עוז 77 כותרת

מחבר: אביגדור קהלני
שנת הוצאה: 1976
קוד זיהוי בספריה: AC3000.077

עוז 77

אביגדור קהלני, הוצאת שוקן , 1976

אביגדור קהלני, מפקד גדוד הטנקים עֹז 77, מספר על קורותיו במסגרת חטיבה 7 שבלמה את הסורים ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים.

קהלני נלחם בקרבות הקשים ברמת הגולן, באזור שקיבל לאחר המלחמה את השם "עמק הבכא". קהלני הצליח לארגן טנקים מיחידות שונות והוביל אותם לקרבות בלימה נגד הסורים שהיו בעדיפות מספרית. הוא הסתער בראש הכוח בהיותו בולט מחוץ לצריח כדי שחייליו ייטיבו לראותו, וכוח הטנקים בפיקודו הצליח לכבוש מחדש את העמדות השולטות והשמיד עשרות טנקים סורים. לאחר מכן עמד בראש הכוח של חטיבה 7 בהתקפה לעומק שטחה של סוריה. על חלקו בקרב זה הוענק לו עיטור הגבורה.

קהלני משתף את הקורא בלבטיו ובפחדיו של מפקד ולוחם, הנמצא בטנק מול עשרות טנקים סוריים. זהו מסמך אנושי מרתק המוכיח שגם בארגון צבאי גדול, נחישותו והתמדתו של אדם בודד בקרב שנראה אבוד – יכולה לשנות את פני המלחמה ממפלה לניצחון.

"…סא"ל קהלני, בכושר מנהיגותו ואישיותו, נתן דוגמה אישית לחייליו, שהיו על סף שבירה. הוא הסתער ראשון, עם עוד אחד מהמפקדים הכפופים לו, על האויב הסורי. הכוח כולו נע אחריו והצליח לכבוש מחדש את העמדות הסוריות השולטות, שהיוו עמדות-מפתח לגזרה כולה. לאחר כיבושן של עמדות הירי מחדש – הושמד הכוח הסורי, שמנה עשרות טנקים, וההתקפה האחרונה על רמת הגולן נשברה. במעשיו אלה מנע את פריצת החזית בגזרה הצפונית של רמת-הגולן. סא"ל קהלני גילה מנהיגות מופלאה וגבורה אישית בקרב קשה ומסובך, אשר תוצאותיו שינו את פני המערכה ברמת-הגולן."

(מתוך תיאור המעשה בקבלו את עיטור הגבורה)

המחבר הוא בעל עיטור המופת במלחמת ששת הימים ובעל עיטור הגבורה במלחמת יום הכיפורים; היה מח"ט חטיבה 7; מפקד אוגדה במלחמת לבנון; מפקד פו"ם וסגן מפקד מִפקדת חילות השדה בדרגת תת-אלוף.

זכה בפרס יצחק שדה לשנת תשל"ז – 1977