מקבלים צל"שים על הפעילות במבצע "צוק איתן" - מקבץ כתבות

מאמו והטנק. צילום: דובר צה"ל

הם גיבורים וגיבורות שעשו את המוטל ומצופה מהם ומהן ומעבר לכך. אתמול בטקס מרשים הוענקו להם צל"שים במעמד שר הביטחון והרמטכ"ל

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר

הסתער על מחבלים ויקבל צל"ש: "לא גיבור, עשיתי את המוטל עליי"

סגן בנימין מאמו, מפקד מחלקה בחטיבה 401 של השריון, זיהה מחבלים שירו לעבר כוח חי"ר והסתער עליהם עם הטנק שעליו פיקד, בכך לפי הצבא, הוא הציל חיים ומנע פיגוע. במקרה אחר הוא חילץ טנק תחת אש, למרות הסיכון. בסוף החודש יקבל צל"ש על פעילותו. זהו סיפורו

 מתן חצרוני (מאתר חדשות 2, 2 בפברואר 2015)

מאמו והטנק. צילום: דובר צה"ל
מאמו והטנק. צילום: דובר צה"ל

 

"בנימין היה הראשון לחצות את גדר הביטחון המפרידה בין רצועת עזה לבין מדינת ישראל ובמהלך כל המערכה נסע בשטחים שאינם מוכרים בראש החטיבה". סגן בנימין מאמו (21), מפקד מחלקה בגדוד "הבוקעים" בחטיבה 401 יקבל בסוף החודש צל"ש מאלוף פיקוד הדרום. בשיחה עם חדשות 2 Online הוא משחזר איך הסתער על שני מחבלים שהיו מטרים ספורים מכוחות צה"ל, וכיצד חילץ את הטנק תחת אש, כנגד כל הסיכויים.

שני מחבלים החלו לירות לעבר כוחות חי"ר. הוא הבין שהוא לא יוכל לבצע ירי בלי לפגוע בכוחותינו, לכן נצר את הנשק והסתער עם הטנק לעבר המחבלים ודרס אותם המחבלים. כך לפי הצבא נמנע פיגוע ופגיעה ישירה בכוחותינו.

"היינו כל הכוחות פרוסים בצורה של ח', שאני הייתי תחת פיקוד של יחידת רימון באותו זמן. כבשנו כמה מבנים והתמקמנו בעמדות – אני אבטחתי את הבניין של החי"רניקים. בדיוק התמקמנו בשטח, ואז המפקד של רימון זיהה את המחבלים, הוא עלה מולי בקשר ואמר לי 'מאמו תחזור בטיל לאיפה שבאת'", הוא מספר.

טנקים במבצע "צוק איתן". צילום: רויטרס
טנקים במבצע "צוק איתן". צילום: רויטרס

מאמו הבין שיש מחבלים מהצד השני, אבל בגלל צורת הפריסה של החיילים בשטח לא ניתן היה לירות עליהם. הוא והצוות שלו נכנסו לטנק המרכבה סימן 4, והחלו לנסוע בהוראתו במהירות שיא. "הייתי עם הראש בחוץ וממש ראיתי את המחבלים, בין הכוחות. הם היו מאוד מופתעים, אחד מהם בקושי הצליח להסתובב. נסענו מאוד מהר עם הטנק 4-3 שניות, עלינו עליהם, חזרנו אחורה וזרקנו עליהם רימון, לא ברור לי איך הם הגיעו כ"כ קרוב לחיילים".

 

תיקן את הטנק תחת אש

מאמו, מנווה דניאל שבגוש עציון, היה בכלל באימון ברמת הגולן עם הגדוד, ואז הקפיצו אותם לרצועת עזה. באחד מימי הלחימה אחד המט"קים שלו נתקע עם פריסת זחל מורכבת תחת אש. למרות הסיכון, הוא ירד מהטנק שלו תוך כדי שלעברו נורתה אש ותפעל את התקלה לבדו. הוא לא התייאש ולא ויתר עד שהצליח לתפעל ולתקן את התקלה.

הטנק נפל לבור מאוד רציני ומסוכן: "היה שם המון ירי ובלגן שלם מסביב, זה לקח שעתיים שלוש שכל הזמן אתה שומע פיצוצים ושריקות, ממש ראינו בתים מתפוצצים לידינו אבל אני לא פחדתי, יש לי אחריות כל כך גדולה ואין לך מקום וזכות לפחד במצב הזה". לבסוף כאמור הוא הצליח לחלץ את הטנק. "הייתה התבלטות אם לחכות לגורמי החימוש או לטפל בזה לבד, הו הרבה ניסיונות אבל בסוף הדברים הצליחו, אפשר להגיד שזה קרה עם הרבה ניסים".

 

ההסבר לצל"ש. צילום: דובר צה"ל
ההסבר לצל"ש. צילום: דובר צה"ל

כבר כשיצא מהרצועה זרק לו המפקד שלו שהוא מועמד לקבלת צל"ש. אבל החודשים חלפו והוא כבר שכח מזה, וקיבל מצטיין חטיבתי בראש השנה. אלא שבחודש שעבר, בזמן שהוא לומד לפסיכומטרי, הוא קיבל טלפון ממפקד הגדוד שלו. "מזל טוב, נבחרת לקבל צל"ש", אמר לו. הוא הודה לו, הניח את הטלפון בצד, והמשיך בלימודים.

