בעקבות מבצע צוק איתן: בצה"ל הוסיפו אימוני הכרת עומק שטח האויב

פלס"ר 401. צילום: דובר צה"ל

הוחלט בצה"ל לאמן את גדודי הפלס"ר של חטיבה 401 בשריון לניווטים רכובים בחושך. המטרה להגיע לפנים השטח מהר יותר ולהשתמש בכלים לחילוץ פצועים

נועם אמיר (מאתר מעריב, 17 במאי 2015)

פלס"ר 401. צילום: דובר צה"ל
פלס"ר 401. צילום: דובר צה"ל

כחלק מלקחי מבצע צוק איתן פלס"ר 401 היה יחידה מובחרת שמהווה את אחת מפלוגות הסיור בחטיבות השריון השונות בצה"ל. התפקיד הייעודי של הפלס"ר הוא איסוף מודיעין קרבי מתוך שטח האויב, בזמן אמת ובצורה נסתרת, עבור לוחמי חטיבת השריון והובלתם בחוד אל הלחימה. בדרך כלל הפעולה נעשית רגלית אולם לאחר מבצע צוק איתן הוחלט לחזור ולתרגל את הפעילות באמצעות כלים מהירים כמו האמרים.

"אנחנו עשינו אימון רכוב לצוות ההכשרות שלנו שבמסגרתו אימנו את הצוות על כלים רכובים, על האמרים" מספר למעריב השבוע מפקד הפלס"ר רס"ן יואב אמיר. "הפלס"ר בדרך כלל נע ומנווט רגלית, היתרונות של האמרים זו הניידות המהירה והיכולת לנוע בחושך ללא תאורה ולפלס את הדרך לטנקים, החיסרון המרכזי הוא כמובן המיגון ולכן תנועה שכזו מוגבלת לשטח בנוי ומיועדת לשטח פתוח בו נדרש הכוח לנוע מרחק רב."

בשבוע האחרון קיימו הלוחמים מספר אימונים מורכבים בשטח בנוי במתאר צפוני, כשבתחילת האימון הכוח ביצע ניווט רגלי ארוך וקשה ולאחר מכן ניווט רכוב שנחשב קשה יותר. הסיבה לכך היא כי במהלך ניווט על כלי רכוב השטח חולף הרבה יותר מהר והלוחמים לא מספיקים לזהות בו מרכיבים שמסייעים לניווט. "אתה נוסע במשך דקה וחולף על קילומטר ולא מרגיש את השטח פיסית, בהליכה זה אחרת, זה יותר קל" מסביר רס"ן אמיר. "מי שלא מבין שטח, הניווט הרכוב הרבה יותר קשה בשבילו. מה גם שמדובר באימון משמעותי לנהגים שמנווטים בחושך".

בהגעה ליעד תרגלו הלוחמים גם תקיפה ופריקה מהאמרים וירי באש חיה. אלו תרגילים שלא ביצעו אותם בצה"ל הרבה זמן וכעת הוחלט לחזור אליהם. שימוש של הפלס"ר בהאמרים מקנה יתרון נוסף כי במידת הצורך לפינוי אחורה זה הכלי הנכון והמתאים גם בגלל הקלילות שלו וגם בגלל היכולת שלו להביא את הפצועים מהר בחזרה לקבל טיפול.

בצוק איתן למשל, בוצע פינוי שכזה ומשם הוחלט להחזיר לפלס"ר את הכשירות בשימוש בהאמרים. לכלים הללו יש ביצועים טובים מאוד, במיוחד כשצריך להתמודד עם מתאר צפוני שהוא לא פשוט לתנועה. רס"ן אמיר: "המטרה הגדולה היא לספק לחטיבה מהירות. האמרים צפויים לפתוח צירים לטנקים בזמן קצר ולאחר כניסתם יוכלו הכלים לשמש לתנועה אחורה במידה ויצטרכו להכניס פיקוד, ציוד טכני או אחר".

ייעוד נוסף שמתאמן עליו הפלס"ר זה הכנסת כוחות מיוחדים לסריקת שטח כשעולה החשד כי יש לבדוק אותו לפני כניסה גדולה של כוחות. "נכון שאפשר לעשות את זה רגלית אבל יש יתרון של להגיע רכוב ושקט מאשר להכניס כוח גדול עם טנקים רק כדי לבדוק שטח", מסכם מפקד הפלס"ר רס"ן יואב אמיר.

פלס"ר 401 באימונים. צילום: דובר צה"ל
פלס"ר 401 באימונים. צילום: דובר צה"ל