חדשות שריון בתקופונים בין-לאומיים - לקט יוני-יולי 2016

להלן לקט חודשים יוני-יולי 2016 של ידיעות בנושאי שריון וטכנולוגיה שהתפרסמו לאחרונה בתקופונים בין-לאומיים. החומר מובא באדיבות לקט מו"פ היוצא לאור מטעם משרד הביטחון/מפא"ת, בעריכת אל"ם (במיל') יעקב צור. השלים והוסיף פרטים אל"ם (במיל') שאול נגר

 

נושאי הסקירה

  •                  לוחמי פלדה: הרובוטים הרוסיים
  •                 חברת ריינמטל (גרמניה) מפתחת תותח גדול יותר לטנקים
  •                  טנק חדש באיראן
  •                 הצבא האמריקני מחפש יכולות חדשות לרק"ם STRYKER2
  •                 המיגון של תעש הציל טנק טורקי מפגיעה של "קורנט"2
  •                 מערכת ניהול קרב מתקדמת מפותחת לצבא היבשה של צרפת
  •                 צבא ארצות הברית יערוך ניסוי של שיירת כלי רכב אוטונומיים בכביש ציבורי
  •                 מכשור חכם לעצירה מהירה של דימום בשדה הקרב
  •                 צבא ארצות הברית מתכונן ללחימה עתידית במתאר היברידי
  •                 טעינת סוללות של חיילי חי"ר תוך כדי הליכה וריצה
  •                 בבריטניה הוחלט לשדרג את מערך הטנקים צ'לנג'ר
  •                 תצוגת-קסדה 360 מעלות לצוות רק"ם
  •                 תוכנית של חברת רייתיאון להשבחת טנקי פטון (M60)
  •                 צבא ארצות הברית בחר את מערכת המיגון האקטיבי של תעש לרק"ם קל/בינוני
  •                 מערכת גילוי/התרעה לרק"ם מפיתוח צרפתי
  •                 באוקראינה משביחים את BMP-12
  •                 טעינת סוללות של חיילי חי"ר תוך כדי הליכה וריצה
  •                 פטנט לשיפור הראייה באור חלש

לוחמי פלדה: הרובוטים הרוסיים

SPUTNIKNEWS, 29 במאי 2015

Warriors of steel: Meet Russian’s Robot Army

http://sputniknews.com/military

רוסיה נכנסת לעולם הרובוטים הקרביים. מכונות מבוקרות תבונה וחסרות פחד ישולבו בממשק אחיד של אדם ומכונה, לביצוע משימות בתנאים מסוכנים, ובכך ימנעו אבדות בנפש.

משרד ההגנה הרוסי מצוי בשלבי סיום הפיתוח של מערכות רובוטיות מסדרת Uran. הרובוט Uran-6 הוא רובוט רב-משימתי לפינוי מוקשים הכולל גם סכין דחפור ורשת, היכול למצוא ולהשמיד מוקשים ומטענים המכילים עד 60 ק"ג טי-אן-טי. הוא יכול להחליף קבוצה של 20 לוחמים-פלסים והוא מבוקר ממרחק של קילומטר אחד. הרובוט הוכיח את יכולתו בלחימה בפאלמירהשבסוריה, שם נטרלו הרוסים כ-19,000 מטענים של דאעש.

הרובוט Uran-6

רובוט כבד יותר הוא הטנק הרובוטי Uran-9, החמוש בתותח 30 מ"מ היורה 400-350 כדורים בדקה, במקלע מקביל 7.62 מ"מ וכן בסוללת טילים מונחים על-קוליים. רובוט זה מצויד באמצעי לגילוי איומים, המכיל גלאי לייזר וגלאי מטרות וכן מערכת זיהוי ועקיבה.

רובוט Uran 14

 

כמו כן ישנה פלטפורמה משוריינת בשם Nerechta היכולה לשמש בסיס ל-18 יחידות (מודולים) חליפיים, לפי הצירוף. הרובוט יכול גם לגרור פצוע משדה הקרב ולהעביר תחמושת או ציוד.

הפלטפורמה Nerechta מונעת במכלול היברידי של דיזל וחשמל. במהלך משימת סיור הדיזל מדומם והרובוט זוחל בשקט לעבר המטרה תוך צריכת אנרגיה מהסוללות החשמליות.

הרכב Platforma-M  משמש לסיור, לפעילות לחימה ונטרול מיקוש, להעברת מטענים וכן משמש לנשיאת מגבר קול.

 

לעיון בכתבה במקור ובסרטונים, ראו כאן:

http://sputniknews.com/military/20160529/1040446567/russian-battle-robots-video.html

 

לעיון בכתבה על הרובוט בפאלמירה שבסוריה, ראו כאן:

http://sputniknews.com/videoclub/20160403/1037399094/russia-demining-robots-palmyra.html

 

חברת ריינמטל (גרמניה) מפתחת תותח גדול יותר לטנקים

JANE'S DEFENCE WEEKLY, 18 במאי 2016, עמ' 17

Rheinmetall to Unveil 130mm Smoothbore Tank Gun at "Eurosatorry"

חברת ריינמטל פיתחה בשנות ה-70 של המאה הקודמת את התותח חלק-הקנה בקליבר 120 מ"מ, שאומץ כמעט בכל מדינות המערב. עכשיו הודיעה החברה שבתערוכת יורוסטורי מוצג תותח חדש, חלק קנה, בקליבר 130 מ"מ. התותח החדש אמור להתמודד עם הטנק הרוסי ARMATA. הייצור יתחיל בשנת 2025.