כעבור לא יותר מחצי שעה, הוא נדהם כשפתח את הטלפון שלו – מאות הודעות ושיחות. כולם מברכים, ומשבחים. הוא לא האמין שמישהו ישים לב שהוא ברשימת השמות ושהיא תפורסם כל כך מהר. הכבוד הגדול בא לא רק מהחטיבה שהייתה גאה בו, אלא כמובן גם מאנשי נווה דניאל ומשפחתו.

 

"אני לא גיבור ישראל". צילום: דובר צה"ל
"אני לא גיבור ישראל". צילום: דובר צה"ל

"הצל"ש לא מגיע רק לי"

"אני לא יודע למה הביאו לי את הצל"ש, עוד לא מצאתי תשובה. אני מרגיש כאילו שעשיתי את מה שצריך, לא הרבה מעבר לזה אבל זה כבוד גדול", הוא מבקש להדגיש. "הצל"ש הזה לא מגיע רק לי – אלא לכל החיילים שלי".

מאמו מאמין כי צה"ל ניצח בקרב בעזה: "במלחמה יש הרוגים ופצועים, אין סיטואציה שכולם יוצאים בשלום לצערי, אבל בפנים היינו חזקים, היה עורף חזק, עם ישראל חיכה לנו בחוץ ומעבר לניצחון ברמה הטקטית, הייתה גם רוח מאחורה. אני לא מזלזל בהם אבל לא ראינו אותם".

כל החיים שלו התגורר מאמו בגוש עציון, למעט שנתיים שהתגורר בצרפת, משם הוריו עלו לארץ. "אימא שלי אמרה שהיא תהרוג אותי כי אמרתי לה שהכול היה רגוע בעזה ושיקרתי לה, אבא שלי אמר לי שאני גיבור ישראל ואמרתי לו שאם הוא קורא לי ככה עוד פעם אחת אני לא חוזר הביתה", הוא מספר – ומבקש להדגיש: "עשיתי את המוטל עלי, אני לא גיבור ישראל".

 

צל"ש למפקד פלוגה שמנע חטיפת לוחם בעזה: "זיהיתי אותו לוקח אותו. כשיצרנו קשר עין הוא עזב אותו"

סרן טל רבינוביץ' מהשריון הוא אחד מ-55 חיילים וקצינים שיקבלו החל מהיום צל"שים על השתתפותם ב"צוק איתן": "אני לא חושב שעשיתי פה משהו מעל ומעבר. בעיניי זה דבר טריוויאלי"

 

גילי כהן (מאתר הארץ, 2 בפברואר 2015)

 

"כשאנחנו מגיעים, הדבר הראשון שאני רואה זה חייל פצוע על הרצפה, לא זז, ואת המחבל שנמצא ממש מעליו לוקח לו את הנשק, ומתחיל לגרור אותו לתוך הבית. יש לי קשר עין עם המחבל לשבריר שנייה, כשאני עם הראש מחוץ לטנק, ואז הוא עוזב את החייל, לוקח את הנשק שלו – ורץ לתוך הבית"; כך מתאר סרן טל רבינוביץ', מפקד פלוגה בגדוד השריון 52 מחטיבה 401, את אחת התקריות מהלחימה בעזה, במהלכה סיכל ניסיון חטיפה של לוחם צה"ל. היום (שני) חלו בהענקת ציונים לשבח ל-55 חיילים וקצינים שהשתתפו במבצע "צוק איתן", שישה מהם נהרגו במהלך הקרבות.

רבינוביץ' יקבל את צל"ש אלוף פיקוד הדרום בשל תפקודו באירוע. "אני לא חושב שעשיתי פה משהו מעל ומעבר. היה אירוע, כמו שמצופה מכל קצין וחייל לחתור למשימה – בעיניי זה דבר טריוויאלי", אומר רבינוביץ'. "הייתי בצוות טנק, שזה מגיע להם בטוח לא פחות ממני."

בחלוף מעט יותר משבוע מאז נכנסו כוחות צה"ל לתוך רצועת עזה, שהה כוח הטנקים בפיקודו של סרן רבינוביץ' בחלקה הדרומי של שכונת ח'וזאעה. פלוגתו של קצין השריון צורפה לגדוד 101 של חטיבת הצנחנים, שלקח חלק בפעילות באזור זה יחד עם חטיבת גבעתי. באחד הימים, מתאר רבינוביץ', הוא שמע ברשת הקשר על שני מוקדי היתקלות, ועל פצועים לכוח צנחנים מפלוגת המסלול, ולכוח הנדסה שהיה באזור. רק לאחר שהגיע למקום, התברר לו כי בניגוד לדיווחי המפקדים – מפקד פלוגת המסלול ומפקד הגדוד –  ישנם חייל וחמוש שנמצאים בקרבת הבית, שלא אותרו עד כה.

סרן רבינוביץ'. צילום: שי וגנר / דובר צה"ל
סרן רבינוביץ'. צילום: שי וגנר / דובר צה"ל

"זה ממש שבריר שנייה: אני מזהה אותו ממש לוקח את החייל, מתחיל לגרור אותו פנימה ובלי התנגדות, וממש כשהוא מזהה אותי בתנועה – הוא עוזב את החייל, מצליח לקחת לו את הנשק, ורץ פנימה לתוך המבנה", מתאר רבינוביץ' את התקרית בשיחה טלפונית עם "הארץ". "אני יוצר איתו קשר עין, ואני מבין שזה מה שהוא עושה (מנסה לחטוף את הגופה). אני מניח שהוא רצה לקחת את הגופה פנימה, ומשם היה יכול לרוץ להרבה מקומות, שאז היה קשה לנו למצוא אותו", הוא מסביר.

