באגף התקשוב יאפשרו ליותר קצינים לנהל שיחות וידיאו מאובטחות

אלפי קצינים יוכלו לנהל ביניהם תקשורת וידאו-קונפרנס מוצפנת, במטרה לחסוך זמן ודלק בקיום דיונים רבי-משתתפים מרחוק

 יפתח כרמלי, אגף התקשוב (מאתר צה"ל, 7 באפריל 2014)

 

 פק"ל סקייפ: בחודשים הקרובים ייכנס לשימוש בצה"ל מוצר תוכנה שיאפשר שיחות וועידה בווידיאו ממחשבים ברשת הצבאית. המוצר ישמש קצינים מדרגת רב-סרן ומעלה. התוכנה כבר קיימת כ'פיילוט' בכמה עשרות מחשבים וצפויה להגיע במהלך שנה הבאה לאלפי מחשבים צבאיים.

יכולות הווידיאו-קונפרנס, שיחות בוועידה בווידאו, אינן זרות לצה"ל – הן נמצאות בשימוש בדרג הפיקודי כבר שנים, כפי שניתן היה לראות במבצע ההשתלטות על אוניית ה'קלוז סי', בו התקיים קשר בווידיאו בין מפקד חיל הים על הספינה לבין הרמטכ"ל ושר הביטחון בקריה. המוצר החדש יאפשר יכולת זו גם לקציני המטה, ותאפשר להם לחסוך זמן ודלק על נסיעות ארוכות לצורך דיונים.

"השאיפה שלנו היא לתת לקצינים מדרגת רב-סרן ומעלה אתה היכולת לקיים דיונים והערכות מצב בווידיאו. במקום לנסוע מרחקים ארוכים מהפיקודים השונים לאזור הקריה, למשל", מסביר סרן דניאל סדקה, קצין במדור מימ"ד ביחידת ממר"ם, האחראי על הטמעת המוצר. לדבריו,  "המטרה שלנו היא לתת חווית משתמש מצוינת למשתמשים – לא בינונית – כדי שהם באמת יעדיפו את שיחת הווידיאו על פני פגישות פנים מול פנים".

בכל מחשב בו נדרש המוצר תותקן מצלמת רשת ואמצעי קול ודיבור, וכך יוכלו אותם קצינים לקיים דיונים והערכות מצב מסווגות בצורה מוצפנת ומאובטחת, מבלי לעזוב את המשרד.

בזכות חוזה שקיים לצה"ל עם חברה שמייצרת את התוכנה, לא יוציא צה"ל סכום נוסף על רכישת המוצר – רק על ערכות המצלמה והסאונד. בהמשך, יגיע המוצר גם לרשתות האינטרנט של חיל הים וחיל האוויר, כחלק מתוכנית 'צה"ל רשתי', שנועדה לחבר את רשתות צה"ל בכלל הזרועות לרשת אחת – וכך תוכל לקשר בשיחות וידיאו גם בין משתמשים מזרועות שונות.

מעבר לשיחות הווידיאו, מקווים במדור מימ"ד להטמיע את יכולת השיחה הקולית בכל מחשב צבאי, כך שתוכל להחליף בעתיד את כל תשתיות הטלפון של צה"ל. "כשאנחנו מסתכלים 15-10 שנים קדימה, לא יהיה לנו צורך בתשתיות של בזק ובטלפונים משרדיים, כי כל יכולות השיחה יהיו קיימות במחשבים בהם נשתמש", מסביר סרן סדקה.