מרכבה סימן 3

טנק מרכבה סימן 3, שנכנס לשרות בצה"ל בתחילת שנת 1990 ונקלטו בחטיבת ברק, הוא טנק משוכלל ביותר. ההבדל בינו ובין מרכבה סימן 2 הוא הבדל של מהות ולא רק של דרגה. כל המערכות והמכללים הם חדשים וכולם, לבד מן המנוע, הם פרי הפיתוח והייצור של ישראל.

סימני היכר בולטים של מרכבה סימן 3 הם מזקו"מ חדיש, מנוע חזק מאוד בעל הספק של 1,200 כוחות סוס, תותח רב עוצמה בקוטר120 מ"מ, אך בעיקר תפיסה חדשנית ומקורית במיגון הטנק – שריון מודולארי: מיגון הטנק בנוי מחלקים שמצטרפים יחד, באמצעות ברגים, למערכת מיגון רצופה כך שאפשר להחליף את חלקי המיגון במיגון חדיש יותר כל אימת שתושג פריצת דרך ותפותח טכנולוגיית מיגון יותר טובה. לכן טנק מרכבה סימן 3 יהיה תמיד חדש ומודרני מבחינת הגנת השריון שלו.

השרידות של מרכבה סימן 3 מבוססת על כל המרכיבים, המאפיינים את טנקי מרכבה סימן 1 ו-2, כגון הצללית הקטנה בעמדת אש, "האדם במרכז החומר", הדלת האחורית, כיבוי האש האוטומטי, משגרי עשן מיידי ועוד. אליהם נוספו מרכיבים ייחודיים, שלא היו בדורות הקודמים, ועיקריה:

* מערכת בקרת הצריח היא חשמלית, במקום זו ההידראולית המותקנת בסימני 1 ו-2. המערכת החשמלית מבטלת את השימוש בשמן הידראולי, הזורם בתא הלחימה ומסכן את אנשי הצוות בדליקותו הרבה — תופעה המאפיינת את המערכות ההידראוליות.

* אחסנת התחמושת הכבדה נעשית במארזים "אישיים", מה שמעכב את התלקחות התחמושת במקרה של שרפה בטנק, וגם מונע אפשרות ל"הפעלת שרשרת" של התחמושת אם אחד הכדורים נפגע ומתפוצץ.

* מערכת ההתראה מפני קרינות אלקטרו-מגנטיות משופרת.

* מערכת הגנת האב"כ שולבה במערכת מיזוג האוויר, וכך יכולים אנשי הצוות לפעול מוגנים בתנאי אב"כ בנוחות יחסית.

* מערכת הדלק חיצונית לחלוטין, ואיננה כוללת צנרת במקומות המסכנים את אנשי הצוות. אופן התכנון תורם להגנה הבליסטית על אנשי הצוות.

מרכבה סימן 3 בז

במהלך שנות יצור מרכבה סימן 3 הוכנסו בו מספר שינויים שהבולט שבהם הינו שדרוג המערך למרכבה סימן 3 בז, הכולל מערכת בקרת אש חדישה בעלת עוקב מטרות אוטומטי (בז) ושיפורים משמעותיים במיגון הבליסטי.

מערכת בז מאפשרת תצפית כינון וירי לעבר מטרות נעות ונייחות בערוצי צפייה יום ולילה. במערכת בז שולבו טכנולוגיות המאפשרות מעקב אחרי מטרות נעות, ירי בתנועה, ייצוב נקודתי ועוד.

מערכת בז פותחה כדי לענות על הצרכים המבצעיים של לחימה בשנות ה-90 ואילך, וזאת על ידי הקניית כושר ירי מעולה ביום ובלילה, בעמידה ובתנועה ולטווחים ארוכים.

בתכנון הטנק הופקו לקחי תפעול ואחזקה של הדורות הקודמים ממשפחת טנקי המרכבה.לקחים אלה מיושמים במלואם בטנק מרכבה סימן 3 בז.

מערכת בז מאפשרת תצפית כינון וירי בערוץ צפייה ישיר או עקיף למטרות נייחות ונעות (לרבות מסוקים) בכל תנאי התצפית, ביום ובלילה מטנק נייח ומטנק נייד, מעמדת התותחן וכן מעמדת המפקד. במערכת קו הראייה מיוצב בשני צירים. למערכת עוקב אוטומטי המסוגל להינעל על מטרות שמהירותן הזוויתית גבוהה, ומאפשר גם מעקב וירי בשעת התמודדות עם מסוקי תקיפה.

בשל שיפורים משמעותיים אלו הקטלניות של הטנק שופרה ע"י הגדלה של הסיכוי לפגיעה בפגז ראשון במטרה, וכן בשל זמן התגובה המזערי מרגע גילוי מטרה ועד מוכנות לירי וכן בזמן שבין פגז לפגז, וכן שיפור יכולת הירי לטווחים ארוכים הן בעמידה והן בתנועה.

למערכת תצפית של §360 למפקד דרך כוונת המפקד המופעלת חשמלית לצורך איתור מטרות ולחימה בטנק עם מדפים סגורים.

תפעולה פשוט ברמת הצוות, ואחזקתה פשוטה ומהירה ברמת דרג השדה.

בנוסף טעינת התותח נעשית במצב "אינדקס": התותח מובא אוטומטית למצב הגבהה קבוע, שבו טוען הטען את התחמושת ואחר כך משתחרר התותח ושב ומשתעבד לקו הראייה – סידור הבא לפתור את בעיית טעינת התחמושת בעת תנועה, כאשר המערכת מיוצבת.

כחלק מהפקת לקחים של שימוש בטנקים בביטחון שוטף בגבול הצפון – פותחה גרסת מיגון מתקדמת יותר (מיגון בט"ש), אשר יושמה בהמשך בייצור השוטף "מרכבה עם מיגון דור ד'". מיגון דור ד' משפר באופן משמעותי את גזרת ההגנה של הטנק.

יצור טנק מרכבה סימן 3 נמשך עד לשנת 2002, עת הוחל בהכנסת טנק מרכבה סימן 4 לחיל השיריון.

עוד בנושא:

סקירה על מרכבה סימן 3 בז והתאמתה לבט"ש

גלריית תמונות שריון CENTER

מרכבה סימן 3 באתר ויקיפדיה

מרכבה סימן 3 באתר Israeli-Weapons

מרכבה סימן 3 באתר Army Technology

אייקון משקל 65 טון
אייקון קוטר 120 מ"מ
אייקון כוח סוס 1200
אייקון צוות 4
אייקון נשק אוטומטי 3 X 7.62
אייקון פגזים 50