רבינוביץ' מספר כי היה ברור לו שעליו לירות אל תוך המבנה כדי למנוע את החטיפה, אבל מכיוון שלא היה בטוח בנוגע למיקום יתר הכוחות הצבאיים, ניסה קודם להרחיקם מהמקום. "אני מבין שאני חייב לירות פנימה לתוך הבית עם המחבל, אבל אני עוצר רגע, כי אני רוצה לגבש תמונת מצב איפה הכוחות שלנו נמצאים", הוא אומר. "מפקד פלוגת המסלול אומר לי ששני המחבלים נהרגו, וכל הפצועים בסדר, ואני אומר לו: 'אני לא יודע על מה אתה מדבר, יש פה עוד חייל פצוע, תזוזו ותתרחקו כי אני רוצה לירות פנימה'. גם מפקד הגדוד אומר לי שאין עוד מחבל נוסף, ואני אומר שוב בקשר שיש פה עוד חייל פצוע ועוד מחבל בתוך המבנה."

עמית יאורי
עמית יאורי

אז, נוסע רבינוביץ' מעט אחורה עם הטנק, ומתחיל לירות במקלע לפינות הבית, כדי שהחמוש לא ינסה לצאת מתוך המבנה. מפקד גדוד 101, סא"ל אבינועם אמונה, מגיע אל סף הכניסה לבית, ומחלץ את החייל. רק מאוחר יותר יתברר בתחקיר כי החייל שנהרג בהיתקלות הוא עמית יאורי, לוחם הנדסה בן 20 מירושלים. "אני מחפה עליהם כשהמג"ד נכנס לחלץ את החייל, והם מושכים אותו אחורה ומפנים אותו. אני מבין שהמחבל עדיין נמצא בתוך הבית, כי אין לו לאן לצאת, ואני מבקש שוב מהכוחות להתרחק, כי אני רוצה לירות פגז פנימה. אנחנו יורים, ואז המג"ד, יחד עם עוד כלבן מעוקץ נכנסים לתוך הבית, ומוצאים את המחבל ההרוג, מסתתר בתוך ארון". בתקרית נהרג לוחם נוסף, גיא בוילנד בן 21 מקיבוץ גינוסר, וכמה חיילים נוספים נפגעו.

לחימת הכוחות באזור ח'וזאעה ספגה ביקורת מארגוני זכויות אדם, שטענו כי האזור היה תחת מתקפה צבאית שהביאה להרס רבתי. צה"ל חוקר תקרית אחת מהאזור, בה לפי החשד ירו כוחות צה"ל במוחמד קדיח, ועשו שימוש בבני משפחתו כמגן אנושי. תמונות מאזור התקרית תיעדו בתים רבים שנהרסו, תשתיות שניזוקו, ומסגדים שלא נותרו על תילם. על כך אומר רבינוביץ' כי לכוחות היתה דילמה באילו בתים הם פוגעים ובאילו לא. "אני חושב שבדבר הזה פעלנו בצורה מוסרית. לא סתם כי בא לנו אז החלטנו להוריד בתים ולהזיז שכונות, אלא במרחבים שסרקנו, ובנקודות חשודות שקיבלנו מבחינה מודיעינית והיינו צריכים להסיר את החשש מצירי המנהרות", הוא אומר. "לא מחקנו את כל השכונה סתם כי בא לנו ומשעמם לנו. עשינו את זה בצורה מחושבת, וידענו גם מה המשמעות של זה: של בית שחשוד בציר מנהרה שם אולי נחשף טיפה או נפרק (את הבית), נצליח לזהות את הפיר."

כיום ממשיכה פלוגתו להיות מוצבת מסביב לרצועה. מאז תום הלחימה ועד היום, נמצאים חייליו ככוח השריון באזור סופה, בחלקה הדרומי של רצועת עזה. "לאנשים זה היה מאוד קשה לעבור פאזה מהר, איך עוברים ממצב של מלחמה למצב של שגרה", הוא מתאר. "זה השפיע בעיקר בנושאים מנטליים. היה לנו אתגר מאוד גדול להכיל את זה בהתחלה – את התעסוקה פה. אבל אנחנו מצליחים לראות את המגמות, שיש צירי מנהרות כאלה ואחרים שיכול להיות שעובדים עליהם, ובסוף אנחנו ממשיכים לשמור על התושבים."

