40 שנה למבצע אנטבה- מכתב ראש הממשלה וביצוע מדהים של החזן הצבאי הראשי

במלאת 40 שנה למבצע אנטבה, הננו מביאים את פנייתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לרגל נסיעתו לאפריקה. אנו מביאים להלן גם את הביצוע המרגש של החזן הצבאי הראשי סא"ל שי אברמסון לשיר "ארץ צבי".

סא"ל (במיל') מיכאל מס

 

בנימין נתניהו עם סורין הרשקו, הלוחם שניפצע קשה מאד בקרב באנטבה. צולם ב- 2 ביולי 1986

דבר ראש הממשלה בנימין נתניהו בדף הפייסבוק שלו, לקראת נסיעתו :

מחר אסע לאפריקה לביקור היסטורי בו אפגש עם מנהיגים אפריקנים משבע מדינות ואשתתף בטקס במלאת 40 שנה למבצע החילוץ באנטבה. בשבוע שעבר השתתפתי בערב מרגש בו הושק הספר "מבצע יונתן בגוף ראשון", שנכתב על ידי לוחמי סיירת מטכ"ל שלקחו חלק במבצע.

"מבצע יונתן" חולל שינוי גדול בעולם. הוא הביא לתחילת החיסול של מגיפת חטיפות המטוסים וקבע כלל שאם אנו יודעים את מקומם של בני ערובה –אנו מנסים לחלצם. מדינות רבות הלכו בעקבותינו במימוש עיקרון זה.

"מבצע יונתן" נתן דוגמה ומופת לתעוזה, זקף את קומתו של עמנו והגדיל מאוד את שמה של ישראל בין העמים. בדומה למלחמת ששת הימים, המבצע העניק קרדיט עצום למדינת ישראל ולצה"ל. המבצע לא היה יוצא לדרך בלי גבורת הלוחמים והטייסים שנסכו ביטחון בדרג המדיני שהמבצע אפשרי, ובלי החלטתו האמיצה של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

משימת ההסתערות על הטרמינל הישן בו הוחזקו בני הערובה, לרבות חיסול המחבלים ושחרור החטופים הוטלה על סיירת מטכ"ל בפיקודו של אחי, סא"ל יונתן נתניהו ז"ל. יוני לא היה פזיז. הוא היה שקול. הייתה לו נפש של סופר ומשורר, אך באותה מידה הוא היה מחושב וקר רוח. הוא האמין בלוחמים של סיירת מטכ"ל, ידע מה הם מסוגלים לעשות ונתן לכך ביטוי מול מפקדי הצבא ושר הביטחון.

לעם ישראל ולרבים בעולם, ה-4 ביולי 1976 היה יום שמחה גדול. למשפחתי ולי, ולמשפחות החטופים שנהרגו באנטבה, היה זה היום שבו עולמנו חרב. האם הפצעים האלה נעלמים? לא. הם מגלידים ומשאירים צלקת עמוקה.

כמעט ולא עובר יום שבו אינני חושב מה היה קורה אילו… אילו לא הייתי מסרב לעוזי יאירי (אז מפקד סיירת מטכ"ל) שרצה שאצא לקורס קצינים. אילו לא הייתי מתייעץ עם אחי ששב מאוניברסיטת הארוורד שאמר לי: "מה הבעיה, תגיד לו שאני אבוא במקומך". במקרה זה יוני לא היה מגיע ליחידה ולא היה נהרג באנטבה. קשה לי לא לחשוב מחשבות אלה, מה גם שכמה חודשים אחר שיוני בא ליחידה, ממילא יצאתי גם אני לקורס קצינים ושירתנו שנינו כמפקדים ביחידה.

אבל אני יודע שאת העבר לא ניתן לשנות. אפשר רק לתעד אותו ביושרה ובאמת כפי שעשו לאחרונה פקודיו של יוני, מתוך רצון להנציח לדורות הבאים את העובדות שהפכו למורשת דורות. "מבצע יונתן" באנטבה חרות בספר דברי הימים של עם ישראל ויירשם כמבצע ההצלה הנועז בהיסטוריה.

מצרף כאן את השיר המרגש ״ארץ צבי״ שכתבה תלמה אליגון-רוז, בעיבוד של אוריין שוקרון ובביצוע מיוחד של החזן הראשי לצה"ל שי אברמסון – IDF Chief Cantor Shai Abramson, לרגל 40 שנה ל"מבצע יונתן".

את דבר ראש הממשלה ואת הביצוע של השיר "ארץ צבי", ניתן לראות ולשמוע כאן:

https://www.facebook.com/Netanyahu/?fref=ts

החזן הצבאי הראשי סא"ל שי אברמסון באזכרה לאלוף שלמה שמיר ב-2012

החזן הראשי לצה"ל סא"ל שי אברמסון בביצוע חדש לשיר "ארץ צבי", אשר נכתב בעקבות המבצע ההרואי, במלאת ארבעים שנה למבצע אנטבה. צפו כאן:

http://www.inn.co.il/News/News.aspx/323571

או כאן:

http://www.maariv.co.il/news/politics/Article-547937

צילום ועריכה: אולפני "אביץ" – פני קדם

מילים: תלמה אליגון-רוז, לחן: דובי זלצר

עיבוד והפקה מוסיקאלית: אוריין שוקרון

צילומי ארכיון: ארכיון צה"ל

מילות השיר : תלמה אליגון

לחן: דובי זלצר

מילות השיר :

בַּחֲצִי הַלַּיְלָה הֵם קָמוּ
וְהִכּוּ בִּקְצֵה הָעוֹלָם
כִּבְנֵי רֶשֶׁף חָשׁוּ הִרְחִיקוּ עוּף
לְהָשִׁיב אֶת כְּבוֹד הָאָדָם

אֶל אֶרֶץ צְבִי
אֶל דְּבַשׁ שְׂדוֹתֶיהָ
אֶל הַכַּרְמֶל וְהַמִּדְבָּר
אֶל עַם אֲשֶׁר לֹא יֶחֱשֶׁה
שֶׁאֶת בָּנָיו לֹא יַפְקִיר לְזָר,
אֶל אֶרֶץ צְבִי שֶׁבְּהָרֶיהָ
פּוֹעֶמֶת עִיר מִדּוֹר לְדוֹר
אֶל אֶרֶץ אֵם לְטַבּוּרָהּ
קְשׁוּרִים בָּנֶיהָ בְּטוֹב וּבְרַע.

בַּחֲצִי הַלַּיְלָה עוֹבֶרֶת
בִּשְׂדוֹתֵינוּ רוּחַ שָׁרָב
עֲרָבָה אִלֶּמֶת תַּרְכִּין אָז רֹאשׁ
עַל אֲשֶׁר עִם שַׁחַר לֹא שָׁב

אֶל אֶרֶץ צְבִי
אֶל דְּבַשׁ שְׂדוֹתֶיהָ
אֶל הַכַּרְמֶל וְהַמִּדְבָּר
אֶל עַם אֲשֶׁר לֹא יֶחֱשֶׁה
שֶׁאֶת בָּנָיו לֹא יַפְקִיר לְזָר,
אֶל אֶרֶץ צְבִי שֶׁדִּמְעוֹתֶיהָ
נוֹשְׁרוֹת עַל שְׂדֵה חַמָּנִיּוֹת
שֶׁעִצְּבוֹנָהּ וּשְׂשׂוֹנָהּ
הֵם שְׁתִי וָעֵרֶב בְּבֶגֶד יוֹמָהּ