גדוד 82 מציין היסטוריה – אז והיום – פרידה מהמרכבה סימן 2 'צהלי ורני חטיבה שבע'

'צהלי ורני חטיבה שבע', כתבו לוחמי גדוד 82 ע"ג זחל"ם של חטיבה 8 (אז) לפני 68 שנים. 'צהלי ורני חטיבה שבע' כתבו לוחמי גדוד שריון 82 של חטיבה 7 על גבי מרכבה סימן 2 בהיפרדם מהטנק הוותיק.

 

סא"ל (במיל') מיכאל מס. צילום: דף הפייסבוק – צה"ל.

תודה לאל"ם (מיל') ארז לב רן, לשעבר, מג"ד 82 ומפקד חטיבה 8.

גדוד 82 של חטיבה 7 היה אחד הגדודים הראשונים שקלט את טנק המרכבה סימן 2, והיה האחרון להשתמש בו מבין החטיבות הסדירות. לאחרונה השלימה החטיבה המפוארת את הצטיידותה בטנקים החדישים מסוג מרכבה סימן 4מהמצויידים במערכת הגנה אקטיבית מסוג 'מעיל רוח'.

לוחמי הגדוד החליטו לשחזר את התמונה ההיסטורית על ידי כתיבת מילות השיר על גבי טנק מרכבה סימן 2, בדיוק כמו שנכתבו במלחמת השחרור על גבי הזחל"ם.

טנק מג"ד 82 עליו נכתבו מילות השיר כמו ע"ג הזחל"ם במלחמת השחרור

במלחמת השחרור נלחמה חטיבה 7 שהייתה חטיבה משוריינת, על שחרור הגליל. בחטיבה הייתה יחידה של חיילים דתיים (ביניהם מר מאיר חובב ויוסף הגלילי). לטנק המוביל את היחידה הם קראו "בר יוחאי", על שם התנא רבי שמעון בר יוחאי (מחבר ספר הזוהר) הקבור במירון שבגליל העליון.

בשבת זו שלאחר חג הסוכות, כאשר חגגו שבת הודיה על שחרור הגליל הם הזמינו אליהם כאורח לשבת את הרב צבי נריה זצ"ל. באותם ימים התפשטה ביחידה מנגינה נעימה שהייתה לחן לפיוט ספרדי המתחיל במילים "בחג הסוכות, אל יצילנו ממצוקות וכו".

עוד בליל שבת קלט הרב נריה זצ"ל את המנגינה. בשבת בבוקר, הוא כבר לימד את השיר החדש שחיבר לכבוד היחידה, בהתאמה למנגינה המוכרת.

החיילים התאהבו בשיר החדש, שהפך ללהיט והמנון היחידה. השיר נכתב על לוח עץ גדול שנתלה על הטנק הראשון "בר יוחאי".

הסיפור ותמונת הטנק נמצאים ב"ספר מירון" שחובר על ידי לוחם היחידה יוסף הגלילי.

"ישראל במדינתו" עמ' 124-125.

מילים: הרב משה צבי נריה זצ"ל

לחן: ספרדי עתיק (לקוח מפיוט לחג הסוכות)

"צהלי ורוני חטיבה שבע"

צהלי ורוני חטיבה שבע

הנודעת מדן ועד באר שבע

צור ישראל ניצחון לך הנחיל

חיל שיריונך שיחרר את הגליל

שיר למעלות אל הגבעות

אל ההרים אשא עיני

ממירון רבי שמעון

צועד לפניך בר יוחאי

ואמרתם כה לחי

רבי שמעון בר יוחאי

שיר למעלות אל הגבעות

אל ההרים אשא עיני

ממירון עד שמעון

צועד לפניך בר יוחאי

לשמיעת השיר, ראו כאן:

http://www.yba.org.il/%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%9F-%D7%97%D7%98%D7%99%D7%91%D7%94-7—%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%9E%D7%A9%D7%94-%D7%A6%D7%91%D7%99-%D7%A0%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%96%D7%A6-%D7%9C

מוסיף זאב אלק, לגבי ניגון הדבקות של חטיבה 7,

במלחמת השחרור, בחורף תש"ט, נלחמה חטיבה 7 במסגרת "מבצע חירם" לשחרור הגליל. במבצע זה שוחררה גם מירון. החיילים חזרו לבסיסם עטורי ניצחון. סיפר גדליה שרייבר (למד בישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה) :"לקחתי איתי את הג'יפ הצבאי, נסעתי לכפר הרא"ה כדי להביא את הרב נריה לשבת הודיה ותפילה חגיגית לרגל שחרור מירון". הרב נריה שבת עם חיילי הגדוד, ובמוצאי שבת חיבר את מילות השיר "צהלי ורוני חטיבה 7", אשר הונצח על ידי אחד החיילים הדתיים מגדוד 79 על זחל"ם שהשתתף במפגן הצבאי הגדול של יום-העצמאות בחוצות תל אביב בשנת תש"ט.

מאז היה הרב נריה מלווה באופן קבוע את חיילי חטיבה 7. שבתות רבות היה עושה במחנות ובין חיילי החטיבה, לשמחתם של מפקדי הגדודים אשר זכו לדברי עידוד.

מוסיף אל"ם (מיל') ארז לב רן לגבי הטנק 10ג' המצולם עם מילות השיר:

השבוע ראיתי שהטנק שלי, 10ג' "געש", סיים את שירותו הסדיר בגדוד 82 של חטיבה 7.

טנק המג"ד האחרון על המרכבה סימן 2ב' יוצא למילואים.

ידיעה שמעוררת מיד זיכרונות מתקופה בלתי נשכחת. הנה תמונה ממבצע "פרשי הפלדה" בשכונת זייתון בעזה. מעל 12 שנים עברו מאז התפוצץ הנגמ"ש של "משנה 3 גלים" מפלוגת ההנדסה של גבעי בלב השכונה, שהוביל אותנו להישאר ולחפש את חלקי הגופות. מבצע בו גבינו מחיר קשה מהאויב והתעקשנו על החזרת חלקי הגופות של הלוחמים לקבר ישראל. מבצע שהביא עימו גם בשורת אויב מרפיח עם הפגיעה בנגמ"ש נוסף ומותם של לוחמי סמור ובראשם קצין המנהרות האהוב אביבחקאני. ובעיקר מבצע שהגדיר בעיניי מהי אחוות לוחמים, תוך גילויי גבורה של מפקדי הגדוד ולוחמי גדס"ר גבעתי.

היה שלום חבר ותיק, תובעני, מגן וקטלני.

טנק מג"ד 82 של ארז לב רן במבצע "פרשי הפלדה"