ביקור קצר של חברי עמותת יד לשריון בחטיבה 460 בשיזפון הוכיח שוב כי זו חטיבה מעולה המכשירה במקצועיות ובמיומנות את הלוחמים והמפקדים של השריון, מתאימה את תורת הלחימה לתנאים המשתנים בהתמדה, ולא שוכחת כי בסופו של דבר האדם שבטנק ינצח וכי הוא במרכז

יד לשריון מבקרים ב-460

אל"ם (במיל') שאול נגר

כשלושים חברי הנהלה ומועצה של עמותת יד לשריון עלו על אוטובוס וערכו ביקור של כחצי יום בחטיבה 460 במחנה שיזפון שבנגב, ביום 28 בפברואר 2017. היו בהם יו"ר העמותה האלוף (במיל') אודי שני, המנכ"ל תא"ל (במיל') חנן ברנשטיין, שארגן את הביקור, האלוף (במיל') שי אביטל, הקשנ"רים לשעבר התא"לים (במיל') עמוס כץ ואיציק רבין ואחרים. מפקד החטיבה הנמרץ והשקט, אל"ם אמיר אבשטיין, לא חסך מאמץ, במסגרת הזמן הקצר, להציג את החטיבה כיום, הממשיכה להתמודד עם התאמת ההדרכה של הלוחמים והמפקדים לאור השינויים הבלתי פוסקים בשדה הקרב.

יד לשריון מבקרים ב-460

המבקרים יחד עם מפקד חטיבה 460 אל"ם אמיר אבשטיין (למטה במרכז)

מהי כיום חטיבה 460

חטיבה 460, המכונה גם "עוצבת בני-אור", היא חטיבת ההכשרה של חיל השריון. החטיבה הוקמה ב-1948 ומהווה את בית-הספר לשריון (ביסל"ש), השוכן בבסיס שיזפון שבנגב.

החטיבה מורכבת ממפקדה ומחמישה גדודים:

גדוד "אדם" (195) – כיום פועל כ"בית-הספר לשריון" ובמסגרתו מתקיימת הטירונות, ההכשרה המקצועית הבסיסית וקורס המדריכות (קמ"ד) של חיל השריון.

גדוד "שחק" (196) – גדוד הפיקוד שבמסגרתו מתקיימים קורס מפקדי הטנקים, קורס המ"כים של הפלוגה המסייעת וקורס קציני שריון לשלוש חטיבות השריון המבצעיות.

גדוד "עזוז" (198) – גדוד הצמ"פ ("צוות, מחלקה, פלוגה" – אימון מתקדם) של לוחמי חטיבה 188. בגדוד זה הלוחמים מוכשרים על טנק מרכבה סימן 3. הגדוד שונה מיתר הגדודים, בכך שהוא ממוקם במחנה מגן סיירים – ואילו היתר בבסיס שיזפון.

גדוד "שלח" (532) – גדוד הצמ"פ של לוחמי חטיבות 401 ו-7. בגדוד זה הלוחמים מוכשרים על טנק מרכבה סימן 4.

בית הספר לסיוע קרבי – גדוד המכשיר את הפלוגות המסייעות, שמהוות כוח לוחם רגלי לצד כוחות הטנקים. מפקדת החטיבה (מפח"ט) – אחראית על הגדודים השונים ובקרת האימונים שלהם, על הכשירות המבצעית לחירום, על שירותי לוגיסטיקה, הרפואה, ההדרכה וכד'.

החטיבה קולטת שלושה מחזורי גיוס לשריון בשנה ומכשירה אותם למקצועות הלחימה בשריון, וכן מכשירה מאות מפקדי טנקים וקציני שריון בשנה ועוד מאות תומכי לחימה, מדריכות שריון ואחרים. היקף כוח האדם והרק"ם שבה גדול מהקיים בחטיבה סדירה לוחמת אחרת.

בנוסף על תפקידה כחטיבת ההכשרה היא מהווה חטיבה לוחמת כאשר נדרש וחלק מהמוצבים בה וחלק מהרק"ם עוברים ליחידות אחרות.

