מיצב לזכרו של רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק ז"ל נחשף בטקס מכובד ביד לשריון

מיצב יפהפה לזכרו של רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק, הרמטכ"ל ה-15, נחשף בפארק בעוצבות שביד לשריון, בטקס מכובד במעמד בני המשפחה, גיבור ישראל משה לוי, מוקירי זכרו הרבים של אמנון ובהם קצינים רבים במילואים, חברי עמותת יד לשריון וידידי המשפחה. הטקס התקיים ביום 22 בדצמבר 2014.

 ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר. צילום: אבנר גאגין ורב"ט עדן זק"ש מיד לשריון

חושפים את המיצב. מימין: גיבור ישראל רס"ן (במיל') משה לוי, הגברת טלי ליפקין-שחק רעייתו של אמנון, האלוף (במיל') חיים ארז יו"ר עמותת יד לשריון

המיצב המרשים לזכרו של רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק זכרו לברכה, הרמטכ"ל החמישה-עשר, הוקם בלב חורשת האורנים היפהפייה שבפארק העוצבותכאן ביד לשריון, ב"דרך הרמטכ"לים" החוצה את הפארק. דרך הרמטכ"לים שבפארק העוצבות היא מיזם של יד לשריון, להנצחת זכרם של הרמטכ"לים שהלכו לעולמם, כחלק משימור מורשת צה"ל והשריון בכללו. המיצב הראשון הוקם כאן לזכרו של רב-אלוף דן שומרון זכרו לברכה, הרמטכ"ל השלושה-עשר, ונחנך ביום 23 ביוני 2011.

אמנון ליפקין-שחק ז"ל נולד בתל אביב למשפחה ממתיישבי חברון, ביום כ"ג באדר תש"ד, 18 במארס 1944, ונפטר בירושלים, ביום ו' בטבת תשע"ג, 19 בדצמבר 2012. אמנון נטמן בבית העלמין הצבאי בקריית שאול שבתל-אביב.

רב אלוף אמנון ליפקין-שחק זכרו לברכה, היה בוגר הפנימייה הצבאית שליד בית הספר הריאלי בחיפה, התגייס לצנחנים, השתתף בפעולות מבצעיות רבות ונועזות מעבר לגבול, ועל שתיים מהן עוטר בעיטור העוז. במהלך שירותו הצבאי פיקד על אוגדת שריון במילואים וכן על אוגדת הפלדה של השריון, היא אוגדה 162. אמנון התמנה לרמטכ"ל החמישה עשר בתקופת כהונתו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, ושימש בתפקיד זה בשנים 1995 – 1998.

השלט של המיצב עוצב בידי האמן גרשון הימן. תנ"צ (בדימוס) אליהוא בן-און הנחה את הטקס, הגברת רות איצקוביץ איילהנעימה את הטקס בנגינה בחליל צד.

פרטי המיצב

המיצב לזכרו של רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק ז"ל, הוקם בתרומתו הנדיבה של "גיבור ישראל" רס"ן (במיל') משה לוי, בעל אות הגבורה על לחימתו ההרואית במלחמת יום הכיפורים בחזית סיני. על לוח המיצב נכתבו הדברים הבאים:

רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק

Lieutenant General Amnon Lipkin Shahak

נולד בתל אביב למשפחה ממתיישבי חברון, כ"ג באדר תש"ד, 18 במארס 1944

נפטר בירושלים, ו' בטבת תשע"ג, 19 בדצמבר 2012

נטמן בבית העלמין הצבאי בקריית שאול, תל-אביב

 

השתתף במלחמות ששת הימים, ההתשה, יום הכיפורים ושלום הגליל,

ובפעולות מבצעיות רבות מעבר לגבול, ובהן: מבצעי כראמה, "אביב נעורים" וליטני,

ופיקד על "מבצע שלמה" להעלאת יהודים מאתיופיה, 1991

 

ראש המטה הכללי ה-15, 1995 – 1998.

לפני כן: סגן הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, אלוף פיקוד המרכז,

מפקד אוגדה 162, מפקד חטיבת הצנחנים

 

בזמן כהונתו: מבצע "ענבי זעם", המשך ביצור הביטחון השוטף באזורי יהודה ושומרון,

תכנון בניין הכוח, קידום שילוב נשים בצבא ושינוי אופי הלחימה נגד המחבלים בלבנון

 

"צה"ל על בניו ובנותיו הוא מגדולי ההישגים של החברה הישראלית. חברה חזקה ומתוקנת לא

תוכל להתקיים ללא צבא חזק ואיתן וצה"ל לא יוכל להתקיים ללא החברה שתומכת בו…

זו החברה שמתוכה יוצאים ואליה חוזרים כל חיילי וחיילות צה"ל, מפקדיו ומפקדותיו"

 

בעל שני עיטורי עוז, על חלקו במבצע כראמה ובמבצע "אביב נעורים"

ואות לגיון ההצטיינות של צבא ארצות הברית בהיותו הרמטכ"ל

 

לאחר פרישתו מצה"ל היה חבר הכנסת, שר התיירות ושר התחבורה

הקטע המצוטט הוא מדבריו של אמנון ליפקין-שחק ז"ל בהיותו רמטכ"ל

מראה כללי של המיצב לזכרו של הרמטכ"ל רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק ז"ל

טקס החשיפה

השיר "מי האיש" (מילים מספר תהילים, לחן ברוך חייט) בנגינתה של הגברת רות איצקוביץ אייל פתח את הטקס.

