המהפכה בשריון מתחילה להפגיז: טכניקות טנקים חדשות תורגלו בצפון

השתלמות הכינה את כוחות הטנקים של "ברק" לקראת תחילת העבודה עם הפלוגות החי"ר המסייעות. התרגולות הן חלק ממהפכה נרחבת בתורת הלחימה של השריון • "כבר אפשר להפתיע עם טנקים"

 שחר רופין (מאתר צה"ל, 19 בפברואר 2014)

השתלמות המפקדים, החודש. צילום: בן רם דוד, דובר צה"ל

 

טכניקות חדשות בחיל השריון: מפקדי עוצבת "ברק" למדו תרגולות חדשות, המותאמות לזירות הלחימה השונות והמשתנות, בהשתלמות שנערכה החודש ברמת הגולן כחלק מהרפורמה המקיפה בחיל השריון. בין החידושים שתורגלו: שיטות לתנועה בהיחבא ובהתגנבות, וירי על מטרות מורכבות. ההשתלמות הייתה מוקדשת רובה ככולה ללוחמה בשטחים סבוכים, בנויים או הרריים, תוך התמודדות עם איום גרילה בדמות חוליות נ"ט.

האימון המחיש לקצינים, לראשונה בחטיבה, כיצד ייראה קרב שבו הם נהנים ממעטפת לחימה רוויה אינפורמציה, שתגיע בין השאר בעזרתן של הפלוגות המסייעות החדשות, פלוגות החי"ר שיהוו חלק מגדודי השריון במתכונתם החדשה. פלוגות אלו יקבלו חותמת הכשרה מבצעית בהמשך השנה, בתום האימון החטיבתי, והאימון האחרון נועד להכין את כוחות הטנקים לקראת לחימה משותפת עמם.

'שדה הקרב העתידי' כבר כאן

שנת 2013 היוותה נקודת מפנה משמעותית במיוחד עבור כוחות הטנקים. בחיל השריון מתחוללים מספר שינויים במקביל – הקמתן של פלוגות מסייעות, ההסבה של הגדודים לצוותי קרב גדודיים מסוג "עוז", ועדכון משמעותי בתורת הלחימה, שהתאפשר גם בזכות קבלת אמצעים מתקדמים. גורם בפיקוד הצפון ציין לאחרונה כי "החַיִל הסתגל בצורה טובה מאוד ללוחמה המודרנית. הוא יהווה כוח אש משמעותי ביותר בסביבה בנויה. היום – כבר אפשר להפתיע עם טנקים", כך אמר.

"בשנה האחרונה עשינו התאמה משמעותית לשדה הקרב שנפגוש. רבים מכנים אותו 'שדה קרב עתידי', אבל זה לא מדויק, משום שהאתגר כבר כאן. האויב הבין זה מכבר שהיתרון שלו טמון בשטחים הסגורים, והוא כבר בעל יכולות, הוא כבר אחרי תהליך", סיפר לאתר צה"ל מפקד גדוד 71, סא"ל ניר רוזנברג. "זוהי השתלמות ראשונה מסוגה, שמעבירה את השינויים למ"מים ומעלה", קבע.

"זו כבר לא חזית מסתערת, אלא מרחב שבו הצדדים מתגנבים ואורבים מ-360 מעלות".
צילום: בן רם דוד, דו"ץ

עלייתה של המחלקה, כגוף מתמרן עצמאי, היא אפוא אחד השינויים הגדולים ביותר שנעשו בתפיסת הלחימה בשנה האחרונה. שינוי זה נובע באופן ישיר מהצורך לתמרן בשטח שאינו פתוח. "המערכה הבאה לא תהיה בנויה מקרבות גדולים, אלא מאוסף של היתקלויות", תיאר קצין האג"ם של החטיבה, רס"ן אריה ברגר, בשיחה עם אתר צה"ל. "אין פה יותר לוחמה קווית, ואין מצב של חזית מול חזית מסתערת – אלא מרחב עמדות שבו הצדדים הלוחמים מתגנבים, ואורבים מ-360 מעלות" השלים קצין ההדרכה, סרן אילון מורג.

"לפיכך", חידד מפקד גדוד 71, "הדרך היחידה להתמודד עם האיום ההיקפי היא להגדיל את העצמאות של המ"מ. בקרב הבא הוא יתפקד כמוביל משימה וכגורם מאמץ קטלני העומד בזכות עצמו – הוא כבר לא יראה באופק את המ"פ כול הזמן", הוסיף. "בהשתלמות אנחנו מגבירים את היכולת של המ"מ לאמן את חייליו בעצמו בלי תלות בדרג שמעל, כדי להגביר את הסמכות והיכולת שלו להוביל".

הטנקים יוצאים לשטח, ומתכוננים לפלוגות המסייעות

השתלמות נסבה סביב השאלה כיצד המפקדים צריכים לנצל את השטח הסגור בצורה הטובה ביותר, ואף להפוך אותו ליתרון. "האיום המרכזי שלנו בלבנון כרגע הוא טילי נ"ט. אפשר לרתום את השטח הסבוך, שבו הטנקים חשופים פחות לאש אויב, כדי לצמצם את הסכנה", הדגים סא"ל רוזנברג. "לימדנו את המפקדים כיצד עליהם לנוע בשטח סגור, איך לחפש את התוואי הנסתר ולא לנוע על הגבעה החשופה", הוסיף.

חיל השריון מפתח לצורך התמודדות עם אופי המטרות בזירות המודרניות תורות לחימה מיוחדות וחדשניות, שעל רובן לא ניתן לפרט. יתר על כן, כדי להתמודד עם אופי המטרות בלחימה, המפקדים תרגלו עבודה עם מודיעין מידי שמגיע אליהם דרך אמצעי השו"ב (שליטה ובקרה) בעזרת כוחות האיסוף בשטח ויחידות מודיעין מטכ"ליות. לאחרונה נעשה בכלל צה"ל שינוי דרמטי בתחום זה, כאשר דגש מושם על העברת מודיעין בזמן אמת מהעורף לכוחות בשטח.

ההשתלמות ברמת הגולן. מייצרים שינוי דרמטי ביכולות המודיעין, בסביבת לחימה רווית אינפורמציה

בתקופת האימון עתידה החטיבה לאמן גם את הפלוגות המסייעות שלה, המורכבות ממחלקות תצפית, סיור ומרגמות, אשר יאספו מודיעין ייעודי לגדודי השריון. "זוהי הפעם הראשונה שיוצאים לשטח עם טנקים לאחר הקמת הפלוגות המסייעות", סיפר לאתר צה"ל קצין ההדרכה של החטיבה, רס"ן מורג. "השימוש בהן יאפשר סגירת מעגלים מהירה יותר ועצמאות בשטח", סיכם.