מאמץ מחקרי של עשר שנים הגיע לסיומו המוצלח עם פרסום הספר "גיבורי ישראל מקבלי ציון לשבח של האלוף" שכתב עפר דרורי. המחבר ליקט למעלה משש מאות סיפורי ציון לשבח, שניתנו על ידי אלוף לחיילים ומפקדים במהלך שירותם. חשיבותו של הספר בהארת העוצמה של גבורת החיילים והמפקדים, שסיפוריהם אינם זוכים כמעט לחשיפה הראויה

כריכה 1

אל"ם (במיל') שאול נגר

רק חלק קטן מאוד מתוך כאלפיים וחמש מאות סיפורי הגבורה, של בעלי העיטורים והציונים לשבח השונים, מוכרים בציבור, וזוכים להארה חוזרת סמוך למועדי השנה של המלחמות השונות בתולדות ישראל. ספק אם תמצאו בתוכנית לימודים כלשהי של משרד החינוך את שמותיהם ואת סיפור גבורתם של שנים-עשר הלוחמים במלחמת העצמאות, שזכו לעיטור "אות גיבור ישראל", לימים "עיטור הגבורה", בזכות הצטיינותם יוצאת הדופן בשדה הקרב. הלוחמים המעוטרים גילו אומץ לב וסיכנו עצמם למען הצלת חבריהם או הצלחה במשימה.

כריכה 2כריכה 1

כריכת הספר "גיבורי ישראל מקבלי ציון לשבח של האלוף", מאת עפר דרורי,

דרור הוצאה לאור, 2017, 420 עמודים, כריכה קשה

"אות גיבור ישראל" שהוענק לתריסר לוחמים לאחר מלחמת העצמאות, והומר לימים ל"עיטור הגבורה"
"אות גיבור ישראל" שהוענק לתריסר לוחמים לאחר מלחמת העצמאות, והומר לימים ל"עיטור הגבורה"

הספר שלפנינו – הרביעי בסדרת הספרים שהוציא מתחת ידיו המחבר הנמרץ עפר דרורי, ראו בהמשך – חושף את סיפורי הגבורה של יותר מ-600 לוחמים, מפקדים וחיילים, שזכו בציון לשבח של אלוף. עפר דרורי, המחבר, הקים בהתנדבות באינטרנט לפני כעשור, את אתר הגבורה וממשיך בהתמדה ובמסירות אין-קץ לעדכן אותו. הוא מלקט בקביעות כל שביב של מידע וסיפור על בעלי העיטורים והצל"שים השונים, וכיום הוא נחשב בר-סמכא ייחודי בתחומו. כל אחד יכול להיכנס לאתר הגבורה – www.gvura.org – ולקרוא את כל הסיפורים שלוקטו עד כה, שרבים מהם נאספו לאחר מאמץ רב של חיפוש בארכיונים שונים ומתוך התגייסותם של לוחמים, חבריהם ובני המשפחות לחשוף את המידע ולהביאו לידיעת הציבור. עוד באתר כ-1500 כתבות על מקבלי הצל"שים והעיטורים. המידע המופיע באתר מאומת בתיעוד מקורי ובהסתמך על מקורות שונים.

סיפורי ציון לשבח שניתנו על ידי אלוף, כפי שמופיעים בספר החדש, יש בהם מידע נרחב יותר לעומת המופיע באתר הגבורה באינטרנט.

חשוב לציין כי בין בעלי העיטורים והצל"שים השונים יש מי שנהרגו בקרב או בפעילות המבצעית שעליו זכו בעיטור או בצל"ש, יש שנפצעו ונפטרו לאחר מכן בעקבות פציעתם וכמובן אלה שיצאו בחיים.

האות של צל"ש אלוף
האות של צל"ש אלוף

הספר מחולק לפרקים לפי המלחמות והתקופות השונות שבין המלחמות. לצד כל סיפור המובא מצורף גם צילום של החייל בעל הצל"ש, והמחבר הקפיד לבחור צילום של בעל הצל"ש בתקופה הקרובה ביותר לאירוע ולא כעבור שנים.

