מידי שנה, ביום נפילתו של חברם לצוות, אביטל (טלי) גרינהוט, פוקדים שני חבריו לטנק את קברו. השנה הם התייצבו ליד הטנק הפגוע בשער חטיבה 460, ביחד עם אחיו ואחותו של חברם, התותחן של הטנק שניפגע 5 פעמים.

בני הספל ליד הטנק הפגוע

השתתף שמע וכתב – סא"ל (במיל') מיכאל מס

רבים מוותיקי השריון מכירים את השוט (צנטוריון עם מנוע בנזין) אשר היה מוצב במשך שנים רבות ליד שער הכניסה של מחנה ג'וליס אשר בו שכן בית הספר לשריון והידוע גם בשמו "מחנה עמנואל". טנק השוט צ-813286 עמד שם נושא את תותחו אל על אך ונושא גם את צלקות הקרב ההוא במתחם "אוקלנד" צפונית לאום כתף ואבו עגילה.

טנק השוט בעל הגחון הפעור והפגיעה בתא המנוע, הינו הטנק שבו נלחמו חניכי קורס מפקדי טנקים של בית הספר לשריון בפיקודו של 'נתקה' ניר ז"ל, גדוד 63 במסגרת חטיבה 14 מהאוגדה של אריק שרון.

היו אלה בני הספל הטען, אביטל 'טלי' התותחן ואברהם סלע הנהג בציוות שהשאיר אותם קשורים בקשר הנמשך כבר חמישים שנה, מאז אותו קרב ומאז הפגיעות בטנק שלהם ובגופם. חמש פעמים ניפגע הטנק שלהם בנוסף לעובדה שמערכת בקרת הצריח שלו התקלקלה ולא אפשרה להם לתפעל את הטנק בעל הצריח התקוע. הסיפור על תלאותיהם הינו ארוך מלציין בכתבה זו ועל כך נוסיף בהמשך.

זוהי הפעם הראשונה שבני הספל ואברהם סלע אינם פוקדים את קברו של התותחן שלהם, טלי, ביום נפילתו ב-6 ביוני. 49 שנים הם עשו זאת ביחד, שנה אחר שנה, מבקרים את חברם שנישאר צעיר לנצח. השנה, למרות שלא יוותרו על הביקור השנתי, החליטו שני אנשי הצוות ביחד עם משפחתו של טלי, להגיע אל הטנק שלהם, במלאת 50 שנה לקרב ההוא ולנפילתו של טלי לידם בטנק.

הטנק המוצב כיום לא הרחק משער הכניסה לחטיבה 460, המכילה כיום גם את בית הספר לשריון , אשר במסגרתו לחמו בני, אברהם וטלי, (בית הספר וחטיבה 460 אוחדו לפני מספר שנים), נושא את הפגיעה בדופן האחורית של התובה.

השוט בפתח חטיבה 460

טנק השוט המוצב סמוך לכניסה לחטיבה 460

הביקור והמפגש ליד הטנק במלאת 50 שנה לנפילתו של טלי, התאפשר תודות לראובן שגיא מעמותת חטיבה 179 ולמפקד המחנה הבלתי נלאה של חטיבה 460 רנ"ג איברהים בועז. מפקד המחנה קיבל את המבקרים ברגישות וברמת אירוח יוצאי דופן. לאחר הסיור הקצר במרחבי החטיבה נערך המפגש ליד הטנק, ושני אנשי הצוות בני הספל ואברהם סלע סיפרו למשפחתו של אביטל גרינהוט, לאחיו ואחותו ולמשפחותיהם, את אירועי הקרב, נסיבות הפגיעות בטנק, ואת פציעתו של אברהם סלע אשר פונה ע"י מסוק לבית החולים. בני הספל סיפר על הפגיעות הקשות בטנק אשר בגינן נפגע ונהרג 'טלי' בזרועותיו של בני. תיאור מהלכי הקרב והמאורעות שפקדו את צוות הטנק ניכרו בפניהם של כול השומעים.

בני הספל ליד הטנק הפגוע 1968

בני הספל, טען הטנק, ליד הטנק הפגוע ב-1968

בני הספל ליד הטנק 6.6.2017

בני הספל ליד הטנק , מצביע על מקום הפגיעה בדופן תא המנוע 6.6.2017

אברהם סלע מספר את סיפורו

אברהם סלע הנהג מספר כיצד ניצל בהחזיקו את הצנרת האחורית של מערכת הדלק

 

ליד הטנק הפגוע

ליד הטנק, מימין, אל"ם במיל' אברהם סלע הנהג, אחיו של 'טלי' ואחותו, יגאל גנות וצביה זיו, והטען סרן במיל' בני הספל

אל אנשי הצוות והמשפחה הצטרפו מאוחר יותר, ליד הטנק, ראש חטיבת היבשה של הזרוע, תא"ל איתי וירוב וכן מפקד חטיבה 460 אל"ם עומר מורן. מפקד החטיבה מאד נרגש מקורותיהם של חניכי קורס מפקדי טנקים במלחמת ששת הימים , לפני 50 שנה, ומהעובדה שהטנק נשוא הסיפור מוצב ליד החטיבה. מפקד החטיבה הבטיח להציב שלט ליד הטנק אשר יספר את סיפורם של הטנק וצוותו.

מחט 460 אנשי הצוות והמשפחה ליד השוט הפגוע

מפקד חטיבה 460 אל"ם עומר מורן, ומפקד המחנה רנ"ג איברהים בועז עם האורחים ליד השוט הפגוע

 

לדף הגלעד של אביטל גרינהוט ז"ל, ראו כאן:

http://www.izkor.gov.il/HalalKorot.aspx?id=90553

אביטל 'טלי' גרינהוט ז"ל

אביטל 'טלי' גרינהוט ז"ל – התותחן של טנק צ-813286

על קרב אום כתף במלחמת ששת הימים, ראו כאו:

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%A8%D7%91_%D7%90%D7%95%D7%9D-%D7%9B%D7%AA%D7%A3

 

על מסע הסנטוריונים של נתק'ה מאת מ. ברקאי, ראו כאן:

http://maarachot.idf.il/PDF/FILES/7/108007.pdf