פחד מחזון. שרון ידע להחליט ולבצע. כולנו אהבנו אותו וכעת הוא יחסר לנו מאוד. אני שולח את תנחומיי לבני משפחת שרון היקרים."

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה שבה נאמר: "מדינת ישראל מרכינה את ראשה על לכתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. לאריאל שרון היה חלק מרכזי במאבק על ביטחונה של מדינת ישראל לאורך כל שנותיה. הוא היה בראש ובראשונה לוחם אמיץ ומצביא דגול, מגדולי המפקדים בצבא ההגנה לישראל.

"משחר נעוריו התייצב לשרת את עם ישראל בשדה הקרב. הוא עשה זאת כחייל במלחמת העצמאות, כמפקד במבצע סיני ובמלחמת ששת הימים, ועד לתפקידו המכריע בקרב בתעלת סואץ שהביא את המפנה במלחמת יום הכיפורים. בתווך הקים שרון את יחידה 101 וקידם את תפיסות היוזמה והתגמול במלחמה נגד הטרור שהפכו לנכס צאן ברזל של מדיניות ישראל.

נתניהו הוסיף: "כשפשט מדים המשיך בדרכו לפעול למען עם ישראל, הן בתפקידיו הרבים בממשלות ישראל וכמובן כראש הממשלה ה- 11 של מדינת ישראל. זכרו יהיה נצור לעד בלב האומה", אמר נתניהו.

אריאל שרון עם הלוחמים בשטח צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ הודיע הערב כי "צה"ל מרכין את ראשו ושולח את תנחומיו הכנים לבני המשפחה, עם לכתו של ראש הממשלה לשעבר, האלוף (במיל') אריאל שרון.

סיפור חייו של אריאל שרון שזור בהיסטוריית צה"ל במדינת ישראל. אריק היווה דוגמה ומופת לדורות של לוחמים ומפקדים. מורשתו תמשיך ללוותנו בעשייה למען ביטחון ישראל."

נותיר את המחלוקות לימים אחרים

שר הביטחון משה יעלון ספד גם הוא לאריאל שרון ואמר כי "למרות שבמהלך הדרך התגלעו בינינו חילוקי דעות מהותיים, תמיד הערכתי את ניסיונו ואת מנהיגותו. אריאל שרון היה בראש ובראשונה מצביא צבאי יוצא דופן וממעצביו של צה"ל כצבא החותר למגע ולהכרעה מהירה של האויב."

יו״ר מפלגת ״יש עתיד״ ושר האוצר יאיר לפיד: "אריאל שרון היה מבולטי מנהיגי ומעמוקי שורשיה של מדינת ישראל. חייל ומפקד אמיץ בשדה הקרב ומנהיג ללא חת בשדה המדיני והפוליטי וידיד אישי. מדינת ישראל, החסרה את דמותו של שרון ז״ל כבר שמונה שנים, מבכה את מותו. מפלגת 'יש עתיד' משתתפת בצער המשפחה."

יו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג הוסיף: "אריאל שרון ייזכר כמנהיג גדול. לאורך השנים היינו במחנות מנוגדים אך אי אפשר שלא להעריך אדם שידע לשנות את תפיסת עולמו ולהכיר בדרך הנכונה עבור מדינת ישראל. בעשור הקודם הייתי שר השיכון בממשלתו, ראיתי ראש ממשלה בטוח בעצמו, שקול, קר רוח, אחד שלא חושש לקבל החלטות, גם נגד הרוח. ציוני אמיתי שטובת המדינה לנגד עיניו. אריאל שרון היה מנהיג עם אומץ וככזה ייזכר בספר תולדות ישראל."

שרת המשפטים ויו"ר התנועה, ציפי לבני, אמרה: "אריק היה אדם שאהבתי. אומרים שחיילים ותיקים אינם מתים לעולם – הם נמוגים. אריק נמוג לפני שמונה שנים, ועכשיו הלך מאיתנו סופית. גם כשהיה ראש ממשלה היה גם חייל, לוחם אמיץ, מפקד, מנהיג, איכר שרגליו נטועות עמוק באדמת ארץ ישראל. בגוף הגדול הזה שלו פעמה נפש יהודית שדאגה לעם היהודי בעולם כולו, והיה ראש-ממשלה שהפך לאב גדול של אומה גדולה, אב שנסך בנו ביטחון. ויותר מכל, אריק היה אדם שאהבתי. היו לנו שמונה שנות פרידה, ובעצם לא הספקנו להיפרד. עכשיו נפרדים. יהי זכרו ברוך."

