לוחמי שריון נפגעו בהתלקחות טנק, גבורת המ"מ מנעה פגיעה קשה בנהג הטנק

פינוי הפצועים בתאונת אימונים בטנק בגולן צילום: מורן מעיין

ארבעה לוחמי שריון נפגעו בהתלקחות טנק

כתוצאה מתאונה במהלך אימון ברמת הגולן נפצעו 2 לוחמים באורח קשה ו-2 באורח בינוני. בעקבות תחקיר ראשוני, חודשו תרגילי השריון והם מתקדמים כסדרם

מאתר צה"ל, 10 בדצמבר 2013

ארבעה חיילי צה"ל נפצעו היום בתאונת אימונים שאירעה במהלך תרגיל של חטיבה 401 ברמת הגולן. מצבם של שניים מהפצועים מוגדר קשה ושני האחרים נפצעו באורח קל עד בינוני. צוות הטנק נפגע מכוויות ושאיפת עשן בעקבות שריפה שפרצה בתוכו. הפצועים פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה.

הודעה נמסרה למשפחות. בעקבות תחקור ראשוני הוחלט לחדש את אימוני חיל השריון אשר הוקפאו. פרטי האירוע במלואם מתוחקרים כעת.

ארבעה חיילים נפצעו בתאונת אימונים בדרום רמת הגולן
במהלך אימון של חיל השריון בגולן פרצה שריפה בטנק, וגרמה לפציעתם של ארבעה חיילים, שניים מהם באורח קשה ושניים בינוני, כתוצאה משאיפת עשן. מתחקיר ראשוני עולה כי האש נגרמה כתוצאה מנגיעת קנה חם באבק שריפה שהתפזר בטנק

יוחאי עופר ויאיר קראוס (מאתר מעריב, 10 בדצמבר 2013)

תאונת אימונים בגולן: במהלך אימון של חיל השריון בשטח פתוח בדרום רמת הגולן אירע בצהריים (ג') פיצוץ בטנק. במקום מטופלים ארבעה פצועים, שניים מהם במצב קשה והשניים האחרים באורח בינוני. מסוק הוזעק לפנות אותם לבית החולים רמב"ם בחיפה כדי שיקבלו טיפול מהיר, אולם נודע כי פגיעותיהם החמירו בשעה האחרונה.

מתחקיר צה"ל עולה כי מדובר באירוע שאירע במהלך תרגיל של חטיבה 401 ברמת הגולן, במהלכו היה ניסיון לירי פגז שלא נורה וכאשר ניסו לחלץ אותו מהתותח הוא נקרע. מדובר בתופעה ידועה ויש לעיתים תקלות כאלו.

פינוי פצועים מהתקרית אימונים ברמת הגולן בית חולים רמב"ם צילום: מורן מעיין
פינוי פצועים מהתקרית אימונים ברמת הגולן בית חולים רמב"ם צילום: מורן מעיין

 

פינוי הפצועים בתאונת אימונים בטנק בגולן צילום: מורן מעיין
פינוי הפצועים בתאונת אימונים בטנק בגולן צילום: מורן מעיין

הצוות השלים את התהליך ולקח את הפגז הקרוע, ניקה את האזור וכאשר ביצע החלפה של קלע באחד המקלעים נפגש הקנה החם עם אבק השריפה וכתוצאה מכך נוצרה דליקה. כתוצאה מהעשן שהצטבר במקום נפגעו ארבעת אנשי הצוות משאיפות עשן וכוויות.

מצה"ל נמסר כי "אנחנו מחכים לחוות דעת מסודרת ובגדול אנחנו מבינים שמדובר בפגיעות של שאיפת עשן ולא ברמה של סכנת חיים. ניסו לירות את הפגז והוא לא נורה, היה בו כשל טכני, ויש לנו תרגולת קבועה שמחכים רבע שעה ומחכים עד שמוציאים את הפגז ושהוציאו אותו נקרע הפגז ולכאורה נגמר האירוע. אחרי ירי ממושך החליפו קנה באחד המקלעים ושמו את זה על אבק השריפה ונוצר פיצוץ ואז שריפה".

