מפגש ותיקי פלוגה ז' של חטיבת ברק 188 במלחמת יום הכיפורים

מי שהיו בקרבות הקשים ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, לוחמי פלוגה ז' מגדוד 74 של חטיבת ברק 188, שבו ונפגשו בהתרגשות רבה כעבור כמעט 42 שנים. הם זוכרים את הנופלים והעלו זיכרונות.

כתבו: משה קהלני ומאור לוי. צילום: אודי בריל

אל"ם (במיל') צביקה גרינגולד בעל עיטור הגבורה ממלחמת יום הכיפורים (מימין)ף, מפקד "כוח צביקה" הנודע, ולידו אל"ם ניר בן-דוד (בנדה) במפגש ביד לשריון

ותיקי פלוגה ז' מגדוד השריון 74 (של חטיבת ברק 188) במלחמת יום הכיפורים ערכו ביום שישי 10 ביולי, מפגש לוחמים באתר יד לשריון. למפגש הגיעו כ-30 אנשים, בהם מפקד הטנק יאיר דויטש, שהגיע במיוחד מפנמה הרחוקה לפגוש את צוות-הטנק המקורי שלו.  גם גב' אתי בן שֹהם, אלמנתו של מפקד החטיבה באותה מלחמה, יצחק בן שֹהם ז"ל, הגיעה למפגש, וכן  גיבור ישראל, צביקה גרינגולד בעל עיטור הגבורה. אל"ם ניר (בנדה) בן דוד, שהיה מפקד גדוד 74 ויתמנה בקרוב למפקד החטיבה, יצג את חטיבה 188 הסדירה. מפגש הרעים היה מרתק ומרגש. חיבוקים וטפיחות ולחלוחית פה ושם בעיניי החברים שהתרגשו מאוד. במהלך המפגש נערך טקס הנחת זר למרגלות כותל השמות, סמוך לשמו של מפקד הפלוגה הנערץ סרן אורי מיכאל עקביה ז"ל, שנפל בקרבות הבלימה בעמדת הרמפות של מוצב 111. בטקס ציינו גם את שמות החברים הלוחמים בני הפלוגה שנפלו במלחמה, ואחרים שנפטרו במהלך השנים ואינם עוד איתנו.

לאחר הרבה שנים שבהן שהה בחו"ל, המט"ק יאיר דויטש זכה לספר לנוכחים את סיפור המלחמה שלו, בכך חשף את חברי הפלוגה לפרטים רבים שלא הכירו זה 42 שנה. בעקבותיו חברים נוספים שיתפו את אנשי הפלוגה בסיפור מעשיהם במלחמה וזה יצר אווירה מרתקת במיוחד. במהלך הטקס ליד כותל השמות, אל"ם ניר בן-דוד (בנדה) נשא דברים בדבר החשיבות של מפגשים אלו, וציין כי הוא רואה בהם דוגמה לרעות ולחברות שאינה פוסקת. בדבריו גם פרס מעט ממשנתו וחזונו לקראת מינויו לתפקיד מפקד חטיבה 188. בפרט ציין כי לתפיסתו, תפקיד הגנת המדינה וחינוך המפקדים והחיילים לערכים ולאהבת הארץ, הם חלק מהשליחות המוטלת עליו.

מִי שֶעָבַר אֶת כָּל הַלַּיְלָה וְרָאָה אוֹר יוֹם, הוּא לֹא יַנִּיחַ שֶנִשְכַּח אֶת הַהוֹלְכִים

מִי שֶחָלַם וְהִתְגַשֵּם לוֹ הַחֲלוֹם,
מִי שֶלָּחַם עַד שֶשָּמַע קוֹל מְנַצְּחִים
מִי שֶעָבַר אֶת כָּל הַלַּיְלָה וְרָאָה אוֹר יוֹם,
הוּא לֹא יַנִּיחַ שֶנִשְכַּח אֶת הַהוֹלְכִים.

מתוך השיר: "מי שחלם" של דידי מנוסי

צביקה גרינגולד (עם הגב למצלמה) נושא דברים בפני אנשי הפלוגה. במרכז אל"ם ניר בן-דוד (בנדה) ומימין נראית אתי בן-שֹהם, אלמנתו של אל"ם יצחק בן-שהם, מפקד חטיבת ברק 188 שנפל במלחמה

גיבור ישראל צביקה גרינגולד, שהיה המ"פ הסדיר של הפלוגה, עד ערב מלחמת יום הכיפורים, התייחס לאירוע:

"יש לנו מסורת, כבר הרבה שנים, של חיילים ששירתו בפלוגה ז' בחטיבה 188, ששירתו במלחמת יום הכיפורים. בעבר היינו נפגשים עם אנשי הפלוגה הצעירים. לפני שנתיים לצערנו הוחלט לסגור את פלוגה ז' הסדירה – אולם המפגשים המשיכו. לרגל הגעתו של יאיר דויטש ארצה ערכנו את המפגש. אנחנו נהנים היום מהרוח הגבית של אל"ם ניר בן דוד, שבתקופתו כמג"ד החלו המפגשים האלו. עבורנו זה חימם את הלב, נזכרנו בנופלים ובמחיר הכבד ששילמנו כדי שיתאפשר לנו לחיות. המפגש היה מרתק. לדעתי כל אחד מהמשתתפים ימנה את השירות בפלוגה, ובמלחמה בפרט, כאחד האירועים המרכזיים בחייו.

מעט אנשים מבינים מה התרחש ברמת הגולן בקרבות הבלימה, ופלוגה ז' מצאה את עצמה מול המאמץ הסורי העיקרי, ותוך תשלום של מחיר כבד בנפגעים היא עשתה רבות כדי לבלום את המאמץ הסורי העיקרי וביצעה את המוטל עליה מעבר לציפיות.

מי שנושא בעול ארגון המפגשים כבר תקופה ארוכה הינם הרשקו וקהלני, ולהם מגיעה כל התודה וההערכה"

מצבת הלוחמים של פלוגה ז' בפתיחת מלחמת יום הכיפורים

למקבץ תמונות מהמפגש, ראו כאן:

https://goo.gl/photos/3xNKxvoE5Ub3n9NP9

 

אַךְ נִזְכֹּר אֶת כֻּלָּם:
אֶת יְפֵי הַבְּלוֹרִית וְהַתֹּאַר –
כִּי רֵעוּת שֶׁכָּזֹאת לְעוֹלָם
לֹא תִּתֵּן אֶת לִבֵּנוּ לִשְׁכֹּחַ.

אַהֲבָה מְקֻדֶּשֶׁת בְּדָם
אַתְּ תָּשׁוּבִי בֵּינֵינוּ לִפְרֹחַ.

הָרֵעוּת נְשָׂאנוּךְ בְּלִי מִלִּים
אֲפֹרָה עַקְשָׁנִית וְשׁוֹתֶקֶת
מִלֵּילוֹת הָאֵימָה הַגְּדוֹלִים
אַתְּ נוֹתַרְתְּ בְּהִירָה וְדוֹלֶקֶת.

מתוך השיר "הרעות" של חיים חפר