במקביל מפתחים צריח חדש, על בסיס הצריח של ליאופרד, עם השינויים המתחייבים לקליטת התותח הגדול (אין פרטים על הביצועים הצפויים של מערכת נשק 130 מ"מ).

כמו כן מציינים את הפרויקט המבוצע לקנים 120 מ"מ, הקצרים יותר מ-L44 לצורך לוחמה אורבנית ולהשבחה של קנים L55, L54. הקנים המשופרים יכונו L44A1 ו-L55A1 וייכנסו לייצור כבר ב-2017.

בלי קשר עם התותח, מפתחים מקלע מקביל חדש 7.62 מ"מ שיפעל בשיטת גאטלינג, עם 3 קנים מסתובבים, להגברת קצב האש.

דגם התותח החדש 130 מ"מ של ריינמטל. בצילום כדור ח"ש של התותח החדש (מימין) לצד הח"ש של התותח 120 מ"מ

טנק חדש באיראן

JANE'S DEFENCE WEEKLY, 20 באפריל 2016, עמ' 18

Iran Unveils Tiam Tank

האיראנים חשפו טנק חדש בשם Tiam המבוסס על התובה של M47 (הטנק האמריקני שקדם למשפחת M60), אשר יוצר עפ"י ידע אמריקני באיראן. הצריח אומץ מהסינים ויוצר אף הוא באיראן – דגם 69/59 עם תותח 105 מ"מ L7 שהוסב בסין מתותח 100 מ"מ הסובייטי. לצורך התקנת הצריח הנ"ל הגביהו את התובה המקורית של M47. בכתבה צוינו גם סוגי רק"ם נוספים מתוצרת איראן:

רק"ם נ"מ – הצריח הרוסי של 7SU57 שמותקן על רכב גלגלי 6×6. השם: "Bahman".

רק"ם לגילוי אב"כ – "Shahrom" – על רק"ם BTR60 בו הותקנו חיישני גילוי שונים.

דגם הטנק האיראני החדש בשם Tiam

הצבא האמריקני מחפש יכולות חדשות לרק"ם STRYKER

DEFENSE NEWS, 3 במארס 2016

US Army Seeks New Stryker Capability Beyond Bigger Gun

http://www.defensenews.com/story/defense/land/vehicles/2016/03/01/army-seeks-new-stryker-capability-beyond-bigger-gun/81144946/

פירוש הקיצורים שלהלן:

SBCT – Stryker Brigade Combat Team

DVH – Double-V Hull (שיפור שרידות למטעני גחון ומיקוש)

GDLS – General Dynamics Land Systems

LLI – Long Lead Items

FCS – Future Combat Systems

MEFV – Marine Expeditionary Fighting Vehicle

מנהל תוכנית SBCT עדכן שהצבא מעוניין, מעבר לדרישתו הדחופה לציוד יחידות Stryker באירופה בתותח בקליבר בינוני, בשילוב התעשייה לשדרוג יכולות. הצבא הפיץ סקר שוק שמתכוון לשלב התעשייה בדיאלוג לקביעת היכולות המשופרות. הצבא מחפש חישנים שונים, שיטות טובות יותר לשילוב יכולות ושיפור שרידות, מעבר להחלפה של חלק מהרכבים ל-DVHוהוספת תותח 30 מ"מ לרכב עם רצפה שטוחה (מצביע בעקיפין על בעיית המשקל של התותח והצריח החדשים מול תוספת השרידות של DVH. המתרגם). הם בטוחים ששילוב תותח 30 מ"מ וטילי Javelin יהיו חלק מתוכנית השיפור בכל מקרה. תוכנית השיפור מתכוונת להגיע מעבר לכך, תוך הסתכלות על המסגרת ולא רק על הכלים הבודדים. הצבא אישר ב-07/2015 שדרוג של 81 כלים בתותח 30 מ"מ במקום מקלע 0.5" כמענה לדרישה דחופה של כוחות באירופה, החוששים מיכולת הכלים הרוסיים הנגדיים. תחילת פעילות מבצעית מתוכננת ל-2018.

הקונגרס אישר לשם כך בספטמבר 2015 סך 9.8 מיליון דולר כמימון ראשוני. מתוכם 8 מיליון ניתנו ל-GDLS (הקבלן הראשי) לניהול תחרות לבחירת תותח וצריח. חברת GDLS בחרה בדצמבר 2015 בצריח Kongsberg ובתותח 30 מ"מ XM813 שלATK. 75 מיליון דולר שהתקבלו בינואר, מאפשרים את המשך התוכנית עד שלב בניית אב טיפוס. קצת יותר מ-300 מיליון דולר יוקצו בהמשך לבניית 8 הדגמים, שדרוג 83 כלים וחלפים.