עוד נמסר כי "זה תחקור ראשוני . עדיין נבדקת הבעיה שהייתה שם באותה העת של הפגז הקרוע. אנחנו כרגע עשינו תחקיר ראשוני, אותו העברנו אותו לכוחות ושבנו להתאמן כרגיל. אני לא יודע לומר אם ירו לפני כן עוד פגזים וזה לא צריך לקרות. יש עוד דברים ללמוד".

 

פינוי הפצועים בתאונת האימונים צילום: מורן מעיין
פינוי הפצועים בתאונת האימונים צילום: מורן מעיין

 

רק לפני חודש איראה תאונת אימונים בגדוד צנחנים, כאשר שני קצינים נפצעו מפיצוץ אמצעי לחימה בגבול לבנון. השניים, מ"פ ומ"מ בגדוד 890, פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה כשמצבם מוגדר קל ובינוני לאחר שלבנת חבלה עמה עבדו התפוצצה עליהם.

 

שני חיילים נפצעו קשה בתאונת אימונים בגולן

תקרית בטיחות חמורה שלישית בחטיבה 401 בתוך פחות מחודשיים. תחקיר העלה כי אש פרצה בטנק מהנחת קנה מא"ג לוהט על שאריות אבקת שריפה

 

יואב זיתון ואחיה ראב"ד (מאתר ynet, 10 בדצמבר 2013)

 

עוד תקרית בטיחות חמורה בחיל השריון: שני חיילי צה"ל נפצעו באורח קשה, אחר נפצע בינוני וחייל נוסף נפצע באורח קל עד בינוני בתאונה שאירעה הבוקר (יום ג') ברמת הגולן במהלך אימון ירי פגזים. אחד הפצועים הוא מפקד מחלקה. התאונה התרחשה בטנק מרכבה סימן 4 של גדוד 9 בחטיבה 401 בדרום רמת הגולן. הודעה נמסרה למשפחות החיילים שנפגעו.

שני מסוקים של חיל האוויר ואחד של מד"א פינו את הפצועים לבית החולים רמב"ם בחיפה. משם הועברו החיילים באמבולנסים של מד"א ליחידת הטראומה ולהמשך בדיקות. צה"ל פתח בחקירת התאונה.

 

גבורת המ"מ מנעה פגיעה קשה בנהג הטנק

סג"מ אילון צרפתי הבחין בזמן חילוצו מהטנק, שעלה באש בתאונת האימונים בגולן, כי הנהג נותר בכלי המשוריין. למרות הכוויות שספג, הוא שב לטנק וחילץ את החייל שלו שנפגע קל-בינוני. "מה שמצפים ממפקד בצה"ל"

יואב זיצון (מאתר ynet, 11 בדצמבר 2013)

 

מפקד המחלקה נפצע בהתלקחות הקטלנית באורח בינוני, חזר לטנק כדי לחלץ את הנהג והתעקש להתפנות אחרון:תחקיר נסיבות תאונת האימונים שהתרחשה אתמול (יום ג') ברמת הגולן ושבה נפצעו ארבעה לוחמים, הצביע על כך שמ"מ מגדוד 9, סגן משנה אילון צרפתי (23) מרעננה, מנע תוצאות הרבה יותר קשות. "תגובתו המהירה למרות הכוויות שספג היא מה שאתה מצפה ממפקד בצה"ל לנהוג באירוע על אמת כל כך מורכב", אמר גורם בכיר באוגדה 162 שאליה משתייכת חטיבה 401 של חיל השריון.

