כריכת הספר נבו: מנהיגות ומנהיגים בתנ"ך על השפה והטבע שבו - שלמה נדב

מחבר: שלמה נדב
שנת הוצאה: 2010
קוד זיהוי בספריה:

נבו: מנהיגות ומנהיגים בתנ"ך על השפה והטבע שבו
מאת: שלמה נדב, , 2010, 416 עמ'

סקירה של דבורי בורגר

"אני מסתער הוא הודיע בקשר!

ומאז נדם קולו,

קראו לו איציק בן-שֹהם, מפקד חטיבת ברק,

הלא היא חטיבה 188.

טנק כמעט בודד מול ארמיה שלמה,

אני קראתי לו בליבי דקל כי כך הוא היה בשבילי.

….

לא הייתי ברמת הגולן באותה מלחמה, הייתי בדרום, באוגדה 252. איציק בן שֹהם, שבליבי קראתי לו "דקל", היה חברי. כאשר איציק אמר, אני מסתער! הוא ידע כי אל מותו הוא עושה זאת, כי לא מלאנוֹ לבו להישאר בחיים לאחר שכל כך הרבה מחייליו נפלו.

שלום לך יקירי, ראה שמתי שני דקלים בספר זה, אותך ואת דודו". (עמ' 9)

דור דור ומנהיגיו. דור דור וגיבוריו. מהמנהיגים והגיבורים שאב עמנו את כוחותיו באלפי שנות קיומו – בשיא גדולתו כמו גם בעיתות משבר לאומי. זהו סוד קיומנו כעם.

הספר מוקדש לארבעה גיבורים בצה"ל: שני הדקלים – אל"ם איציק בן-שֹהם ז"ל, מח"ט 188 במלחמת יום הכיפורים וסא"ל דוד ישראלי ז"ל – דודו – סמח"ט 188 במלחמת יום הכיפורים. שני המפקדים הנערצים לחמו בחירוף נפש והקריבו את חייהם על מנת לבלום את הסורים ברמת הגולן בשעות הראשונות והקריטיות של מלחמת יום הכיפורים. שתי דמויות המופת הנוספות, להן מקדיש שלמה נדב את ספרו, הן אורי אילן ז"ל, לוחם גולני שנפל בשבי הסורי בשנת 1955 והתאבד בכלאו מחשש שיישבר תחת עינויי התופת, כשהוא מצמיד פתק לרגלו, עליו כתב "לא בגדתי. התאבדתי". השנייה היא דמותו של נתן אלבז ז"ל, לוחם גבעתי, אשר יצא בריצה מאוהל עם רימון, שנצרתו השתחררה, על מנת להציל את חבריו באוהל, ותוך כדי ריצה נתקל בקבוצת חיילים נוספת. במודע נצמד לרימון ומנע בגופו את הפגיעה בחיילים.

ארבע הדמויות בנות-זמננו מעוררות השראה והשתוממות. הניע אותן הצורך לשמור על חבריהן ועל מדינתן. שלמה נדב מכוון אותנו אל מקור עוצמתן, השאוב מן התנ"ך – מדמויות מופת עליהן התחנכו, ובגבורתן המשיכו שושלת מפוארת של גבורה ומנהיגות יהודית.

שלמה נדב סוחף אותנו בכישרון כתיבה אפּי-לירי למסע זמן אל מקורותינו – אבותינו ומנהיגנו הקדומים, שהתנהלותם, כפי שתועדה בספר הספרים, התנ"ך, מהווה נר לרגליהם של מנהיגי האומה, מפקדיה ולוחמיה.

אופן הצגת הסיפור המקראי מיוחדת במינה. בגוף ראשון מנסה שלמה נדב לפענח את הצופן האלוהי, חונך המנהיגות, ואת התנהלותם של מנהיגים בציר הכרונולוגי מיציאת מצרים ועד מלכות דוד ושלמה. בדומה ללהטוטן הוא מתעתע בנו; מידיעה לחוסר ידיעה, מהסכמה לדילמה, מהבנה פשטנית לסוגיות פילוסופיות. הוא מזמין אותנו, הקוראים, פעם אחר פעם, לחוות עמו את תחושת המנהיג במשחקי סימולציה ובניתוח מצבים. כמי שעסק שנים בייעוץ ארגוני הוא עושה שימוש במונחים הלקוחים מתחום זה, ומיישם שיטות המנחות את הקורא להגיע אל התשובות שלב אחר שלב. מתחוור לנו פעם אחר פעם, שהאמת, כפי שראו אותה אבותינו וחכמינו, רלוונטית עד עצם היום הזה.

היטיב פרופסור משה גרסיאל (המחלקה לתנ"ך, אוניברסיטת בר-אילן) לציין בהקדמה לספר כי הספר "מתאר את חוויית הקריאה בתנ"ך" (עמ' 19). אמנם, הספר אינו ספר מחקר במובן האקדמי, אך הוא רחוק מלהיחשב עממי. אנו נחשפים לחוויה תובענית ביותר, מנטאלית ואינטלקטואלית, של הליכה עקב בצד אגודל עם המחבר, המתחקה אחר התהליכים ההיסטוריים, תוך שהוא מתעקש למצוא להם מקבילות בימינו, בדמות מנהיגינו וגיבורינו. לדוד בן גוריון – המנהיג שהתנ"ך לווה אותו במחשבה ובמעשה – הוא מייחד פרק מיוחד.

לאורך הספר, מלווה את הקורא תחושה, שלמחבר יש קשר אישי לנושא שבחר לכתוב עליו. ואכן, הצצה ראשונית בחייו מאששת את תחושתו. שלמה נדב, יליד 1936, נולד לתוך פרעות תרצ"ו בתל-אביב. במלחמת ששת הימים, כטוראי בחטיבת הראל, התגלה בו ניצוץ המנהיגות, כאשר חלץ נפגעים תחת אש מבלי שקבל פקודה לעשות זאת, ועוטר על כך בעיטור המופת. במלחמת ההתשה שרת כקצין כושר קרבי באוגדה 252. בין תפקידיו היה גם עוזר ראש מה"ד ועוזר ראש אכ"א.

הספר יצא לאור בסיועו של בנק דיסקונט. מנכ"ל בנק דיסקונט, גיורא עופר, שריונר בעברו, התחבר מאוד למסריו. באירוע ההשקה המרשים של הספר, שהתקיים ב-9 בדצמבר 2010, במוזיאון הרצללילינבלום בתל אביב הועלו על נס הגיבורים, להם הוקדש הספר, אשר גילו מנהיגות צבאית, דרגת המנהיגות התובענית ביותר, זו הדורשת הקרבת חיים במסגרת קבלת ההחלטות הגורליות בשדה הקרב. בכך היוו חוליה דורית נוספת בשושלת עתיקת יומין של מנהיגות וגבורה יהודית.

 

לאירוע השקת הספר ראו כאן