כריכת הספר הסורים על הגדרות

מחבר: דני אשר
שנת הוצאה: 2008
קוד זיהוי בספריה: AC1930

הסורים על הגדרות
פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים
בעריכת דני אשר, מערכות, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2008, 430 עמ'

דבורי בורגר

חוקרים וקציני פיקוד הצפון הבכירים ממלחמת יום הכיפורים חברו למערכת, שמטרתה לתרום לשימור מורשת פיקוד הצפון. לצורך כתיבת הספר התקיימו ימי עיון וסיורים בשטח עם החוקרים והמפקדים הוותיקים, שאותם הוביל סא"ל (במיל') ד"ר אברהם זהר, וסיכומם היווה בסיס לכתיבת הספר. העדויות שנגבו, נותחו ועובדו על ידי מיטב החוקרים, ועל עריכתם הסופית לכדי תיאור רציף וקולח של האירועים הופקד תא"ל (במיל') ד"ר דני אשר. לצד רצף האירועים מוצגות מפות הממחישות את זירת הלחימה, תכנית המתקפה הסורית, שלבי המלחמה וקווי הגבולות לאחר המלחמה (קווי הפסקת האש וקווי ההפרדה במאי 1974). האיום מצפון היה מוחשי, שכן נחישותם של הסורים להשמיד את מדינת ישראל ולנצח במערכה הייתה נחרצת, כמשתמע משמו של הספר, ולולא הכושר הפיקודי, אומץ הלב והתושייה של המפקדים, שחלק גדול מהם שותף לכתיבת ספר זה, והלוחמים, שתחת פיקודם בכל הדרגים – דפי ההיסטוריה היו נראים אחרת וקיומה של מדינת ישראל היה מוטל על הכף. כמחווה מובאים סיפוריהם של כל מקבלי העיטורים בקרבות הבלימה, בהתקפת הנגד ובשלב המתקפה, ממערכי האש ותומכי הלחימה.

בהקדמה לספר מצהירים יוצריו כי אין כוונתם להכיל את כל סיפור הגזרה הצפונית במלחמת יום הכיפורים, אלא לתרום את תרומתם לשימור המורשת. אך מי שקורא את הספר מבין, שהצהרה זו, מעבר לצניעותה, נובעת מזהירות ומאמת מקצועית של הכותבים, שהם ברי סמכא. הספר הרי מביא את תמונת הקרב הכוללת של המלחמה בגזרת הצפון, ויתכן שהצהרה זו מבקשת ללמדנו שלעולם לא יהיה די בחקר מלחמת יום הכיפורים, משום מורכבותה בכל האספקטים, וכי ספר זה, שהיה כרוך בזימונם של מפקדי הגזרה, שחלשו על כל התוכניות, הובילו את המערכה בתחומה ויצגו כל נקודת מבט מערכתית אפשרית – הוא בבחינת הזמנה להמשך המחקר שלעולם לא ייפסק.

מבט נוסף על הספר – המלחמה דרך העיניים שלהם

בשלוש השנים האחרונות עמלו בכירי פיקוד הצפון בתקופת מלחמת יום הכיפורים על ספר חדש שיספר את מה שבאמת אירע במלחמה ובתקופה שקדמה לה • אמש (ד'), התכנסו מפקדי הפיקוד לדורותיו לערב חגיגי בו השיקו את הספר החדש • קצין האג"ם במלחמה, האלוף (במיל') אורי שמחוני, שנמנה עם כותבי הספר: "הספר לא עוסק במסקנות, לקחים וביקורות – הוא רק מספר את מה שהיה, שכל אחד שישפוט לבד"

רני סנה (מאתר צה"ל, 25 בספטמבר 2008)

מפקד פיקוד הצפון, האלוף גדי אייזנקוט. צילום: דובר צה"ל

מפקד פיקוד הצפון, האלוף גדי אייזנקוט. צילום: דובר צה"ל

קברניטי פיקוד הצפון בעבר ובהווה, ביניהם אלוף הפיקוד במלחמת יום הכיפורים, האלוף (במיל') יצחק חופי ומי ששימש כקצין אגף המבצעים של הפיקוד באותה תקופה, האלוף (במיל') אורי שמחוני, התכנסו אמש (ד') ב"בית התותחן" שבזיכרון יעקב וחגגו את השקת הספר החדש – "הסורים על הגדרות – פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים" בו מספרים האלוף (במיל') שמחוני ושותפיו למפקדה את שאירע באותם ימים שקדמו למלחמה ובמהלכה.