בבית היהודי נשמעו תגובות מעורבות. יו"ר המפלגה ושר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר כי "אריאל שרון תמיד היה בנקודת ההכרעה, הוא היה מצביא גדול שקם למדינת ישראל. מהקמת יחידה 101, דרך פיקודו בשנות ה-50 בקרב על המיתלה. בששת הימים פיקד שרון על אוגדה באחד המבצעים המזהירים בתולדות צה"ל, ובמלחמת יום הכיפורים הביא, אחרי שבועות של כישלונות, למפנה בכיתור הארמיה השלישית ליד התעלה – במלחמה זו הציל שרון את מדינת ישראל.

"אחרי האינתיפאדה הפלסטינית יזם שרון את מבצע חומת מגן, מבצע שהוכיח שטרור ניתן להכניע בכוח. לאורך כל שנותיו בביטחון ישראל במקום להגיב ולהתגונן – התקיף ויצר הרתעה ועל כך עם ישראל חב לו חוב גדול", עם זאת, הוסיף השר כי "באחרית ימיו יזם וביצע את תכנית ההתנתקות – החרבת גוש קטיף וגירוש 8000 תושביו. בערב זה נזכור את מעשיו הגדולים ונותיר את המחלוקת על אחריתו לימים אחרים. יהי זכרו ברוך."

גם חבר מפלגתו, ואחד ממפוני גוש קטיף, ח"כ זבולון כלפה אמר לזכרו כי "יחד עם עם ישראל אני משתתף בצערה של משפחת שרון, על פטירתו של אריק, גיבור ישראל, שהגן על העם והארץ רוב ימיו."

שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הספיד את שרון בעמוד הפייסבוק שלו והתייחס גם הוא למחלוקות בנוגע למורשתו: "אריאל שרון ליווה את מדינת ישראל מהקמתה ועד לרגע האחרון שיכל ולקח חלק באירועים המרכזיים שעיצבו את דמותה. שרון ייזכר קודם כל כמפקד דגול שהוביל קרבות רבים וחשובים.

"מורשתו המדינית של שרון הייתה שנויה במחלוקת לכל אורך הדרך, החל מפעילותו כיו"ר ועדת השרים להתיישבות כשפעל להרחבתה ולחיזוקה של ההתיישבות היהודית ביש"ע ועד, מן הצד השני, להתנתקות מעזה שיזם וביצע."

גם ידידו של ליברמן, יו"ר ש"ס, אריה דרעי, ציין כי הוא "כואב את לכתו של ידידי ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. אריק ידע על אף המחלוקות והבדלי השקפות, לכבד ולהעריך את האחר, עם ישראל חב לו רבות על לחימתו בעוז ובגבורה מול אויביי ישראל. בשם תנועת שס אני מוסר את תנחומיי לעומרי, גלעד ושאר המשפחה."
שרת הבריאות, יעל גרמן (יש עתיד), הוסיפה אחרי מותו של שרון כי "כולנו מרכינים ראש עם לכתו של מנהיג ומצביא גדול, שטבע את חותמו בחיי המדינה מאז הקמתה. תנחומיי למשפחת שרון האבלה."

גם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הודיע כי הוא "אבל על לכתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. לוחם, מצביא ומדינאי שההיסטוריה האישית שלו שזורה בזו של מדינת ישראל מימי ראשית המדינה ועד היום. שרון הציל את ישראל במלחמת יום הכיפורים ותרם רבות לעיצוב רוחו ועצמתו של צה״ל.

"היה איש האדמה ומבוני ההתיישבות היהודית בארץ ישראל וסייע רבות בקליטת ויישוב מיליון עולים מברית המועצות. כראש ממשלה לחם בטרור הפלשתיני והכריע אותו במבצע חומת מגן. עבדתי עמו במשך שנים, כיהנתי כשר בממשלתו ולמדתי ממנו רבות. תמיד אזכור, מעבר לחילוקי הדעות את תרומתו הגדולה למדינת ישראל."

 

פקודיו של שרון: "כולם רצו להיות כמוהו"

מסיפורי הגבורה של יחידה 101 עד הפעולות ההרואיות במלחמת יום הכיפורים. החיילים ששירתו תחת אריאל שרון ולצדו נזכרים: "הוא הגשים את כל הערכים שגדלתי עליהם. אף אחד כבר לא ייקח ממני את הזיכרונות ממנו", סיפר תא"ל במילואים אמציה חן

 מאתר ynet, 11 בינואר 2014

 

"כל הילדות שלי בקיבוץ חולדה גדלנו על סיפורי הגבורה של אריק ויחידה 101". כך יזכור תת-אלוף (במיל') אמציה (פצי) חן את חברו ומפקדו, ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, שהלך היום (שבת) לעולמו.