 

צל"שים נוספים ללוחמי צוק איתן

לפני טקס הענקת העיטורים ללוחמים במערכת "צוק איתן", הכריז אלוף פיקוד הדרום על ציונים לשבח ומכתבי הערכה ללוחמים נוספים. גדוד השריון "הבוקעים" שסופח לגבעתי וגדוד "צבר" של החטיבה קיבלו הערכה על לחימתם, וכך גם אחד החיילים שנכנס למנהרת הטרור בניסיון למצוא את סגן הדר גולדין ז"ל

ניר דבורי (מאתר חדשות 2, 2 בפברואר 2015)

צילום ארכיון: רויטרס
צילום ארכיון: רויטרס

עיטורים נוספים ללוחמים בעזה: דובר צה"ל הודיע הערב (שני) על שני צל"שים נוספים ומכתב הערכה לכוחות שלחמו במבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון. בין מקבלי העיטורים: גדוד שריון שחבר ליחידת גבעתי, אחד הלוחמים שנכנס למנהרה בניסיון לאתר את סגן הדר גולדין ז"ל וגדוד צבר של גבעתי – שמפקדו לירן חג'בי הודח לאחרונה בגין חשד להטרדה מינית.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף שלמה (סמי) תורג'מן, אישר את הענקת צל"ש אלוף לגדוד "הבוקעים" של חטיבת "עקבות הברזל". מדובר בגדוד שהוזעק את תחילת המערכה ופעל תחת חטיבת גבעתי – "פלוגות הגדוד ומחלקותיו לחמו כיחידה מגובשת ומקצועית בקרבות רבים, השיגו הישגים מבצעיים רבים ומשמעותיים והפגינו חתירה לניצחון", נכתב בצל"ש.

עוד כתב האלוף כי מפקדי הגדוד ולוחמיו "הפגינו תעוזה רבה גם לנוכח העובדה שחלקם נפצעו במהלך הקרבות הקשים שבהם נטלו חלק. היחידות פעלו בנחישות ונטלו יוזמה בכל קרב בו הם השתתפו תוך שמפקדים ולוחמים מניעים אלה את אלה להגיע להישגים טובים יותר ולהגיע למטרות מורכבות יותר ורחוקות יותר". בעבור הלחימה, הדבקות במשימה, היוזמה ורוח הלחימה הוענק הצל"ש לחטיבה.

סמ"ר מאיר אונטרברג, מהלוחמים שנכנסו למנהרה בניסיון לאתר את הדר גולדין ז"ל, יקבל צל"ש בדרגת מפקד חטיבה.אונטרברג, לוחם בגדוד הסיור של חטיבת גבעתי, נמנה על הכוח השני שנכנס למנהרת הטרור, "זאת כאשר אין ידיעות לגבי מצבו של הכוח הראשון אשר נכנס למנהרת הטרור."

כמו כן יוענק מכתב הערכה מטעם מפקד פיקוד הדרום לגדוד "צבר" של גבעתי. האלוף תורג'מן כתב כי הגדוד "הביא להישגים רבים ומשמעותיים ללחימה – הגדוד הפגין יכולות התקפיות, גמישות, יוזמה, תחבולה וחתירה למגע וכן עמד בכלל משימותיו בצורה מלאה. לאורך כל הלחימה פעל הגדוד תוך גילוי רעות, הקרבה, חברות ורוח לחימה. לחימתו הייתה מקצועית ומתוך כוונה לשמור על חיי הלוחמים ככל הניתן."

הערב יעניק הרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ עיטורים וציונים לשבח לחיילים, לחיילות וליחידות צה"ל שהצטיינו בפעילותם במהלך המבצע בעזה. העיטור הגבוה ביותר – עיטור המופת – יוענק לסגן איתן פונד, שהוביל כוח ראשון של ארבעה לוחמים, קצינים וחיילים, שנכנסו למנהרת טרור בעקבותיו של הקצין החטוף סגן הדר גולדין ז"ל.

 

צוק איתן: צל"ש יוענק לגדוד שריון

הענקת ציון לשבח בדרגת אלוף יוענק לגדוד השריון "הבוקעים", כמו כן, הוחלט להעניק ציון לשבח לסמל-ראשון מאיר אונטרברג ומכתב הערכה לגדוד גבעתי – "צבר"

יוחאי עופר (מאתר מעריב, 2 בפברואר 2015)

 

ברגע האחרון: מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן, החליט להעניק היום (ב') צל"ש בדרגת אלוף לגדוד "הבוקעים" של חטיבת "עקבות הברזל" אשר לקח חלק במערכת "צוק איתן". בנוסף, אישרו בצה"ל להעניק צל"ש בדרגת מפקד חטיבה לסמל-ראשון מאיר אונטרברג, לוחם בגדוד הסיור של חטיבת "גבעתי", ולהעניק מכתב הערכה מטעם מפקד פיקוד הדרום לגדוד "צבר" שלקח חלק ב"צוק איתן."

בדברי ההסבר להענקת הצל"ש נכתב "גדוד "הבוקעים" פעל לאורך כל המבצע תחת פיקוד חטיבת "גבעתי" וביצע משימות מגוונות. פלוגות הגדוד ומחלקותיו לחמו כיחידה מגובשת ומקצועית בקרבות רבים, השיגו הישגים מבצעיים רבים ומשמעותיים והפגינו חתירה לניצחון."

כוחות שריון על גבול רצועת עזה. צילום ארכיון: מירי צחי
כוחות שריון על גבול רצועת עזה. צילום ארכיון: מירי צחי

ציון-לשבח נוסף מקבל סמל-ראשון מאיר אונטרברג על פעולתו כחלק מכוח שני של חמישה לוחמים, קצינים וחיילים, אשר נכנסו למנהרת טרור בעקבותיו של הקצין החטוף סגן הדר גולדין ז"ל, זאת כאשר לא היה מידע לגבי מצבו של הכוח הראשון אשר נכנס למנהרת הטרור.

