כריכת הספר גדוד טנקים 198 במלחמת יום הכיפורים

מחבר: ישי וקסלר, יהודה טל
שנת הוצאה: 2003
קוד זיהוי בספריה: AC3000.198

גדוד טנקים 198 במלחמת יום הכיפורים
ישי וקסלר, יהודה טל. הוצאה: משרד הביטחון-ההוצאה לאור, שנת 2003,  183 עמודים.

ספר זה מוקדש לזכר הלוחמים בגדוד הטנקים 198 במלחמת יום הכיפורים. על גדוד 198 פיקד במהלך כל המלחמה סא"ל עמיר יפה. עמיר יפה ידע להוביל את חייליו בכוח מנהיגותו ונטע בהם את היכולת להמשיך וללחום גם במצבים הקשים ביותר; הם מצדם העניקו לו אמון מלא.

זהו סיפור נחישותם ואומץ לבם של לוחמי הגדוד ומפקדיו אשר במהלך בקרבות שכלו חמישים ואחד מחבריהם, ולמרות האבדות הקשות המשיכו בלחימה רצופה עד סיום המלחמה. עשרים מלוחמי הגדוד עוטרו באותות הצטיינות עם תום הקרבות.

מתוך ההקדמה לספר של תא"ל (מיל') גבי עמיר, מח"ט 460 במלחמת יום הכיפורים: "סיפורו של גדוד 198 מיוחד ויוצא דופן. זהו סיפור לחימתם של המובחרים שבלוחמי חיל השריון, מדריכים וחניכים של קורס קציני שריון וקורס מפקדי טנקים, שהוטלו לפתע לקרב, ועברו את טבילת האש בתנאי לחימה כמעט בלתי-אפשריים בשטח לא-מוכר, בלילה, בשטח ביצתי וטובעני, שהיה מכוסה כולו באש מכוונת, ישירה ועקיפה, של האויב.

בתנאים האלה הסתערו לוחמי הגדוד במשימות פתע חפוזות לעבר התעלה, וחרף מספר הנפגעים הרב והאש הכבדה חזרו כמה פעמים וחברו אל המעוזים תוך פינוי נפגעים וניסיונות נועזים לחילוץ ציוד הלחימה והרק"ם. הלחימה ההרואית הזאת התנהלה תחת פיקודו של המג"ד עמיר יפה, שהיה לוחם נועז ומפקד נערץ של הגדוד ושל קורס מפקדי הטנקים.

ספר זה מוקדש לזכרו ולזכרם של חיילי הגדוד שנפלו בקרב. הייתה לי הזכות להיות מפקדו של עמיר כששימש מפקד טנק, מפקד מחלקה, כמפקד פלוגה במלחמת ששת הימים וכן כמפקד גדוד בחטיבה שעליה פיקדתי – חטיבת בית הספר לשריון – במלחמת יום הכיפורים. הלחימה לצידו הייתה חוויה מעודדת, סוחפת ומשרה ביטחון.

הגדוד נטל חלק בכל הקרבות והמשימות של החטיבה במלחמת יום הכיפורים: החל בקרבות הבלימה, עבור דרך הפריצה וצליחת התעלה, טיהור רכסי הג'ניפה ומחנות פאיד וכלה בכיתור הארמייה השלישית המצרית וכיבוש חלקים של העיר סואץ. בסוף המלחמה השתתף בהכשרת חירום של מפקדים לחיל למילוי השורות.

על אף האבידות הכבדות של לוחמים וחברים והפגיעות ברק"ם, היה הגדוד מוכן בכל יום ללחימה מחדש, במסירות וברוח קרב שאפיינו אותו בתחילת המלחמה.

ללוחמי הגדוד שנפלו במערכה ולמשפחותיהם, לפצועים, שצלקות הקרב נשארו חרותות בגופם ובנפשם, לחיילי הגדוד ולמפקדיו – לכל אלה ישמש ספר זה לזיכרון ולתהילה".

אל"מ (מיל.) ישי וקסלר, יליד משמר הנגב, שרת בצה"ל בין השנים 1970-1997 והיה מפקד חטיבת שריון וראש מחלקה במנהל המחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת). במלחמת יום הכיפורים שרת כמפקד מחלקה בגדוד 198.

סא"ל (מיל.) יהודה טל, חבר קיבוץ רמת יוחנן, שרת בתפקידי מטה השריון והיה קצין חינוך של בית הספר לשריון במהלך מלחמת יום הכיפורים.