האלוף (במיל') יאנוש בן-גל - מפקד, גיבור, חבר ולוחם - הובא למנוחת עולמים

האלוף (במיל') יאנוש בן-גל, שהלך לעולמו ביום 13 בפברואר 2016, הובא למנוחת עולמים בבית העלמין הצבאי בקריית שאול בהלוויה צבאית בהשתתפות מאות אנשי צבא, בני משפחה וחברים. הקרב שניהלה חטיבה 7 בפיקודו במלחמת יום הכיפורים בגולן נרשם כאחד ההרואיים בתולדות ישראל.

 ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר

 

יאנוש בן-גל ב-2013. צילום: אלון רון

 

בן-גל (מימין) וקהלני במלחמת יום הכיפורים. צילום: טום היימן, בני הדר "במחנה"

 

אביגדור (יאנוש) בן-גל נולד ב-14 במאי 1936 בעיר לודז' שבפולין ועם תחילת מלחמת העולם השנייה נמלטה משפחתו לברית המועצות. הוריו של בן-גל נעלמו במסע לסיביר, אולם ארבע שנים לאחר מכן הגיעו בן-גל ואחותו לפרס ועלו עם "ילדי טהרן" לארץ ישראל. נפטר ביום 13 בפברואר 2016 לאחר מחלה קשה והובא למנוחת עולמים למחרת בבית העלמין הצבאי בקריית שאול.

בין המשתתפים בהלוויה היו הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, קודמו בתפקיד בני גנץ, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. בקהל הגדול שליווה את יאנוש בדרכו האחרונה בלטו שריונאים מכול הגילים ובכול הדרגות. קבוצה גדולה ובולטת של פקודים ורעים לדרך היו חבריו מעמותת יד לשריון וביניהם האלופים במילואים ג'קי אבן, עמרם מצנע, אורי אור, משה עברי סוקניק, יוסי בן חנן, שי אביטל, גרשון הכהן ודורון רובין. תתי אלופים אביגדור קהלני, צביקה קן תור, מנשה ענבר, חנן ברנשטיין, דוביק תמרי, שלמה כהן, אהוד גרוס וציון מסורי. אלופי משנה אילן סהר, איזי כנען, יורם לונדון, הרב זינגרביץ', יוסקה לוטנברג ועוד לוחמים ומפקדים רבים בסדיר ומילואים.
השר גלנט הניח את זר הממשלה; הרמטכ"ל את זר צה"ל; האלוף אביב כוכבי את זר פיקוד הצפון; האלוף יוסי בכר את זר הגיס המטכ"לי; אלוף-משנה דן נוימן את זר חטיבה 7; והאלמנה אביטל והילדים – את זר המשפחה. את הזר בשם עמותת יד לשריון הניח מנכ"ל העמותה תת אלוף (במיל') חנן ברנשטיין.

כזיכרון לתפקידו המשמעותי מכולם, מפקד חטיבה 7 בחיל השריון במהלך מלחמת יום הכיפורים, הגיעו לכבד את זכרו כל מפקדי חטיבה 7 לדורותיהם, וסיפרו שאובדנו גדול במיוחד. הם היו מזמינים אותו בכל יום כיפור כדי לדבר עם הטנקיסטים הצעירים ולספר להם את סיפור המלחמה הקשה ההיא מנקודת מבטו.

 

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט בהלוויה של יאנוש. צילום: מוטי קמחי

 

מדברי אילנה אחותו של יאנוש

אילנה, אחותו של המנוח, ספדה לו: "אחי הקטן והגיבור, נולדנו בהפרש של שלוש שנים לעולם איתן ומשגשג, אך הילדות הסתיימה בגיל שלוש ונשאבנו אל נדודים וקור. הייתי בת שמונה כשקיבלתי על עצמי להשגיח עליך ולהיות המבוגר האחראי, כך הרגשתי כלפיך כל חיינו. חיינו לא היו קלים גם כאשר לבסוף הגענו ארצה. בסופו של דבר מצאת מקומך בצה"ל, שאותו למדת לאהוב. לשברון לבי, החיים אינם מתנהלים כמו באגדות. דווקא בשנים האחרונות נראה היה שהגענו למנוחה ולנחלה, אולם אז אני התאלמנתי ואתה חלית. נוח בשלום על משכבך, אחי הקטן".

