מערכת מענ"ק תשולב גם בחטיבות המילואים

המערכת המתקדמת, ששולבה בכוחות הסדיר של החיל ושיפרה משמעותית את קטלניות גדוד השריון בקרב, מאפשרת ניתוח שטח מהיר בזמן הקרב ומציגה נתונים מאזור הלחימה – ישירות למפקד הטנק

 

ניצן קינר, מז"י (מאתר צה"ל, 12 בפברואר 2013)

 צילום: עמית שלומוביץ', מז"י

צילום: עמית שלומוביץ', מז"י

 

מערכת מענ"ק, מערכת עזר לניהול קרב, צפויה לשינוי משמעותי בחיל השריון – תוך שילוב גם בחטיבות המילואים של החיל, החל מהחודשים הקרובים.

המערכת המתקדמת מאפשרת ניתוח שטח מהיר לפני ובזמן הקרב ומציגה נתונים מאזור הלחימה ישירות למפקד הטנק. היא נכנסה לשימוש בחיל השריון לפני תשע שנים, ושיפרה באופן משמעותי את קטלניותו של גדוד השריון בקרב. כעת משתמשות בה החטיבות הסדירות בחיל, והיא בתהליך הטמעה בחטיבות המילואים. "אומנם שמה הוא 'מערכת עזר', אך למעשה היא הרבה יותר מזה", הדגיש רס"ן צחי חסיד, רמ"ד מענ"ק, "מדובר במערכת שחוללה שינוי מהותי בתמרון היבשתי".

המענ"ק פועלת הן בשלב ניהול הקרב, לפני תחילת הלחימה, והן בעת הקרב עצמו ובכך מאפשרת יכולות שליטה ובקרה מוגברות. "בעבר, תהליך ניתוח השטח לפני התרגיל היה מורכב וארך שעות ארוכות", אמר רס"ן חסיד, "כיום, המערכת מנתחת בעצמה את השטח ומביאה למפקד הטנק נתונים מדויקים, הכוללים את הנראה מתוך הטנק ולאילו איומים הוא חשוף, דבר שחוסך זמן יקר בניהול הקרב שקודם ללחימה". רס"ן חסיד הוסיף כי המערכת המתקדמת מותקנת בכל טנק, ומחוברת לכל מערכותיו, בדגש על מערכות הירי והניווט. בנוסף, היא מקושרת לכלל הכוחות הלוחמים בשטח, החילות השונים בזרוע היבשה.

השינוי המשמעותי שעברה המערכת התרחש בשנת 2009, השנה בה התחברה לכלל המערכות של עולם הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי). הצי"ד מקנה יכולות שליטה ובקרה לכלל הכוחות הלוחמים בזרוע ומאפשר תקשורת בין החילות השונים. "עד אז המענ"ק עבדה מצוין, אבל הייתה מנותקת משאר הכוחות, מה שגרם למצב אבסורדי בו החיל משתמש באחת המערכות המתקדמות ביותר שקיימות, אך בכל הנוגע לקשר עם כוחות אחרים מהזרוע – לוחמי השריון נאלצים לחזור לשיטות מיושנות", הסביר רס"ן חסיד. "עם התחברותה של המערכת לעולם הצי"ד התאפשר קשר עם כל חילות היבשה, נוצר שיתוף רב-זרועי מוצלח באופן קבוע".

רס"ן חסיד ציין כי תהליך הטמעת המערכת בחטיבות המילואים היה מאתגר וארך זמן רב. הסיבה היא מפני שמדובר במערכת מורכבת ומתקדמת, וצריך לדעת איך לעבוד איתה בצורה מיטבית ולנצל את כל הפונקציות הקיימות בה. "יש קצינים שנולדו לתוך המערכת, ויש קצינים וותיקים יותר שצריכים ללמוד אותה. זוהי העבודה העיקרית שלנו כרגע", שיתף רס"ן חסיד. מדור מענ"ק נמצא בתהליך מתמיד של שדרוג המערכת וחתירה לשלמות, והכנסת המערכת לשימוש במערך המילואים היא דוגמא לכך. אין ספק כי מדובר בשילוב מנצח של לוחם וטכנולוגיה.