גדוד צבר קיבל מכתב הערכה על פעילותו לאורך כל מבצע "צוק איתן" תחת חטיבת "גבעתי" וביצוע משימות שונות ומגוונות שהביאו להישגים רבים ומשמעותיים ללחימה.

"הגדוד הפגין יכולות התקפיות, גמישות, יוזמה, תחבולה וחתירה למגע וכן עמד בכלל משימותיו בצורה מלאה. לאורך כל הלחימה פעל הגדוד תוך גילוי רעות, הקרבה, חברות ורוח לחימה. לחימתו הייתה מקצועית ומתוך כוונה לשמור על חיי הלוחמים ככל הניתן."

 

ברגע האחרון: צל"ש לעוד שני גדודים וסמ"ר שנכנס למנהרת טרור

רגע לפני הענקת האותות, הוחלט כי הרמטכ"ל יעניק אותם גם לגדוד הבוקעים, גדוד צבר ולוחם בגד"סר גבעתי, סמל-ראשון מאיר אונטרברג

 נועם אמיר (מאתר מעריב, 2 בפברואר 2015)

צוק איתן. צילום: דובר צה"ל
צוק איתן. צילום: דובר צה"ל

רגע לפני שיחל הטקס המרגש בבסיס פלמחים ובו יעניק הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ את עיטורי המופת והציון לשבח ללוחמי צוק איתן, אישר הבוקר (שני) מפקד פיקוד הדרום, אלוף שלמה (סמי) תורג'מן, הענקת צל"ש בדרגת אלוף לגדוד "הבוקעים" של חטיבת "עקבות הברזל" אשר לקח חלק במערכת "צוק איתן".

בנוסף, אושרו הענקת צל"ש בדרגת מפקד חטיבה לסמל-ראשון מאיר אונטרברג, לוחם בגדוד הסיור של חטיבת "גבעתי", והענקת מכתב הערכה מטעם מפקד פיקוד הדרום לגדוד "צבר" אשר לקחו חלק במערכת "צוק איתן."

עם תחילת מערכת "צוק איתן" הוזעק גדוד "הבוקעים" לפיקוד הדרום והתייצב בשטח כינוס בדרום רצועת עזה. הגדוד פעל לאורך כל המבצע תחת פיקוד חטיבת "גבעתי" וביצע משימות מגוונות. פלוגות הגדוד ומחלקותיו לחמו כיחידה מגובשת ומקצועית בקרבות רבים, השיגו הישגים מבצעיים רבים ומשמעותיים והפגינו חתירה לניצחון.

בנימוקים להענקת הצל"ש לגדוד נכתב "מפקדי גדוד "הבוקעים" ולוחמיו הפגינו תעוזה רבה גם לנוכח העובדה שחלקם נפצעו במהלך הקרבות הקשים שבהם נטלו חלק. יחידות גדוד "הבוקעים" פעלו בנחישות ונטלו יוזמה בכל קרב בו הם השתתפו תוך שמפקדים ולוחמים מניעים אלה את אלה להגיע להישגים טובים יותר ולהגיע למטרות מורכבות יותר ורחוקות יותר. גדוד "הבוקעים" הראה במעשיו דבקות במשימה לאור המטרה, רוח לחימה, יוזמה והתקפיות, ועל כך הוא מקבל ציון לשבח בדרגת אלוף."

צל"ש נוסף יקבל סמל-ראשון מאיר אונטרברג על פעולתו כחלק מכוח שני של חמישה לוחמים, קצינים וחיילים, אשר נכנסו למנהרת טרור בעקבותיו של הקצין החטוף סגן הדר גולדין ז"ל, זאת כאשר אין ידיעות לגבי מצבו של הכוח הראשון אשר נכנס למנהרת הטרור.

גדוד צבר, עליו עברה שנה קשה מאוד, ורק בשבוע שעבר איבד בגזרת הצפון שני לוחמים, יקבל מכתב הערכה ממפקד פיקוד הדרום על פעילותו לאורך כל מבצע "צוק איתן" תחת חטיבת "גבעתי" וביצוע משימות שונות ומגוונות ובכך הביא להישגים רבים ומשמעותיים ללחימה.

בנימוקים להענקת המכתב לגדוד נכתב "הגדוד הפגין יכולות התקפיות, גמישות, יוזמה, תחבולה וחתירה למגע וכן עמד בכלל משימותיו בצורה מלאה. לאורך כל הלחימה פעל הגדוד תוך גילוי רעות, הקרבה, חברות ורוח לחימה. לחימתו הייתה מקצועית ומתוך כוונה לשמור על חיי הלוחמים ככל הניתן."

הטקס יחל בשעה 19:00 הערב במעמד שר הביטחון, הרמטכ"ל, קציני המטכ"ל והלוחמים.

 

שידור ישיר: צל"שים ללוחמי "צוק איתן"

הגבורה – וההכרה. הרמטכ"ל העניק אותות ועיטורים לעשרות קצינים, נגדים וחיילים שלקחו חלק במבצע בקיץ האחרון. סגן איתן, שרץ בעקבות הדר גולדין ז"ל במנהרה ברפיח, קיבל את עיטור המופת: "קשה לקבל צל"ש על אירוע כזה". יעלון: "אתם ישראל היפה". צפו בשידור

 

יואב זיתון ynet, 2 בפברואר 2015)

 

כחמישה חודשים לאחר סיום מבצע צוק איתן העניק הערב (יום ב') הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ בפלמחים צל"שים, אותות ועיטורים לעשרות קצינים, נגדים וחיילים בסדיר ובמילואים – בהם ארבע נשים – שלקחו חלק במבצע. ברגע האחרון נכנסו לרשימת המעוטרים לוחמי גדוד "הבוקעים" (גדוד 52 בחטיבה 401 של השריון) שקיבלו צל"ש של אלוף פיקוד הדרום. גדוד צבר של גבעתי קיבל מכתב הערכה של אלוף פיקוד הדרום. ynet מעביר בשידור ישיר את טקס הענקת הצל"שים מבסיס פלמחים.