 

האלוף (במיל') יאנוש בן-גל ז"ל

 

משפחת השריון אבלה ומרכינה ראש על לכתו בטרם עת של אחד מגדולי לוחמיה.

האלוף יאנוש פיקד על מאות ואלפי לוחמים, פיקד על עשרות מהלכים ופעילויות מבצעיות, ושיאן גבורתו וגבורת גדודיו במלחמת יום הכיפורים.

לא כולם אהבו את הסגנון, לא כולם אהבו את הישירות וקמצוץ הבוטות, לא כולם ידעו לעכל את התבטאויותיו… אך כולם, כולם ידעו להעריך את האומץ, הנחישות, המקצוענות, כמו גם ידעו לכבדו, לשמוע בעצתו ולהתרשם מהכריזמה אותה הפגין.

משפחת השריון מחבקת את המשפחה ומצדיעה למפקד, גיבור, חבר ולוחם.

 

אלוף (במיל') אודי שני

יו"ר העמותה

ציור של יעקב שילה, שפורסם ביום 14 בפברואר 2016 באתר המוזיאון הישראלי לקריקטורה בחולון, במדור ״הקריקטורה היומית״, בשמם של כל השריונאים

מדברי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, עם היוודע דבר פטירתו של יאנוש

"אביגדור בן-גל היה מגיבורי האומה. שריונר מיוחד, עם חוש הומור, מפקד שהטביע את חותמו על ביטחון ישראל. יאנוש, הלוחם והאדם, שחסם בגופו, יחד עם לוחמיו, חיילי חטיבה 7 של חיל השריון, את המתקפה הסורית ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. העם בישראל חב לו חוב נצחי. יהי זכרו ברוך".

 

מדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם היוודע דבר פטירתו של יאנוש

"יחד עם כל עם ישראל אני דואב על לכתו של גיבור ישראל, אלוף במיל' יאנוש בן-גל. בימים הקשים ביותר של מלחמת יום הכיפורים, כשגורל ישראל היה מוטל על הכף, יאנוש וחייליו האמיצים הגנו בגופם על גבולנו הצפוני, בלמו את ההסתערות הסורית ולאחר מכן עברו להתקפה שהביאה את צה"ל לשערי דמשק. יאנוש היה מצביא מחונן עם שאר רוח ואומץ לב בלתי רגילים. הוא ייזכר כאחד המפקדים הגדולים שקמו לעם ישראל בזמן החדש".

יאנוש. צילום: בני הדר, "במחנה"

מדברי שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, עם היוודע דבר פטירתו של יאנוש

"האלוף במילואים אביגדור (יאנוש) בן-גל ז"ל, שהלך לעולמו, היה אחד מאותם מתי מעט מפקדים, שבעשייתם ופועלם עיצבו את צה"ל, חיל השריון ותורות הלחימה שלהם באופן שמשפיע על דורות של לוחמים, עד ימינו, ואף יוסיף וישפיע בעתיד".

"מסע חייו היה מדהים ומיוחד במינו. מילד רך בשנים שנמלט עם אחותו, ללא הוריהם, מאימי הנאצים; דרך הנער שהתקשה למצוא בית ונדד ברחובות; ועד שמצא את ייעודו, בצה"ל, והיה למפקד עטור תהילה, שהוביל, בין היתר, את חטיבה 7, לוחמיה ומפקדיה, לכמה מהקרבות הקשים וההרואיים ביותר במהלך מלחמת יום הכיפורים – קרבות אשר סייעו לבלום את הצבא הסורי ברמת הגולן. לאורך מסלול שירותו הצבאי, גם כשהגיע לדרגת אלוף, היה יאנוש בלב העשייה המבצעית והפיקודית, תמיד במקומות בהם התקבלו ההחלטות הקריטיות ביותר, לעיתים מזומנות תחת אש. לוחם ומפקד ברמ"ח אבריו. יאנוש אמר את שעל ליבו, באופן ברור ונחרץ, בישירות האופיינית לו. בחן רב אך בחדות מחשבה ובהירות".

