ב- 9 במאי השנה קיימנו את טקס הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה, באנדרטת הפרטיזנים שבלטרון.

טקס יום הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה

טקס יום הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה

ב- 9 במאי השנה קיימנו את טקס הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה, באנדרטת הפרטיזנים שבלטרון.

בטקס זה אנו מציינים את לחימתם של מיליון וחצי לוחמים יהודים, ומעלים את זכרם של כרבע מיליון חללים יהודים שנפלו במערכה נגד האויב הנורא מכולם.

לא מדובר באירוע שגרתי. עם ללא מדינה ריבונית משלו התגייס למלחמה בהמוניו. היו אלה לוחמים מצבאות ברית המועצות, מצבא ארצות הברית, מצבאות האימפריה הבריטית, פרטיזנים ולוחמי מחתרות שונות.

רבים מלוחמים אלו היוו את הבסיס המקצועי להקמת צה"ל. תרומתם להקמת המדינה ולהתעצמותה לא תסולא בפז.

השנה היה זה טקס מיוחד.

במהלך השנה האחרונה נפרדנו מסא"ל ברוך שוב, ראש ארגון הפרטיזנים היהודים, מי שהיה הרוח החיה בטקס זה במשך שנים רבות. דמותו האצילית של ברוך היתה סמל לגבורה היהודית. בנימה אישית, מעולם לא הבנתי את המנון הפרטיזנים עד שראיתי את ברוך שר אותו.

ימים ספורים לפני הטקס נפרדנו מפרטיזן נוסף- תא"ל ד"ר יצחק (טולקה) ארד. טולקה היה ניצול שואה, פרטיזן באזור וילנה, טייס במחלקה האווירית של הפלמ"ח, חבלן בגדוד החמישי של הפלמ"ח בקרבות על הדרך לירושלים, קצין שריון ראשי במבצע קדש, קצין חינוך ראשי, יו"ר הנהלת יד ושם, היסטוריון- ומעל הכול, אדם נעים הליכות ולבבי.

דמותם של ענקי רוח אלה עמדה לנגד עינינו במהלך הטקס שקיימנו. עבורנו הם חוליית החיים המקשרת בין חייו של עם ישראל קודם לחשכת השואה הנוראה, לבין התחדשות חיינו במדינת ישראל.

מחד-

בַּאֲשֶׁר טִפַּת דָּמֵנוּ שָׁם נִגְּרָה
הֲלֹא יָנוּב עוֹד עֹז רוּחֵנוּ בִּגְבוּרָה

מאידך-

עֵינַי אֶעֱצֹם וַהֲרֵינִי אִתְּכֶם

מֵעַל לְחֶשְׁכַת הַתְּהוֹם.

בטקס השתתפו

  • יו"ר הסוכנות, מר יצחק "בוז'י" הרצוג
  • יו"ר עמותת יד לשריון אלוף (מיל') אודי שני
  • יו"ר עמותת הלוחם היהודי במלחמת העולם השניה אלוף (מיל') חיים ארז
  • מנכ"ל עמותת יד לשריון תא"ל (מיל') עו"ד חנן ברנשטיין
  • נציג ארגון "צוות", תא"ל (מיל') ירמי אולמרט
  • נציג הלוחמים, הרולד "סמוקי" סיימון
  • הפרטיזן מר זאב פורטנוי
  • נציגי דורות ההמשך, יוסי שוב שהנחה את הטקס והגברת טובה לשם
  • נציג התורמים מר נעם לניר

מר יצחק "בוז'י" הרצוג נושא דברים

מר יצחק "בוז'י" הרצוג נושא דברים

 

נאום יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק בוז'י הרצוג,

מכובדיי,

בואו נתחיל בשורה התחתונה והחשובה מכל: איני יודע אם בלעדיכם – היינו עומדים פה היום. צר לי וכואב לי שחברנו ברוך שוב, פרטיזן נועז הלך לעולמו השנה. צר לי וכואב לי עד מאוד שתא"ל יצחק (טולקה) ארד, פרטיזן, איש הפלמ"ח ויו"ר הנהלת יד ושם  הלך לעולמו בסוף השבוע. זוהי דרכו של עולם ולכן אנו מצווים להמשיך את המורשת מדור לדור.

כן, היום, ה-9 במאי 2021, אנו מציינים שבעים-ושש שנים לכניעתו של הרייך השלישי לצבא האדום ובעלות הברית ואת סיום מלחמת העולם השנייה.

