כנס חטיבה 401 והספר האינטרנטי של מלחמת ההתשה

הגברת עופרה פרידברג שני, אלמנתו של מג"ד 79 סא"ל דן פרידברג שני ז"ל ביחד עם אבי לוי אחיו של טוראי יעקב משה לוי ז"ל לוחם החרמ"ש, מניחים זר לזכרם של הלוחמים שנפלו במלחמת ההתשה.

29 במאי 2016: כנס גדוד 79 – חטיבה 401 והספר האינטרנטי של מלחמת ההתשה

יהודה בריל, בוגר מלחמת ההתשה בקו תעלת סואץ השכיל לכתוב ספר אינטרנטי בנושא מלחמת ההתשה 1967 – 1970 וגדוד 79 מחטיבה 401 בפרט ולכנס את בוגרי המלחמה לאירוע מרגש ביד לשריון, אשר זימן את יוצאי הגדוד, חברים מגדודים אחרים שלחמו במלחמת ההתשה ואת המשפחות השכולות.

 סא"ל (במיל') מיכאל מס. צילומים: אבנר גאגין ורב"ט אפרת אלישע

אנשי גדוד 79 מקפידים כמידי שנה להיפגש בלטרון, השנה בחרו להקדיש את הכנס השנתי לזכר האלוף ינוש (אביגדור) בן גל ז"ל, שהיה מפקד הגדוד במלחמת ההתשה בחטיבה 401. למארגן הכנס, מר יהודה בריל, הייתה סיבה נוספת והיא השקת ספרו האינטרנטי על מלחמת ההתשה בכלל וגדוד 79 בפרט. הכנס התקיים ביד לשריון בלטרון ביום 23 במאי 2016 בהשתתפות ותיקי הגדוד והמשפחות השכולות.

יהודה בריל עוסק כבר זמן רב בהעלאת זיכרונות מהתקופה ההיא של מלחמת ההתשה בדף הפייסבוק אשר הקים לצורך זה , הנקרא יהודה בריל – מלחמת ההתשה – 1967 עד 1970. בדף זה הצליח יהודה לשזור את סיפורם של לוחמי השריון החרמ"ש והסיור, את שיגרת השירות תחת אירועי ההפצצות והמארבים של המצרים. יהודה הצליח לאתר כמות עצומה של צילומים מקוריים שצולמו תחת אש , באימונים או ברגיעה. באופן אישי הייתי מרותק לעדכונים שהעלה יהודה כמעט מידי יום ואשר הוציאו לאור את המראות והסיפורים של המלחמה אשר כונתה פעם "המלחמה ללא אות", ואשר סיפורה וסיפורם של הטנקיסטים ניקלע משום מה לקרן זווית.

לעיון בדף הפייסבוק מלחמת ההתשה 1967 – 1970, ראו כאן:

ביום בו התקיימו הטקס והכנס, התכנסו עשרות מפקדים וחיילים של גדוד 79 וכן של גדודים אחרים ששרתו במלחמת ההתשה בשנים 1967 עד 1970 ובני המשפחות שכולות. בתחילה התכנסו המשתתפים ברחבת הפאטיו למפגש רעים. ביניהם היו גם כאלה שלא ראו איש את רעהו מאז אותה המלחמה.

לאחר מפגש הרעים וכיבוד קל, נערך טכס זיכרון קצר ליד כותל השמות בהנחיית יהודה בריל.

הגברת עופרה פרידברג שני, אלמנתו של מג"ד 79 סא"ל דן פרידברג שני ז"ל ביחד עם אבי לוי אחיו של טוראי יעקב משה לוי ז"ל לוחם החרמ"ש, מניחים זר לזכרם של הלוחמים שנפלו במלחמת ההתשה.

הגברת עופרה פרידברג שני, אלמנתו של מג"ד 79 סא"ל דן פרידברג שני ז"ל ביחד עם אבי לוי אחיו של טוראי יעקב משה לוי ז"ל לוחם החרמ"ש, מניחים זר לזכרם של הלוחמים שנפלו במלחמת ההתשה.