הצבא מחפש דרכים להתייעל ולהוריד עלויות. מחיר התותח והצריח נמוכים מההערכה הראשונית. הם חושבים שבשלב הפיתוח הם הורידו מחיר של חלק מהמרכיבים בשליש. חלק מהחיסכון הזה יתבטא גם בעלות הייצור.

סקר תיכון ראשוני (PDR) לאינטגרציה והשינויים הנדרשים בכלי, התקיים בתחילת מארס. באפריל ירכשו רכיבים ארוכי טווח (LLI). בדצמבר מתוכננת מסירה של אב טיפוס ראשון. הוא יעבור ניסויים מקוצרים באביב 2017 לפני מתן אור ירוק לשלב ההצטיידות. בסוף 2017 יתקבל הכלי הסדרתי הראשון. הבחינה המבצעית תהיה בתחילת 2018 במקביל לייצור. הצבא בוחן דרכים להאיץ את לוח הזמנים, הן של הפיתוח והן של הייצור, אבל קיימים אתגרים משמעותיים: התותח, התחמושת והצריח (לא קיים על שום פלטפורמה אחרת) אינם מאושרים. בפעם אחרונה שהצבא ביצע אישור לתותח, היה זה תותח 120 מ"מM256 לטנק האברמס (M1) בשנות ה-80. לכן תהליך האישור דורש אימון מחדש של "שריר" שלא פעל זמן רב.

אחד האתגרים היא לבצע אינטגרציה ללא ויתור על אף דרישה של הצבא כמו נשיאת צוות של תשעה לוחמים על כל ציודם. זה גרר את הבחירה בצריח נשלט ולא מאויש. והפיצוי מתבטא בתוספת יכולות כמו פריסקופים. בסוף תהיה התפשרות על ציוד משני שירד כדי לאפשר נשיאת תוספת תחמושת.

אתגר משמעותי נוסף זה השילוב של כל היכולות באופן מסונכרן, ובסופו של דבר לפגוע במטרות.

הצבא תכנן לוח זמנים קצר לניסויים המבוסס על עבודות קודמות שבוצעו בתוכנית FCS ו-MEFV. בסקרים הטכניים ובניסויים משולבת היחידה שדרשה את השינויים (2nd Cavalry regiment) וזה ייחודי.

    

                    רק"מ סטרייקר                                             

המיגון של תעש הציל טנק טורקי מפגיעה של "קורנט"

JANE'S DEFENCE WEEKLY, 27 באפריל 2016, עמ' 5

Turkish Tank Survives Kornet Strike

בצילום ווידאו שהפיץ דאעש נראה טנק טורקי שנפגע על ידי טיל קורנט. התברר שמדובר בטנק M60A1, שעבר השבחה עמוקה ביותר על ידי התעשייה הצבאית.* הטנק נפגע בצידו הקדמי-ימני של הצריח. הטיל העיף את ערכת המיגון החיצונית, אך לא חדר לטנק. הצוות יצא ללא פגע וגם הטנק נותר שמיש. הכתבה מציינת שההשבחה כללה החלפת חטיבת הכוח, התקנת תותח 120 מ"מ, מערכת בקרת אש חדשה ומיגון. הוסבו 170 טנקי M60A1. לטילי קורנט כושר חדירה של 1200 מ"מ פלדת שריון, אחרי מיגון ריאקטיבי.

* ממידע אישי של בכיר בצוות ההיגוי בפרויקט ההשבחה: הפרויקט בוצע בשיתוף פעולה ע התעשייה הצבאית, אלביט ותעשיות נוספות בארץ. יושמו בו טכנולוגיות שפותחו בארץ.

לצפייה בסרטון, ראו כאן:

http://www.israelshelanu.co.il/article/%D7%A4%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%97-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%9C-%D7%98%D7%A0%D7%A7-%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%A7%D7%99-%D7%9E%D7%A4%D7%92%D7%99%D7%A2%D7%AA-%D7%98%D7%99%D7%9C/

הטנק הטורקי שהושבח בישראל ונפגע בצריח

מערכת ניהול קרב מתקדמת מפותחת לצבא היבשה של צרפת

DEFENSE IQ, 18 במאי 2016

French Army Targets Advanced Battle Management System

http://www.defenceiq.com/armoured-vehicles/articles/french-army-targets-advanced-battle-management

החברה הצרפתית Atos Technologies, הפועלת בתחום טכנולוגיות המידע, מפתחת מערכת למידע קרבי אשר תשולב בכל כלי הרק"ם החדשים של הצבא הצרפתי. משרד ההגנה העניק את חוזה הפיתוח לחברה בשנת 2013, במסגרת התוכנית הכוללת לחידוש פני צי הרק"ם הנקראת SCORPION. הפיתוח אמור להסתיים עד שנת 2019. ניסויים בגרסאות ראשונות יחלו בשנת 2017.

מערכת זו גם תחליף מגוון רחב של מערכות ניהול-קרב קיימות שפועלות בכלים הקיימים במערך (5 מערכות שונות לפחות, ברמה הטקטית). המערכת החדשה, שכינויה SICS, מבוססת על פתרון שקיים בחברה הנ"ל לנושא ניהול קרב (BMS), הבנוי על רכיבי תוכנה רובוטיים, לשיתוף מידע קרבי ברמת הגדוד וברמה של סיוע אוויר-קרקע.