 

"הלך לי היום חבר ומפקד"

מאתר ynet, 13 בפברואר 2016

תת אלוף במיל' אביגדור קהלני ספד עם מותו של מפקדו וחברו: "הלך לי היום חבר ומפקד, ומדינת ישראל איבדה מגדולי לוחמיה וכולנו עצובים".

בשיחה עם ynet סיפר: "יאנוש חלה בשנה האחרונה ואני הייתי לצדו כל הדרך. כמובן שזה לא מקטין את ההפתעה על מותו ואת הכאב שכולנו חשים. יאנוש היה אחד ממפקדי השריון הנערצים, בחור אמיץ בעל ראייה ארוכת טווח, מקצועית ומעולה. הוא ידע במנהיגות שלו לתת פתרונות בשדה הקרב לאורך כל הדרך".

 

האלוף יאנוש בן-גל. צילום: מוריס קושלביץ, ארכיון צה"ל

 

חטיבה 7 בפיקודו של אביגדור (יאנוש) בן-גל ניהלה במלחמת יום הכיפורים את אחד הקרבות המזהירים בתולדות ישראל שבמהלכו הצליחו כוחותיו – בעיקר גדוד 77 בפיקודו של אביגדור קהלני – לבלום כוח שריון סורי גדול בהרבה. בעקבות מותו של האלוף (במיל') בן-גל פרסם ארכיון צה"ל ביום 13 בפברואר, את הקלטת הקשר בין בן-גל לבין קהלני שבה נחשף עוד טפח מגבורתם:

קהלני: כאן שתיים, מתחילה הפגזה ארטילרית. תעזור לי, תחסל אותם, תעזור גם עם הארטילריה שלנו וגם מטוסים, עבור

בן-גל: אני עושה את כל מה שאני יכול על מנת שתצליח. אתה גיבור ישראל, עבור

קהלני: כאן שתיים. בהתאם לאויב, אנחנו כרגע מיישרים קו, האויב בורח

בן-גל: רות, אל תסכן את עצמך יותר מדי, אל תסכן את עצמך יותר מדי, אני לא רוצה שתעמוד שמה למטה ושהם יתפסו אותנו מלמעלה. העצירה שלך זה לפי תוואים טקטיים, מעמדות טובות, לא לפי גאוגרפיה, עבור

קהלני: רות, אני תופס את הקו השולט כרגע

בן-גל: יפה. אני אוריד ארטילריה על התעלה ועל הציר. עד כאן, עבור

קהלני: כאן שתיים, זה הכי טוב בשבילי

בן-גל: רות, האם אתה צריך כוחות נוספים תחת פיקודך? עבור

קהלני: שלילי

בן-גל: רות, מימינך ידידנו עובד יפה מאוד, עבור

קהלני: רות, ברוך בואו. זה בסדר, אנחנו עכשיו שולטים על האויב, רק להשמיד אותו, והכול יהיה בסדר

בן-גל: רות, תיזהר לא לרוץ יותר מדי קדימה שלא תיכנס למארב עורפי שלהם. אתה קולט את הפקודה הזו, עבור

קהלני: כאן שתיים, אם לא נפגעתי ביום הראשון לא אפגע עד הסוף

 

יאנוש בן-גל. צילום: שחר מלמד

 

מדברי שר הבינוי והשיכון, האלוף (במיל') יואב גלנט, עם היוודע דבר פטירתו של יאנוש

מאתר ynet, 14 בפברואר 2014

שר הבינוי והשיכון, האלוף (במיל') יואב גלנט, ספד אמש (13 בפברואר) לאלוף אביגדור (יאנוש) בן-גל שהלך לעולמו: "יאנוש היה גיבור ישראל במובן העמוק של המילים. תפקודו ההרואי כמפקד חטיבה 7 במלחמת יום הכיפורים היה מהגורמים המרכזיים להצלחת הבלימה נגד האויב הסורי בצפון רמת הגולן".

גלנט ציין כי "כאלוף פיקוד הצפון במהלך מבצע ליטני וטרם מלחמת לבנון הראשונה היה האלוף בן-גל מקור סמכות ודמות פיקודית בולטת וייחודית עבור כל לוחם בזירת הצפון. אני זוכר היטב את התדריכים בראשותו. כקצין צעיר בשייטת 13 נקראתי להציג את משימתי בפניו טרם יציאה למבצעים מיוחדים ולפשיטות בעומק לבנון. יאנוש היה תמיד בקי, ישיר וקצר בהנחיותיו. מנהיגותו הייתה טבעית ושופעת עבורנו הלוחמים בעומק לבנון, ובמעט המקרים שבהם התערב אישית בקשר במהלך מבצעים חשתי תמיד כי ידיים איתנות אוחזות בהגה הפיקוד".

