הקשר בין האיש שלנו בדמשק, לבין נופלי השריון- היום לפני 65 שנה

כוח של חיילי צה"ל שנשלח להפגין נוכחות באל חמה ב-4 באפריל 1951, ניתקל בחיילים סוריים אשר מיריותיהם נהרגו 7 חיילי שריון של צה"ל. מקום ההיתקלות היה אחד מהנקודות הרבות בהן ריגל אלי כהן ברמת הגולן, בין השנים 1962-1965. המצגת מתארת את שני הסיפורים, של שבעת הנופלים ושל אלי כהן, אשר שזורים בטיול "שביל אלי כהן" אשר יזם המדריך גיל ברנר.

 מצגת – אורי איתיאל, מדריך – גיל ברנר.

 

תקרית אל-חמה

במהלך מלחמת העצמאות התקדם טור של צבא סוריה לכיוון הדגניות (דגניה א' ודגניה ב'), וכבש את אזור אל-חמה. לאחר מלחמת העצמאות וחתימת הסכמי שביתת הנשק בשנת 1949 בין ישראל וסוריה, האזור הוכרז כשטח מפורז. על אף שאזור חמת גדר נכלל בשטח המנדט הבריטי על ארץ ישראל, השתלטו עליו הסורים לאחר המלחמה. ב-4 באפריל 1951 ניסתה ישראל לממש את הריבונות שלה בחמת גדר ושלחה לאתר מחלקה של חיילים במדי שוטרים, בפיקוד קצין משטרה. לפי הסכמי שביתת הנשק משנת 1949 נקבע כי חמת גדר תיכלל ב"אזור המפורז הדרומי" – מנוקייב (צפונית לעין גב) עד מעגן, כולל בקעת חמת גדר, אז אל-חמה. סעיף הפירוז בהסכם שביתת הנשק נותר מעורפל. הצדדים, הישראלי והסורי, לא הגיעו להסכמה באשר למהות הפירוז: ישראל ראתה בשטחים המפורזים שטחים ריבוניים שבהם מותרת פעילות אזרחית מלאה ופעילות צבאית מוגבלת. ואילו סוריה ראתה בשטחים אלה שטחי הפקר, שבהם אין לקיים כל פעילות צבאית, ותאושר נוכחות אזרחים בלבד וכוחות שיטור אזרחיים‏.

הכוח, שנשלח להפגין נוכחות באל-חמה, יצא לדרכו ממשטרת צמח בשני כלי רכב. במבואות אל-חמה יצאו לקראת חיילי הכוח חיילים סוריים, וקראו להם לסגת מיד. הכוח סירב והמשיך בדרכו. הסורים פתחו באש ובמטח היריות נהרגו שבעה לוחמים. למחרת בוצעה פעולת התגמול הראשונה לאחר שביתת הנשק על ידי חיל האוויר הישראלי.

 

אנדרטת השבעה. צילום מתוך המצגת

 

הרעיון להקמת האנדרטה

רעיון הקמת אנדרטה להנצחת החיילים שנפלו במקום, הגו במשותף מדריך הטיולים גיל ברנר מהיישוב הקהילתי מסד והפסל יובל לופן מקיבוץ גינוסר. לופן מספר כי במסגרת עשיית "שביל אלי כהן" ברמת הגולן, שבמסגרתו פיסל בכל מקום משמעותי שבו ריגל אלי כהן, שם לב שלצד הכביש הסמוך למרחצאות אל-חמה ניצבים שלושה סלעי בזלת גדולים, "שממש מבקשים שנפסל אותם". "כשאמרתי את זה לגיל", מספר לופן, "הוא הזכיר לי את התקרית שבה נהרגו שבעה חיילים, והציע שנעשה מהסלעים האלה אנדרטה לזכרם. כשהתקרבנו לסלעים והתחלנו לסדר את המקום, גילינו שיש בהם פגיעות של קליעים. פתאום הבנו שהחיילים נסוגו כנראה אל הסלעים האלה, ושזה ממש האתר שבו התרחש הקרב".

משהוחלט על רעיון ההנצחה של שבעת חללי התקרית באל-חמה, גייס לופן לתכנון ולביצוע האנדרטה שניים מתלמידיו לשעבר, שהפכו לאמנים בזכות עצמם, אחיעם ליפשיץ מבית-הלל ואסתי סחייק הרלבמפוריה-עילית, ושלושתם, יחד עם ברנר, נרתמו למשימה בהתנדבות מלאה, כשהם נושאים בכל ההוצאות הנלוות. כשסיימו להגות ולתכנן, ניגשו למלאכה. על אחד הסלעים, אותו פיסל לופן , חקוקה כותרת "לזכרם", ומתחתיה סותתה מנורת שבעת הקנים, כשכל קנה מציג שם של חלל אחר. על סלע אחר, אותו סיתת אחיעם ליפשיץ מבית הלל, נחקקה הכותרת "יד לשבעה". באבן נוספת הוא פיסל שבע נעליים של חיילים כשמעליהם שבע קסדות פלדה. מצידה האחר של הכתובת "יד לשבעה" סיתתה אסתי סחייק הרלב עשרות כפות ידיים שנפרסו בתנוחת תפילה כלפי השמיים.

את הפרטים על שבעת הנופלים דלה גיל ברנר מאתרי זיכרון צבאיים, ביניהם אתר "יזכור" של משרד הביטחון. התברר כי הם היו חיילי שריון, בגיל 24-18, שעלו לארץ זמן קצר לפני גיוסם לצה"ל.

הלוח באנדרטת השבעה. צילום מתוך המצגת

וכך חקוק כע"ג האנדרטה לזכר שבעת חללי השריון:

כאן במקום זה נורו מן המארב שבעת חיילי צה"ל שהיו במשימת סיור במובלעת אל-חמה.

בתאריך כ"ז באדר ב' תשי"א 4.4.1951 בשעות אחר הצהריים, יצאו ממשטרת צמח 21 איש בשני כלי רכב, 19 חיילים לבושים במדי שוטרים ואתם קצין משטרה וסמל בדרכם למובלעת אל-חמה.

בשעה 17:00 הגיע הכוח הישראלי למקום זה והחל להתקדם בכביש המוביל לאל-חמה. כמה דקות מאוחר יותר נפתחה אש מן העמדה הסורית שמעלינו. הכוח השיב באש. במהלך חילופי היריות נהרגו שבעה חיילים ישראלים. החיילים הובאו לקבורה בהר הרצל בירושלים ובנחלת יצחק בתל-אביב.

לאחר תקרית האש ונפילת החיילים השתלטו הסורים על אזור אל-חמה עד לחודש יוני 1967.

"וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם טוֹב מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן-לוֹ אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת". (ישעיהו נ"ו)

למען הנצחתם של שבעת החיילים הקמנו כאן בחורף 2015 אנדרטה לזכרם.

עוד על האנדרטה ובקשה לחיפוש מידע על הנופלים, ראו כאן:

https://www.yadlashiryon.com/show_item.asp?levelId=63829&itemId=7211

לצפייה בסרטון על שביל אלי כהן כאן:

https://www.youtube.com/watch?v=W6jsPemCNzw

על הטיול מתוך אתר צוות:

http://www.tzevet.co.il/?CategoryID=842&ArticleID=6842

להורדת מצגת נוספת, ראו כאן:

http://www.slides.co.il/slides/10994/%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%9C_%D7%90%D7%9C%D7%99_%D7%9B%D7%94%D7%9F_%D7%91%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%9F