המערכת ניתנת להפעלה במפקדות, בתוך כלי רק"ם ועל ידי חיילים הנעים רגלית. היא תאפשר שיתוף מלא ואוטומטי של כל המידע הטקטי בשדה הקרב ועדכון שוטף של מצב כוחותינו בזמן אמת. העיקרון הוא "ארכיטקטורה פתוחה" עם יכולת של תאימות עם מערכות מידע אחרות. תוכנית SCORPION תיושם בשני שלבים, הראשון בין 2014 עד 2025, והשני בין 2023 עד 2035. מטרתה היא מודרניזציה וחידוש של הציוד של צוותי הקרב בצבא היבשה.

כלי הרק"ם החדשים השונים נמצאים בשלבי פיתוח על ידי קונסורציום, שהוקם לשם כך, בין החברות Nexter, Renault Defense, Thales.

הטנק הצרפתי לקלרק

צבא ארצות הברית יערוך ניסוי של שיירת כלי רכב אוטונומיים בכביש ציבורי

ASSOCIATED PRESS, 25 במאי 2016

US Army to Test Driverless Vehicle Technology in Michigan

http://www/stripes/com/news/us/us-army-to-test-driverless-vehicle-technology-in-michigan-1.411431

מרכז המו"פ של צבא ארצות הברית TACOM עומד לערוך ניסוי של נסיעת כלי רכב צבאיים, ללא נהגים, בכבישים ציבוריים. בסוף יוני תנוע שיירה של מכוניות ללא נהג, בקטע הכביש הנקרא Interstate69, במדינת מישיגן. הכביש יישאר פתוח לתחבורה הרגילה במהלך הניסוי.

המכוניות יצוידו במערכת מתקדמת של נהיגה אוטונומית, אם כי, ליתר ביטחון, בכל אחת מהן ישב נהג, שישגיח על הנסיעה. מערכת תקשורת רדיו תעביר את נתוני הנסיעה מהמכוניות למרכז הפיקוח. אם הניסוי יצליח, זה יוכיח שניתן להשתמש בטכנולוגיה זו, שעשויה לחסוך חיי חיילים המשרתים באזורים מסוכנים, וחשופים לפגיעות של חימוש ומטעני נפץ, המופעלים לאורך הדרכים. מעריכים שזה יקטין גם את מספר התאונות בכבישים.

שיירת רכב של צבא ארצות הברית ללא נהגים בעת ניסוי

מכשור חכם לעצירה מהירה של דימום בשדה הקרב

GIZMAG, 24 במאי 2016

Wound-Plugging X Stat Syringe Saves its First Life on the Battlefield

עצירה מהירה של דימום חזק של פצועים בשדה הקרב היא צורך חשוב בהצלת חיים. כאן מדובר על מכשור, מעין מזרק*, שממולא בספוגיות קטנות עשויות צלולוזה (תאית) ומצופות בחומר** נוגד חיידקים, שמקורו בצדפות ובסרטנים. על ידי הכנסת הספוגיות לפצע המדמם, הן מתפשטות וגורמות לקרישת הדם ועצירת הדימום, ובו בזמן פועלות לחיטוי נגד חיידקים.

לפי הכתבה המכשור שכינויו X Stat עשוי לעצור דימום חזק תוך כ-20 שניות. הדבר הוכח בניסויים שונים על ידי כירורגים בשדה הקרב. המכשור פותח על ידי חברת RevMedX ואושר לשימוש בשדה הקרב בשנת 2014. הנגזרת האזרחית X Stat 30 אושרה על ידי FDA בדצמבר 2015.

* Syringe

** Chitosan

המזרק עם הספוגיות לעצירה מהירה של דימום

צבא ארצות הברית מתכונן ללחימה עתידית במתאר היברידי

יוני 2016

להלן עיקרי דבריו של גנרל בכיר בצבא ארצות הברית בכנס:

Lieutenant General H.R. McMaster, Director, Army Capabilities Integration Center and Deputy Commanding General, Futures, U.S. Army Training and Doctrine Command

