אמל"ח חדש בתרגיל חטיבה 7 - הרקטה החדשה של צה"ל

20 ק"ג חומר נפץ, טווח של עד 40 ק"מ והתקן GPS שמאפשר דיוק כירורגי – זו רקטת הרומח של התותחנים שעברה בשבוע שעבר ניסוי מבצעי ראשון. Ynet מפרסם לראשונה תיעוד מעין המזל"טים של הפגיעות המדויקות. צפו

 יואב זיתון (מאתר ynet, 12 במאי 2015)

בשבוע שעבר, במהלך תרגיל נרחב של אוגדה 36 בבקעת הירדן, ניסו לוחמי התותחנים לראשונה את רקטת הרומח החדש באופן מבצעי. Ynet מפרסם כאן תיעוד מיוחד, מעין המזל"טים, של הפגיעות המדויקות.

רקטת הרומח מכילה כ-20 ק"ג חומר נפץ, ומיועדת לפגוע במטרות מוגדרות באופן מדויק עם מינימום של פגיעה באזרחים בלתי מעורבים. הרומח פוגעת במטרה באמצעות התקן GPS, זאת בניגוד לחימוש המדויק של יחידת מיתר, כגון טילי התמוז, או לטילים של חיל האוויר, שנשלטים מרחוק באמצעות ראש אלקטרו-אופטי. אגב, מחירה של כל רקטה שכזו יגיע לעשרות אלפי שקלים לכל אחת.

מתוך התרגיל.  (צילום: מתן פורטנוי, דובר צה"ל)

(צילום: מתן פורטנוי, דובר צה"ל)

 

תומ"ת יורה במהלך התרגיל (צילום: רוני רחמני, דובר צה"ל)

 

(צילום: רוני רחמני, דובר צה"ל)

קצב האש של הרומח מגיע לעשרות רקטות בדקה, והיא יעילה לטווחים של עד כ-40 ק"מ, וזולה וזמינה יותרמהחימושים המדויקים של חיל האוויר. רקטות הרומח משוגרות ממשאית באמצעות פלטפורמת שיגור הדומה לרקטות אחרות הקיימות בחיל התותחנים. כיום מפעיל את הרומח כוח בהיקף של סוללה, והמטרה בצה"ל היא להקים גדוד רומח עם יכולת של תמרון קרקעי לצוותי קרב חטיבתיים.

"היום התותחנים כבר לא מאחור, אלא חלק קדמי מהתמרון היבשתי", אמר ל-ynet מפקד אוגדה 36 תת אלוף איציק תורג'מן. "אף גדוד מתמרן לא מתקדם ללא יחידת אש. בכל הקשור לכמות חימושים מדויקים ננהל את מדיניות משק האש בלחימה כמשק במחסור. רק באוגדה שלי ירינו 84 טילים מדויקים בצוק איתן". במהלך מבצע צוק איתן תורג'מן ולוחמיו המטירו אלפי פגזי ארטילריה על מטרות מחבלים שירו לעבר לוחמי גדס"ר גולני שפעלובסג'עייה.

מפקד אוגדה 36 תא"ל תורג'מן (צילום: מתן פורטנוי, דובר צה"ל)

התמוז עדיין כאן: פגיעה מדויקת ב"רכב חיזבאללה"

הניסוי ברומח, פיתוח התעשייה הצבאית, הוגדר כמוצלח לאחר שהרקטה פגעה באופן מדויק במטרה – פינה מתוך מתחם שדימה מבנה במרחק של כ-20 ק"מ. כמה מזל"טים שחגו באוויר עם מצלמות תרמיות ומצלמות יום תיעדו את הניסוי. רקטת הרומח פותחה כאמצעי אש מדויק יותר והרסני פחות מהרקטות כבדות המשקל יותר הקיימות כיום, ומסוגלות, אם כך תוגדר המטרה, להחריב בניין על יושביו.

רכב המטרה לפני שהושמד (צילום: יואב זיתון)

אחד מרכבי המטרה אחרי הפגיעה של התמוז (צילום: יואב זיתון)

בתרגיל לקחו חלק מרכזי טנקי המרכבה סימן 4 מעיל רוח החדשים של לוחמי חטיבת השריון 7 לצד טנקי סימן 2 הוותיקים שלהם, לפי תפיסה שבה טנקים עם "מעילי רוח" החדשים יסתערו ראשונים לשטח האויב כדי ל"גרות" את חוליות חיזבאללה להיחשף.

בימים אלה צה"ל מתאמן בעוצמות שלא זכורות בצבא היבשה זה שנים רבות, מילואים וסדירים כאחד, בהקצאות אש חסרות תקדים. לצד רקטת הרומח, תותחי אגד 282 שולבו בצוותי הקרב וירו לא פחות מ-250 פגזים, לעומת 30-20 פגזים שנורים בתרגיל חטיבתי רגיל. תותחי הדוהר התנייעו כטנקים מתמרנים בשטח ההררי הקשה של הבקעה, ויחד עמם שוגרו גם טילי תמוז אל מטרות שדימו, בין היתר, רכב של חיזבאללה וחלקן הוסווה בתוך בורות.

בחיל התותחנים הסבירו כי שינוי נוסף שחל לאחרונה ביחידת מיתר, שלוחמיה יורים את התמוז, נוגע ליעילות הפגיעות במטרות במקביל. צוות אורגני של מזל"ט רוכב שמיים נוסף לגדוד לליווי מהאוויר של הטיל האלקטרו-אופטי. "כל הגדודים של האגד התאמנו יחד בתרגיל", הסביר מפקד האגד אלוף-משנה יורם כנפו. "נדע, מול מודיעין מדויק, להפעיל אש מדויקת כטיל התמוז, ומול מודיעין סטטיסטי נפעיל אש סטטיסטית: תמוז לחלון דירה, רומח לדירה וארטילריה לחורשה. אנחנו פועלים כחופת אש מול מטרות שעולות מיד, בטווחי זמן קצרים מאוד בזכות מערכת השליטה הדיגיטלית צי"ד (הכוונה למערכת צבא יבשה דיגיטלי, המערכת הממוחשבת לשליטה ובקרה בלחימה היבשתית שכל הכוחות מסונכרנים אליה בשטח – י"ז).

לצפייה בסרטון על התרגיל ראו כאן:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4656223,00.html