כשסמל רונן חיון נהרג במארב בלבנון לפני 20 שנה, הייתה אמו בהיריון מתקדם. היא בחרה לקרוא לתינוק שנולד על שם הגדוד בו רונן שירת - גדוד "עֹז". עוז, היום חייל בצה"ל, פגש את מפקדו של אחיו שנפל, וביחד הם מספרים על הקשר המיוחד: "החיבור בינינו ממשיך להתחזק עם כל דבר שאנחנו עוברים יחד"

נגה ברנדר, מערכת אתר צה"ל | 8.3.2017

לטוראי עוז חיון (19) יש קשר מיוחד ועמוק לחטיבת השריון 7. אחיו רונן נפל במהלך פעילות מבצעית בלבנון בשנת 1997, בעת שירותו בחטיבה. עוז עצמו נולד כארבעה חודשים לאחר מות האח, ובעקבות האובדן החליטו הוריו לקרוא לו על שם הגדוד בו שירת רונן – גדוד עֹז 77.

"לשם הזה מלווה אחריות רבה", סבור טוראי חיון. "אני מרגיש מאוד קשור לאח שלי למרות שאני לא מכיר אותו. אני גם הכי דומה לרונן מכל האחים. בפעם הראשונה ששלחתי תמונה עם מדים לאמא, היא אמרה לי: 'אתה לא מבין כמה אתה מזכיר לי אותו'", מגלה טוראי חיון ומוסיף: "זו תחושה קשה, קרה מה שקרה וזה נורא מצער, אני חי את הסיטואציה הזו 19 שנים. זו מציאות שהשתנתה עבור המשפחה שלי ואני נולדתי לזה".

אתמול (שלישי) השתתף טוראי חיון, שמשרת כבודק תוכנה בחיל התקשוב, בחניכת האנדרטה החדשה של חטיבה 7 בלטרון. בטקס ההתייחדות השנתי שנערך לאחר מכן לזכר הנופלים, פגש את אל"ם (מיל') גדי מאירי, מפקד הגדוד בזמן נפילתו של אחיו רונן ז"ל. לאורך השנים ליווה אל"ם (מיל') מאירי את משפחת חיון.

סמל רונן חיון ז"ל

סמל רונן חיון ז"ל

"ההורים שלי לא הכירו את גדי לפני כן", מספר טוראי חיון. "הוא ביקר אצלנו אחרי שרונן נהרג ויצר את הקשר הזה. כשנולדתי הוא הגיע לברית שלי. הבן שלו נולד כמה ימים לאחר מכן וההורים שלי הלכו לברית של הבן שלו. הוא תמיד מספר את הסיפור הזה ומגדיר אותו כתחילתו של קשר חדש".

"השיא של השירות שלי היה לפקד על הגדוד כי נקשרתי אליו ברמה הרגשית", אומר אל"ם (מיל') מאירי ומדגיש: "לצד הצער הגדול על אובדן החיילים בלבנון, מילאנו את הייעוד שלנו ותפקידנו כגדוד, והעבודה המבצעית הייתה חשובה".

את היום בו פגש את משפחת חיון זוכר אל"ם (מיל') מאירי הוא לא ישכח: "כשהגעתי לבשר את ההודעה הקשה, ראיתי שאילנה, אמו של רונן, באותו שלב היריון כמו אשתי. מאז ליווינו אחד את השני. כשבני הראל נפטר לפני שלוש וחצי שנים, הקשר בין המשפחות התעמק והתחזק עוד יותר". טוראי חיון מסכים ומוסיף: "החיבור בינינו מאוד עמוק וממשיך להתחזק עם כל דבר שאנחנו עוברים יחד. אני לא יכול להסביר את הקשר שיש בינינו. כשאני רואה אותו יש לי חיוך על הפנים".

הסיפורים שאל"ם (מיל') מאירי סיפר על רונן עזרו למשפחה במהלך השנים והאירו באור שונה את דמותו של הבן שנפל. "המשפחה לא יודעת כל דבר שקורה, יש המון סיפורים ששמענו רק אחרי שרונן נפל. גדי, חברי ילדות של רונן ועוד אנשים שהכירו את רונן נזכרים ומספרים לנו, זה מאוד משמח וטוב לשמוע עליו עוד", מסביר טוראי חיון.

אל"ם (מיל') גדי מאירי וטוראי עוז חיון

סיכת גדוד עז 77

תוספת מערכת אתר האינטרנט של יד לשריון:

סמל רונן חיון ז"ל הינו ההרוג השני של גדוד 77 בפעילותו בלבנון, בתוך חודש ימים. ביום 18 בספטמבר 1997 נהרג איל שמעוני מ"מ בגדוד, מפגיעת טיל נ"ט מסוג פאגוט. בדיוק חודש לאחר מכן נהרג רונן חיון מפגיעת טיל בחזית הטנק מסוג מרכבה 2.

לדף היזכור של סגן איל שמעוני, ראו כאן:

http://www.izkor.gov.il/HalalKorot.aspx?id=515045

לדף היזכור של סמל רונן חיון, ראו כאן:

http://www.izkor.gov.il/HalalKorot.aspx?id=515070