בשלושת החודשים האחרונים מימשה חטיבה 401 מיזם מרוכז לעידוד גיוס לשריון. במיזם זה, יחד עם המיזם החילי של "חבר מביא חבר" להתגייס "יחד לשריון", הצליחה החטיבה להביא בגיוס מארס 2018 מעל 40 חברים שרוצים לשרת דווקא בשריון

סמל חטיבה 401

סרן אופיר ברינר, רב חטיבה 401

לפני ארבעה חודשים, עם כניסתי לתפקיד הרב של חטיבה 401, קיבלתי בנוסף על תפקידי את נושא עידוד הגיוס לשריון בכלל ולחטיבה 401 בפרט. המועד כבר היה די קרוב לגיוס מארס ולכן החלטנו כבר בשלב הראשון להתרכז בקהל יעד ממוקד יחסית, שממנו יהיה אפשר בתוך זמן קצר להביא אנשים שירצו לשרת בשריון. בתוכנית בעבודה קבענו שבשלב המידי, עד הגיוס בחודש מארס, נפעל בקרב מכינות קדם-צבאיות ככול שנספיק עד הגיוס, ובשלב הבא, לקראת הגיוסים באוגוסט ובנובמבר, נתרחב אל שאר המכינות, התיכונים וארגוני הכנה לצה"ל, כמו "אחרי" ועוד. עליי לציין שהסמח"ט והמח"ט ועוד מפקדים רבים בחטיבה 401 מאוד מגויסים לעניין ומבינים את חשיבות הדבר. הסמח"ט ערך איתי בכול כמה ימים "חיתוכי מצב" רשמיים ושאינם רשמיים, ולחץ קדימה את כול הנושא, וכן גם המח"ט שאמר לי כי יעשה מאמץ להגיע לכול שיחה שאקבל. והוא אכן "כיתת רגליו", בכול רחבי הארץ לקיים שיחות עידוד גיוס בכול מסגרת שהתאפשרה לו.

יחד עם ההשקעה החטיבתית בשיחות שונות, נעזרנו בכלי חשוב שהעמיד לנו החַיִל וזו האפשרות שהחיל נותן למשל"בים (למיטב הבנתי בצעד ייחודי עד היום בצה"ל) להתגייס "ביחד לשריון" – דהיינו כול המלש"בים המתאימים לגיוס לשריון (מבחינת פרופיל ושאר הנתונים), ומגישים בקשה לשרת ביחד, החַיִל מתחייב להם כי בכול תקופת מסלול ההכשרה (שנמשך שמונה חודשים) הם אכן ישובצו יחד באותה פלוגה. פרסמנו את האפשרות הזו לתלמידי מכינות, וכבר תוך זמן קצר התחילו להגיע פניות של חבר'ה שאהבו את הרעיון, לעבור ביחד עם חברים מוכרים את השלבים הראשונים בצבא, שהם קשים לכל חייל, ובוודאי במסלול תובעני כמו בשריון, וזה מסייע להתגבר טוב יותר על הקשיים. במקביל התחלנו בסדרת שיחות בכמה מכינות קדם-צבאיות, ואת ההשפעה של השיחות אפשר היה לראות בבירור בכך שבכול מכינה שאליה הגענו, כמה ימים לאחר השיחות הגיעו עוד כ-5-3 בקשות של חבר'ה להתגייס לשריון בכלל ולחטיבה 401 בפרט. בשיחות גם עמלנו לתקן את תדמית המעט שלילית של חיל, שקיימת אצל המלש"בים, ולהציג את היותו של השריון גורם דומיננטי ומשמעותי ביותר בקרב היבשה, ואת העובדה שהטנק אינו רק גוש פלדה עם תותח וזחלים, אלא כלי טכנולוגי מהמעלה הראשונה ובעל עוצמת האש המדהימה ויכולות שו"ב מתקדמות. כך במאמץ מרוכז של "הסתערות" המפקדים בחטיבה, בראשות המח"ט והסמח"ט וקיום שיחות בעידוד הגיוס, יחד עם הכלי החשוב של גיוס "בחיל השריון", והכול במירוץ נגד הזמן בגיוס מארס הקרוב, הצלחנו להגיע למספר מרשים של יותר מ-40 חבר'ה שביקשו לשרת בחטיבה.