שבעים-ושש שנים חלפו מאז ניצחונן של בעלות הברית על האויב הנאצי, מאז בא הקץ על פעילותה של מכונת ההשמדה. הדגל שהונף אז, בידיים רועדות ובלב גאה אך חרד, מתנופף ומתנוסס עדיין, כסמל לכל מה שעבר מאז.

כי ביום הזה, שבו אנו מציינים את הניצחון על הנאצים – אנו מתמקדים בכם ותיקי הקרבות והלחימה, דור הולך ומתמעט.

סיפורם של הוטרנים, של הלוחמים הוותיקים של מלחמת העולם השנייה הוא סיפור של עולם שרוצה להתאחד כנגד העוול, להשיב את המוסר ולא לאבד תקווה. ה-9 למאי הוא יום של תקווה, של ניצחון הטוב על הרע, של ניצחון האמת על העיוות והעוולות.

ביום הזה אנו מעלים על נס את תרומתם של מיליון וחצי היהודים שלחמו במלחמת העולם השנייה בצבאות בעלות הברית וביחידות הפרטיזנים, ובהם חצי מיליון יהודים שלחמו בצבא האדום.

אנו זוכרים את מאות אלפי החיילים היהודים אשר נהרגו ונפצעו במלחמת העולם השנייה בצבאות בעלות הברית וביחידות הפרטיזנים. ביום שישי שוחחתי על כך עם שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, והבעתי את הערכתי והזכרתי את החוב העצום של עמינו ללוחמים של הצבא האדום ומורשתם, כחצי מיליון הלוחמים היהודים ששירתו בצבא האדום וכמובן לכל הלוחמים של בעלות הברית והפרטיזנים.

רבותיי,

הפריחות של הרי ירושלים סובבות אותנו, ומזכירות לנו כי פרחים יכולים להמשיך ולפרוח גם אחרי מלחמות. כמוהם, גם אתם, אחרי המלחמה, לבלבתם מחדש. בניתם בית חדש בארץ חדשה-ישנה, ארץ שהיתה ביתכם תמיד ובכל זאת הייתם צריכים להתחיל בה הכל מהתחלה. כאן, בישראל, רבים ימי הציון למלחמות השונות, ולא תמיד ה-9 במאי מקבל את הכבוד הראוי לו. מעשי הגבורה שלכם לעתים נותרים חבויים מן העין ומן האוזן. אך אנו כאן להמשיך ולספר, ולהמשיך ולמלל את גבורתכם. וכדי שדברי ימיכם לא ישכחו, אנו נמצאים פה בלטרון בחנוכת מוזיאון הלוחם היהודי, ובו סיפורם של הלוחמים.

וכאן, אני יכול לחלוק איתכם כי אני חש התרגשות כפולה ומכופלת: המוזיאון הזה ההולך ונבנה יישא את שם אבי, חיים הרצוג ז"ל, נשיאה השישי של מדינת ישראל, קצין ומפקד בצבא הבריטי שלחם בנורמנדיה, חצה את נהר הריין, שחרר את בלגיה והולנד ואת מחנות הריכוז ווסטרבורק וברגן-בלזן.

מוזיאון זה, כאן באתר "יד לשריון" בלטרון, יספר את סיפור לחימתם של מיליון וחצי היהודים שלחמו במלחמת העולם השנייה, יחשוף את הפרק העלום בתולדות העם היהודי – הגבורה שבצד השואה, ויהווה אתר ייחודי מסוגו בעולם, כאבן שואבת למבקרים ולחוקרים. הוא יכלול מרכז תצוגה שיספר את סיפור הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה, בכל הצבאות וארגוני הלוחמים, מרכז הדרכה ולימוד, מרכז מידע, מרכז מחקר, ארכיב ועוד.

פגשתי השבוע בדיור המוגן של הסוכנות היהודית בחברת עמיגור את אחד מוותיקי הלוחמים, מיכאל קאנו, לוחם עתיר זכויות בצבא האדום שלחם בחזית מוסקבה. בגיל 98 הוא סיפר לי בצלילות על העבר, אך מעיניו עוד נשקף זיק שובב. עם משפחתו לצדו, בארץ ישראל, הוא יכול להיות גאה בדרך שעשה. נכדו, לוחם גולני – אשר אף נפצע באחד הקרבות, הוא סמל למאבק התמידי שלנו, שלכם וטרנים ולוחמים יקרים: מאירופה לישראל – עוד לא תמו כל הקרבות. אך לא תמו גם פלאיכם. אני מצדיע לכם חיילים ותיקים, מצדיע ומוקיר.

 

דברי יו"ר עמותת יד לשריון אלוף במיל' (אודי שני).