כללי

בעקבות הביצועים המשולבים של הארטילריה, הרק"ם, והכטב"ם הטקטיים, שהופגנו על ידי צבא רוסיה ושותפיו המקומיים בלחימה במזרח אוקראינה, החל צבא ארצות הברית בעבודת מטה להגדרת היכולות המבצעיות המשולבות, הנדרשות לצורך ניצחון בעימות עתידי עם צבא רוסיה. התו"ל הרוסי החדש, שזכה לכינויים כגון: לוחמת הדור הבא, לחימה היברידית, ו/או דוקטרינת גרסימוב, משלב בו זמנית – באופן אפקטיבי בכל הרמות, האסטרטגית, המערכתית, והטקטית – יכולות לוחמה פוליטיות, תודעתיות/ציבוריות, מודיעיניות, וצבאיות המיושמות בממדי הלחימה הפיזי והסייברי בעצימות מכוילת, כך שכל מהלך בפני עצמו אינו עובר את סף הכרזת האירוע כפעילות מלחמתית. מעבר להתמודדות הלא פשוטה עם היכולות הארטילריות, הרק"ם, והכטב"ם, הקשיים החדשים הכרוכים בעימות עתידי מסוג זה, הם יכולת הצבא הרוסי למוטט מערכות ממשל מקומיות, לפעול תוך שימוש בכוחות מקומיים המפוזרים בהיחבא במרכזי אוכלוסייה, ותוך ניצול יכולות סייבר המסוגלות לשבש יכולות לוחמה מבוססת רשת. תקציר זה מבוסס על סקירתו של גנרל מק-מאסטר במרכז למחקרים אסטרטגים ובינ"ל בוושינגטון הבירה וממקורות משלימים. התקציר אינו מכסה את מרחב הפעילות הכולל להתמודדות אל מול איום היברידי ומתמקד באמל"ח בלבד.

 

ארטילריה

בעשורים האחרונים, טכנולוגיות הארטילריה האמריקנית התפתחו לכוון הפחתת נזקים משניים, תוך שימוש בחימושיםמדויקים התלויים בטכנולוגיות מבוססות רשת. במקביל, צבא ארצות הברית הקטין את כמות היחידות והכלים הארטילריים והקטין/הפסיק את השימוש בחימוש סטטיסטי מרחבי כגון מצרר. לעומת זאת, הארטילריה הרוסית עושה שימוש נרחב בחימוש סטטיסטי (מצרר ותרמוברי / דלק-אוויר) הגורם נזק רב בשטח רחב עם תלות נמוכה בטכנולוגיות רשת הרגישות לאמצעי נגד בממד הסייבר. בנוסף, השתמשו הכוחות המקומיים במערכות מכ"ם ניידות וטילי קרקע-אוויר משוגרי כתף חסינימוץ/נורים. כתוצאה מכך, מספר יחידות האש האמריקניות קטן ממספר יחידות האש הרוסיות וכוח האש האפקטיבי של יחידות ארטילריה אמריקניות הינו כ-60-40 אחוזים מכוח האש האפקטיבי של יחידות רוסיות מקבילות. התוכנית האמריקנית להתמודדות עתידית כרוכה בתו"ל חדשה המכונה "אש רב-תחומית" ומשלבת ביחידת אש יכולות קרקע-קרקע, קרקע-אוויר, וחוף-ים.

 

רק"ם, מיגון, וחמ"ם נ"ט

ההאטה, עד עצירה, של מו"פ בתחומי הטנקים והנגמ"שים וההתמקדות בכלי רכב טקטיים ממוגנים בעשורים האחרונים עשויה להעמיד את הצבא האמריקני בנחיתות טכנולוגית אל מול טכנולוגיות הרק"ם ונגד-הרק"ם הרוסיות בעימותים עתידיים. בלחימה באוקראינה השתמשו הכוחות המקומיים בטילי נ"ט, ככל הנראה מסוג קורנט, שהוכחו כיעילים נגד טנקי M1A1עיראקיים. במתארים עתידיים, סביר להניח כי יוכנסו לשימוש מערכות נ"ט מתקדמות המיועדות לשימוש מרק"ם או מסק"ר(כדוגמת טיל הנ"ט כריזנטמה) ואף כאלו המיועדות להתמודד עם מיגון אקטיבי קשה (מטיס M1). במהלך העשורים האחרונים המשיכו הרוסים בפיתוח טנקי T-90 שהוכיחו את עצמם בטבילות אש בסוריה, דאגסטאן, ואוקראינה. הטנקים הרוסיים ממוגנים במיגון ריאקטיבי (קונטקט 5) ובהגנה אקטיבית רכה המבוססת על אמצעי-נגד אלקטרואופטי הפועל כנגד חמ"ם נ"ט (שטורה 1) והינם מותאמים היטב ללוחמה בתנאי חורף, לילה, וערפל. במתארים עתידיים יש לצפות כי בנוסף להגנה האקטיבית הרכה, תשולב הגנה אקטיבית קשה (ארנה) המבוססת על מכ"ם לגילוי טילים/קליעים ואמצעי נטרול בטווח קצר. אל מול איום זה מתכנן צבא ארצות הברית להתקין את מערכת המיגון האקטיבי הקשה טרופי מתוצרת רפא"ל (שם לועזי של מערכת "מעיל רוח") על טנקי האברמס, לבחון את מערכת "חץ דורבן" מתוצרת תעש על גבי נגמ"שי הברדלי, וככל הנראה, לבחון את מערכת "מסך ברזל" של חברת ארטיס, שבשליטת פלסאן סאסא, על רק"ם הסטרייקר.