מפקד חטיבה 401 אל"ם אוהד נג'מה נושא דברים בפני מכיניסטים
מפקד חטיבה 401 אל"ם אוהד נג'מה נושא דברים בפני מכיניסטים

 

ברצוני לציין עוד נקודה, חשוב להבין שכול בחור כזה שמגיע מראש עם רצון לשירות משמעותי, ודווקא בשריון, ובעיקר כאשר ישנם כמה חברים כאלה בפלוגה אחת – לא רק שהדבר משנה את הסטטיסטיקה היבשה שתמיד בודקים אותה –  כמה אחוזי חבר'ה שכן רצו או לא רצו לשרת בשריון –  אלא יש עוד דבר חשוב בגיוסם אלינו, כי לחבר'ה כאלה יש השפעה סביבתית חיובית ובעיקר כשהם ביחד ביחידה. המוטיבציה הגבוהה שלהם מקרינה על שאר החבר'ה במחלקות ובפלוגה, וזה – ביחד עם ההיכרות האמיתית והבלתי אמצעית עם חשיבותו של השריון ועוצמתו של הטנק – יוצר עוד אפקט חיובי של הגברת המוטיבציה של חיילים אחרים מסביב. ההצלחה המשמעותית של חטיבה 401 באה לידי ביטוי גם בכך שעם הצגת הנתונים לקשנ"ר הוא ראה כי הדבר אפשרי ומצליח, והמריץ את שתי החטיבות האחרות להרים את הכפפה. ואכן לפחות אחת מהחטיבות שינסה מותניים והצליחה גם היא בזמן קצר יחסית להגדיל משמעותית את מספר הפניות ממלשבי"ם להתגייס אליה.

יש להדגיש נקודה חשובה נוספת והיא שבשיחות שקיימנו במוסדות השונים, גם אם הנושא המרכזי היה גיוס לטנקים, תמיד לא נגרע חלקם של שאר התפקידים בחיל ובחטיבה. לדוגמה המח"ט בדבריו הסביר גם על חשיבותם של תפקידי הפלוגה המסייעת, הפלס"ר ואף של גדוד ההנדסה (שאגב הגדוד הזה פועל אצלנו בחטיבה באופן עצמאי לעידוד גיוס לחיל ההנדסה…). בשיחות אחרות של מפקדים בחטיבה נטלו חלק גם מפקדים וחיילים מהמסייעת ומהפלס"ר, והפלס"ר בחטיבה אף העמיד חייל שעסוק "במשרה מלאה" בתחום עידוד הגיוס. מטרת המיזם הזה והשיחות עם המלש"בים היא לא רק עידוד לגיוס לחטיבה ולשריון דווקא, אלא גם סיוע בכלל בעידוד גיוס לשירות משמעותי במערך הלוחם, שבו מדינת ישראל צריכה את טובי בניה. הבנים האלה הם בסופו של דבר אלה שיצטרכו, בהגיע יום פקודה, לעמוד מול אויבנו ולהכות בהם, כדי להגן על מדינת ישראל ועל הערכים החשובים כול כך שהיא מקרינה ומיישמת בכול המפעל הציוני העצום שמתרחש כאן כבר למעלה ממאה שנה, והשנה המדינה זוכה לחגוג 70 שנות עצמאות. ערכים אלה משפיעים לא רק עלינו כמדינה וחברה, אלא גם מוקרנים ומשפיעים במעגלים רבים על כול עמי העולם.

אני שמח וגאה לשרת כרב בחטיבת שריון בכלל ובחטיבה 401 בפרט, שזוכה גם בתחום החשוב הזה של עידוד גיוס, להיות מובילה ומשפיעה. ברצוני לנצל במה זו לשלוח את ברכתי למתגייסים החדשים לחיל ולחטיבה! אתגרים לא קלים יעמדו בפניכם במהלך המסלול והשירות, אך כבנים למדינת ישראל, הנשענת גם כיום בתקופה הכול כך טכנולוגית שלנו, קודם כול על איכות האנשים – בטוחני שתצליחו להתגבר על הקשיים ותצאו מהם אנשים חזקים יותר, שמחים יותר, וטובים יותר, אנשים שמבינים את החשיבות של התרומה לָאַחֵר ולמדינה, וכמובן תצאו ממנה עם הגאווה להיות לוחמים בחיל השריון! עלו והצליחו!