לוחמיה ומפקדיה של חטיבת אגרוף הברזל לדורותיה (חטיבה 200, 205, 514) יחד עם בני המשפחות השכולות, קיימו עצרת גבורה וזיכרון ביד לשריון, בהשתתפות קצין השריון הראשי תא"ל גיא חסון, קצין המילואים הראשי תא"ל הושע פרידמן ומפקד אוגדת המפץ תא"ל עודד בסיוק

תג חטיבה 205

סא"ל (במיל') דוד כספי

צילום: תא"ל (במיל') ירמי אולמרט

חטיבת "אגרוף הברזל" היא חטיבת מילואים ותיקה בצה"ל, שהוקמה בשנת 1961 והייתה חטיבת המילואים הראשונה עם טנקי סנטוריון. החטיבה הוקמה בידי ישכה שדמי (כיום תא"ל במיל') ונקראה חטיבה 200 ולחמה בפיקודו במלחמת ששת הימים בגזרת סיני. במלחמת יום הכיפורים נקראה חטיבה 205 ולחמה בפיקודו של יוסי פלד (כיום אלוף במיל') ברמת הגולן. במלחמת שלום הגליל נקראה חטיבה 514 ולחמה בפיקודו של יורם אלדר (כיום אל"ם במיל'). כיום היא חטיבת טנקי מרכבה בפיקוד אל"ם הישאם איברהים, כחלק מאוגדת המפץ בפיקוד תא"ל עודד בסיוק, שסיים את תפקידו והעביר את הפיקוד לתא"ל נדב לוטן.

אנשי החטיבה לדורותיה – המפקדים והחיילים – יחד עם בני המשפחות השכולות, קצין השריון הראשי  תא"ל גיא חסון, קצין המילואים הראשי תא"ל הושע פרידמן ומפקד אוגדת המפץ תא"ל עודד בסיוק, התכנסו ליד כותל השמות שביד לשריון, ביום כ' באייר תשע"ז (16 במאי 2017), לעצרת גבורה וזיכרון ל-78 חללי החטיבה.

העצרת החלה במפגש רעים של אנשי החטיבה ובני המשפחות השכולות. מיד אחר כך התקיים טקס הזיכרון ל-78 חללי החטיבה.

נציג המשפחות השכולות נושא דברים

מפקד החטיבה כיום, אל"ם הישאם איברהים, אמר בדבריו: "מיד עם כניסתי לתפקיד, לפני כשנתיים, הצבתי לעצמי כיעד מרכזי לחזק ולהדק את הקשר עם בני המשפחות השכולות. הערב במעמד צנוע זה נזכור ונתייחד עם חללי החטיבה. אב שכול אמר לי  פעם: 'יש אחים שכולים, אלמנות שכולות, הורים שכולים, ויש גם מפקדים שכולים'. כמובן, אין להשוות את כאבנו כמפקדים לכאבן של המשפחות שאיבדו היקר מכל. אנו רק יכולים להציע כתף להישען עליה, ואוזן קשבת להיות אתכם בכל אשר תרצו, ובעיקר להבטיחכם שלעולם לא נשכח את יקיריכם."

המח"ט אל"ם הישאם איברהים
המח"ט אל"ם הישאם איברהים

קצין השריון הראשי תא"ל גיא חסון, ציין בהערכה התכנסות זו ודיבר על ייחודה ומוכנותה של חטיבה זו לעת פקודה.

מרגש היה לראות בעת הנחת הזרים, את בני המשפחות השכולות, עם נציגי הדור השלישי, נכדיהם של הנופלים, שנלוו אל כל משפחה.

תא"ל (במיל') ישכה שדמי, שהקים את החטיבה (אז חטיבה 200) ופיקד עליה במלחמת ששת הימים, ליווה את אחת המשפחות בהנחת זר. על אף גילו המופלג (כיון בן 95 – עד 120!), בירך בחום ולחץ ידיים לרבים מלוחמי העבר שהתרגשו לראותו בכנס, כשהוא צלול, חד ובעל חוש הומור. עוד השתתף בטקס הזיכרון והניח זר האלוף (במיל') יוסי פלד, מפקדה של החטיבה במלחמת יום הכפורים. תא"ל עודד בסיוק מפקד אוגדת המפץ ותא"ל הושע פרידמן קצין מילואים ראשי, כיבדו הטקס בנוכחותם.

הנחת זרים עם בני הדור השלישי של הנופלים
הנחת זרים עם בני הדור השלישי של הנופלים

המח"ט  אל"ם הישאם איברהים סיים דבריו בטקס בהדגשה שמפגש כזה נוסך בו ביטחון שחטיבת "אגרוף הברזל" ממשיכה מסורת ומורשת קרב מפוארות, שלאורן מחנכים את הדור הבא של הלוחמים.

תא"ל (במיל') ישכה שדמי (משמאל) לאחר מהנחת זר
תא"ל (במיל') ישכה שדמי (משמאל) לאחר הנחת זר

רב-שיח מפקדים לאחר טקס הזיכרון

לאחר הטקס ניתן ביטוי ממשי לדבריו של המח"ט, כאשר התכנסו כל מפקדי החטיבה כיום, באולם המרכבה, ובו התקיים רב-שיח בהשתתפות לוחמי עבר ובהם האלוף (במיל') יוסי פלד, תא"ל (במיל') אברהם ברעם שהיה מג"ד 94 במלחמת ששת הימים, סא"ל (במיל') דוד כספי שהיה מג"ד 125 במלחמת יום הכיפורים וסא"ל (במיל') דוד ליבנה (יוקי) שהיה מג"ד 94 במלחמת שלום הגליל (1982).

סא"ל הראל נמיר, מג"ד 9215,  הנחה את הדיון בעניין רב והעלה נושאים שבהם יש ערכי למידה של קרבות ופיקוד. אחת המסקנות שבלטו בדיון היא שלעולם שרירים וקיימים לקחי מלחמות העבר וניתן ללמוד מהם, בכל עת, תוך יישום רציונלי להווה.

רב-שיח מפקדים
רב-שיח מפקדים

 

את הערב חתמו דברי המח"ט על היערכות החטיבה וכן נערך טקס פרידה קצר ממפקד האוגדה הנוכחי תא"ל עודד בסיוק, שמסר את הפיקוד לתא"ל נדב לוטן.

 

פרידה ממפקד האוגדה תא"ל עודד בסיוק
פרידה ממפקד האוגדה תא"ל עודד בסיוק

 

אות הוקרה שקיבל סא"ל (במיל') דוד כספי ממפקד החטיבה
אות הוקרה שקיבל סא"ל (במיל') דוד כספי ממפקד החטיבה