 

לצפייה ראו כאן:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4622056,00.html

צילום: אולפני הרצליה

 

שישה מהלוחמים שזוכים לעיטור נהרגו בקרב. כמו כן, העניק גנץ צל"שים ואותות הערכה לתשע יחידות צה"ל שהשתתפו במערכה. העיטור הגבוה ביותר, עיטור המופת, מוענק לסגן איתן פונד שרץ בעקבות הדר גולדין למנהרה. ברגע האחרון נכנס לרשימה גם סמל ראשון מאיר אונטרברג, לוחם בגדוד הסיור של גבעתי, שקיבל צל"ש על פעולתו באירוע חטיפת הדר גולדין ז"ל.

הטקס נערך בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, חברי פורום המטה הכללי וקציני חיל ראשיים. לאחר הביקורת הציבורית החליטו בצה"ל לשנות את הנוסח במכתבי ההערכה שיקבלו חיילות על פועלן. החלק שעורר ביקורת, שבו צוין כי החיילות "לא איבדו את העשתונות", הושמט.

סגן איתן על עיטור המופת. צילום: ניצן דרור
סגן איתן על עיטור המופת. צילום: ניצן דרור

 

"מתרגש מהמעמד אבל קשה לי עם זה". סגן איתן, הערב. צילום: מוטי קמחי
"מתרגש מהמעמד אבל קשה לי עם זה". סגן איתן, הערב. צילום: מוטי קמחי

פונד הביע רגשות מעורבים על קבלת עיטור המופת. "זה לא אירוע פשוט במיוחד", סיפר. "אבל זאת גאווה גדולה. אנחנו זוכרים את חברינו שנפלו ואת כל המשפחות השכולות. לא חשבתי יותר מדי באותם רגעים. זה משהו שאנחנו עושים הרבה ומתרגלים כל הזמן".

סגן איתן אמר עוד כי קשה לו לקבל צל"ש על אירוע כה קשה. "עדיין קשה לי עם זה עכשיו. אני מקווה שנתגבר על זה ונדע איך להתמודד עם זה. הצל"שים שייכים לכולם".

בין מקבלי הצל"ש: סגן ד"ר רגינה פיקמן. צילום: דובר צה"ל
בין מקבלי הצל"ש: סגן ד"ר רגינה פיקמן. צילום: דובר צה"ל

 

סיפור הצל"ש של ד"ר רגינה פיקמן
סיפור הצל"ש של ד"ר רגינה פיקמן

 

גנץ ורעייתו עם שר הביטחון (צילום: מוטי קמחי)
גנץ ורעייתו עם שר הביטחון (צילום: מוטי קמחי)

בין מקבלי העיטורים גם שישה מחללי המבצע – הבכיר שבהם הוא סא"ל דולב קידר ז"ל, מפקד גדוד גפן, שזכה לצל"ש אלוף. ב-21 ביולי הוא החליט לנסוע למקום שלגביו הייתה התרעה על דמויות חשודות. קידר הורה לנהג רכבו לעקוף רכב שחבר אליהם. טיל נגד טנקים נורה לעבר רכבו ולאחריו נורה טיל נוסף. קידר ושניים מלוחמיו ירדו מהרכב ונהרגו תוך ניהול קרב עם חוליית המחבלים. כמו כן, נהרג באירוע נהג הרכב. במעשה זה מנע סא"ל קידר פיגוע חבלני קשה בתושבי האזור, נכתב בהחלטה על הענקת האות.

יעלון פנה למקבלי העיטורים וביקש להודות להם. "פעלתם בקור רוח ובאומץ, בתבונה ובתושייה תוך הפגנת מהירות וחירוף הנפש. רשימת מקבלי העיטורים והאותות מייצגת את מדינת ישראל במלוא יופייה, פסיפס אנושי מרגש ומיוחד מדרום ועד צפון. אתם ישראל היפה במלוא מובן המילה", אמר יעלון.

שר הביטחון ביקש להודות גם לבני משפחותיהם של הקצינים, הנגדים והחיילים. "תודה לכם על הבנים והבנות שגידלתם, על המטען החינוכי והערכי שהם נושאים בתרמילם ועל הנכונות לתרום למען הכלל. בלעדיכם לא היינו זוכים בהם".

לסיום ביקש יעלון לשלוח מסר. "אנו עם רודף שלום וגם עכשיו מבמה זו אנו מושיטים ידנו למדינות ולעמים שסביבנו. עבורנו החתירה לשלום היא חלק מערכינו והמוסר שלנו ומי שיושיט יד אלינו לשלום אמת – ידו לא תיוותר תלויה באוויר".