אל"ם אמיר אבשטיין

מפקד חטיבה 460 מסביר על תצוגת הירי

חטיבה 460 – אתגר מתמשך

במהלך הביקור של חברי עמותת יד לשריון בחטיבה סקר מפקד החטיבה, אל"ם אמיר אבשטיין, את מבנה החטיבה ומסר פרטים שונים על פעילותה. כל השנים וגם כיום החטיבה מאותגרת גם בשגרה של ההכשרה והקניית מוטיבציה לשירות בשריון וגם בהתאמת התכנים של ההכשרה בקורסים השונים למציאות המשתנה של שדה הקרב. בין האתגרים של השתנות שדה הקרב אפשר למנות את התגברות איום הנ"ט, היעלמותו של האויב לתצפית חזותית רגילה, ריבוי השטחים הבנויים והשטחים הסגורים, ומשכי התגובה הקצרים המתחייבים. מפקדת קצין השריון הראשי הובילה ומובילה מהלכים של שינויים והתאמות במבנה יחידות השריון ומכאן השלכה גם לפעילות ההכשרה וההדרכה בחטיבה 460. בתוך כך לדוגמה תפיסת הלחימה מבוססת על צוות קרב גדודי (צק"ג) בהרכב המכיל טנקים וגורמים נוספים כמו מרגמות, מודיעין, תצפית, חרמ"ש ואחרים. זה מאפשר סגירת מעגלי ירי מהר יותר וביותר הזדמנויות. החטיבה הגדירה בתקופה האחרונה שינויים מהותיים במסלול הכשרת צוות הטנק והכשרת הלוחם בכלל. אמצעי האימון המתקדמים בדמות סימולטורים לנהיקה ומאמן צוות תורמים לאיכות ההדרכה מצד אחד ולחיסכון בעלות שלה.

בין הנתונים המעודדים ציין מפקד החטיבה אל"ם אבשטיין העלייה במוטיבציה של המתגייסים לשריון מיום הגיוס ולאחר כמה חודשים.

 

מה ראינו בביקור

לאחר ההסבר של מפקד החטיבה יצאנו איתו לסיור שכלל:

  • נגמ"ש מרגמה 120 מ"מ

זו מרגמה משוכללת המותקנת על נגמ"ש אם-113 ("זלדה") עם כושר צידוד היקפי וחיבור ממוחשב ברשת ליחידת האם, וכך מתאפשר לקבל נתוני מטרות ולבצע ירי בזמן תגובה קצר בהרבה מבעבר.

  • האמר סיור

רכב זה מותאם לצוות הסיור שהוא חלק מהפלוגה המסייעת.

  • תצוגת ירי

בתצוגת הירי השתתף טנק מרכבה סימן 4 וכן נגמ"ש עם לוחמי חי"ר. בתצוגה הודגם כיבוש כפר במתווה לבנון, ובתוך כל ירי של טנק לטווח קצר ולחימה רגלית של חיילים.

  • טנק מרכבה 4

לא רבים מחברי העמותה מכירים מקרוב את טנק המרכבה סימן 4 ומערכת ההגנה האקטיבית שלו "מעיל רוח".

  • מאמן צוות

מאמן הצוות וכמוהו סימולטור הנהיגה, מאפשר הדרכה יעילה יותר וחסכונית, בזכות מערך הבקרה והזרמת נתונים לחניך או החניכים המתורגלים, שלא התאפשר בדרך אחרת. החניכים מקבלים משוב בזמן אמת וכן אפשר לשנות את משימת החניך במהלך האימון. זה עולם מתקדם וטכנולוגי שקשה לדמיין את האימונים כיום בלעדיהם.

  • בניין היכל המרכבה

בניין היכל המרכבה הוא אחד המבנים שבמחנה חטיבה 460 והוא כולל חדרי הדרכה שונים. ייחודו בכך שעל קירותיו בחלק הפנימי הותקנו לוחות המוקדשים לפועלו של האלוף ישראל טל ז"ל אבי טנק המרכבה ולפועלו של אל"ם ישראל טילן ז"ל, שהיה המהנדס הראשון והמוכשר מאוד של פרויקט המרכבה, פרי היוזמה של ראש רפ"ט כיום אל"ם נסים לוי.

  • סימולטור נהיגה

סימולטור הנהיגה או תא עם דימוי מלא של תא נהיגה בטנק המרכבה, בתוספת מערכת המקשרת בין תא זה לעמדת המדריכה, המגדירה לחניך המתורגל את משימת הנהיגה, תנאי הנהיגה (כמו אור יום, לילה, ערפל, גשם, שלג וכד'), יכולה לשנות את המשימה ובעיקר מקבלת רישום ממוחשב של ביצועי החניך המשמשים גם משוב לחניך עצמו. הסימולטורים לנהיגה חוסכים עלויות של נסיעה בפועל בטנק ומקנים מיומנות מובטחת.

הדרכה בסימולטור נהיגה

בכל תחנות הסיור, למעט בתצוגת הירי, ליוו אותנו מדריכות שריון מוכשרות ומיומנות שהסבירו בהתלהבות לא מוסתרת, כל אחת אל הנושאים שבתחומה. אין ספק שמדריכות שריון הן מאבני הכתר של חטיבה 460.

טנק מרכבה 4 בתצוגת אש

צוות טנק מרכבה סימן 4 מציג יכולות

תודה רבה למפקד החטיבה אל"ם אמיר אבשטיין ומטה החטיבה, על שפינו את לוח הזמנים שלהם, העמוס בלאו הכי, על מנת לארח את הנהלת יד לשריון והחברים.

 

לצפייה בתמונות מהביקור, ראו כאן:

https://goo.gl/photos/Yzxj1B1H2dVSgp5k6