מתיאלנד לישראל: הכירו את האחים שלא ויתרו על החלום להיות לוחמים

הם עלו מתאילנד לישראל לבדם, שלושה אחים עם תיקים על הגב, זיכרונות מהסיפורים של הוריהם על הצבא, וחלום אחד משותף – להיות לוחמים. היום שלושתם כבר אומרים בפה מלא כי זו הייתה ההחלטה הטובה ביותר שיכלו לקבל

 נטע צ'חנובסקי (מאתר צה"ל, 17 בינואר 2016)

האחים בשירותם הצבאי (צילום: דובר צה"ל)

השנה היא שנת 2009, העיר היא בנגקוק שבתאילנד והזמן לארוחת השבת הגיע. בבית משפחת גד אין ארוחה שמסתיימת בלי לפחות סיפור אחד על שירותם הצבאי של ההורים, והילדים המתרגשים מתרכזים בכל פרט בעיניים נוצצות. "אם היו אומרים לי באותה תקופה שמספר שנים מאוחר יותר אני והאחים שלי נהפוך ללוחמים לא הייתי מאמין לעולם", מספר סמ"ר (במיל') לירן גד, האח הגדול שעשה את הצעד הראשון ועלה לבדו כדי להתגייס לחטיבת השריון 188. "גדלנו על סיפורים של ההורים שלנו מהצבא, וזה היה החלום שלנו כבר מילדות. תמיד רצינו לחזור למדינה שלנו כדי לשרת ולתת מעצמנו את המיטב.

ערב משפחתי בתאילנד. צילום: אוסף פרטי

בעקבותיו, התגייסו גם אחיו האמצעי סמל ליאור גד שמשרת כלוחם בחטיבה 188, ואחותו הקטנה רב"ט ליעד גד שבחרה להיות לוחמת בחיל התותחנים. "הגענו מאחת הערים הגדולות בעולם לישראל ונכנסנו לשוק, אבל עם הזמן אתה לומד להפוך את הקשיים ללקחים", משתף האח הגדול. "החוויה הקרבית פתחה עבורנו הרבה צדדים שלא הכרנו בעצמנו. כל חייל בודד שהכרתי בצבא יכול להעיד שזאת ההחלטה הכי טובה שהוא עשה אי פעם, ואני גאה באחים שלי על הבחירה האמיצה הזו בכל יום מחדש."

בבית בו שני האחים הגדולים משרתים כלוחמים, ליעד שתפסה השנה קו באזור יהודה ושומרון (איו"ש) התבקשה למלא נעליים גדולות, ואכן זכתה בהישגים מרשימים כלוחמת הראשונה במשפחה. "תפקדתי באיו"ש כלוחמת חי"ר לכל דבר בתקופה מאוד מתוחה בגזרה. לא היה בי פחד כי ידעתי שזו זכות גדולה לשרת כלוחמת, והרי מישהו צריך לשמור על המדינה הקטנה שלנו", היא מספרת. "כאן כולם מסתכלים על הלוחמות כשוות ללוחמים, וכשאני מסתכלת לאחור על התקופה המאתגרת הזאת אני יודעת שבעתיד אוכל לעשות כל דבר שאחלום עליו".

השירות של שלושת האחים הוא שונה, אך דומה מבחינות רבות. את התמיכה הנדרשת הם מספקים אחד לשני דרך הטלפון. "מטורף לחשוב שאם תפרוץ מלחמה אני והאחים שלי נלחם אחד לצד השני", מספר האח האמצעי, סמל ליאור, והאחות הקטנה מסכימה ומוסיפה לדבריו: "המשפחה שלי סומכת עליי שאוכל להתמודד עם כל קושי בו אתקל", היא משתפת. "ברגעים קשים יש לי את האחים הגדולים שלי. הם סוג של מודל לחיקוי בשבילי, רציתי להראות שאם הם יכולים להיות לוחמים אז גם אני יכולה".

עתיד בישראל הכולל התיישבות והקמת משפחה ישראלית הוא ברור כשמש לשלושתם, ותקוותם היא שאחותם הקטנה בת ה-15 ליאל תתגייס גם היא למערך הלוחמה בבוא הזמן. "ליאל רוצה ללכת בעקבותינו ולשרת גם כן כלוחמת, וכמובן שאנחנו תומכים בה. לכל אחד מהאחים שלי ייעצתי  שיעשה את הבחירה הזו בעצמו, כדי שיישא באחריות המלאה שלה, יתרונות לצד חסרונות", מסביר סמ"ר (במיל') לירן. "אותה השקפה החזיקה גם אותי בשירות, כי ידעתי שאני בחרתי את המציאות הזאת לעצמי ועלי חלה המשימה להתמודד אתה בהצלחה".