"אני, תא"ל אברהם בר-דוד שהיה מפקד התותחנים של הפיקוד, תא"ל חגי מן שהיה קצין המודיעין יחד עם אלוף הפיקוד דאז, יצחק חופי – החלטנו לשבת ולכתוב מנקודת מבט הפיקוד את הספר אודות המלחמה", מספר האלוף (במיל') שמחוני. "רצינו לעשות זאת כי ישנם מחקרים שלא מדברים על מה שהיה בפיקוד, וחשבנו שכל עוד אנחנו יכולים לכתוב את ההיסטוריה מנקודת מבטנו, נעשה זאת". את הספר כתבה החבורה בעצמה בעזרתם של כתבים נוספים שרובם היו בפיקוד והיום הם אקדמאים עם יכולות כתיבה, כמו תא"ל דני אשר, העורך הראשי של הספר. האלוף (במיל') שמחוני אומר שהספר, עליו עבדו שלוש שנים, "מאוד חשוב למורשת הלחימה של צה"ל", ומציין כי "אנשי המטה הנוכחי בראשות האלוף עזרו לנו בכתיבת הספר, והתקצוב הגיע מתרומות של אנשים שהיו בפיקוד בזמן המלחמה". כל ההכנסות, מעבר לכיסוי ההוצאות, יעברו לפיקוד הצפון במטרה לתת סיוע לחיילים בודדים.

האלוף (במיל') שמחוני מספר שהספר מחדש לא מעט דברים: "כתבנו הרבה על יחידות צה"ל במלחמה, ואף פעם לא נותחה עבודת האגפים בפיקוד. יש פרק שלם שמוקדש לפיקוד הצפון בשנה שקדמה למלחמה ועל ההכנות שהשפיעו על תוצאות המלחמה. יש פירוט שלא יצא אף פעם על קרב החרמון. הוא מחדש הרבה מאוד. הספר לא עוסק במסקנות, לקחים וביקורות – הוא רק מספר את מה שהיה, שכל אחד שישפוט לבד. אנחנו מקווים שהספר יהיה תרומה לשימור מורשת הלחימה של פיקוד הצפון".

מימין: האלוף (במיל') אורי שמחוני משוחח עם האלוף אייזנקוט

מימין: האלוף (במיל') אורי שמחוני משוחח עם האלוף אייזנקוט

"די התלבטנו לגבי כתיבת הספר, אבל בסופו של דבר החלטנו לעשות את זה כי יצאו כל מיני גרסאות שהמרחק בינן לבין האמת גדול", סיפר לנוכחים האלוף (במיל') יצחק חופי. "אני לא יכול להישבע על זה, אבל אני חושב שכולם, ללא יוצא מן הכלל, יסכימו עם מה שכתבנו שם".

"35 שנים פחות 13 ימים אחרי המלחמה, אנחנו מתכנסים לטקס השקת הספר", אמר מפקד פיקוד הצפון, האלוף גדי אייזנקוט. "הערב הוא הצדעה לדור של מפקדים ולוחמים. המלחמה שהחלה בהישגים לאויב הסתיימה בהכרעת הצבא הסורי וביטול כל ההישגים הקרקעיים, ותוצאותיה משפיעות עלינו עד היום. רוח הלחימה והנחישות אותם הפגנתם תהיה ליבת יכולתו של צה"ל להגן על מדינת ישראל. לי ולכפופים לי אין תירוץ – חרף נתוני הפתיחה הקשים, השיג פיקוד הצפון את משימותיו עם שליש מסדר הכוחות שיש לנו היום".

"בשנים האחרונות הופנה כוחו של צה"ל למלחמה בטרור", הוסיף האלוף אייזנקוט. "צה"ל הצליח לדכא את הטרור ביהודה ושומרון ולבלום את הטרור בעזה. תזכורת למציאות חיינו קיבלנו בקיץ 2006, ותושבי הצפון שילמו מחיר כבד. בשנתיים האחרונות נעשו שינויים רבים בתחום האימונים והכשירות המבצעית, אך עדיין ישנה עבודה ואיננו נחים על זרי הדפנה. אני מאמין ביכולתנו להגן על תושבי המדינה ולנצח את האויב. אני מאמין בדור המפקדים של צה"ל ובערב הזה אנחנו לא שוכחים את הלוחמים שנפלו במלחמה. אני רוצה להצדיע לכם ולאחל שנה טובה".