חדשות שריון בתקופונים בין-לאומיים - לקט מארס 2016

להלן לקט חודש מארס 2016 של ידיעות בנושאי שריון וטכנולוגיה שהתפרסמו לאחרונה בתקופונים בין-לאומיים. החומר מובא באדיבות לקט מו"פ היוצא לאור מטעם משרד הביטחון/מפא"ת, בעריכת אל"ם (במיל') יעקב צור. השלים והוסיף פרטים אל"ם (במיל') שאול נגר

 

עיכוב "בפרויקט הדגל" ההודי של רק"ם עתידי

DEFENSE NEWS, 1 בפברואר 2016, עמ' 9

Indian Vehicle Project Stymied Over Company Selection

התוכנית ההודית לפיתוח הדור החדש של רק"ם FICV (Future Infantry Combat Vehicle) בהיקף של 11 מיליארד דולר מתעכבת. הסיבה: מחאה של התעשיות הפרטיות נגד החלטת משרד ההגנה לפיו אמורים למנות מפעל ממשלתי OFB כאחת "סוכנויות הפיתוח". המדיניות החדשה "Make India" קובעת שלתוכנית מסוג זה על הממשלה לבחור 2 מפתחים, מהם ייבחר היצרן הסדרתי, לאחר ניסויי הדגמים. הממשלה אמורה לממן 80 אחוזים מפיתוח הדגמים. אמנם המפתח השני ייבחר מתוך רשימה של חברות פרטיות, אך עצם המינוי של OFB מנוגד, לדעת התעשייה הפרטית, לכללים ולמדיניות שנקבעו, החשש הוא שבסוף התהליך OFB יהיה גם קבלן ראשי לייצור. הצבא קבע כי FICV יהיה רק"ם זחלי ואמפיבי שיחליף אתBMP-2.

BMP של צבא הודו

מתחרים על השבחת טנקי צ'לנג'ר 2 בבריטניה

JANE'S DEFENSE WEEKLY, 3 בפברואר 2016, עמ' 8

Several Contenders Line Up for Challenger 2 LEP Contenders

חיל השריון הבריטי מצויד בטנקים מיושנים – צ'לנג'ר 2 – שנחותים בביצועיהם בהשוואה לכלים אחרים של נאט"ו, רוסיה ואחרים. קיימות גם בעיות חמורות של אחזקה בגלל התיישנות המערכות/חלפים שכבר אינם בייצור. משרד ההגנה החליט להשקיע בתהליך השבחה, כדי "להאריך חייהם" מעבר לשנת 2035, אבל מחוסר תקציב יבצעו שיפורים הכרחיים בלבד: התותח בקוטר 120 מ"מ עם הקנה המחורק* וחטיבת הכוח לא יוחלפו, למעט תת-מערכות מיושנות. ישפרו את יכולות מפקד הטנק ועוד.

מספר חברות** הגישו מועמדות לביצוע ההשבחה. מתוך אלה יבחרו, לפי ההצעות, 2 מתחרים לשלב הבא של "הערכה" ומשא ומתן, ויוחלט על החברה שתבצע את התוכנית (מתוך 227 טנקים יושבחו כנראה 150).

בכתבה אין פירוט נוסף לגבי התוכן המפורט של ההשבחה או לוח זמנים ושלבים לביצועה.

* התותח הקיים וסוגי התחמושת המיושנים היו מתוכננים בשעתו להסבה למערכת הנשק התקנית בנאט"ו (120 מ"מ) ואף נבנה ונוסה דגם כזה.

** החברות המתחרות:BAE UK, GDLS UK, LOCKHEED MARTIN UK, RHEINMETALL, KRAUSS-MeffeiWegmann, CMI defense Belgium, RUAG – Switzerland.

הערה: לחברת BAE UK עדיפות מבחינת צוות התכנון המקורי וזכויות מסוימות.

הטנק הבריטי צ'לנג'ר 2

הצרפתים שוקלים השבחת טנקי לקלרק

JANE'S DEFENSE WEEKLY, 17 בפברואר 2016, עמ' 13

France May Modernize More Leclercs

במסגרת התוכנית הכוללת Scorpion למודרניזציה של הצבא הצרפתי נשקלת גם השבחה של טנקי לקלרק שבשירות. מתוך כ-400 טנקים כאלה שנרכשו, 200 נמצאים בשירות פעיל והכוונה להשביח 200 ואולי 225 כלים. ההשבחה אמורה להתמקד בתחומי עוצמת האש והשרידות כמו גם השו"ב.

עוצמת אש: תחמושת 120 מ"מ משופרת לתותח, צריחון להפעלה מבפנים של 7.62 מ"מ.

שרידות: חבילות מיגון לשיפור עמידות בפני RPG ומטענים, התקן לשיבוש מטענים מאולתרים.