מִי-הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים

אֹהֵב יָמִים

אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב.

נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע

וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה.

סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה-טוֹב

בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.

 

הגברת טלי ליפקין-שחק רעייתו של הרמטכ"ל רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק, גיבור ישראל משה לוי, ויושב ראש עמותת יד לשריון האלוף במילואים חיים ארז, שהיה מפקד חטיבת הצליחה במלחמת יום הכיפורים, חשפו יחד את המיצב.

הגברת רות איצקוביץ אייל השמיעה את "בדרכי שלי" (My way) של פרנק סינטרה.

לאחר מכן נישאו דברים לזכרו של רב-אלוף אמנון ליפקין שחק ז"ל.

מדברי האלוף במילואים חיים ארז

ביום שישי האחרון נפגשנו באזכרה חבריו הרבים של אמנון שליוו אותו בדרכו האחרונה בצה"ל. בשיחות בינינו ציינו כל הדוברים את אישיותו המיוחדת, את יושרו, הגינותו, את יחסו החם לחבריו ולפקודיו, את חוכמתו ויכולתו לפשט כל נושא מסובך ומורכב ולהפכו לתוכנית שניתנת לביצוע.

כאשר נפרדנו מאמנון לפני שנתיים, התחושה של רבים הייתה שעם ישראל איבד מנהיג ברמה הלאומית שהייתה לו היכולת להוביל ולאחד את העם.

לאמנון היה יחס מיוחד וחם ליד לשריון בלטרון, בכל תפקידיו בצה"ל סייע לקיים ולפתח ולבנות את האתר. אמנון ייחס חשיבות רבה להנצחת הנופלים במערכות ישראל וללימוד מורשתם. הוא האמין שזה ערך חשוב בחינוך דורות הלוחמים שיבקרו באתר. כאן בפארק עוצבות השריון מבקרים אלפי חיילים, תלמידי בתי ספר, תיירים ואזרחים, שיעברו ליד המיצב לזכרו של רב אלוף אמנון ליפקין שחק, ותהייה להם הזדמנות ללמוד מי היה אמנון ומה הייתה תרומתו לצה"ל ולמדינת ישראל.

רב אלוף אמנון שחק היה דמות של מופת וכך נזכור אותו.

האלוף (במיל') חיים ארז, יו"ר עמותת יד לשריון, נושא דבריו

מדברי גיבור ישראל רס"ן (במיל') משה לוי

אמנון אחי ורעי!

אתה כל כך חסר לי והגעגועים אליך כואבים. הטלפונים היום יומיים מהיכן שלא היינו בעולם, גם הם חסרים לי מאוד. נוסף על החברות והקשר המיוחד בינינו היו לי אליך רגשי כבוד מיוחדים. אתה דוגמה אישית נדירה של גבורה, אחוות לוחמים, רעות, צניעות, חוכמה מדהימה ומנהיגות סוחפת. לכן השארת חלל כה גדול שנותר כלפיד ועמוד אש בממדים היסטוריים. ניתנה לי הזכות הגדולה לדבר עליך כאן ליד שדות הקרב של המכבים, וזה מסמל יותר מכל שאתה יהודה המכבי של דורנו, שסיים את חייו במכבים.

כשיצאנו לחופשות משפחתיות משותפות ובילינו ימים ולילות נפלאים יחדיו, האזנתי בקשב רב לחכמתך ולמדתי ממך רבות.

עבורי אתה עדיין כאן, אני עולה אליך, לביתך החדש מזה שנתיים בקריית שאול, מדבר אליך, משתף ומתייעץ איתך ואפילו מדמיין את תשובותיך בקולך השקט והרגוע בסביבתך החדשה והדוממת. הגעגועים אליך באמת חזקים וקשים מנשוא. במילות הפרידה שלך ממני אמרת לי "אל תמהר להגיע אליי" אני כבר אסדר ואדאג למקום טוב לידי שם למעלה.

תודה אמנון יקר שהייתי שם תמיד בשבילי כאח שלא היה לי, וחבר אמיתי.

להתראות אחי.

גיבור ישראל רס"ן (במיל') משה לוי נושא דבריו

מדברי תא"ל (במיל') יומטוב תמיר

טלי והמשפחה, חברים וחברות של אמנון, שריונאים,

כאן בביתו של השריון אני רוצה לדבר על אמנון השריונאי. אמנם הכומתה תמיד הייתה אדומה – אבל הרוח והנשמה – ממש ממש כומתה שחורה. וזאת אני מכיר עוד מנעורינו בפנימייה.

