כריכת הספר לוחמי קו המים והאש

מחבר: סא"ל (מיל') אברהם זהר
שנת הוצאה: 2012
קוד זיהוי בספריה:

לוחמי קו המים והאש
הספר מעלה את סיפורם של בני "דור האספרסו", לוחמים שנולדו סמוך להקמת המדינה ולחמו במלחמת ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים; את סיפור הלוחמים המצרים והחברות הישראלית והמצרית

מאת סא"ל (מיל') אברהם זהר המכון לחקר מלחמות ישראל, 2012, 522 עמודים

מלחמת ההתשה – "חרב אל אסתנזאף", התחוללה בין מחצית יוני 1967 ועד לליל 8-7 באוגוסט 1970, בכול גבולות ישראל, בשטחים, בפנים ישראל ובחו"ל. ספר זה, עוסק בלחימה בזירה המצרית, עליה אמר אלוף (במיל') יוסי פלד ששירת כמג"ד טנקים בתעלה: "מכול המלחמות בהן השתתפתי, מלחמת ההתשה בקו התעלה הייתה הקשה ביותר".
הספר מעלה את סיפורם של בני "דור האספרסו", לוחמים שנולדו סמוך להקמת המדינה ולחמו במלחמת ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים; את סיפור הלוחמים המצרים והחברות הישראלית והמצרית.
הספר בודק מדוע החלה הלחימה האינטנסיבית בתעלה, רק במארס 1969; הספר מצביע על כך שנאצר מחולל המלחמה, נגרר לאסטרטגיה של התשה, לאחר שחיים בר לב, רמטכ"ל צה"ל, שיבש את כול ניסיונותיו להוציא לפועל את מה שסאדאת עשה ביום הכיפורים של שנת 1973 – צליחת התעלה.
הספר מתאר את לחימת לוחמי אוגדת סיני – 252, בהנהגתו של אלוף שלמה להט (צ'יץ'); את הפעולות המיוחדות שכמותן לא נעשו בהיקף ובעומק במלחמות אחרות; את פעילות טייסי חיל האוויר, שאף לחמו בכוחות רוסיים.
המחבר אברהם זֹהר היה חוקר בניר במחלקת היסטוריה בשנים 74-67. המחקר על מלחמת ההתשה החל במהלך המלחמה, שבה נטל המחבר, עם ראש מחלקת היסטוריה דאז תא"ל אברהם איילון ז"ל, חלק באירועים במטכ"ל ובקו התעלה. המחקר של הזירה המצרית הורחב בממש השנים האחרונות, על פי תחקירים נוספים, מחקרים חדשים ומסמכים שנחשפו בארץ ובעולם. בין המחקרים האלה היה ספרו של פרופ' מוצטפא כבהא מהאוניברסיטה הפתוחה, שגבה עדויות ממדינאים ומפקדים מצריים; מחקרו של ד"ר דימא אדמסקי מהמרכז הבין תחומי בהרצליה – סובייטולוג שחקר את המעורבות הסובייטיות על פי מסמנים רוסיים, וכן מחקרים של מפקדים ואישים ישראליים ומצריים.
בשנים 81-74 היה המחבר מדריך היסטוריה צבאית במכללה לפיקוד ולמטה; היה מנהל העמותה הישראלית להיסטוריה צבאית ליד אוניברסיטת תל אביב; חוקר בכיר במכון גלילי לחקר כוח המגן; כיום מנהל המכון לחקר מלחמות ישראל. בין הפרסומים שכתב, ערך או השתתף בכתיבתם: פלמ"ח (2008); הפלוגה הימית בפלמ"ח; הקומנדו הימי בפלמ"ח;דוו הפלמ"ח בסיפורת ובשירה; ספרי "לאש ולמגן" לנוער; מלחמת ההתשה; זירת קרב – קרבות בולטים בתולדות ארץ ישראל; חשמל מתוך האש – חברת החשמל וההגנה; המאבק לביטחון ישראל; פעם תותחן תמיד תותחן – סיפורם של ראשונים; חטיבה 7 בסער המלחמות; יחסי מדינה-צבא בישראל, 1974-1948; ספרא וסייפא – ביטאון העמותה הישראלית להיסטוריה צבאית.

סקירתו של עפר דרורי

אברהם זהר בספרו "לוחמי קו המים והאש" נותן סקירה מעמיקה של מלחמת ההתשה בזירת התעלה בשנים 1967 עד 1970. ראשית יש לברך על ההחלטה להוציא ספר לתקופה שאינה כל כך פופולרית אפילו בקרב היסטוריונים צבאיים ובוודאי תקופה שגורמי הביטחון בישראל לא ששים לחזור אליה בערגה. הסיבות רבות כאשר אולי המרכזית בהן היא שהמלחמה כשמה הייתה מלחמת "התשה", לא מלחמת תנועה וכיבוש אלא מלחמה סטטית של חילופי אש מעמדות ומביצורים שבדרך כלל הילה אין בה.
אבל כפי שהוחלט להכיר בה כשלושים שנה לאחר התרחשותה כן הוחלט לחקור ולברר מה היה בה ולברר האם ניתן להפיק לקחים מתקופה זו.
הספר בנוי ממספר פרקים הסורקים את תקופת הלחימה הזו. בפרק הראשון דיון תאורטי היסטורי על תפיסת צורת לחימה זו בעולם. בפרק השני מתוארים מהלכי המלחמה. פרק נפרד מוקדש ללחימה של כוחות מיוחדים בחזית זו שהיו מבוססים בעיקר על לוחמי שייטת 13 ויחידות נוספות במבצעים מעבר לתעלה.
פרק נוסף מוקדש לסיפורי לוחמים. אישית תיאורים אישיים של לוחמים מושכים אותי יותר מאשר דיונים תיאורטיים אבל זו כמובן רק דעתי האישית.
הפרק לזכרם מרכז בפועל מתוך מפעל ההנצחה "יזכור" של משרד הביטחון את רשימת נופלי המלחמה ולצדם קיצור קורות חיים כפי שיש באתר "יזכור". עוד בספר מפות ותרשימים מאירי עיניים להבנת התרחישים בספר.
הספר כולל מידע רב שחלקים ניכרים ממנו אינם נמצאים בספרים אחרים.
מומלץ לכל מי שמלחמה זו היא בבחינת "חור שחור" לגביו וכל מי שמערכות ישראל מעניינות אותו כמו גם ההיסטוריה הצבאית שלנו כאן.