דברים לזכרו מביא תא"ל (במיל') שמעון חפץ

אלוף מנדי מרון עם סא"ל (בימים ההם( שמעון חפץ

דברים לזכרו של מנדי – האלוף מנחם מרון

(בצילום, מימין לשמאל, אלוף מנדי מרון, סא"ל שמעון חפץ, ומפקד חיל האויר אלוף אהרון לפידות. מקור:ארכיון מנדי)

 

מנדי היקר !

מפקדי וידיד המשפחה

בצער עמוק קבלנו את הבשורה על הליכתך מאתנו בטרם עת ,לפני למעלה מ-40 שנה נפגשה דרכינו אתה ראש מחלקת ההדרכה של צה"ל ואני קצין המבצעים  הצעיר של חיל השיריון

"אחרי כל מלחמה ,מישהו חייב לנקות ,סדר כל שהוא ,הרי לא יתרחש מעצמו "כדברי הסופרת ויסלבה שימברוסקה.

אתה מנדי בדיוק האיש הנכון בזמן הנכון שנבחר להקמת המכללה  לביטחון לאומי ומחדש ימיו בשנת 77 כלקח ממלחמת יום הכיפורים בהתאם להחלטת הרמטכ"ל מוטה גור ז"ל. "

אדם החושב חשיבה אינטלקטואלית ,חייב בתשומת לב רבה בתהליך החשיבה והוויכוח ,ולא להתרכז רק בתוצאה  (הרמב"ם).

אתה בוחר את החניכים למחזור ראשון אחד לאחד , ממנו צה"ל  בסיום ממלא השורות של המטה הכללי בתפקידי פיקוד ומטה וכן במוסד ,ובשב"כ.

אחרי פעם נוספת של עמידה ביעדים אתה מתמנה לנספח צה"ל ומערכת הביטחון בארה"ב וקנדה. הרמטכ"ל גור  מי ששמש כנספח בתקופת מלחמת יום כיפור מכיר בכישוריך להיות זה שיעמוד מול גורמי הממשל וזרועות הצבא האמריקאי.

בשלב ההכנה והתארגנות שלך לתפקיד אתה מחליט כי אהיה לך לעזר בתפקידך הביטחוני דיפלומטי בבירת ארה"ב ווש' DC.

תקופת השירות בבירה האמריקאית עשירה ,מגוונת ,אתגרית ומחייבת לצד השגריר מישה ארנס,יחד עם צוות הנספחות והשגרירות.

תקופה בה ישראל  תוקפת ומשמידה את הכור הגרעיני בעירק ,בהצלחה המעוררת את התקשורת העולמית ובארה"ב בעיקר. מלחמת לבנון הראשונה אותה ליווינו עוד בביקורי שר הביטחון אריאל שרון טרם המלחמה ,ובמלחמה בו נדרשת יחד עם השגריר ארנס להתייצב מול גורמי הממשל האמריקאי והתקשורת המדווחת מזירת הלחימה בלבנון. אירוע סברא ושתילא אנו עומדים על מוסריות  ,טוהר הנשק של חיילי צה"ל ,אך הסרת הנושא מסדר היום הציבורי קורה עם החלטת רוה"מ בגין בהקמת ועדת חקירה ממלכתית בראשות נשיא בית המשפט העליון יצחק  כהן .סיומה של ועדת החקירה  הביאה ראש הממשלה מנחם בגין  למנות  את השגריר ארנס לשר הביטחון ואתו את מנדי כמנכ"ל משהב"ט. מנדי פיקח איש  המעורה בכל הקורה ,בהוויה הכללית עם ניסיון המאיר באמונו ,המכיר את צה"ל ומערכת הביטחון. מסייע לצד השר במינוי ואיוש בעלי התפקידים המרכזיים של צה"ל  לאחר רעידת האדמה ממסקנות ועדת כהן ,בעוד שצה"ל עדיין נמצא בלבנון.

מנדי לא רבים יודעים על חלקך בפיתוח טנק המרכבה ,בה עשית עם טליק  ז"ל דרך ארוכה יחד עם אנשי חיל החימוש והמהנדסים את המעבר  מפיתוח לייצור צי הטנקים של  חיל השריון.

לא אוכל לסיים בנימה אישית עת היית הסנדק של בני שי  ,כן אותו שי קטן כפי שקראת לו ,שהפך לבוגר , לקצין בחיל המודיעין ,לווית אותו בחתונתו ואף בישרתי לך  באחרונה כי נולד בנו השני . ואני שמחתי  לבשר לך כי אני עומד להשיק  בקרוב ספר , המקיף את שנות השרות והעשייה המשותפת שלנו  על פני שנים .

אתה נשמעת מאושר מהמאורע הקרב והודעת לי  ,כי תגיע ,אז מנדי אתה כבר חסר.

בהערכה וברעות נזכור אותך לעד במשפחתי ובמשפחת השריון.