דברי יו"ר עמותת יד לשריון אלוף במיל' (אודי שני).

דברי יו"ר עמותת יד לשריון אלוף במיל' (אודי שני).

אחרוג מהפרוטוקול ואזכיר את תא"ל אהוד גרוס ז"ל שמובא בשעה זו למנוחת עולמים .אהוד היה חבר עמותת יד לשריון , שריונאי עז נפש במלחמת יוה"כ  וקצין חינוך ראשי . ת.נ.צ.ב.ה

לוחמי הפרטיזנים , יו"ר הסוכנות היהודית מר יצחק הרצוג

אנשי עמותת הלוחם היהודי במלה"ע ה-2, בראשם האלוף חיים ארז והמנכ"ל צביקה קן תור

חברי עמותת יד לשריון ובראשם המנכ"ל חנן ברנשטיין

מר יוסי שוב , מוביל דור ההמשך, מר נועם לניר ממובילי התורמים לאנדרטה זו-

אורחים, מכובדיי כולם,

כמידי שנה ב- 9 לחודש מאי

עומדים אנו כאן לזכור ולשמור אך בעיקר להריע ולהצדיע, ללוחמי הפרטיזנים ולאמיצים היהודים שנלחמו כנגד  הצורר הנאצי.

אני נרגש כל פעם מחדש אבל גם גאה עד מאוד, כי ניתנה בידינו הזכות, כאן —  ביד לשריון לקיים מצווה זו.

נזכור היום את מוביל הארגון מר ברוך שוב ז"ל ואת טולקה שהלך לעולמו רק לפני ימים ספורים.

מעטים מאוד מהלוחמים האלה נותרו בין החיים, מעטים מאוד בדור שלנו , אם בכלל , זוכרים את הגיבורים  היהודים שנלחמו כנגד הנאצים בשורות בעלות הברית .. לא רבים יודעים את ההיסטוריה של העוצמה  היהודית הזו .. אך מעטים , מודעים לגודל ההתרחשות , לגודל התעוזה  ובכלל שהתרחשה לחימה  שכזו.

יודעים שואה , יודעים מכונת השמדה , יודעים על מרד גטאות ויודעים מספר של ששה מיליונים… הרבה פחות  יודעים על הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה.

אני חייב במעמד הזה להעריך ולהוריד את הכובע בפניכם , יוסי , דור ההמשך ובפניכם חבריי מובילי הקמת המוזיאון שיספר את הסיפור שכבר נאמר , אך מעט יודעים אודותיו.

בכל רגע בחיים , אנחנו מתלבטים….

להפסיק או להספיק!!!

עמותת הלוחם היהודי ועמותת יד לשריון , מחויבים להספיק ולהעמיד את המוזיאון הנמצא כאן מעלינו,

מחויבים להספיק ולהעמיד מיצב כדי שלכל ילד יהודי ( ולא רק)

תמיד יהיה מקום ללכת , ללמוד , לראות ולהפנים..

ישנם רבים בקרב הדור הזה , יהודים ואף לא ,האומרים כי "יש זיכרונות אותם עדיף לעזוב במנוחה".. אני טוען לא ולא.

זה המקום , האנדרטה , המוזיאון כמו גם הטקס הזה שמטרתם לפתוח ולסגור את המעגלים בתאטרון החיים ,שבו כל דור ודור עורך חזרה גנרלית לדור הבא אחריו !

היו ברוכים

משפחת השריון גאה בכם

יוסי שוב, בנו של ברוך שוב ז"ל, המשיך את המסורת של אביו והנחה את הטקס

יוסי שוב, בנו של ברוך שוב ז"ל, המשיך את המסורת של אביו והנחה את הטקס



במהלך הטקס שרו הנוכחים את שירי התקופה ובראשם המנון הפרטיזנים, לו מתווסף במעמד זה, בכל שנה, גם המנון דורות ההמשך של הפרטיזנים-

עוד לא אמרתם ת'מילה האחרונה

כי אור תקווה פיזר את שמי העננה

דור ההמשך לזיכרון היום הושבע

זה יום נכספתם לו והנה כבר הוא בא

כן פרטיזנים תסמכו על זה הדור

היו גאים כי הם למדו מרחב ודרור

לא, לא נשכח את שהדור שלך עשה

אנחנו פה וממשיכים את המסע

אנו גאים על כך שלאחר שנת הפסקה שכפתה עלינו הקורונה חזרנו לקיים מסורת חשובה זו.

מצעדנו עוד ירעים, אנחנו פה!