דגם העץ של טנק המרכבה

מתוך הספר "חיל החימוש כמכפיל כוח" – תולדות חיל החימוש בשנים 1985-1967, מאת: עמירה שחר, הוצאת עמותת חיל החימוש וחיל החימוש, 2006, 420 עמ'. לסקירה על הספר ראו כאן.

מאת זיו סגל, פורום "פרש" צבא וביטחון

דגם העץ של המרכבה מבט מהצד

 

בניית הדגם

בסוף 1970 החלו ההכנות לבניית דגם מעץ לטנק. שלבי הפיתוח העקרוניים כללו כלהלן:

  • הכנת ג'יפ לבדיקת שדה הראיה של הנהג, שקיבל את הכינוי 'ג'יפ אוגנדי'.
  • הכנת דגם מעץ בקנה מידה של 1:1
  • ניסויי יציקת השריון ופלדות השריון.
  • פיתוח מערכות ומכללים עיקריים, בדיקתם וניסוייהן.
  • בניית אב-טיפוס.
  • בניית דגם מלווה בבדיקות וניסויים.

תוך כשנה, באפריל 1971 הושלמה בניית דגם העץ, הג'יפ ותובה מפלדה רכה, שההוצאות לבנייתם ובכלל זה בינוי, צב"ם (ציוד בתי מלאכה) ושכר עבודה, עמדו על כ 6.5- מיליון ל"י. בשלב הראשון פיסלו דגם מוקטן מפלסטלינה ולאחר מכן דגם מעץ, שדימה את הטנק, במטרה לקבל את צורת הטנק. על הצוות היה 'לתרגם' את רעיונותיו המיוחדים של טילן לשפת מעשה, דבר שלא היה קל כלל ועיקר ולחזור ולשאול אותו למה התכוון. היה זה תפקידו של מושקו, שלא היה מהנדס ולכן הרשה לעצמו לשוב ולבקש הבהרות מטילן, מאחר והמהנדסים שבצוות התביישו לעשות כן.

במקביל לבניית הדגם, נבנו גם שני אבי-טיפוס כדי לבחון את הקונספציה, את המערכת האוטומוטיבית, את יכולת הירי מתוך הטנק ובאופן כללי, לוודא שאפשר יהיה לבנות, נבנה על פי הצעת קצין החימוש הראשי חיים דומי והוא moke up שדימה את הטנק בצורה שתוכננה. אחד מהם נועד לבחון, לפני שנבנה דגם מפלדה, נושאים כמו שדה הראייה, הנגישות ויכולת התנועה.

 

מידע נוסף מתוך הספר "מש"א 7100 – בידיהם חושלה הפלדה" מאת משה גבעתי:

בספטמבר 1970 הוחלט לבנות דגם עץ של הטנק, והמשימה הוטלה על יחידת הפיתוח של חיל ההנדסה (יפת"ח) בצריפין. באוקטובר 1970 פורסם האפיון המבצעי שלו. בתחילה נבנה ביפת"ח דגם עץ של חרטום הטנק בלבד; הדגם הובא לבית המלאכה לדגמים של מפעל 1, הורכב על ג'יפ מיוחד, שנרכש בחו"ל ושבו ניתן היה להרכיב את ההגה גם בצד ימין וגם בצד שמאל. הותקנו בו מכשירים שונים והוא הועבר לשטח הניסויים בנגב, כדי לבדוק את שדה הראייה של הנהג, משום שעל-פי התכנית יישב הנהג בטנק המרכבה הרחק מן החרטום בשל מיקום המנוע מלפנים. בדגם נערכו ניסויים בתנאי שטח קשים ומגוונים. בתחילה תוכנן, שנהג הטנק יֵשב בצד השמאלי של הטנק, לאחר מכן נשקל מיקומו בצד ימין, ולבסוף שִכנע גולן את המתכננים, שמיקומו הרצוי הוא בצד שמאל.

[…]
באפריל 1971 הסתיימה ביפת"ח בניית דגם עץ מושלם של טנק המרכבה, והוא הוצב בב"מ 8. על הדגם הזה נערכו ניסויים רבים והוכנסו שיפורים בהתאם. מהנדסי רפ"ט עבדו בבית המלאכה ללא לֵאוּת יומם ולילה. כל פריט וכל מערכת שתוכננו עבור הטנק, נבנו ראשית מעץ, הורכבו לתוך הדגם ונבדקה התאמתם. בדגם הורכבו כסאות אנשי הצוות ואנשים הוכנסו לתוך הדגם כדי לבדוק את נוחות הפעולה של אנשי הצוות. נתי (הורוביץ) גולן וגדי רפן ישבו שעות רבות בתוך הדגם ותרמו מניסיונם באשר לנוחות ההפעלה של המערכות השונות. נבחנה גם התאמתו של המנוע לדגם. כאשר דגם העץ היה מוכן הוזמן משה דיין, שר הביטחון, לראות אותו. על צוות העובדים שסייע בבניית הדגם פיקחו מנהלי העבודה אלברט כהן ויוחנן מגור.

להלן מקבץ צילומים של דגם העץ:

דגם העץ של המרכבה מבט מלפנים

דגם העץ של המרכבה מבט על צד הצריח

טליק (מימין) מסביר לחיים בר-לב ולדדו על דגם הטנק

טליק (מימין) מסביר לשר הביטחון משה דיין על דגם הטנק

אל"ם ישראל טילן (במדים בהירים) מסביר לקציני שריון על הדגם

טליק (עם מקל בידו) מסביר לרא"ל (במיל') צבי צור (בעניבה) על הדגם

סיפון התובה מלפנים מותקן על ג'יפ לבדיקת שדות הראייה של נהג הטנק