שו"ב: שילוב של מערכות C4I ווטרוניקה, חליפת תקשורת חדשה, GPS, תצוגות רב-שימושיות.

בכתבה מציינים שחברת Nexter קיבלה ב-2015 חוזה בהיקף של 372 מיליון דולר לשיפורים ברק"ם חילוץ המבוסס עללקלרק (אולי גם להצעות להשבחת הצי של טנקי מערכה במסגרת "סקורפיון").


הטנק הצרפתי לקלרק

שת"פ פולין-גרמניה לשדרוג טנקי ליאופרד 2 של פולין

DEFENSE NEWS, 19 בפברואר 2016

http://www.defensenews.com/story/defense/land/vehicles/2016/02/19/rheinmetall-bumar-labedy-leopard-polish-tank/80615350/

חברת ריינמטל וממשלת פולין חתמו על הסכם בסך 130 מיליון יורו לשדרוג טנקי ליאופרד 2A4 של צבא פולין (בפולין הטנק נקרא ליאופרד 2PL). לפי ההסכם חברת ריינמטל תשדרג כתריסר טנקים ובהמשך תעביר ידע לביצוע השדרוג בפולין. פולין רכשה 128 טנקים כאלה בשנת 2002.

חברת ריינמטאל והחברה הפולנית שתעסוק בכך משתפות פעולה לפיתוח רק"ם חדש לצבא פולין. אשתקד חשפו שני השותפים תוכנית לפיתוח רכב סיור קל משוריין 6×6 המותאם לצורכי צבא פולין.

משרד הביטחון של פולין מתכנן להחליף את הרק"ם האמפיבי המיושן מסוג BRDM-2 ברק"ם חדש במשקל קטן מ-20 טונות.

טנק לאופרד 2 דגם A4 פולני

 

ביקורת על צבא ארצות הברית בדו"ח שהוגש לקונגרס: מתמקדים בשוטף מזניחים את החדשנות

NATIONAL DEFENSE NY, ינואר 2016

Commission*: Army Modernization Shortcoming Regrettable

"הוועדה הלאומית על עתיד הצבא" הגישה בינואר 2016 דוח מפורט לקונגרס, שתמציתו: "דאגה לעתיד הצבא בטווח הרחוק". הכתבה מתייחסת לבלמ"ס בלבד. לדעת הוועדה הצבא בחר, אולי בגלל קיצוצי התקציב, להתמקד בכוננות ובתפקוד השוטף, על חשבון המודרניזציה-העתידית. הפגיעה נוגעת במיוחד לשרידות האווירייה, להגנת נ"מ קצר טווח, לארטילריית השדה, להגנת אב"כ ולכלים ימיים. הוועדה ממליצה לצבא לבצע הערכה מחדש של הסיכונים בתחומים הנ"ל. המודרניזציה של סוגי ציוד אלה תשפיע על כוחות הצבא גם בארצות הברית: גם באירופה וגם בקוריאה. מציינים את הכישלונות של פרויקטים גדולים, שהושקעו בהם מיליארדי דולרים, מבלי שהועילו לחיילים או ליחידות בשטח. חוסר בהשקעה נאותה במודרניזציה פוגע גם בבסיס התעשייתי-ביטחוני של ארצות הברית – חוסר הוודאות הכספית מונע כניסת תעשיות חדשות לתחום.

אחד מראשי מכון ביטחוני** טוען שהצבא זקוק למערכת טובה יותר נגד רקטות, ארטילריה מונחית-מדויקת, מערכות מרגמה, מיגון אקטיבי לרק"ם ושיפור מסוקים. כל אלה נמצאים בתהליכים שונים וחייבים להשקיע בהשלמת הפיתוח ובהצטיידות – זה לטווח הקצר יחסית.

לדעתו הוועדה לא התייחסה לנושאים כבדים ובסיסיים של מודרניזציה כמו מבנה הצבא, התקציבים והעדיפויות לנושאים כמו אווירייה, הגנת כוחות, תקשורת, סייבר וכו' והדוח מבוסס על פשרות בין מחבריו.

* National Commission on the Future of the Army.

** Daniel Geure – VP Lexington Institute – Arlington Va Think Tank

מערכת הגנה אקטיבית של חברת ריית'און

רובוט דמוי אדם חדש במשפחת ATLAS 5

IEEE SPECTRUM, 24 בפברואר 2016

The Next Generation of Boston Dynamics' ATLAS Robot Is Quiet, Robust, and Tether Free

http://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/humanoids/next-generation-of-boston-dynamics-atlas-robot

חברת בוסטון דינמיקס – אחת מחברות הרובוטים המתקדמות ביותר בעולם שנרכשה לאחרונה על-ידי גוגל – הציגה בפברואר סרטון המדגים את יכולותיו המשופרות של הדגם הבא של "אטלס". הרובוט ההומינואיד "אטלס" פותח במקור עבור תחרות הרובוטיקה של דרפא, אך מאז עבר שכלולים ושיפורים רבים. הדגם החדש מסוגל לתפקד ללא חיבור ישיר לחשמל, ומותאם לפעולה בסביבות שונות, כולל בתוך בניינים ומחוצה להם. הוא מקבל את האנרגיה הדרושה להפעלתו מסוללה חשמלית, ומשתמש בכוח הידראולי לתנועה.