"יאנוש הוסיף לייעץ למפקדי צה"ל לאורך השנים, הבנתו את אופי המערכה והלחימה הייתה ייחודית. זכיתי לשוחח עמו ולהיוועץ בו. אנו נפרדים היום מאחד מן הבכירים והנועזים במפקדינו. יהי זכרו ברוך", דברי גלנט.

 

אחי לנשק

יאנוש איננו. קשה להיפרד מאחי הבכור, שהיה במשך 50 שנה עמוד תווך בחיי.

יוסי בן חנן (מעיתון ידיעות אחרונות, 14 בפברואר 2016)

האלוף יאנוש בן-גל היה קצין מבריק ומיוחד מהזן הנדיר של מצביאים שהשפיעו על צה"ל במשך שנות דור. סמל לדור התקומה.

ביום הפרידה ובטרם נערכה ההלוויה, אני רוצה לשתף אתכם בכאב שאני חש כאשר אנחנו נפרדים מיאנוש. הוא היה אמיץ בקרב ודמות סוחפת בכל התפקידים שביצע, בכל רמות הלחימה והפיקוד בצה"ל. יאנוש היה החבר המסור והנאמן עד תום שלנו, שהקנה לדור שלם את ערך אחוות הלוחמים בדוגמה אישית מופתית. הלכנו אחריו תוך אמונה שבכל מצב ימצא את התושייה והתעוזה שבעטיין ננצח.

על כך שבמנהיגותו הייחודית כמפקד חטיבה 7 הציל את הקרב בצפון רמת הגולן במלחמת יום הכיפורים הוא זכאי לתהילת עולם.

כאשר יאנוש אמר לי הרשת הקשר, בעודי מוטל פצוע ליד הטנק בתל-שאמס: "אחיך יציל אותך", ידעתי שהוא יעשה זאת. והוא אכן זה ששלח את הכוח של יוני נתניהו, שמצא אותי, חילץ והציל אותי.

הפעם, יאנוש, לצערי הרב, אחיך הצעיר לא הצליח לחלץ אותך!

מצדיע ומתגעגע, יוסי.

 

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט הים בהלוויה. צילום: תומר אפלבאום

 "היה לי כעץ האילן שהטיל צל ענק תחתיו"

מדברי סגן הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב ישראל זינגרביץ, שהיה חבר בלב ובנפש של בן-גל מאז שהכיר אותו כרב צעיר בחטיבה 7.

מתוך כתבה של משה כהן ונועם אמיר, באתר מעריב, 14 בפברואר 2016

"הוא היה לי כעץ האילן שהטיל צל ענק תחתיו. הייתה לנו ידידות מופלאה של 44 שנים בין בוגר ישיבה לקצין מהולל". זינגרביץתיאר את יאנוש כגיבור נועז שפתח את סגור ליבו דווקא בפני תלמיד ישיבה. "כשנשלחתי לחטיבה 7 הייתי אמור ללוות את מפקדי וחיילי החטיבה, לא ידעתי שאנשים אלה יהיו חלק מחיי מאז ועד היום. סיפרו לי על יאנוש המח"ט שהוא קצין נוקשה ומחוספס אך לאחר דקות של פגישה בינינו נפתח הסכר. נדהמתי מגאוניותו של יאנוש בעת שדנו בסוגיה הלכתית בה הקראתי לו דף מהגמרא ואמרתי 'היית יכול להיות ראש ישיבה גדול'".

עוד סיפר: "יאנוש אמר לי 'אני יודע מה סיפרו לך עליי, אל תשים לב, הדלת שלי פתוחה בפניך. יש לי בקשה שתדווח לי על מצב רוחו של כל מפקד פלוגה בחטיבה. ממני מפחדים, לא יגידו לי הכל. גם לי היו מצוקות, גדלתי כמעט פרא, לא חלקתי מצוקותיי עם איש. יכול להיות שיש קצין בחטיבה שסובל והמחט אינו יודע. מח"ט שאינו יודע בעת שלום שקצין שלו סובל לא יוכל לפקד עליו בעת מלחמה'". זינגרביץ ציין עוד: "לא פגשתי מפקדים רבים עם כזו רגישות. הקשיחות החיצונית הייתה מסווה לרגישות רבה".