 

התנהגות לא מפתיעה". סג"ם צרפתי מגיע לטיפול בביה"ח רמב"ם. צילום: אבישג שאר-ישוב
התנהגות לא מפתיעה". סג"ם צרפתי מגיע לטיפול בביה"ח רמב"ם. צילום: אבישג שאר-ישוב

 

ארבעת הפצועים בתקרית עדיין מאושפזים בבית החולים רמב"ם בחיפה, שניים מהם במצב קשה ואחד במצב קל עד בינוני. סג"מ צרפתי נפצע כאמור באורח בינוני וסובל מכוויות. תחקיר האירוע העלה כי בזמן חילוצו מהטנק עם שני לוחמים נוספים, הבחין צרפתי כי נהג הטנק נותר בכלי המשוריין. למרות פציעתו, הקצין הצעיר שב לטנק וחילץ את הנהג.

גורמים צבאיים ציינו כי בעקבות תגובתו של המ"מ נמנעה פגיעה קשה יותר בנהג, בשל הגזים הרעילים שנותרו בתא הלוחמים של טנק המרכבה סימן 4. בתחקיר עלה כי מערכת הכיבוי האוטומטית כיבתה את האש באמצעות המטפים המקובעים בטנק.

 

הטנק לאחר השריפה
הטנק לאחר השריפה

כשמסוקי הינשוף והיסעור של חיל האוויר הגיעו לזירת התאונה כדי לפנות את הפצועים לבית החולים רמב"ם בחיפה, התעקש צרפתי להתפנות אחרון ובשל כך גם הגיע אחרון לבית החולים. את הטיפול בפינוי של צרפתי היא סרן במיל' ע', מיחידת 669 של חיל האוויר, שהוזנקה לזירה עם קבלת הקריאה והעניקה בשטח את הטיפול לשניים מהפצועים, סג"ם צרפתי וחייל נוסף שנפצע באורח קשה.

הגורם הבכיר באוגדה 162 ציין כי בנוגע להתנהלותו של סג"מ צרפתי כי "רק החיילים שלו היו בראשו, וגם הבוקר הוא שאל שוב ושוב לשלומם. הוא לא חשש לחזור ראשון לטנק בלי להסס". קרוב משפחתו של צרפתי סיפר כי "התנהגותו לא מפתיעה. גם אם המקרה היה בקרב וכרוך בסיכון חיים למען הצלת חייליו, הוא לא היה חושב פעמיים."

 

"דאג לחיילים כאילו הם ילדיו"

צרפתי, שנולד בירושלים וגדל ברעננה, התגייס לפני כשנתיים לחיל השריון לאחר שהתחנך בתנועת בני עקיבא ולמד שנתיים במכינה ביישוב עלי. קרוביו הדגישו כי חזר לטנק למרות שרגליו היו שרופות לגמרי והוא סובל מכוויות ב-30% מחלקי גופו: "הוא קלט שהנהג נתקע בתוך הטנק ותמיד דאג לחיילים שלו כאילו הם ילדיו. אנו גאים בו ומבחינתנו זה נגמר בנס עבורו. אנו מצטערים על פציעתם הקשה של שני הלוחמים.

עד לסיום התחקיר הוחלט בצה"ל להפסיק את השימוש בסדרת הפגזים החלולים האמריקנים, שאחד מהם נקרע במהלך חילוצו מקנה הטנק על ידי הלוחמים, לאחר שנתקע בו במהלך הניסיון לירות אותו בתחילת תרגיל באש חיה."

ממצאי התחקיר הראשוני העלו כי הלוחמים פעלו לפי הפקודות בנוהל איור (אינו יורה), גם לאחר שהפגז נקרע ואבקת השריפה הרבה שלו נאספה ורוכזה בתא המיועד לכך – סל כרכובים. לאחר מכן התרגיל נמשך, הלוחמים ירו במקלע המא"ג של הצריח, ובמהלך הירי החליפו את הקנה, אך הניחו את הקנה הלוהט על סל הכרכובים, מה שהביא לבעירה בתא הלוחמים.