35 שנים לטנק המרכבה - 10 עובדות על הטנק המתקדם בעולם

לפני שלושה וחצי עשורים צה"ל קיבל את טנק המרכבה הראשון מידי המנהלת לפיתוח הטנק במשרד הביטחון, מאז הוא השתכלל שלוש פעמים עד שהדגם האחרון מוכתר על ידי מומחי ביטחון בעולם כולו בתור הטנק החזק בעולם. הבאנו לכם עשר עובדות על הפרויקט היוקרתי

אבי אליהו (מאתר www.mako.co.il 20 בפברואר 2014)

טקס מסירת טנק מרכבה סימן 1 לצה"ל בשנת 1979. צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

השריון מלווה את צה"ל בכל המלחמות. במלחמת העצמאות היו אלו שני טנקים בריטים גנובים ועוד עשרה מיושנים מאוד שכבר בקרב הראשון כבשו את שדה התעופה בלוד (לימים נמל התעופה בן גוריון), במלחמת ששת הימים נוהלו קרבות עיקשים ברחבי יהודה ושומרון עם טנקי השרמן שנלחמו בעיקשות נגד כוחות השריון הירדנים, ממלחמת יום הכיפורים קשה לשכוח את תמונות הטנקים שצלחו את התעלה יחד עם שאר הכוחות, אבל הבשורה האמיתית שהביא השריון הישראלי לשדה הקרב, היה טנק המרכבה – פיתוח כחול-לבן שהפך מקור לגאווה לאומית.

הרעיון התחיל כתוצאה מביטול של עסקת פיתוח משותפת של ישראל ובריטניה סביב טנקי הצ'יפטיין. ישראל כתוצאה מאותו ביטול עסקה, מצאה עצמה עם מלאי טנקים מיושן ובמטרה למנוע את המצב הזה בעתיד, במערכת הביטחון מחליטים לפתוח בפרויקט פיתוח כחול-לבן ומפתחים טנק המרכבה שעד מהרה מתעלה כל הטנקים שהיו בשדה הקרב לפניו. הפרויקט נפתח בשנת 1970, אז מתחיל תהליך ארוך שבהם נבנים פסי הייצור, כאשר בסופו של דבר, בשנת 1979, נקלט הטנק הראשון לשימוש בצה"ל.

כיום כבר כמעט ולא רואים קרבות של שריון נגד שריון וקיים דיון האם להמשיך את השימוש וההשקעה בשריון, אבל מול אנשי אוויר שתומכים בהשקעה בעוצמה שמהאוויר, מומחי ביטחון בארץ דווקא מספקים יתרונות שתומכים בשימוש בטנקים בשדה הקרב, ביניהם, העליונות שהוא מספק בלוחמה בשטח בנוי והיעילות שלו בלחימה מול כוחות חי"ר גדולים.

 

לציון 35 שנה לטנק המרכבה בצה"ל, הבאנו לכם עשר עובדות שכדאי לדעת עליו:

#1 המרכבה הוא הטנק היחיד שעובר באזורים סלעיים

אחד התמרונים הכי בסיסיים שנהג טנק ישראלי יודע לבצע זה מעבר על גבי סלעים ובולדרים כמו ברמת הגולן עם הטנק. מסתבר שרק טנק המרכבה יודע לעשות את זה, מה שטנקים אחרים לא יודעים לעשות. כשסללו את תעלות הנ"ט ברמת הגולן, הסתמכו על העובדה שכוחות שריון של אף אויב לא ידע להתמודד עם המכשולים האלו.

ישראל טל אבי פרויקט המרכבה. צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

 

#2 80 אחוזים מטנק המרכבה הם מתוצרת ישראלית

בעוד שהרבה פיתוחים ישראלים מיוצרים או מפותחים בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות, טנק המרכבה הוא ברובו ישראלי כאשר החלקים היחידים בטנק המרכבה שאינם מיוצרים בארץ הם המנוע וכמה חלקי פלדה. כל השאר כחול-לבן.

הבשורה מגיעה לצה"ל. צילום׃ ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

#3 ישראל היא המדינה היחידה שמחזיקה את טנק המרכבה

הנתון הזה הוא לא סתם נתון כי בשיח הביטחוני העולמי, טנק המרכבה נחשב לטנק המתקדם העולם. במשך שנים רבות, ישראל נמנעה ממכירת הטכנולוגיה למדינות זרות, כדי לשמור על הייחודיות והיתרון שהטנק מעניק לצבא הישראלי. קיים דיבור על תחילת השיווק שלו אל מעבר לים, אבל במנהלת לפיתוח טנק המרכבה במשרד הביטחון לא ממהרים לשתף את הטכנולוגיה.