 

לבצע את המטלות והמשימות שהטלת על פיקודיך

מאתר nrg, 13 בפברואר 2016

 

בריאיון לעיתונאי אביעד פוהורילס ב-nrg לפני שלוש שנים, התייחס בן-גל לקרב הבלימה, כשנשאל אם במהלך הלחימה הבין את גודל השעה ואת גודלו של האיום על מדינת ישראל.

"תוך כדי הקרב, אתה לא חושב ברמות חשיבה ערטילאיות של ציונות, הגנת מדינת ישראל או המשפחה שלך", הוא אמר אז. "דבר אחד מנחה אותך, והוא לבצע את המטלות והמשימות שהטלת על פקודיך, בכל מחיר, כולל אובדן חיים. מה שנקרא בעברית צחה 'לא לבייש את שם החטיבה'. חטיבה 7 נחשבה לחטיבת הדגל השריון, וכמו אז גם עכשיו, אני לא מאמין בשלום עם הערבים. אין שום סיכוי".

 

האיגרת האחרונה של יאנוש בן-גל ללוחמיו

כתב מעריב היה חלק מהגדוד שלחם ביום הכיפורים תחת פיקוד האלוף שהלך לעולמו. הוותיקים הוזמנו למפגש ראשון מאז הלחימה, בן גל לא יכול היה להגיע ושלח מכתב הערכה

 

ארי בנדר (מאתר מעריב, 13 בפברואר 2016)

המפקד המיתולוגי של חטיבה 7, אביגדור (יאנוש בן-גל ז"ל, הלך לעולמו הערב (שבת) והוא בן 80. כתב מעריב אריק בנדר היה אחד מאנשי הגדוד שלחמו תחת פיקודו של בן גל ז"ל במלחמת יום הכיפורים (1973) בגזרת עמק הבכא שברמת הגולן. לפני חודשים אחדים התכנסו באתר יד לשריון בלטרון ותיקי גדוד 71, שבלמו בגופם את הפולש הסורי, למפגש ראשון מאז המלחמה ההיא. הם היו למעשה תחת פיקודה של חטיבה 7 של יאנוש בן גל ותחת פיקודו הישיר של אביגדור קהלני, מג"ד עוז 77. יאנוש בן גל הוזמן למפגש הלוחמים אך לא יכול היה להגיע ושלח להם את האיגרת הבאה:

"דבר מח"ט 7 במלחמה.

חלפו 42 שנים מאז פרצה מלחמת יום הכיפורים שהחלה ב-6 באוקטובר 1973.

צבאות מצרים וסוריה הלמו בכוחותיו הסדירים של צה"ל, בחזיתות סיני ורמת הגולן. הייתה זו הפתעה ברמה הלאומית, האסטרטגית והטקטית שהפכה לאירוע טראומתי בתולדות עם ישראל.

חטיבה 7 בפיקודי הועתקה לרמת הגולן ונערכה למגננה בגזרה הצפונית. שיטת ההגנה שהייתה מקובלת באותם ימים דגלה בכך שאין לאפשר לאויב שום הישג ועל כוחותינו ללחום תוך הצמדות מלאה וחסרת פשרות לקו הגמר. גישה זו לא תאמה את המציאות בפרוץ הקרבות ונאלצתי להתאים את קרב ההגנה החטיבתי למכונת מלחמה חדה וממוקדת.

גדוד 71 בפיקודו של סא"ל משולם רטס, חברי הטוב ושריונר מנוסה, מקצועי, בעל שיעור קומה, היה הזרוע הצפונית במערך ההגנה החטיבתי שביצע את משימתו בתבונה, באחריות והתוצאות היו מרשימות בארבעת ימי הלחימה הקשים מנשוא.

הגדוד הגן על הר החרמונית ועל שטחי ההריגה שממזרח ומצפון לעמק הבכא. הגדוד השמיד בעת לחימתו את חטיבת החי"ר הסורית 68 ואת 50 הטנקים שעמוד לרשותה.

