כריכת הספר מראה סדוקה

מחבר: מיכאל אחי-עמוס [הרשקוביץ]
שנת הוצאה: 2007
קוד זיהוי בספריה: AC3745

מראה סדוקה; מלחמת יום הכיפורים מנקודת מבטו של לוחם הלום-קרב מהחווה הסינית
מיכאל אחי-עמוס [הרשקוביץ], הוצאת נרקיס, 2007, 159 עמ' [כריכה רכה]

מיכאל הרשקוביץ, המופיע בשם העט שלו מיכאל אחי-עמוס, כתב ספר אוטוביוגרפי המשתרע על תקופת חיים המתחילה בהתמודדותו בשירותו הסדיר כשריונר ומסתיימת בהתמודדות מאוחרת יותר, הקשורה קשר ישיר לאירועי מלחמת יום הכיפורים בחווה הסינית, שמורכבותה נובעת גם מאישיותו הרגישה והשיפוטית.

למיכאל היה חשוב לעשות צדק היסטורי עם חיל השריון, ולספר על חלקו של החיל בחילוץ הצנחנים בחווה הסינית במלחמת יום הכיפורים. זאת ועוד, הקרב בחווה הסינית הוא אחד הקרבות הקשים שחשוב ללמוד וללמד, כדי להפיק ממנו לקחים לעתיד.

בבוקר 17 באוקטובר 1973 התקבלה פקודה בגדוד המילואים 100 שבו שרת מיכאל, בפיקודו של אהוד ברק, לחלץ את הצנחנים בחווה הסינית. לעובדה זו אין ציון, לטענתו, לא במחקר ההיסטורי ולא בתודעה הציבורית. האזור היה חשוף לירי מאסיבי של המצרים ורווי תעלות השקיה, אך דבר לא עצר את מיכאל מלקחת את טנק המגח אם-48 שאותו ארגן לצוותו בג'וליס ביום יציאתו למלחמה. הוא דאג אז לצייד את הטנק בשלושה ארגזי רימונים ושלושה מקלעי "0.3. עם הגיעו למתחם החווה הסינית פגעו בטנק שני טילים וארבעת אנשי הצוות נחלצו והגיעו לתעלות ההשקיה עם הצנחנים. את מראות הזוועה שראה לא ישכח לעולם. הוא ראה את החיילים הפשוטים נלחמים עד טיפת דמם האחרונה, כשסיכוייהם לצאת חיים מן המערכה קלושים, כל שכן לנצח בה. למעשה, מי ששרד את הקרב היה מי שהגורל הכתיב עבורו כי כך יהיה.

סיפור קרבות החווה הסינית מקבל פרספקטיבה מיוחדת על רקע חוויה אישית ופציעה קשה אשר קטעה את שירותו הסדיר של מיכאל כשריונר. התעקשותו להעלות את הפרופיל הצבאי עם פרוץ המלחמה ולהתייצב בחזית השיגה תוצאות מידיות, והוא נכנס מיד לפעולה כשהוא מפגין את מיטב ידיעותיו וכישרונו.

לאורך השנים הדחיק מיכאל את חוויות הקרב הקשה, אך בשנים האחרונות המראות אינם מרפים ממנו והוא עובר תהליך שיקומי, המקל עליו את ההתמודדות היומיומית.

לספר ערך היסטורי משום שהוא נחשב למסמך עדות של לוחם מהשטח. בספר משולבות תמונות רבות, אשר חלקן צולם בעיצומם של הקרבות: הסתערות, כלים שיצאו מכלל פעולה במהלך הקרבות, חילוץ פצועים תחת תופת והווי מילואים של הישרדות בתנאי לחימה.

דבורי בורגר