כריכת הספר המעז מנצח - האלוף (במיל') ד"ר חיים נדל

מחבר: אלוף (במיל') ד"ר חיים נדל
שנת הוצאה: 2015
קוד זיהוי בספריה: AC3600

המעז מנצח

שכתב האלוף (במיל') ד"ר חיים נדל, הוצאת מודן ומשרד הביטחון, 2015

הספר "המעז מנצח" שכתב האלוף (במיל') ד"ר חיים נדל, עוסק במבצעים מיוחדים ומשולבים של כוחות צה"ל בהטסה ובהשטה בין שתי המלחמות – מלחמת ששת הימים 1967 ומלחמת יום הכיפורים 1973.

אפרים לפיד (מאתר ישראל דיפנס, 3 בספטמבר 2015)

 

"המעז מנצח" (("Who dares, wins" הינו מונח שטבע מפקד הכוחות המיוחדים הבריטי (SAS) במלחמת העולם השנייה, קולונל דייויד סטרלינג.

חוקרים לא רבים השקיעו מאמץ אקדמי בחקר מלחמת ההתשה. אלוף בדימוס ד"ר חיים נדל הוא אחד הבולטים, אשר אימץ את ניסיון החיים העשיר שלו, בתפקידי פיקוד ולחימה ובתפקידי מטה בכירים, לנתח את הרקע המדיני והצבאי של הקרבות במלחמת ההתשה ותוצאותיהם.

משקל חשוב בתולדות מלחמות ישראל היה בתקופת ההתשה (1970-1967) למבצעים המיוחדים, המשולבים של כוחות יבשה מיוחדים וחילות האוויר והים. התושייה האסטרטגית, הרעיונות המבצעיים המקוריים, האומץ לקבלת החלטות בדרג המדיני והצבאי, התעוזה של המפקדים והחיילים ביחידות הלחימה ועוד תומכי לחימה רבים ובהם מודיעין מדויק מעולה – כל אלה הביאו לתקופת פעילות מבצעית שתירשם בתולדות שדה הקרב בצה"ל ובעולם כאחת הבולטות ביוזמה ובביצוע הצבאי. זה ספרו השני של ד"ר חיים נדל על תקופת ההתשה.

הספר כולל תיאור מקיף של עשרות מבצעים במצרים, ירדן, לבנון וסוריה. פרק מפורט מוקדש לתקיפות העומק האוויריות במצרים, לפשיטות המוסקות ולפשיטות המושטות ואף לפשיטה המשוריינת הראשונה והיחידה ("מבצע רביב" – ספטמבר 1969) בו לחם צה"ל בעומק השטח המצרי באמצעי לחימה שנפלו בידיו שלל במלחמת ששת הימים. נדל כותב בכנות כי "הפעלתם של כוחות צה"ל למבצעים מיוחדים ומשולבים הייתה מעשה נועז למדי ורב סכנות, אך גם שקול ומחושב. זו הייתה עזות מצח לחדור כה עמוק לשטח מצרים (בדרומה ומערבית לנילוס) ולשטח סוריה (אזור דמשק) באמצעים הדלים והפשוטים יחסית שהיו בשימוש צה"ל". כל המבצעים המיוחדים של כוחות צה"ל בתקופה ההיא תוכננו ונשלטו ברמה האסטרטגי, רמת המטכ"ל. מעניינת קביעתו של נדל כי הדרג המדיני, אשר אישר, כמובן, את הפעולות המיוחדות הללו, היה נחוש בדעתו לשאת בתוצאות ובהשלכות, אף שלא ראה בהן מה שיביא להכרעת האויב המצרי ולהפסקת הפעילות של סוריה והמחבלים הפלסטינים, אלא גורם שיסייע להקלת הלחץ על חיילי צה"ל. נדל לא מסתפק בסקירת העבר המבצעי ומעניק תצפית משלו לעתיד המבצעים המיוחדים בהקמת מפקדת העומק בצה"ל ב-2011. לדעת האלוף הוותיק נדל הקמת מפקדה זו לא פתרה את הבעיות שעיכבו עד היום ביצוע מבצעים מיוחדים במהלך המלחמות. ניהול מלחמה רגילה נגד אויב א-סימטרי הוא מעשה שגוי שלא יביא להכרעה, מסכם נדל.

בספר יש נספחים בעלי ערך רב לחוקרים ולמתעניינים בתולדות צה"ל : רשימת הפיקוד הבכיר של צה"ל ומפקדי הכוחות במבצעים המיוחדים (קורות חייהם הצבאיים); רשימה מלאה של המבצעים (שם הקוד, סד"כ לוחם, המשימה, בסיס היציאה והמפקד); לוח אירועים עיקריים בין שתי המלחמות (1973-1967), וכמובן רשימת מקורות מקיפה. ספר חשוב למשרתים של היום, לחוקרי העבר ולכל מי שמבקש להכיר את התפוקה האסטרטגית-אופרטיבית של ישראל בין שתי המלחמות הגדולות האחרונות.