במוצאי שבת 6 באוקטובר וביום א' בבוקר נתבקשתי על ידי פיקוד הצפון להעביר את גדוד 71 לסייע לחטיבה 188 שלחמה בדרום רמת הגולן. כשרציתי להיענות לבקשה זו נוצר מצב קשה באיזון הכוחות ונאלצתי להחזיר את הגדוד ללחימה בעמק הבכא. הגדוד היה מעורב בהמשך בלחימה פיזית קשה וגורלית בגזרת חטיבה 7 ולא היה ביכולתי להוציאו מתוך שטח הלחימה.

קבלתי בהמשך הלחימה את אישורו של אלוף פיקוד הצפון חופי להחלטותיי אלו:

ביום 8 באוקטובר בלילה נפגע ונהרג הסמג"ד, רס"ן גדעון ויילר שחדר בראש כוח טנקים להציל ולחץ כוח אחר שנקלע למארב קומנדו סורי באזור תעלת הנ"ט על הגבול הבינלאומי. הייתה זו פעולה אמיצה שהפגינה את אחריות המפקד והרעות שבין לוחמי השריון.

ביום ג' בבוקר, בשלב הקריטי של לחימת החטיבה "להיות או לחדול", העתקתי את השדרה הגדודית בפקידו של סא"ל משולם רטס למרכז הלחימה בעמק הבכא.

בשיחתנו האחרונה אמר לי רטס: "…יאנוש אתה שולח אותי ואת לוחמי למשימת התאבדות. אילולא היית זה אתה לא הייתי מבצע משימה זו".

ואכן סא"ל משולם רטס הלוחמים הנועזים שאיתו נפגעו בקרב מכריע זה לאחר שהגנו בגופם על שלמות הצפון.
בקרב הבלימה הצליחה חטיבה 7 לשמור על צפון רמת הגולן ולמנוע מהסורים לכובש בקרב ההכרעה. אתם לוחמי הגדוד והמשפחות השכולות יכולים להיות גאים במעשיכם ובבני משפחותיכם שלחמו על הגנת המולדת.

היו ברוכים ובריאים.

ומשהו אישי לאיילה רטס: מחבק אותך חזק ותמיד, מתגעגע לרטס.

יאנוש בן גל, אלוף".

 

יאנוש בן-גל – כרטיס ביקור

אביגדור בן-גל נולד בלודג' שבפולין בשם יאנוש לוּדוִיג, בנם של יעקב ויונה ואחיה הצעיר של אילנה. בהיותו בן שלוש פלשו הנאצים לפולין ופרצה מלחמת העולם השנייה, ובעקבותיה ברחו הוריו עמו לברית המועצות והגיעו לסיביר. הוריו נעלמו במהלך המסע, והוא נותר עם אחותו. השניים הגיעו לפרס (איראן) ומשם עלו לארץ ישראל עם ילדי טהרן בשנת 1943.

את דרכו בצה"ל החל ערב מבצע קדש (1956). הוא שובץ בחיל השריון ועבר הכשרה כלוחם וקורס מפקדי טנקים. בהמשך השלים קורס קצינים ושימש מפקד מחלקת טנקים. בשנים 1964-1962 יצא ללימודי פיקוד ואסטרטגיה בצרפת. היה קצין האג"ם של חטיבה 7. בעת סיור מבצעי עלה רכבו על מוקש, הוא נפצע ברגלו ונותר מאז עם צליעה. במלחמת ששת הימים שימש קצין האג"ם בחטיבה 200. במלחמת ההתשה פיקד על גדוד בחטיבה 7, שפעלה באזור תעלת סואץ, ואחר כך פיקד על חטיבה 7.

בין תפקידיו:

  • קצין האג"ם של חטיבה 7.
  • קצין האג"ם של חטיבה 200 (אגרוף הברזל) במלחמת ששת הימים.
  • מג"ד 79 במלחמת ההתשה.
  • מח"ט 7 במלחמת יום הכיפורים.
  • מפקד עוצבת געש (36)
  • עוזר ראש אג"ם
  • מפקד פיקוד הצפון במבצע ליטני.
  • מפקד הגיס המטכ"לי 446 במלחמת שלום הגליל.