דברי מר יהודה בריל, במהלך הטקס ליד כותל השמות:

אנחנו מתכנסים כעת בכותל השמות של לוחמי השריון שנפלו במלחמת ההתשה. בסיום דבריי נניח זר לזכרם של הנופלים.

מלחמת ההתשה נחשבת עד עצם היום הזה על ידי רבים כאחת משלושת המלחמות הקשות ביותר מכל מלחמת ישראל אף על פי שהיא לא זכתה לפרסום, הכרה והנצחה ראויים עד עצם היום הזה.
זאת הייתה מלחמה סטטית שנכפתה עלינו בסיום מלחמת ששת הימים שהחלה עם תקריות אש לאורך התעלה כאשר מיום ליום מתגברות התקריות ואיתם מספר הנופלים ומחודש מרץ 1969 הן הפכו למלחמה.

בכל מלחמה סטטית לאורך ההיסטוריה המודרנית נפגעו הכי הרבה לוחמים. במלחמת ההתשה נפלו מאות לוחמים מכל חילות צה"ל ואלפים נפצעו.

לגבי חיל השריון, כוחו נמדד במלחמה זו בכושר העמידה שלו על קו התעלה. דבר שהיה מנוגד לתפיסתו של השריון שבעת מלחמה הוא פורץ ראשון קדימה, תוקף משמיד את כוחות השריון של האויב, כובש שטחים ומכריע את המלחמה.

מקרב לוחמי השריון כולל לוחמי החרמ"ש והסיור פלוגות המפקדה והחוליות הטכניות נפלו כ- 270 לוחמים וכאלה ששייכים לחטיבות השריון ועוד מאות לוחמים נפצעו קשה עד בינוני והלם קרב. בין הנופלים היה גם מג"ד 79 סא"ל דן פרידברג שני ז"ל. איבדנו את מיטב המפקדים והחיילים שעתידם היה עוד לפניהם.

ישנם הרבה מקרים שבהם הנופלים בלחימתם העיקשת ורוח הקרב, הצילו את חייהם של הרבה לוחמים אחרים בקו התעלה. חלק מהנופלים זכו לאחר מותם בעיטורים כגון: עיטור המופת, עיטור העוז ועוד….
קשה לנחם משפחה שבה נפל אחד הלוחמים אף על פי שעברו הרבה שנים האובדן הוא גדול. מה שנותר לנו החברים לעשות זה, לא לשכוח להזכיר אותם ולספר עליהם.

יהי זכרם ברוך!!

מר יהודה בריל, יוזם האירוע, נושא דברים ליד כותל השמות

מר יהודה בריל, יוזם האירוע, נושא דברים ליד כותל השמות

לאחר טקס הזיכרון, התכנסו המשתתפים באולם המרכבה, בו נשאו דברי ברכה האלוף (במיל') חיים ארז ומפקד חטיבה 401 הנוכחי אל״ם יאיר וולנסקי, שכיבד את לוחמי העבר בנוכחותו באירוע.

יהודה בריל הציג את פרקי הספר האינטרנטי אותו כתב, המספר על מלחמת ההתשה וגדוד 79 בין השנים 1967 ל 1970 . הצגת  פרקי הספר לוותה בתמונות  ובסיפורים מהמלחמה. לאחר מכן נערך פאנל לזכרו של אלוף (במיל') יאנוש בן גל, שהלך לעולמו לפני זמן לא רב.

דברים שנשא יהודה בריל באולם המרכבה

למי שלא מכיר אותי , שמי יהודה בריל ואני היוזם של הכנס.

אנחנו נחלק את הערב, כאשר בחלק הראשון הוא יהיה על מלחמת ההתשה ובחלק השני נעלה דברים לזכרו של האלוף במילואים יאנוש בן גל ז"ל שפיקד על גדוד 79 במלחמת ההתשה.

אני חייב לציין שראיתי היום מפגשים מרגשים של חברים שלא ראו אחד את השני שנים רבות.