עוד חללים שזכו לאותות שונים – סגן משנה יובל הימן ז"ל, אבי גרינצויג ז"ל, סמל ראשון גיא אלגרנטי ז"ל, רב סמל בכיר קסהון(דני) ביינסאין ז"ל וסמל ראשון במיל' נדב גולדמכר ז"ל.

המעוטרים שנפלו בקרב
המעוטרים שנפלו בקרב

 

סא"ל דולב קידר ז"ל
סא"ל דולב קידר ז"ל

בין מקבלי האותות גם ארבע נשים. הראשונה היא סגן ד"ר רגינה פיקמן, קצינת רפואה בגדוד "מחץ", שתקבל צל"ש על טיפול בנפגעים וחילוצם באירוע ירי רקטות בשטח סמוך לגבול.

השלוש האחרות יקבלו מכתבי הערכה: סמלת רוני ג'קסון, תצפיתנית מכוכב השחר, שזיהתה את חדירת 13 המחבלים מהמנהרה בקיבוץ סופה; רב"ט נועה טייטל, בקרית שליטה, שזיהתה את החדירה של המחבלים מהים לקיבוץ זיקים, וסייעה בהזנקת והכוונת הכוחות שחיסלו אותם; וסמלת ליהי מאיר, תצפיתנית שזיהתה ב-21 ביולי חדירה של חמישה מחבלים לבושים במדי צה"ל.

 

למעלה: סמלת רוני ג'קסון וסגן ד"ר רגינה פיקמן. למטה: סמלת ליהי מאיר ורב-טוראית נועה טיטל
למעלה: סמלת רוני ג'קסון וסגן ד"ר רגינה פיקמן. למטה: סמלת ליהי מאיר ורב-טוראית נועה טיטל

 

 

 

צל"ש הרמטכ"ל ניתן לשלוש יחידות: מגלן, הגדוד המכני-הנדסי וסיירת מטכ"ל. בדברי ההסבר לצל"ש שניתן לסיירת הוסבר רק ש"בפעילותה במערכה הראתה נחישות, רוח לחימה, יוזמה והתקפיות".

הגדוד המכני-הנדסי, המורכב מחיילים בשירות סדיר ומילואים – חלקם מתנדבים – הפעיל כלים הנדסיים לגילוי מנהרות טרור ולהשמדתן: "מפקדי הגדוד ולוחמיו למדו את פרטי האתגר המבצעי, הכשירו את צוותי העבודה והפעילו ציוד צבאי וציוד אזרחי שאין בו כל אמצעי מיגון. לוחמי הגדוד נטלו חלק בעשרות משימות, שבהן חשפו מנהרות טרור ולא אחת היו נתונים תחת אש המחבלים. תרומת הגדוד להסרת איום מנהרות הטרור מעל תושבי מדינת ישראל ומעל חיילי צה"ל הייתה רבה ומשמעותית לאין שיעור מגודל היחידה".

על מגלן נמסר ש"ביצעה משימות מגוונות ופעולות מיוחדות, הפחיתה פגיעה בכוחות צה"ל והשלימה עד תומן את כל המשימות המורכבות שהוטלו עליה במקצועיות ראויה לציון. משימות אלה חייבו את מפקדי היחידה ולוחמיה לתכנן תוכניות פורצות דרך בתחום הטכנולוגי והמבצעי, לפעול בגמישות, להתאים את פעולותיהם למצבים משתנים וכל זאת תוך עמידה במדדים ובדרישות המבצעיות הגבוהות שהוצבו בפניהם".

אות הערכה מטעם הרמטכ"ל ניתן ליחידות כיפת ברזל וליחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין. צל"ש אלוף ניתן ליחידות אגוז, גדוד פתן (חטיבת הצנחנים), רימון (חטיבת גבעתי), יחידת שריון מעוצבת "בני אור", גדוד "שחם" (חטיבת הנח"ל), יחידת עוקץ (זרוע היבשה), פלגה 916 (חיל הים) ויחידת 669.

 

סגול עולה: שנה קשה נגמרה ב-13 צל"שים

לאחר הדחת מג"ד צבר ומותם של מ"פ מסייעת ונהגו בגבול לבנון, החטיבה הסגולה הפכה ליחידה המעוטרת ביותר על פועלה ב"צוק איתן". חטיבת גולני, שספגה אבדות רבות במבצע, עם שמונה צל"שים. המאוכזבים: חיל האוויר

 

יואב זיתון (מאתר ynet, 2 בפברואר 2015)

 

הצבע הסגול חזר בענק לפנים של לוחמי גבעתי: ברשימת הצל"שים, האותות והעיטורים של הקצינים, הנגדים והחיילים שלקחו חלק במבצע "צוק איתן" עומדת בראש חטיבת גבעתי ש-13 מאנשיה קיבלו ציון לשבח. בראשם, סגן איתן פונד שקיבל את עיטור המופת על תעוזתו באירועי "יום שישי השחור" ברפיח, שבו נהרג סגן הדר גולדין ז"ל.

 

לצפייה בטקס הענקת הצל"שים ראו כאן:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4622180,00.html

 

השנה האחרונה הייתה אחת השנים הקשות בחטיבה. היא החלה בתקרית דו-צדדית בעוטף עזה שקיפחה את חייו של סרן טל נחמן ז"ל, נמשכה באבדות של לוחמים בעזה בקיץ האחרון, בהם מפקד הסיירת בחטיבה רס"ן בניה שראל ז"ל והמשיכה בפרשייה המביכה שהובילה להדחת מג"ד צבר, סא"ל לירן חג'בי. בשבוע שעבר אירע מקרה מצער נוסף כשרס"ן יוחאי קלנגלוסמ"ר דור חיים ניני נהרגו בתקרית בגבול לבנון.