ישראל טל בפסי היצור של הטנק בשנות ה-70. צילום׃  ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

#4 למרות ההתפתחות משקלו של הטנק עלה רק ב-2 טונות במשך השנים

עם השנים הטנק נהיה חסין יותר, חזק יותר וחכם יותר. הוא מסוגל לגמוע מרחקים גדולים יותר, יודע למסך את עצמו ויודע להגן על עצמו באמצעות מערכת מיוחדת להגנה אקטיבית. למרות זאת, משקלו של הטנק עלה רק בשני טון, כאשר כל הטכנולוגיה בילט אין. טנקי המרכבה של הדור הבא כנראה יהיו קלים יותר, אבל כנראה שאלו שילחמו עליהם, עדיין לא בתכנון.

 משה דיין מבקר בפרויקט טנק המרכבה בתחילת שנות ה-70. צילום׃ ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

#5 הפרויקט מכניס למערכת הביטחון 700 מיליון דולר בשנה

הטנק אמנם מעולם לא נמכר לאף מדינה אחרת, אבל החלקים שלו נמכרים ללקוחות בכל העולם כאשר רב הלקוחות הם בארצות הברית, באירופה ובמזרח-אסיה. כמו שאתם מבינים, מוכנים לשלם על הטכנולוגיה הזו לא מעט.

גאווה ישראלית – כבר מההתחלה. צילום׃ ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

#6 מערכת "מעיל רוח" של הטנק המרכבה היא המערכת היחידה בעולם שמגנה על אנשים ספציפיים

בעוד שאף אחד בעולם לא יכול לאפשר לעצמו מערכת הגנה אקטיבית שמיירטת כל איום שמנסה לפגוע בו, השריונרים הישראלים הם היחידים שנהנים מהפריבילגיה הזו. מערכת מעיל הרוח, המערכת הישראלית להגנה אקטיבית על טנקים היא היחידה בעולם שכל תפקידה להגן על ארבעת האנשים שבטנק ולא על אנשים בתא שטח גדול (כמו שרביט הקסמים וכיפת ברזל).

עד כה היא הוכיחה את עצמה בשלושה אירועים: בתחילת מרץ 2011 המערכת יירטה טיל אר-פי-ג'י ששוגר אל עבר טנק ישראלי בסמוך לניר עוז באזור חבל עזה, באותו החודש שוגר טיל נ"ט אל עבר טנק ברצועת עזה – המערכת לא יירטה את הטיל כי הוא לא סיכן את הטנק, אבל העבירה לצוות הטנק אינדיקציה כדי שישיב בירי למקורות האש. בתחילת אוגוסט 2012 נרשם ירוט נוסף.

טנק מרכבה סימן 3 מגיע לצה"ל בשנת 1990. צילום׃ ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

#7 הפרויקט מספק מקור פרנסה לעשרת אלפים ישראלים ביותר מ-200 מפעלים, כ-50 אחוזים מהם בפריפריה

#8 טנק המרכבה השתכלל ברמה שהוא כמעט ובלתי פגיע בשדה הקרב

ההתקדמות מטנק מרכבה סימן 1 לטנק מרכבה סימן 2, 3 ו-4 סימלו למעשה התקדמות והתגברות על עוד ועוד מכשולים ואיומים בשדה הקרב בתוך כך טילי הסאגר, טלי הנ"ט, מטעני הגחון ועוד.

טנק מרכבה סימן 3. עביר בתנאי שטח שהאחרים נכשלים בהם. צילום׃ ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

#9 הטנקים העתידיים יכללו פחות אנשי צוות

במסגרת המחשבה על טנק העתיד, התכנון מדבר על פחות אנשים בטנק וכפועל יוצא מכך, צבא קטן וחכם או יותר טנקים עם פחות אנשים בכל אחד מהם.

חנוכת טנק המרכבה סימן 4. צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

#10 האדם שבטנק ימשיך לנצח

הנחת העבודה בבסיס פרויקט המרכבה הוא שהטנק צריך להיות סביב האדם ולא שהאדם צריך להתאים את עצמו אל הטנק. בתוך כך מדובר בתכנון יותר נוח לאדם (אנחנו מרשים לשריונרים להתמרמר על העובדה הזו בטוקבקים) שמגן יותר על האדם וכן במוחות ישראלים מבריקים שפיתחו את הטנק הזה שהוא מקור ללא מעט גאווה לאומית.

טנק המרכבה סימן 4 – הכירו את הטנק החזק בעולם. צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון