כריכת הספר גדוד שלח - מורשת 1967 - 2007

מחבר: הילה לוקסנבורג, שני רוסמן
שנת הוצאה: 2007
קוד זיהוי בספריה: AC3000.046

גדוד שלח – מורשת 1967 – 2007
מפיקות הילה לוקסנבורג ושני רוסמן, הוצאת הגדוד, 2007, 84 עמ' [פורמט חוברת]

גדוד שלח הוקם בשנת 1961. הגדוד בחר למקד את מורשתו ממלחמת ששת הימים ועד היום. ראשיתו כגדוד טנקי אי-אם-אקס-13. עם הקמת חטיבה 401 בשנת 1966 הצטרף אליה הגדוד בפיקודו של נתקה ניר, אך נתקה ניר נשלח להקים גדוד סנטוריונים ואהרון פלד (פדלה) מונה להקים את הגדוד, גדוד פטונים. במלחמת ששת הימים נקרא פדלה לפקד על גדוד מילואים ואורי בר-און שימש בעת ובעונה אחת כמח"ט החטיבה וכמג"ד 46. במלחמה לחמו במסגרת חטיבת הצנחנים 35 בפיקודו של רפול באוגדתו של ישראל טל (טליק). הגדוד לחם בגזרת סיני בפִתחת רפיח בקרבות נועזים.

לאחר מלחמת ששת הימים הוקם הגדוד כגדוד סדיר על ידי אריה קרן ופנה לתפיסת הקו בתעלת סואץ. בהמשך לחם הגדוד במלחמת ההתשה, במבצע כראמה ובגזרת סיני. בשיר "אחי הצעיר יהודה" סופד אהוד מנור לאחיו, יהודה ויינר ז"ל, שהיה תותחן טנק בגדוד, שנפל בתקרית בתעלת סואץ בספטמבר 1968. במלחמת יום הכיפורים לחם הגדוד לאורך תעלת סואץ בפיקודו של דוד שובל. הגדוד נחל הצלחה רבה בבלימת הכוחות המצריים והדיפתם. בדצמבר 1999 הובאו לקבורה שני חללי הגדוד ממלחמת יום הכיפורים, נדיב מרדכי ז"ל וליאון כהן ז"ל, לאחר ששרידי גופותיהם אותרו בדיונות של סיני בעומק של כ-4 מטר מתחת לפני השטח. במלחמת שלום הגליל לחם הגדוד בפיקודו של צביקה פריד בצירי לחימה קשים ובתוך הכפרים, תוך היתקלויות ומארבים מצד הסורים והמחבלים.

בכל שנות קיומו היה הגדוד כוח לוחם, והפעילות האחרונה שבה לחם הייתה באירועי "גאות ושפל" בספטמבר 2000 ובתעסוקה מבצעית שוטפת.

הגדוד שהוקם כגדוד סדיר עם טנקי מגח, זכה להיבחר כגדוד המרכבה סימן 4. הגדוד הוכיח את עצמו ככשיר להוביל עם טנק חדיש זה בפעילות מבצעית ובאימונים מתקדמים, שהכינו אותו לקראת המערכה במלחמת לבנון השנייה ביולי 2006, שנטל בה חלק. ידוע סיפורו של "כוח בניה" בפיקודו של סרן בניה ריין, שחילץ צוותים רבים במהלך הקרבות, ובמשימת חילוץ ב-12 באוגוסט נפגע הכוח מטיל נ"ט וארבעת אנשי צוותו נהרגו. הכוח עוטר בצל"ש מטעם אלוף פיקוד המרכז.

חלק נכבד בספר מוקדש לזכרם של 77 נופלי הגדוד מיום הקמתו ועד היום. יהי זכרם ברוך! הספר חולק במסגרת ערב מורשת שקיים הגדוד בגבעת ברנר ב-10 במאי 2007. המג"ד משנת 2005 ועד היום, סא"ל אלעד רצאבי, הקדיש למרכז מידע לטרון עותק של הספר ובו כתב: "מורשת גדוד 46 היא חלק ממורשתו של צה"ל כולו, ממנה אנו שואבים את זכות קיומנו בהווה ובעתיד".

דבורי בורגר