"אריק כבר אז היה אייקון, וכמו כל נער מתבגר רציתי להיות כמוהו. הוא היה דמות להערצה בשבילי ומקור לשיחות אינסופיות", סיפר חן, ששירת כסגן מפקד סיירת שקד במלחמת ההתשה לצד שרון, שכיהן בתפקיד אלוף פיקוד הדרום.

החבישה המפורסמת על ראשו של שרון במלחמת יום הכיפורים. באדיבות אורי דן

"אריק היה תמיד אקטיבי שיזם את הפעולות ולא חיכה להוראות", סיפר חן על מפקדו. "יצאנו למבצעים רבים מחוץ לתעלה ויצרנו את התשתית לצליחת התעלה במלחמת יום הכיפורים. כבר בשנת 1972 אריק התעקש שלא לפגוע בחפים מפשע ופיתח שיטות כדי לפגוע במחבלים בלבד."

לדברי חן, "תפסנו את רוב המבוקשים והרגנו בשוגג קשיש בן 80 שלא שמע לקריאות של אחד החיילים משום שהיה חירש. רק בזכות אריק הצלחנו להדביר את הטרור למשך יותר מ-15 שנה ברצועת עזה."

במהלך מלחמת יום הכיפורים, תחת האלוף שרון, יזם חן פעולות עצמאיות כפי שלמד ממפקדו הנערץ. "הוא לימד אותי שצריך לפעול, אם מבקשים לפני כל דבר אישור זה אומר שמעבירים אחריות – דבר שאריק התנגד לו מאוד."

צילום: משרד הביטחון

האלוף אריאל שרון (מימין) ורב-אלוף (במיל') חיים בר-לב במלחמת יום הכיפורים. צילום Gettyimages

 

מאז השחרור מהצבא, סיפר חן, הוא שמר על יחסי חברות קרובים עם שרון. "אצלנו בקיבוץ נהוג שאדם מתיישב על הקרקע ונותנים לו בעל חיים. כשהוא קנה את חוות השקמים, קניתי לו את האייל הכי גדול שהיה אצלנו במשק. ראיתי באריק אח גדול, הוא הגשים את כל הערכים שגדלתי עליהם. הוא היה אדם וחבר משכמו ומעלה", סיפר בהתרגשות.

"מדובר בפרק חיים ארוך מאוד ואת הזיכרונות שלי ממנו אף אחד כבר לא ייקח. ברגעים קשים של געגועים אני משוחח על אריק עם הילדים וגם קופץ לבקר אצלו בחווה", אמר חן.

"ידעתי שדברים ישתנו כשאריק הגיע לחטיבה"

מפקד חטיבה 14, אמנון רשף, פעל תחת מפקד האוגדה אריאל שרון בזמן מלחמת יום הכיפורים. "לא הכרתי אותו לפני המלחמה", סיפר רשף. "שמעתי עליו מיחידה 101, וכשהוא הגיע מצב החטיבה היה קשה מאוד. נהרגו לי 82 חיילים ו-22 נפצעו. אבל פתאום הייתה הרגשה שהדברים הולכים להשתנות."

אמנון רשף בימי חטיבה 14. צילום: אתר חטיבה 14

 

צילוםgettyimages, דובר צה"ל, AFP

רשף שחזר בהתרגשות את שיחתו עם מפקד האוגדה שרון על צריח הטנק בשעת משבר: "אריק הגיע אחרי הקרב בחווה הסינית, כשהחטיבה לחמה בקרב הנורא ביותר בהיסטוריה הישראלית שבו נהרגו 121 חיילים", סיפר רשף.

"הוא עלה על הטנק שלי וישבנו לדבר. אמרתי לו שלמרות כל האבדות בנפש אני ממשיך להילחם. הוא חייך והמשכנו להחליף חוויות וקיימנו שיחה מאוד אינטימית, חברית ופתוחה. תוך כדי שהוא דיבר אני נרדמתי וכך גם שרון בזמן שאני דיברתי. היינו מותשים לחלוטין ובסוף הוא ירד מהטנק וככה נפרדנו. מחזה בלתי נשכח של שילוב בין קרבה פיזית ונפשית עם המון חום", כך רשף.

בזמן הלחימה ביקש רשף פינוי רפואי לחייליו הפצועים, ושרון, כך הוא מספר, אמר לו שנגמ"שי החילוץ והמסוקים כבר בדרך. "תוך כדי שאלתי את עצמי איך אני מבקש דבר כזה? מה אנחנו בבית הלורדים באנגליה? מתברר שאריק ידע שהרבה אנשים מקשיבים לקשר, והרוגע והכבוד ההדדי הפיח בהם תחושת ביטחון אדירה", שחזר מפקד החטיבה.

