בן זוגה נפל בצוק איתן - הכסף שחסכו נתרם להנצחתו

רב"ט נירן כהן נהרג בעזה והוריו החליטו להנציחו בספר תורה. חברתו אסטר ג'ינו תרמה להם כסף שחסכו לטיול בחו"ל. "ידעתי שלמטרה הזו אקדיש אותו"

 דני ברנר (מאתר ישראל היום, 19 באוגוסט 2015)

הכנסת ספר התורה. אסטר (מימין) עם משפחתו של נירן ורפאל טרבלסי. צילום: פוטו אמנון דיגיטל

עולמם של נאווה ועופר כהן מטבריה חרב עליהם לפני קצת יותר משנה, כשקיבלו את הבשורה המרה על כך שבנם, רב"ט נירן כהן (20) ז"ל, נפל במבצע "צוק איתן". ההורים השכולים, שלא ידעו את נפשם מצער, חיפשו דרך ראויה להנציח את זכר בנם והחליטו להכניס לבית הכנסת השכונתי ספר תורה חדש לזכרו.

עד מהרה התברר כי מדובר במשימה יקרה ולא פשוטה, ומי שנרתמה לעזרתם היא אסטר ג'ינו, חברתו של נירן ז"ל, שריגשה בהחלטתה לתרום את הכסף שאספו יחד ונועד למימון טיול משותף בחו"ל, להכנסת ספר התורה.

בהלוויה שנערכה לנירן ז"ל, בחלקה הצבאית בבית העלמין בטבריה, הספידה אותו אסטר במילים שלא הותירו עין יבשה: "היית צריך להיכנס איתי מתחת לחופה ולא מתחת לאדמה", אמרה אז. בטקס הכנסת ספר התורה סיפרה אסטר כי "הכרתי את נירן שנתיים לפני האסון, כשגם אני הייתי חיילת. הוא הביא לי במתנה קופה גדולה והחלטנו לאסוף כסף יחד. בכל אותה תקופה ידעתי שלעולם לא אשתמש בכספי הקופה לצרכים אישיים, הוא היה מיועד למטרות משותפות, כמו טיול גדול בחו"ל".

אסטר עם נירן ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

כשקרה האסון, לא ידעה אסטר מה לעשות עם הכסף שאספו יחד. "כששמעתי שהולכים להכין ספר תורה לזכר נירן, ידעתי מיד שלמטרה הזו אקדיש אותו" סיפרה, "המשכתי לאסוף כסף בקופה ולא סיפרתי לאף אחד, זה היה הסוד שלי ושל נירן. רק לפני שלושה חודשים באתי לברך את הוריו לחג הפסח ואז סיפרתי להם על הכסף ונתתי להם את הקופה במתנה. הם התרגשו ופרצו בבכי – וגם אני. היה לי קשה להיפרד מהקופה, כי היא היתה משהו משותף לשנינו, אבל אני לגמרי שלמה עם ההחלטה שלי ושמחה שהכסף סייע למטרה כל כך חשובה כמו הנצחת זכרו של נירן".

לעזרת ההורים נרתמו עוד רבים וטובים, ובראשם חבר מועצת העיר טבריה רפאל טרבלסי, שעשה לילות כימים להשיג את התרומות שנדרשו. "הסברנו את חשיבות ההנצחה, התרמנו שקל ועוד שקל ובסופו של דבר הצלחנו לאסוף יותר מ-100 אלף שקלים", סיפר טרבלסי. ביום ראשון הוכנס ספר התורה החדש לבית הכנסת "היכל שמעון וחנה" בטבריה, בתהלוכה מלווה בשירה ובריקודים ובהשתתפות מאות בני משפחה ותושבי טבריה.