הערב (יום ב') הפכה החטיבה ליחידה המעוטרת ביותר על פועלה במבצע בעזה עם לא פחות מ-13 צל"שים ומכתב הערכה מיוחד שניתן לגדוד צבר ברגע האחרון. גבעתי נכנסה יחסית בשלב מתקדם למהלך הקרקעי ב"צוק איתן", חשפה מנהרות טרור בדרום הרצועה ולוחמיה חיסלו עשרות מחבלים יחד עם לוחמי השריון.

פילוח הצל"שים
פילוח הצל"שים

(צילום: דובר צה"ל)

גנץ ויעלון עם חלק ממקבלי הצל"שים, הערב בבסיס פלמחים. צילום: דובר צה"ל
גנץ ויעלון עם חלק ממקבלי הצל"שים, הערב בבסיס פלמחים. צילום: דובר צה"ל

 

עיטור המופת לסגן איתן פונד. צילום: דובר צה"ל
עיטור המופת לסגן איתן פונד. צילום: דובר צה"ל

מפקד חטיבת גבעתי אלוף משנה עופר וינטר, ששמו נקשר בפרשת גדוד צבר, נראה הערב מחויך יותר מכל מח"ט אחר. לוחמיו עדיין מתגברים את כוחות צה"ל בגבול לבנון בשלב הזה. הוועדה המטכ"לית לצל"שים ואותות המבצע בעזה העניקה שמונה צל"שים ואותות לחטיבת גולני, שהייתה ליחידה השנייה בכמות העיטורים. החטיבה החומה ספגה גם כן לא מעט אבידות בעזה. בתקרית הזכורה ביותר נהרגו שבעה לוחמי החטיבה ב"נגמ"ש המוות" בקרב בסג'עייה.

 

חיל האוויר עם שני אותות בלבד: "מוערכים על פועלנו"

חטיבת הצנחנים שלחמה בדרום הרצועה קיבלה שבעה צל"שים ואותות והחטיבה הרביעית מבין חטיבות החי"ר שלחמו ברצועה היא הנח"ל עם שישה צל"שים, מתוכם לא פחות מחמישה לגדוד 931 של הנח"ל. לוחמי הנח"ל היו הראשונים להיכנס לרצועה בתמרון הקרקעי.

סגן איתן על עיטור המופת שקיבל הערב
סגן איתן על עיטור המופת שקיבל הערב

 

 כיפת ברזל מיירטת ב"צוק איתן". גדוד ביחידה קיבל אות הערכה מהרמטכ"ל. צילום: ירון ברנר

כיפת ברזל מיירטת ב"צוק איתן". גדוד ביחידה קיבל אות הערכה מהרמטכ"ל. צילום: ירון ברנרהמבצע בעזה החזיר לקדמת הבמה את חטיבות השריון, כשארבע החטיבות הסדירות של החיל אספו יחד, כולל חטיבת ההכשרה שיזפון, 15 צל"שים ואותות. מי שרשמה הכי הרבה צל"שים היא דווקא חטיבת השריון המיתולוגית 188 (חמישה צל"שים), שלוחמיה לחמו עם טנקי מרכבה מיושנים יחסית, מרכבה סימן 3, שעשרות מהם הושבתו זמנית מתקלות במהלך המבצע.

מבחינת היחידות המובחרות, יחידת יהל"ם של ההנדסה שלוחמיה מומחים בלוחמה תת קרקעית רשמה שלושה צל"שים, אחד מהם של רס"ל אוהד שסיפורו נחשף הבוקר ב-ynet . יחידת העילית מגלן, שפעלה עם כל כוח האדם שלה כגדוד מתמרן בדרום הרצועה לצד הפעלת יכולותיה הייעודיות המסווגות, אספה ארבעה צל"שים.

מפקד סיירת מטכ"ל לא עלה לבמה הערב בטקס בבסיס פלמחים כדי לקבל את צל"ש הרמטכ"ל ליחידה מטעמי סיווג ביטחוני ובמקומו קיבל את העיטור אחד מחייליו על פעילות מבצעית נקודתית מסווגת בעומק השטח הפלסטיני.

למרות השתתפות מכרעת, ובחלקים רבים במבצע גם מובילה, אף טייסת קרב או מל"טים לא נכללה בין מקבלי האותות. מבין יחידות חיל האוויר זכו לכבוד שתי יחידות: יחידת החילוץ וההצלה 669 שקיבלה צל"ש מפקד אוגדה ממפקד בסיס תל נוף, וגדוד כיפת ברזל, שרשם יותר מאלף יירוטים במבצע וקיבל אות הערכה מהרמטכ"ל.

מפקד גדוד כיפת ברזל, סגן אלוף לירן, אמר: "אנו מקבלים בגאווה ובענווה את האות. היו לנו מקרים רבים, שבהם התערבות של לוחמים וקצינות מנעה מהמערכת אפשרות להימנע משיגור טיל מיירט לאחר שהבחינו שהרקטה עומדת לפגוע במרחב אוכלוסייה. חיל האוויר חזק בהגנה ובהתקפה וכלל יחידות החיל מוערכות על פועלן."