 

טיל הנ"ט המתקדם כריזנטמה (Khrizantema)

 

כטב"ם ונגד כטב"ם

הכוחות המקומיים הקשורים לצבא הרוסי הפעילו במהלך הלחימה באוקראינה כ-16 סוגים שונים של כטב"ם קבועי-כנף, בעיקר לצרכי מוד"ש (מודיעין שדה) ואיכון/טיווח מטרות. מצב זה, בו שדה הקרב רווי בכטב"ם עוין, פוגע בתפיסת העליונות האווירית הנוכחית ודורש בו זמנית מצבא ארצות הברית וחיל האוויר האמריקני להיערך להשיג עליונות אווירית בסביבה רוויתכטב"ם ויכולות נגד כטב"ם המשולבות ביחידות הלוחמות. הכתבות שנסקרו לצורך תקציר זה לא פרטו בנוגע לתוכניות הנגד-כטב"ם של צבא ארצות הברית.

 

סייבר טקטי

במלחמה באוקראינה עשה הצבא הרוסי שימוש נרחב באמצעי ל"א לצורך איכון ונטרול מקורות אש ומרכזי שו"ב. כתוצאה מכך, מרבית ערוצי התקשורת הטקטית האוקראיניים שובשו על ידי אמצעי נגד רחבי-סרט רבי-עוצמה. בנוסף, שיבש הצבא הרוסי כטב"ם אוקראיניים ואף פגע בתפקוד מרעומים חשמליים בפגזים ארטילריים שנפלו ללא פיצוץ. הכתבות שנסקרו לצורך תקציר זה לא פרטו בנוגע לתוכניות הסייבר והנגד-סייבר הטקטיות והמערכתיות של צבא ארצות הברית.

בבריטניה הוחלט לשדרג את מערך הטנקים צ'לנג'ר 2

GIZMAG, 31 ביוני 2016

BAE Systems Bid Provides Glimpse into the Future of Britain’s Battle Tanks

http://www.gizmag.com/bae-systems-britain-main-ballte-tank/43713/

טנק המערכה צ'לנג'ר 2 נמצא בשירות הצבא הבריטי מאז 1998. עתה מעוניין משרד ההגנה לשדרגו ולהאריך את חייו עד 2025 (הארכה צנועה למדי…). חברת BAE, שפיתחה את הטנק במקור, מציעה להחליף בו מספר מערכות במסגרת השדרוג.

טנק הצ'לנג'ר 2 השתתף בפעילות מבצעית ראשונה במהלך הפלישה לעיראק ב-2003. אז קנה לעצמו שם כשריד במיוחד וזאת במידה רבה בזכות מיגון שריון Chobham שלו. אף טנק מסוג זה לא אבד בקרב ואחד מהם ספג 70 (!) פגיעות RPGבמהלך קרב אחד – וחזר להיות מבצעי תוך שעות ספורות.

השדרוג המתוכנן מבוצע בעקבות עבודת מטה אסטרטגית שבוצעה במשרד ההגנה ( 2015 Strategic Defence and Security Review) ואשר זיהתה את הטנק הרוסי, T-14 Armata, כאיום המשמעותי בשדה הקרב היבשתי. בין השאר, במסגרת העבודה, הוסק כי תותח ה -120 מ"מ של הצ'לנג'ר מיושן ויש להחליפו. בתקופה זו אין זה סביר לפתח טנק חדש ולכן החליט משרד ההגנה לשדרג מעל 400 טנקים בצבא.

חברת BAE מובילה צוות ובו עוד שבע חברות, בהצעה שעיקרה החלפת מערכות הצריח. בין השאר כוללת ההצעה החלפה של כוונת מפקד, שתעניק לו תצפית היקפית של 360 מעלות ויכולת הקצאת מטרות אלקטרונית לתותחן. כוונת זו תכלול מערכת דימות תרמית חדשה שתעניק לטנק יכולת פעולה רציפה ביום ובלילה. שיפור נוסף מתמקד במערכת בקרת התותח שתקנה לו דיוק רב יותר. כל מערכות הצריח ישולבו בארכיטקטורה אלקטרונית חדשה אשר תאפשר גמישות רבה יותר של שדרוגים נוספים בעתיד שיכללו מערכות שליטה, תצוגה ובקרה.

הערה: מוזר שאין התייחסות ברשימת השיפורים להחלפת התותח הנחות לתותח חדיש חלק-קדח. חברת ריינמטאל הציגה בעבר דגם של צ'לנג'ר עם תותח מתקדם.

הטנק הבריטי צ'לנג'ר

תצוגת-קסדה 360 מעלות לצוות רק"ם

GIZMAG, 16 ביוני 2016

Tank Crews Get 360-Degree X-Ray Vision

http://www.gizmag.com/ironvision-tanks-see-through/43853/

כותבים עלינו:

חברת אלביט הציגה (בתערוכת יורוסאטורי) מערכת תצוגת קסדה למפקדים ונהגים של טנקים ורק"ם אחר. התצוגה נועדה לאפשר תצפית היקפית מלאה ורכישת מטרות ללא הוצאת הראש מהצריח. המערכת של אלביט משתמשת בחוזי המוזרם ממצלמות חיצוניות (בנראה ובתת אדום) ובאלגוריתמיקה מתקדמת להיתוך תמונות אשר מאפשרת הזרמת תמונות רציפה המותאמת לכיוון ההסתכלות הפיסי של הלוחם. המערכת כוללת גם אלגוריתמים המתמודדים עם בעיות של עיוותים בשדה הראייה ומחלת תנועה. כיוון התצפית משועבד לתנועות הראש של המפקד באמצעות עוקב כיוון מתקדם והדבר גם מאפשר לרכוש מטרות במהירות ולהפנות אליהן את הקנה. ניתן גם לבחור להציג מקורות חוזי חיצוניים.