הרובוט נעזר בחיישנים בגופו וברגליו כדי להתאזן, ובחיישני סטריאו ומערכת מכ"ם לייזר (LIDAR) בראשו כדי להימנע ממכשולים, להעריך את תוואי השטח ולסייע בניווט. הדגם החדש של אטלס מגיע לגובה של 175 סנטימטרים (נמוך בראש מהדגם הקודם) ומשקלו 82 קילוגרמים בלבד, לעומת קודמו – 156 קילוגרמים.

לפי נשיא ומייסד בוסטון דינמיקס, חלק מההתקדמות ביכולות הגיעה בזכות השימוש בהדפסה בתלת-ממד ליצירת רגלי הרובוט, כך שהמנועים והצינורות ההידראוליים מוטמעים במבנה עצמו ואינם מתווספים אליו מהצד.

אחת ההצלחות הגדולות ביותר של צוות המהנדסים היא יכולתו של הרובוט החדש ליפול על גחונו ולקום מחדש על רגליו. על אף שהנפילה הודגמה על שטיח מרופד היטב, מדובר בעליית מדרגה בהשוואה ליכולותיהם של רובוטים אחרים. בסרטון הודגמו גם יכולתו לפתוח דלתות ולעבור בהן, ולזהות קופסאות ולהתכופף כדי להרימן גם כאשר האנשים שמסביבו מנסים לסבך את המשימה ולדחוף את הקופסאות אל מחוץ להישג ידיו. עדיין לא ברור מהי מטרתה הסופית של בוסטון דינמיקס, במיוחד לאחר שנרכשה על ידי גוגל בשנת 2013. נשיא החברה סירב לתת פרטים נוספים אודות העתיד, אך העיד שמטרת החברה נותרה כפי שהייתה כשהקים אותה לפני 24 שנים: "מטרתנו ארוכת הטווח היא לעשות רובוטים שניחנים ביכולות תנועה, זריזות, חישה ובינה, המתחרות באלו של בני אדם וחיות, ואולי עוברים אותן; רובוט זה הוא רק צעד נוסף בדרך."

הידיעה מכילה גם מידע מתוך ראיון עם מנכ"ל בוסטון דינמיקס:

http://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/humanoids/boston-dynamics-marc-raibert-on-nextgen-atlas]

הרובוט אטלס (במרכז)

השלמה ממקור נוסף:

Gizmag, 23 בפברואר 2016

Boston Dynamics' Latest Atlas Robot Struts its Stuff

http://www.gizmag.com/boston-dynamics-new-atlas/42007/

החברה לא פרסמה פרטים רבים אך הפיצה סרטון וידאו (https://youtu.be/rVlhMGQgDkY) שבו רואים את הרובוט נע בתוך מבנה, פותח בעצמו דלת יציאה והולך בשטח פתוח, מושלג ועתיר מכשולים. לרגעים נדמה שהוא עומד ליפול אך הוא מצליח לשמור על איזון. בקטע נוסף המצולם בתוך מבנה הרובוט מעמיס חבילות על מדפים. בהמשך הרובוט מנסה להרים חבילה נוספת מהרצפה. אחד מאנשי החברה מסיט את החבילה באמצעות מקל ואף דוחף את הרובוט. הרובוט מתאושש מהדחיפה ומתעקש להרים את החבילה. בהמשך "ההתעללות" ברובוט נמשכת והוא נופל על "פניו". תוך מספר שניות הוא מתאושש ומתרומם שוב על רגליו.

ממספר קטעים בסרט ניתן להבין כי הרובוט משתמש בתוויות דיגיטליות (Q-code) המודבקות על חפצים שונים כדי להבין מה הם.

פותח קליע בעל קטלניות מוגבלת, לפי הטווח

GIZMAG, 26 בפברואר 2016

US Army Researchers Patent Limited-Range Bullet to Reduce Chances of Collateral Damage

http://www.gizmag.com/us-army-researchers-limited-range-bullet/42068/

חוקרים מהמרכז למחקר, פיתוח והנדסה של חימוש בצבא האמריקניArmament Research, Development, and Engineering Center (ARDEC), רשמו פטנט על כדור המפסיק להיות קטלני מעבר לטווח מסוים.