הפעם הזמנתי לכנס חברים ששרתו במלחמת ההתשה גם בגדודים אחרים , סיירות ועוד…

כמו כן נמצאות אתנו המשפחות השכולות.

מכבד אותנו בנוכחותו האלוף במילואים חיים ארז שהתמנה למג"ד 79 לאחר נפילתו של המג"ד סא"ל אהוד אלעד ז"ל במלחמת ששת הימים והמשיך לשרת בתפקידו בגדוד עד חודש נובמבר 1968 ולאחר מכן התמנה לסמח"ט 14. חיים, היה עד לאחרונה יו"ר עמותת יד לשריון.

מכבד אותנו גם בנוכחותו מח"ט 401 עקבות הברזל אל"ם יאיר וולנסקי.

אני פועל מאז שנת 2012 לספר על מלחמת ההתשה ולהעלות אותה להכרה ציבורית רחבה מאוד שהיא לא זכתה.

סיימתי לכתוב ספר אינטרנטי על המלחמה וגדוד 79 ונעלה בהמשך הערב מצגת על הספר.

אחת הסיבות שהמלחמה לא זכתה להכרה רחבה היא, שהייתה חזית בתעלה והיה עורף שבו האזרחים התנהלו כרגיל ולא היו שותפים למלחמה. המשורר חיים גורי הטביע את המונח " תל אביב מוארת והתעלה בוערת"

נקלעו למלחמה הזאת בעל כורחנו עם סיום מלחמת ששת הימים. אף אחד במערכת הצבאית ולא במערכת המדינית חשב שנגיע למלחמה שכזאת כל כך מהר.

לחמנו במלחמה סטטית. לא ניצחנו במלחמה וספגנו אבדות קשות וכל מה שנותר לנו הלוחמים היה, לשרוד אותה יום אחר יום.

גדוד 79 וגדוד 46 שלחמו במלחמת ההתשה היו הגדודים הראשונים בחטיבה 401 הסדירה שהוקמה בסיום מלחמת ששת הימים. בחודש אוקטובר 1969 במלחמה עצמה הוקם גדוד שריון 195 וצורף לחטיבה.

אמרתי שלא ניצחנו במלחמה אך לצד זאת אנחנו הלוחמים שלחמנו במלחמת ההתשה, צברנו ניסיון קרבי רב במלחמה והבאנו את הניצחונות במלחמת יום כפור יחד עם כוחות המילואים הנוספים הן בחזית המצרית והן בחזית הסורית.

תחילת החלק הראשון של הערב על הספר האינטרנטי

היות ולא היה כל תיעוד או סיפור על גדוד 79 שלחם במלחמת ההתשה באתרי השריון ובכתובים, החלטתי לספר את מורשת הקרב של הגדוד במלחמה קשה זו לדור הזה ולדורות הבאים. כמו כן החלטתי במסגרת סיפור הגדוד לפרסם את המלחמה לאחר שנוכחתי שגם עליה יש מעט מאוד מידע.

ראיתי בעבודתי שליחות וזכות גדולה.

את סיפורי ביססתי על ראיונות שערכתי עם מפקדים וחיילים ששרתו במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה, על כתבי עת שפורסמו במסגרת עמותת יד לשריון, על אתרי אינטרנט בודדים על מלחמת ההתשה, סיפורים של לוחמים ועל זיכרונותיי מהתקופה בה שרתי בגדוד.

אני מבקש להציג בפניכם בפתיחת הכנס הזה את הספר שכתבתי על מלחמת ההתשה ב 4 השנים האחרונות כסיפור של לוחם שריון שלחם במלחמה.

בזמן הקרוב אני מתכוון להעלות את הספר לאתרי האינטרנט ואז תוכלו לקרוא ולעיין בו.

הקבוצה בפייסבוק נקראת: מלחמת ההתשה 1967 עד 1970

הספר האינטרנטי על מלחמת ההתשה יעלה לאתר האינטרנט בימים הקרובים. פרסום הספר מתעכב לצורך חידוד אירוע ופרטים מסוימים.