לצפייה בסרטון המתאר את המערכת, ראו כאן:

https://www.youtube.com/watch?v=oTTU2lw_Zh8&feature=youtu.be

קסדה מתקדמת של חברת אלביט עם תצוגה

תוכנית של חברת רייתיאון להשבחת טנקי פטון (M60)

DEFENSE NEWS, 6 ביוני 2016, עמ' 8

Raytheon Gives New Life to Patton Tanks

הכתבה מתייחסת כללית לעניין ההשבחה של אמל"ח ועמדות של הפנטגון בנושא. הדוגמה: השבחה של טנקי פטון M60(שתעלה שליש ממחירו של טנק חדש), שהוכנסו לשימוש בשנות ה-60 של המאה הקודמת. מדברים על לקוחות* במזרח התיכון והרחוק, בהם יש 10,000-7,000 טנקים ישנים כאלה. הניסיון שצברו עד כה: התקנת מערכת בקרת אש חדשה בטנקים M60 של ירדן.

חבילת ההשבחה שעומדים להציע כוללת: הסבת התותח ל-120 מ"מ, החלפת המנוע מ-750 כוח סוס ל-950, הסבת מערכת בקרת צריח/תותח מהידראולית לחשמלית, התקנת מערכת חדשה לבקרת אש (קשורה ל-GPS). אין אזכור לשיפור המיגון!

טנק מושבח כנ"ל עבר סדרת ניסויים בשדה הניסויים אברדין בשיתוף עם צבא ארצות הברית.

המצב כיום: מאמצי שיווק ללקוחות הבאים: מצרים, סעודיה, ירדן, עומן, בחריין, לבנון, מרוקו, תאילנד, טאיוואן. מזכירים כמובן גם את ישראל דבר שהוא לא רלוונטי.

צריח טנק פטון M60

צבא ארצות הברית בחר את מערכת המיגון האקטיבי של תעש  לרק"ם קל/בינוני

JANE'S DEFENCE WEEKLY, 15 ביוני 2016, עמ' 11
US Army Selects IMI's Iron Fist Light Configuration for Vehicle APS
הישג לתעשייה הצבאית הישראלית: מערכת המיגון האקטיבי – בתצורתה הקלה IF-LC* נבחרה על ידי צבא ארצות הברית להתקנה ברק"ם הקל והבינוני. המערכת תיוצר במשותף על ידי תעש בארץ ו-GD-OTS** בארצות הברית.
היתרון של המערכת הוא בהגנה היקפית 360 מעלות נגד האיומים המתקרבים לרק"ם באמצעות גילוי בעזרת מכ"ם ושיגור של מיירטים מול האיום. במקרה של איומים רחוקים הגילוי יוביל להפעלת מערכת שיבוש/הסוואה. בהשוואה למערכות דומות ניתן להתקין את IF-LC בחוץ, מבלי לדרוש שינויים פנימיים בתוך הרק"ם. מעריכים שתחילת ההצטיידות של צבא ארצות הברית תהיה בעוד כשנתיים.
* IF-LC = Iron Fist – Light Configuration
** GD-OTS = General Dynamics – Ordnance and Tactical Systems


מערכת המשגר של ההגנה האקטיבית Iron Fist של התעשייה הצבאית

מערכת גילוי/התרעה לרק"ם מפיתוח צרפתי

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, מאי 2016, עמ' 4

Thales Develops Antares Tactical Warning Systems

במסגרת תוכנית המודרניזציה של צבא צרפת "SCORPION " מפתחים גם מערכת חדשה לגילוי והתרעה על איומים לרק"םהחדש. המערכת המכונה "Antares" פותחה בחברת Thales במימון של משרד ההגנה הצרפתי. חיישן פאסיבי – 5.5 מגה פיקסל HR מחובר עם אופטיקה רחבת זווית שכוללת תיקון עיוותים וזום, יכולות יום-לילה (עד חושך מוחלט); אופציה להארת מטרות באור תת-אדום, הגנה מפני סינוור שמש או פנסים וכדומה. חיישנים כאלה יותקנו ברק"ם ויספקו יכולות גילוי סביב הרק"ם 360 מעלות ובתחום הגבהה של מינוס 15 מעלות עד פלוס 75 מעלות (למטרות אורבניות). ניתן לבחור בתמונה צבעונית או שחור-לבן וכן לחזור על סרטוני ווידיאו – 25 תמונות בשנייה. כושר הגילוי של רק"ם עד טווח 500 מ' ושל צלף עד 150 מ'. כמו כן ניתן לגלות מטענים במרחק של עד 20 מ' וגם להיעזר במערכת בתנועה ותמרון כמו גם בנסיעה לאחור או במרחב מוגבל. תהיה גם התרעה באמצעות לייזר בדיוק של 1.5 מעלות עם אפשרות לחבר אותה להגנה אקטיבית "רכה". דגמים לניסוי קוואליפיקציה יסופקו השנה ותוכנית ההצטיידות מ-2018.

