נמ"ר – רק"ם על בסיס המרכבה

גמ"ש מרכבה או בראשי תיבות נמ"ר, הוא נגמ"ש כבד הנמצא בתהליכי קליטה בצבא ההגנה לישראל.

השם "נמ"ר" הוא גם ראשי תיבות של נגמ"ש מרכבה וגם המשך הנוהג בצה"ל לקרוא לרק"ם שלו בשמות טורפים ממשפחת החתוליים, דוגמת ברדלס, ופומה. הנגמ"ש בנוי מתובת טנק מרכבה (ללא הצריח), עליה מורכבים מערכות ייעודיות לפי הצורך.

היוזמה לתכנון נגמ"ש זה התעוררה לאחר הצלחת ייצור הנגמ"ש אכזרית. לאחר שלבי תכנון מתקדמים, עצר את הפרויקט אהוד ברק בתקופת היותו רמטכ"ל, וזאת מטעמים כלכליים. שנים רבות אחר כך קודם שוב הפרויקט.

כיום ישנם שני סוגי דגמים פעילים:

הראשון הוא טנק חילוץ ששימושיו הם חילוץ ואחזקה, ומיועד למערך החימוש ברמת הגדוד. הוא מורכב על תובת מרכבה 3, והמערכות הייעודיות העיקריות שמורכבות עליו הן מנוף 42 טון-מטר תוצרת מפעלי אייל בהרצליה, וכננת חילוץ 35 טון-מטר תוצרת רויטצלר הגרמנית.
דגם זה נמצא בניסוי בחטיבת טנקים במרכז הארץ.
דגם נוסף התחיל בתור נגמ"ש לתמיכת לחימה ברמת הפלוגה ועליו מנוף קטן יותר.

בעקבות הקיצוצים במערכת הביטחון בשל המצב הכלכלי הקשה פיתוח וייצור נגמ"ש זה ופרויקט המרכבה כולו, נמצא בבדיקה. אולם לאחר אסון הנגמ"שים במאי 2004, שבו נהרגו 11 חיילים בהתפוצצות שני נגמ"שים מדגם M-113, הוחלט בצה"ל שחייבים לשדרג את צי הנגמ"שים כדי לספק מיגון הולם לאיומים של לוחמה בשטח בנוי (ירי רקטות נ"ט ומטעני חבלה).
תחילה הוחלט לנסות את נגמ"ש הסטרייקר, אך כשהתברר שהמיגון שלו לא עדיף בהרבה על זה של ה־M-113 הוחלט לוותר עליו ולפתח נגמ"ש כבד המבוסס על תובת מרכבה – הטנק הנחשב לאחד מהממוגנים ביותר בעולם. כפתרון זמני, נשלחו נגמ"שי אכזרית ופומ"ה לרצועת עזה.

הדגם השני הוסב לנגמ"ש לוחמת חי"ר על ידי הסרת המנוף וחימושו ב־2 עד 3 מקלעי מאג 7.62 מ"מ וכן במקלע כבד 0.5 אינץ' (M2 בראונינג) המתופעל מתוך בטן הכלי (רפאל OWS). הוא מבוסס על תובת מרכבה סימן 1 ומנצל את המיגון הכבד של הטנק ואת הדלת האחורית.

בפברואר 2005 דיווח העיתון מעריב שאב־טיפוס של הנמ"ר הועבר לשירות ניסיון בחטיבת גבעתי. הנמ"ר נחשף באופן רשמי בתערוכת LIC 2005 ב־8 במרץ. הנגמ"ש יכנס לשירות בכוחות החי"ר וההנדסה במהלך 2008. ב-20 ביולי 2007 דיווח האתר Strategy Page שצה"ל הזמין למעלה מ-100 יחידות של הכלי, כמות המספיקה לשתי חטיבות חי"ר.

הכלי יהיה מוסגל לשאת 12 לוחמים ועוד שתי אלונקות. בנוסף למקלעים (ORWS) של רפא"ל המתופעלים מתוך הכלי (בהם מקלע כבד M2 בראונינג 0.5), הכלי יהיה מצויד גם בבית שימוש לרווחת החיילים, במערכת צי"ד לניהול קרב דיגיטלי וב-4 מצלמות שיאפשרו ראייה היקפית סביב הכלי. בתוכנית "תפן 2007" אישרר צה"ל את הרכישה של מאות נגמ"שי מרכבה. חטיבת גולני תהיה היחידה הראשונה שתקלוט אותו.

הנגמ"ש נחשב לאחד הנגמשים הממוגנים ביותר בעולם. על פי אלוף אבי מזרחי, מפקד זרוע היבשה, הנמ"ר מסוגל לעמוד בפני טילי הנ"ט הרוסיים החדישים, המטיס והקורנט שקיימים בידי החיזבאללה.

ב-2 במרץ 2008 הושק הנמ"ר באופן רשמי, על ידי האלוף דן הראל, בבסיס צה"ל מחנה דורי.

במאי 2008 הוחלט להאיץ את ייצור הנמ"ר על ידי ייבוא חלקים מארצות הברית.

 

 

 

על הנמ"ר באתר ויקיפדיה

אייקון משקל
אייקון קוטר
אייקון כוח סוס
אייקון צוות
אייקון נשק אוטומטי
אייקון פגזים