בפאנל דיברו על אופיו המיוחד של יאנוש כמפקד קשוח וכאדם בעל נפש רגישה. בפאנל השתתפו יהודה בריל, יוסי רגב, שניהל את הפאנל. נהג המג"ד שמואל גרינשפן בעל עיטור המופת ולוחם השריון דר' אלי הופטמן, סגן מנהל מחלקת לב בית החולים וולפסון. לכולם הייתה היכרות אישית עם עמוקה עם יאנוש.

דברים שאמר יהודה בריל על יאנוש:

יאנוש היה אסטרטג צבאי, מצביא שידע לתכנן מהלכים צבאיים ולבצע אותם.

יאנוש, אמר תמיד את מה שהוא חשב ישר ולעניין.

מלחמת ההתשה גידלה את דור המג"דים והמח"טים וקידמה אותו לתפקידים בכירים בהמשך שירותו הצבאי לאורך השנים עד לדרגת אלוף.

הוא היה אחד מהמפקדים הבכירים הבודדים שהקפיד להזכיר בדבריו בהרצאות וכו'.. את מלחמת ההתשה.

ברצוני לצטט את יאנוש שבראיון שערכתי אתו בקיסריה לכתיבת הספר ביקש ממני להדגיש את הדברים הבאים בספר: "מלחמת ההתשה הייתה לגביי המלחמה הקשה ביותר שבה לחמתי לכל אורך השנים בהם שרתי בצבא"

כתבו על האירוע:

 פיני גייסט:

ליהודה ידידי,

מבקש להודות לך על היוזמה והארגון של ערב מרגש במיוחד לזכרם של יאנוש בן גל וחברינו שנפלו במלחמת ההתשה ומלחמת יום כיפורים.

כל פעם אני מוקסם מחדש על המוטיבציה האדירה שלך הרצון והיכולת להניע מערכת שלמה לחזור 45 שנה ויותר ולא לוותר על קידוש חללינו וזכר אותם ימים נוראים….

ברוך תהיה בפועלך!

אבנר פטמן, אח שכול:

ליהודה תודה על הערב המרגש, למדתי מאד מההרצאות, יישר כוח !

רמי ראובני:

רק עכשיו התפניתי לכתוב לך על המפגש היפה והמרגש שארגנת ביום שני האחרון, על גדוד 79 ומלחמת ההתשה.

אין מלים להביע את הערכתי והערכתם של כל חברך על היוזמה, הארגון וניהול הטכס. כולנו תקווה שכנס זה וכל יתר הפעילויות הנעלות שאתה מקיים ותקיים, יביאו את הציבור ואת יתר המערכות הרלוונטיות במדינה, להכיר ולהוקיר את המלחמה הנשכחת שבין המלחמות. לידיעת ולתודעת הציבור.

מזה שנים רבות שאתה נושא הדגל של הפעילות המבורכת. כגון: כנסים, פרסומים, מפגשים, ספר אינטרנטי ועוד ועוד. רק אתה יכול ורק אתה תוכל רגשית ומנטלית כמי שהשתתף במלחמה זו, לדחוף את "הטנק" הכבד הזה. למען זיכרון הנופלים על גדות התעלה ובני משפחותיהם, למען הלוחמים שם, למען הדורות הבאים וההיסטוריה של עמינו.

ישר כוח, משימה יפה ואצילית. תמשיך כך. כולנו מחזיקים לך אצבעות.

כמו שאמר האלוף חיים ארז. רק משוגע כמוך, יכול לקיים מפגש כזה.

פרסום אופייני ליום קרב לאורך תעלת סואץ, 12 במארס 1969

פרסום אופייני ליום קרב לאורך תעלת סואץ, 12 במארס 1969

אות מלחמת ההתשה שנקבע באיחור של 32 שנים, עפ"י החלטת ממשלת ישראל, והוענק למי ששירת בצה"ל לפחות 30 יום בתקופת המלחמה.

אות מלחמת ההתשה שנקבע באיחור של 32 שנים, עפ"י החלטת ממשלת ישראל, והוענק למי ששירת בצה"ל לפחות 30 יום בתקופת המלחמה.