למה?

היות וביחידות ממונעות דרושה יכולת מחשבה מהירה וזריזה בקבלת החלטות, המחשבה הצריכה להיות גמישה להבין שינויים מהירים המתרחשים בקצב השריון, ואמנון היה כזה. אמנון גם המציא את ההבחנה בין עיקר לטפל בצורה החדה ביותר ותמיד חתר למגע ודבק במשימה.

כל אלו ניכרו אצל אמנון לאורך כל השירות ובוודאי כשפיקד על יחידות משוריינות, החל ב'דוכיפת' בצנחנים (שם החליף את חברנו לכיתה אהוד שני ז"ל שנהרג במלחמת ששת הימים), בהיותו מפקד צוות קרב חטיבתי כמח"ט צנחנים בפעולות בלבנון כמו מבצע ליטני ועוד, מפקד אוגדה משוריינת בפיקוד המרכז ומפקד אוגדה 162 בלבנון.

ידועה סיסמת השריון שה"אדם שבטנק ינצח" – ואמנון האדם השרה סביבו תמיד הרגשת ביטחון כי כשהוא המפקד – ננצח!

כאן זוכרים אותו אנו לתמיד.

תא"ל (במיל') יום-טוב תמיר, בן מחזורו של אמנון ליפקין-שחק בפנימייה הצבאית, נושא דבריו

מדברי הגברת טלי ליפקין-שחק

תודה לא רק על המיצב היפה הזה אלא למשה ולסוזי על החברות המשפחתית. תודה לכולכם שאתם סוג של משפחה בשבילנו, וכך הייתם לאמנון. גם השריון למרות הכובע האדום, הוא החליף אותו בגאון בשחור כשהוא היה מפקד 162, הוא היה גאה בהסבה המסודרת שהוא עשה כאחד החיילים. חשבתי על המקום הזה שהוא כמו כל דבר אחר קשור – ואז שמעתי מבני טרן סיפור קטן על הקרב פה, על איזו שהוא רגע פה של חילופי האש לפני ששת הימים, כשאמנון נתן פקודה לירות פגז אחד כדי להשתיק את האש לכיוון המנזר. זה סיפור קטן אבל הוא מחבר את אמנון למקום הזה כמו גם הנופים והשקט. אבל אני רוצה להגיד שבעיקר קיר הנופלים. הייתי שואלת אותו מדי פעם בימי זיכרון לעת צפירה – על מה אתה חושב עכשיו, על מי אתה חושב עכשיו, מה אתה רואה אל מול עיניך, את מי? והוא היה עונה תמיד את אותה תשובה, לא אחד, אלא שורות שורות של חברים, של לוחמים, של אנשים שאבדו בדרך. אלה על הקיר פה רבים כל כך. וכל כך מתאים שמשהו ממנו יהיה פה איתם ולידם.

הגברת טלי ליפקין-שחק נושאת דבריה

בסיום הטקס השמיעה הגברת רות איצקוביץ אייל את "אומרים ישנה ארץ" של שאול טשרניחובסקי, לפי הלחן של נעמי שמר.

הגברת רות איצקוביץ אייל

מכתבי תודה של הגברת טלי ליפקין-שחק

בעקבות הטקס שלחה הגברת טלי ליפקין-שחק שני מכתבים, האחד לאלוף במילואים חיים ארז יו"ר עמותת יד לשריון, והשני לגיבור ישראל משה לוי, שהיה ידיד נפש לאמנון ליפקין-שחק. ואלה המכתבים:

חיים יקר,

לך ובאמצעותך למנשה, למזל, לשלומי, ולכל משפחת "יד לשריון" בלטרון – תודות רבות וחמות על שמירת זכרו של אמנון, הנצחת מורשתו-מורשתכם, ההצדעה לחייו והחיבוק לנו אחרי מותו.

הטקס היה יפהפה, המיצב שהקמתם בחורשה הנהדרת שאתם מטפחים היא מיצב מכובד, יפה, מרשים ובעיקר הולם מאוד את המקום, את תפקיד הרמטכ"לים באשר הם, ואת הנצחת צה"ל.

תודה שוש ושוב על הכול,

טלי וכל משפחת ליפקין-שחק

הגברת טלי ליפקין-שחק עם גיבור ישראל משה לוי, ידידו הקרוב של רב-אלוף אמנון ליפקין ז"ל

משה, אח יקר ואהוב,

תודה לך מקרב לב על הקמת המיצב לזכרו של אמנון בחורשת הרמטכ"לים ב"יד לשריון" בלטרון.

החיבור של אהבתך לאמנון, אהבתך לשריון, לצה"ל, למדינה, והבנתך את הצורך בהנצחה ובמורשת – העמידו מיצב יפהפה וראוי לאמנון, לשריון, לצה"ל, למורשת.

לך ולמשפחת "יד לשריון" – תודה ואהבה.

טלי וכל משפחת ליפקין-שחק