חשיבות הספר

מורשת קרב אישית ויחידתית הם חלק מההיסטוריה של כולנו כאן בארץ. היסטוריה זו של גבורה מן הראוי שתיכתב ותישמר לדורות, ותשמש מופת לדורות הבאים. כמעט כולם למדו ומכירים את סיפורי הגבורה של בני עמנו המתוארים בתנ"ך, ובהם לדוגמה שמשון הגיבור ודוד המלך, וראוי שבני הנוער והמבוגרים כאחד, יכירו גם יותר בעלי עיטורים וצל"שים בני זמננו, מאז קום המדינה, שרבים מהם עוד איתנו ויכולים להיפגש ולספר את סיפורם.

בהקדמה לספר המחבר מציב כמה שאלות של תהייה על מהות הגבורה:

  • מה מוביל אדם לקום ממקום מחסה בטוח ולהסתער אל מול אויב, תחת מטר כדורים, תוך סיכון ודאי, כאשר הדחף הטבעי הוא להישאר מוגן במקומו?
  • מה גורם לחייל לסכן את חייו כדי לחלץ חבר ליחידה, תוך סיכון עצמי גבוה, ולא להמתין שמישהו אחר יחלצו, כצפוי במצבי סכנה קיצוניים?
  • האם קיימים מאפייני אישיות אשר בעזרתם ניתן לנבא התנהגות של אדם תחת אש?
  • מה מקומה של הלכידות בין אנשים ביחידה, המאפשרת התנהגות שנגדיר אותה כגבורה?

מחקרו של המחבר מראה כי המניע הראשון בחשיבות של הגיבורים מקבלי צל"שים ועיטורים הוא הרגשת המחויבות כלפי הלוחמים ביחידה והדאגה לשמירה על חייהם.

רבים מאוד הסיפורים שמראים ומוכיחים כי אלה שהתגלו גיבורים בלחימה – הם אנשים בשר ודם רגילים, שהנסיבות הביאו אותם ברגע המכריע למצות יכולת גנוזה שהמתינה לנסיבות המיוחדות בקרב כדי להתגלות ולהתממש. אין מענה אחד לשאלה כיצד יוצרים יכולת גנוזה כזו, אף כי חינוך הוא ללא ספק אחד ממרכיביה. מומלץ לקרוא את סיפורו של לוחם הצנחנים יקי (יעקב) חץ, בקרב על גבעת התחמושת, (ראו באתר הגבורה: http://www.gvura.org) שבעקבותיו זכה בעיטור העוז, שאמר את המשפט הידוע "אני לא יודע למה קיבלתי צל"ש, בסך הכול רציתי להגיע הביתה בשלום".

ספר זה הוא לכן נדבך חשוב בשימור ההיסטוריה והמורשת של צה"ל ושל כולנו, ועל כל ראוי המחבר לברכה מיוחדת.

על המחבר עפר דרורי

סא"ל (במיל') ד"ר עפר דרורי, בעברו לוחם חרמ"ש בפלוגה י' של גדוד 79 במלחמת יום הכיפורים, חוקר בעשור האחרון את נושא הצל"שים והעיטורים של חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון האחרים, ומפרסם את ממצאיו ב"אתר הגבורה" שהקים לנושא זה בשנת 2007: www.gvura.org. האתר מכיל כיום מידע על כ-2500 צל"שים ועיטורים, ויותר מ-1500 כתבות וסיפורי גבורה.

שלושת ספריו הקודמים על בעלי עיטורים וציונים לשבח (ועוד היד נטויה), הם:

  • "גיבורי ישראל מקבלי עיטור הגבורה" (יצא כבר במהדורה שלישית לאחר תיקונים והשלמות, ובכריכה קשה).
  • "גיבורי ישראל מקבלי ציון לשבח של מפקד החטיבה".
  • "גיבורי ישראל מקבלי ציון לשבח של מפקד האוגדה".
  • כריכה 3

כריכה 5כריכה 4

 

כריכה 6כריכה 7

את הספר ניתן לרכוש כאן:

http://www.global-report.com/safra/a8-%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%AA

עופר דרורי: ההכנסות ממכירת הספרים מיועדות לפיתוח ותחזוקת אתר הגבורה, להמשך מחקר הצל"שים שאני מקיים כבר שנים ולהוצאת פרסומים נוספים בתחום לטובת הציבור ולשימור מורשת הגבורה שלנו כעם.