לדברי רשף, אזרחי ישראל חייבים לאריאל שרון את הניצחון במלחמה ההיא. "אני מתגעגע למנהיגות שלו שחסרה לי כיום מאוד במישור הלאומי", הוא מסכם. "מעולם לא נמניתי עם החצר שלו ושל המפקדים הבכירים בצבא. במחשבה לאחור היום אני מצטער. הייתי מתנהג אחרת כדי להישאר לצדו."

שרון הפרפקציוניסט

צורי שגיא שירת כקצין תחת פיקודו של אריק שרון בשנים שלפני מבצע סיני. "אז שקלתי 70 קילו והיום אני 107 קילו. אז הייתי בן 18 והיום אני כבר בן 80. אני מתגעגע לאריק בהרבה מקרים, בעיקר לחברים שרוכשים בתקופות של מלחמה. זה דבר שאי-אפשר לתאר בכלל", אמר שגיא.

שגיא שירת בגדוד 890, שבאותם ימים מנה כ-30 חיילים והתפתח משם לחטיבת הצנחנים. הוא מתאר את שרון המפקד ככזה שמתמקד בחומר האנושי של שרשרת הפיקוד. "תמיד היו חיילים טובים, אבל אריק שם דגש על שלד המפקדים. הוא הבין שצריך לפתח אנשים עם מנהיגות ויכולת לבצע משימות", שחזר שגיא, והוסיף כי שרון לא היסס "להעיף" קצינים ומינה במקומם סמלים שהבינו את העניינים ולא פחדו לקבל החלטות.

שרון ורבין במלחמת שלום הגליל. צילום: דובר משרד הביטחון

שרון עם הרמטכ"ל בר-לב ושר הביטחון דיין בסיני. צילום: Gettyimages

"לאורך כל הקרבות שרון דרש ביצוע מושלם. הוא הוציא את הנשמה לכולנו והחיילים העריכו את זה. הוא גם כל הזמן ערך תחקירים כדי ללמוד וללמד אותנו", סיפר פקודו של שרון.

במהלך מבצע סבחה (מבצע הר הגעש), תיאר שגיא, שרון היה זה שהבין שאת הלחימה בשנות ה-50 במסגרת פעולות התגמול חייבים לנצח בתחבולה. "גדוד מצרי חדר לשטחנו והוחלט לתקוף אותו. אריק תכנן בצורה מבריקה שנצא מאזור הר שגיא ונכנסנו לשטח מצרים ותקפנו מהאגף", נזכר שגיא. "שאר הגדוד שלנו נערך בניצנה והשיירה שלנו הדליקה אורות ונסעה לכיוון סבחה. הם חשבו שהאורות זה התקפה אז תקפנו אותם מהאגף. כך השמדנו גדוד מצרי בכמה דקות."

מאז ששגיא השתחרר מהצבא הוא שמר על קשר עם מפקדו, שלימים הפך לראש הממשלה. "בגלל שנסעתי לאיראן הוא תמיד התייעץ איתי בנושאים ביטחוניים, בעיקר סביב האתגרים האיראניים", כך שגיא.

האלוף (במיל') חיים ארז שימש כמפקד חטיבת המילואים 421 במלחמת יום הכיפורים וכאלוף פיקוד הדרום בשנת 1982. הזיכרון הראשון של ארז מאריק שרון היה בצליחת התעלה בשנת 73'. "הייתי מפקד ושם הכרתי את אריק. בכל מהלך הוא עמד במקום שבו התנהל הקרב והיכן שהיה יכול להשפיע", שחזר ארז.

"כשצלחנו את התעלה, שרון עמד שם ותדרך אותי. הייתי בטנק העשירי בשיירה שחצתה ראשונה. הייתה לו תחבושת על הראש אחרי שנפצע מרסיס ארטילריה, ובאותה הפגזה נהרג חבר שלו. שרון הכיר את מקום הצליחה והסביר לנהג הטרקטור הראשון באיזה מקום לפתוח את הסוללה", סיפר ארז, והוסיף: "קצת כעסתי שהוא מחליט דבר כזה, אבל הוא פיקד על הכוחות בשקט ושלווה, עם שיקול דעת, והשרה ביטחון על הלוחמים."

לדברי ארז, הרגע הכי קשה של שרון היה בפינוי ימית במסגרת הסכם השלום עם מצרים. "הוא הגיע לשם לקראת פינוי היישובים. זה היה בשבילו משבר קשה", אמר ארז.

 

לסרטון האיש שראה הכול, כתבתו של רועי מנדל, ראו כאן