הקרב על עין א-תינה במלחמת לבנון הראשונה טרם הסתיים

הכפר הלבנוני עין א-תינה שבלבנון שוכן על כביש ביירות-דמשק. במלחמת לבנון הראשונה (יוני 1982) אירע בכפר ירי דו-צדדי של כוחותינו שלא זיהו האחד את השני, בין כוח מגדוד 198 (גדוד קמ"ט) וכוח מגדוד 196 (גדוד קק"ש) – שניהם מחטיבה 460. שבעה חיילים ומפקדים מגדוד הקק״ש נהרגו בתקרית הזאת, ובהם ספי שאומן המג״ד ואביגבעתי המ״פ.

 ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר

 

אות מלחמת שלום הגליל – מלחמת לבנון הראשונה

 

ב-9 ביוני 1982 הוטל על גדוד 198 לכבוש את הכפר עין א-תינה, השוכן על כביש ראשי המוביל לכביש ביירות-דמשק. הגדוד שייך לחטיבה 460, שהייתה אז יחידת הכשרת המפקדים של חיל השריון. בשגרה היה גדוד 198 המסגרת שבה נערך קורס מפקדי הטנקים (קמ"ט) לדגמי השוט והמרכבה של חיל השריון, ועל כן אנשי הצוות שלו היו החניכים בקורס, ומפקדי הטנקים היו המדריכים. הגדוד תקף את הכפר מדרום ונתקל באש עזה, ולא יכול היה לפרוס את מלוא כוחו בגלל אופיו של הציר ההררי. כמו כן, פלוגה מהגדוד שעמדה בחיפוי בכפר מיידון הסמוך לא הצליחה לחפות באופן יעיל על התקפת החוד של הגדוד. בניסיונות הפריצה נהרג נהגו של אחד הטנקים, ונפצעו מפקד הפלוגה המובילה, נדב שחר, וסגנו טל ישעיה. הכוח נהדף.

גדוד 196, ששימש במקביל כמסגרת של קורס קציני השריון (קק"ש), היה ערוך מעברו השני של הכפר, מצפון. יום קודם לכן כבש הגדוד את העיירה ג'זין. הגדוד קיבל פקודה לכבוש את הכפר במקום גדוד 198. כוח החוד של גדוד 196 כלל את טנק מפקד פלוגה ו', אבי גבעתי, טנק נוסף ועליו המג"ד ספי (יוסף) שאומן והסמג"ד אבי אשכנזי, ועוד שישה טנקים. הכוח כבש את הכפר במהירות, תוך שהטנק המוביל משמיד את רוב טנקי האויב שהתגלו בכפר, מטווחים קצרים מאד. עקב כך זכה לכינוי "הטנק השלפן". בהגיעו לקצה הכפר עצר הכוח בפקודת מפקד החטיבה, חגי כהן, כדי לתאם את החבירה בין שני הכוחות כך שלא יפגעו זה בזה. המח"ט עמד אז בתוך הכוח של גדוד 198, סמוך לכניסה הדרומית, שתותחיו מכוונים צפונה, לעומת גדוד 196. אולם מבלי שידעו, עמדו הכוחות סמוכים אחד לשני במרחק של פחות ממאה מטרים. חוסר הידיעה נבע מעיקול בכביש, שמנע קשר עין ביניהם, ומהחשכה שירדה על בקעת הלבנון.

בסרט שלהלן מובא סיפור קרב הלילה מפי מפקדים שונים, ובתוך כך מביעים שני המג"דים של 196 ו-198 בשיחה ביניהם בקשר חשש מפגיעה הדדית.

חשוב לציין כי הישגי חטיבה 460 במלחמת לבנון הראשונה בתקופת הקרבות האינטנסיביים של השבוע הראשון ראויים להערכה ולציון.

טנק שוט (סנטוריון) במלחמת שלום הגליל חולף על פני טנק מרכבה סימן 1

הבאנו סרט תחקיר על קרב זה (23 דקות). לצפייה בסרט ראו כאן:

 

בעיתון "מערכות" בגיליון 444 התפרסמה כתבה מאת תא"ל (במיל') חגי כהן, שהיה מח"ט 460 בעת המלחמה, תחת הכותרת: "ללמוד מההצלחות – לחימת חטיבה 460 בשל״ג בראי הזמן שחלף". לקריאת הכתבה ראו כאן.

 

קציני גדוד הקק"ש בחתונתו של אחד מחיילי הגדוד. שלושה מארבעת הקצינים (מהמרכז ושמאלה): המג"ד ספי שאומן, והמ"פים צור מאור ואבי גבעתי, נהרגו בשני הקרבות של הגדוד בלבנון. מימין: המ"פ השלישי, גידי אבן