שני כלי הרק"ם בהם יותקנו המערכות: רק"ם סיור Jaguar 6×6 ונגמ"ש Griffon 6×6.

מערכת גילוי והתרעה Antares של חברת Thales

באוקראינה משביחים את BMP-1

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, יוני 2016, עמ' 6

New BMP-1 Upgrade Developed in Ukraine

הרק"ם הוותיק BMP-1 עובר מודרניזציה עמוקה בתעשייה האוקראינית. התצורה החדשה תיקרא UM BMP-1. השיפור העיקרי הוא בהחלפת הצריח עם התותח המיושן 73 מ"מ (וטילי "מליוטקה") בצריח חדש נושא תותח מותקן חיצונית בקוטר30 מ"מ, עם הזנת תחמושת כפולה. התותח (ZTM-1) מיוצב ובעל טווח 2,000 מ'. קיימת אפשרות לירי נ"מ. בטן התחמושת 225 פגזים לתותח. בנוסף לתותח מותקנים בצריח מקלע מקביל 7.62 מ"מ, מקלע רימונים 30 מ"מ ומשגר לשני טילי נ"ט מונחי לייזר בעל טווח של 5,500 מ' ורש"ק כפול (טנדם) מפיתוח של מפעל מקומי.

משקל הרק"ם המשופר 14 טונות. הצוות כולל 11 לוחמים (מפקד, תותחן, נהג + 8). מושבי הצוות מותקנים בצדדים עם משככים. יש כבש אחורי עם הפעלה הידראולית (במקום 2 דלתות). הותקן מנוע חדש בהספק 400 כוחות סוס במקום המקורי של 300 כוחות סוס. הרק"ם אמפיבי – ההנעה במים באמצעות הזחלים במהירות מרבית 7 קמ"ש.

הסטטוס: דגם ראשון עובר ניסויים.

הרק"ם BMP-1 המשודרג

סוללות של חיילי חי"ר תוך כדי הליכה וריצה

GIZMAG, 29 במאי 2016

US Army and Marine Corps Power Walk into Wearable Battery

כידוע, החייל הרגלי כיום, ובעתיד, מפעיל ציוד אלקטרוני רב והאנרגיה לכך מסופקת על ידי סוללות רבות. לפי חישוב שנעשה, חייל שיוצא למשימה בת 72 שעות, נושא סוללות במשקל של 9-7 ק"ג. חברת "Bionic Power" בשיתוף פעולה עם הצבא והנחתים של ארצות הברית פיתחו מערכת "Power Walk" שהינה למעשה מטען סוללות, המופעל על ידי תנועות ההליכה.

מדובר בגנרטורים פייזואלקטריים וטריבואלקטריים, המופעלים על ידי מערכת מכנית הקשורה לרגלי החייל. כל כיפוף של ברך מסובב מערכת של גלגלי שיניים אשר מסובבת בעקיפין את הגנרטור. לפי הכתבה מפיקים בדרך זו 12-10 וואט של הספק טעינה. כך לדוגמה הליכה של שעה מספיקה לטעינה של 4 טלפונים חכמים. יתרון נוסף – בהליכה בירידה המערכת מצמצמת את מאמץ השרירים והסכנה של פגיעה בברכיים.

הצבא והנחתים מתכננים סדרת ניסויי שדה מתחילת 2017.

מערכת יצירת האנרגיה על רגלי לוחם

פטנט לשיפור הראייה באור חלש

PATENT YOGI, 13 ביוני 2016

IBM Tricks Human Eye to Add Night Vision Capability to Google Glass

http://patentyogi.com/latest-patents/ibm/ibm-adds-night-vision-google-glass/

חברת יבמ רשמה פטנט על דרך להוסיף ראיית לילה למשקפיים, המתבססת על רמייה פשוטה של מערכת הראייה. כאשר אנו נכנסים לחדר המואר באור חלש, נדרש זמן לקנים – חלק מהתאים הקולטים אור בעיניים – להתאים את עצמם לסביבה החדשה ולאפשר לנו לראות היטב. אך בסביבות המוארות באור אדום, הקנים שולחים למוח תמונות בעלות ניגודיות גבוהה יותר, וכך מקלים עלינו להבדיל בין עצמים. זו הסיבה לכך שלעתים קרובות משתמשים באור אדום לשיפור הראייה בחושך.

יבמ הוציאה פטנט המסתמך על תכונה זו, ומוסיף יכולת ראיית לילה למשקפי גוגל. לפי הפטנט, החברה הוסיפה מקרן אור אדום לכל אחת מעדשות המשקפיים של גוגל. בדרך זו, כאשר המשתמש נכנס לחדר עם אור חלש, המקרן משגר מיד אור אדום חלש לכל אחת מהעיניים. הקרנת האור האדום ישירות לתוך העיניים גורמת לקנים לשלוח תמונות בניגודיות גבוהה יותר למוח ומשפרת את ראיית הלילה של המשתמש.

להמחשת הרעיון ראו בקישור לעיל.

 

צילום מסך מתוך הסרטון