על רקע סירובם של עשרות להתפנות מהבקו"ם לחיל השריון, החליט מפקד חטיבה 401 לספר את סיפורו האישי. בריאיון לוואלה! NEWS הסביר את האתגרים שצפויים לחיל במערכה הבאה, ואת התפקיד שממלאים הטנקים במתיחות מול עזה. "לא מגיבים – יוזמים"

מפקד החטיבה המשוריינת 401, אלוף-משנה אוהד נג'מה

אתר וואלה: אמיר בוחבוט 24 בנובמבר 2017

מפקד החטיבה המשוריינת 401, אלוף-משנה אוהד נג'מה, סירב להתגייס לחיל השריון, ובכל זאת התקדם בסולם הדרגות והגיע לפקד על החטיבה בעלת הטנק הכי מתקדם בצה"ל. בריאיון לוואלה! NEWS סיפר על האתגרים העומדים בפני החיל, ועל הדרך הפרטית שלו כשריונר. "אני לא חלמתי להיות בשריון, ומצאתי את עצמי מאוד מרוצה", אמר.

בשנת 1994 התמודד נג'מה על מקום בסיירות של צה"ל אך נפצע. המוטיבציה להיות לוחם קרבי נותרה והוא הצליח להשתחל לשורת המועמדים לחטיבת הצנחנים, אך אחרי שקיבל את הנעליים האדומות ואת הירכית, התברר לו כי הפרופיל שלו ירד ל-24. "הגעתי לרגע שבו אני צריך להתפנות לצנחנים, ואמרו לי שהפרופיל שלי ירד ושאני לא מתאים. זה היה החלום שלי. אפילו לא הסכמתי להתפנות לגולני. שלחו אותי בבקו"ם לעשות מטבחים".

צוות טנק על מרכבה 4מ
"חברים לכל החיים". חיילים על טנק מרכבה סימן 4 (צילום: דובר צה"ל)

עברו ימים, וממכסת השיבוצים של הבקו"ם נותרה עבור נג'מה האפשרות להתגייס לשריון. "לא הסכמתי להתפנות והמשכתי לעשות מטבחים", סיפר. "פתאום נפל לי האסימון והבנתי שאם לא אלך על זה אני לא אהיה בקרבי". נג'מה עלה על האוטובוס דרומה, ואחרי שבועיים הבין שחייו השתנו. "התאהבתי ברעיון של להיות שריונר. החיל חיבק אותי מאוד. לא כולם באמת יודעים מה זה טנק ואיך זה להיות בתוכו. מה זה צוות ומה זה מחלקה, ואיך הופכים להיות חברים לכל החיים", אמר.

על רקע פרשת סירובם של עשרות מועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) להתפנות מהבקו"ם לחיל השריון, החליט אל"מ נג'מה לספר את סיפורו האישי. הירידה במוטיבציה הובילה לדיונים רבים בחיל השריון בפרט ובצה"ל בכלל בשאלה מדוע הטנק, כמערכת נשק טכנולוגית מתקדמת ביותר, עם מעיל רוח וחימוש מתקדם, לא מושך את הבחורים הצעירים. מפקדי החיל יצאו לשיחות עם בני נוער, הציגו את יכולת השריון ובמקרים מיוחדים אף ביקרו בבתי המלש"בים ושוחחו גם עם הוריהם. כיום, הסביר נג'מה, כמעט ואין נשירה מהחיל אחרי הגיוס, ועיקר הבעיה נובע מחוסר היכרות עם הטנק ועם יכולותיו.

"החיל חיבק אותי מאוד" (צילום: רמי גלבוע)
"החיל חיבק אותי מאוד" (צילום: רמי גלבוע)

אל"מ נג'מה צבר את ניסיונו המבצעי הראשון ברצועת הביטחון בדרום לבנון. המפגש הראשון שלו כשריונר עם חיזבאללה התרחש בגזרת מוצב רותם, צפונית לראש הנקרה. "הגענו למוצב והמח"ט בגזרה אמר לנו 'עד שאתם לא מורידים את החוליה אתם לא יוצאים מפה'. באחד הימים זיהינו חוליית חיזבאללה מותחת חוטי תיל לפני הפעלה של טילי סאגר" סיפר. "זה היה ערב ראש השנה ולא קיבלתי אישור ירי. אחר הסבירו לי שאם הייתי יורה, היו נופלות קטיושות על קריית שמונה במהלך החג", הוסיף. ההתנגשויות התכופות עם לוחמי הגרילה של חיזבאללה ברצועת הביטחון הפכו מאוחר יותר לאתגר העיקרי עבור צוות הטנק של נג'מה.

חלפו שנים, ואחרי תפקידי הדרכה התמנה נג'מה למג"ד. במבצע עופרת יצוקה, חורף 2008, הוביל את התמרון העמוק ביותר עם חטיבת גבעתי לשטחי רצועת עזה – בשכונת תל אל-הווא. תחת אש כבדה מכל עבר, הצליחו הכוחות לפגוע בקני טרור שהסתתרו במגדלים שנבנו בשכונה.

המוטיבציה - בראש סדר העדיפויות של החיל. מלש"בים בבקו"ם (צילום: ראובן קסטרו)
המוטיבציה – בראש סדר העדיפויות של החיל. מלש"בים בבקו"ם (צילום: ראובן קסטרו)