כדורים תועים עלולים לגרום לפגיעה קטלנית בבלתי מעורבים ואף בכוחות ידידותיים. החוקרים חיפשו פתרון שיקטין ואף יבטל את קטלניות הקליע מעבר לטווח מסוים. הגישה שאומצה, ושעליה נרשם הפטנט הוא שימוש בתערובת ריאקטיבית בתוך הקליע המוצתת עם הירי. התערובת בוערת ובשלב מסוים גורמת לקליע להפוך לבלתי יצב אווירודינמית. טווח זה אף ניתן לבחירה על פי מאפייני התערובת. הפגיעה ביציבות יכולה להיעשות במספר דרכים. דרך אחת היא המסת מעטפת הנחושת. דרך אחרת היא מצב שחום הבעירה גורם לקליע להתפרק לשלושה חלקים לאורכו.

התפיסה פותחה תוך שימוש במודלים ממוחשבים וסימולציות לקליעי 12.7 מ"מ אך החוקרים טוענים שהיא ישימה לקליעים מקוטר 5.56 מ"מ עד פגזי 155 מ"מ.

על הפטנט עצמו ניתן לקרוא בקישור http://www.google.com/patents/US9121679

הערה: בשלב זה הפטנט הוא רק ברמה של הוכחת היתכנות.

סכמת הקליע הפחות קטלני

כלי רובוטי זחלי רב-שימושי, כולל אפשרות לנשיאת נשק

GIZMAG, 16 בפברואר 2016

Milrem Combat Robot Brings Modular Versatility to the Battlefield

http://www.gizmag.com/milrem-unmanned-robot-combat-vehicle/41845/

החברה האסטונית Milrem הציגה בסלון האווירי בסינגפור כלי רובוטי יבשתי שאפשר להתאמו לביצוע משימות רבות ושונות בשדה הקרב כולל הפעלת חימוש. הכלי קרויTracked Hybrid Modular Infantry System (THeMIS) והוא מבוסס על תכן מודולרי הכולל שני פודים זחליליים המופרדים בפלטפורמה מרכזית המשמשת להתקנות בלבד.

כל אחד מהפודים כולל אלקטרוניקה ומערכת הנעה (מבוססת חשמל או דיזל) נפרדות. כאשר הכלי מורכב ממדיו הם 0.9x2x2.5 מטרים ומשקלו 750 ק"ג, עם כושר נשיאה המכפיל את משקלו הכולל. הכלי יכול להגיע למהירות מרבית של 50 קמ"ש ולמשך פעילות כולל של 10-8 שעות כאשר הסוללות טעונות במלואן או ומכל הדלק מלא. לפי החברה התכן הזה מאפשר התאמה למשימות רבות הכוללות ממסור תקשורת, פינוי רפואי, אימונים, פינוי מוקשים, אספקה, הפעלת חימוש נגד חי"ר או נ"ט, פינוי הנדסי, נשיאת כטב"מ או כיבוי אש.

הגרסה שהוצגה בסלון עצמו פותחה יחד עם החברה הסינגפורית ST Kinetics וכוללת את עמדת הנשק של החברה הסינגפוריתADDER . לדברי החברה הכלי יכנס ליצור סדרתי בשנת 2017.

סרטון המציג את הכלי הזה אפשר לראות בקישור הבא:

https://youtu.be/8E10KASeo1I

רובוט זחלי רב שימושי

רובוט בצורת תיקן שיוכל להשתחל דרך חרכים צרים

GIZMAG, 9 בפברואר 2016

Cockroach Inspires Robot that Squishes Down to Crawl Through Cracks and Crevices

http://www.gizmag.com/cram-cockroach-inspired-robot/41747/

חוקרים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי מפתחים רובוט בהשראת תיקן (ג'וק), שיוכל להשתחל בחרכים וחריצים צרים. בנוסף ליכולתם לשאת משקל הכבד פי 900 מגופם, התיקנים יכולים גם להימחץ לרבע מגודלם המקורי בלי לאבד את יכולת הריצה שלהם. תיקן שגובהו הרגיל 12.5 ס"מ יכול, הודות למבנה המיוחד של רגליו, להשתחל דרך חריץ בעובי 2.5 מ"מ.

בהשראת יכולת מרשימה זאת בנו החוקרים רובוט בשם CRAM (ראשי תיבות של"compressible robot with articulated mechanisms"). רובוטים כאלה יוכלו לשמש בין השאר למשימות איתור ניצולים באזורי אסון. למעשה אין זה הרובוט הראשון שפותח בהשראת התיקן. לפני שנים אחדות קדמו לו הרובוטים DASH ו-VelociRoACH(www.gizmag.com/velociroach-fast-insect-robot/25795).

סרט: https://youtu.be/81Zv8PPF8bE

CRAM, the cockroach-inspired robot that can keep moving even when squished to half its size (Credit: Tom Libby, Kaushik Jayaram and Pauline Jennings – courtesy of PolyPEDAL Lab, UC Berkeley)