כותרת הספר אבא יוצא למילואים - יועז הנדל

מחבר: יועז הנדל
שנת הוצאה: 2012
קוד זיהוי בספריה:

"אבא יוצא למילואים" מאת יועז הנדל
איור: אבי פרידמן, ידיעות ספרים, 2012, 29 עמודים.

סקירה של גלי ויאיר (מאתר global report, 23 במאי 2012)

אבא יוצא למילואים

אבא של תבור קבל מעטפה בדואר והוא יוצא למילואים. אבל מה זה המילואים האלה בכלל? אולי זה כמו חוג הבלט של תבור? או שזה כמו פורים, עם תחפושות וצחוקים? מה שבטוח הוא שתבור מאוד מתגעגעת לאבא ומחכה שיחזור.
לא קלים הם חייהם של חיילי המילואים. עליהם לעזוב משפחה, עבודה, לימודים ולהתגייס לשירות המולדת.לא תמיד מתייחסים אליהם המעבידים בהבנה ויש רבים שמשתמטים מחובה זו. ספר זה פותח צוהר להווי המילואים מנקודת מבטה של ילדה אחת קטנה המנסה להבין "מה אבא עושה בעצם במילואים".
יום אחד אביה של תבור מקבל צו מילואים. "זה מתחיל תמיד במעטפה ירוקה, ואולי המעטפה קצת חומה". מיד מתחילות ההכנות וההתרגשות רבה. תבור עוזרת לאביה לארוז ונפרדת ממנו בנשיקות וחיבוקים. סבא וסבתא מתגייסים גם הם לעזרה ומבקרים לעיתים תכופות. כשתבור הייתה קטנה היא חשבה שמילואים זו עוד עבודה אחת מיני רבות. היא שואלת את אבא "איזו מן עבודה זו מילואים??" ואביה מנסה להסביר לה על ההווי של המילואים ובמה זה כרוך.
"מילואים זה כמו סלט. מילואים זה גם עבודה קשה ומעייפת וגם קצת חופשה. יש חיילים ויש גם חברים, יש מדים ויש מפקדים, יש חיוכים ויש גם קצת געגועים והכול מעורבב יחד. בקיצור מילואים זה סלט של הרבה דברים שגורם לאבא לכווץ גבות ולהרגיש צעיר".
תמונות הפלסטלינה המקסימות המלוות את המלל מדגימות מה בדיוק עושים במילואים (אימונים, שמירות, אוכל צבאי ומפגש עם חברים לפלוגה). תבור מתגעגעת כמובן לאביה, אך תשומת הלב שהיא מקבלת ממשפחתה מפצה במקצת על היעדרו של האב.
תבור מדמיינת את אביה כסופרמן המציל אנשים ועוזר לילדות בצרה ולחתולים התקועים בצמרות העצים. היא מסבירה בכובד ראש לבובתה על תפקידו של האב "ויודעת בדיוק מה לספר לבובות כדי שלא יתעצבו וגם לא יתגעגעו לאבא יותר מדי".
כשהגעגועים לאב נהפכים לבלתי נסבלים, אבא מסיים את שירותו וחוזר הביתה כשבאמתחתו חיבוקים לרוב לאם ולבת ומתנות לאחרונה.
מצאתי את הספר חביב למדי ומסביר בחן את חווית המילואים ודרך ההתמודדות של בני הבית השונים עם המצב. הספר התמקד יותר בחוויות המילואים ופחות בסיבות להם וחבל. יאיר נהנה מהמסופר והתעניין מאד בנושא ובהסברים הכלליים שלי על נחיצות הצבא ותרומת אנשי המילואים.
בשורה התחתונה: מומלץ!

* יועז הנדל הוא מ"פ במילואים, אב לתבור ובארי. פובליציסט בידיעות אחרונות, חוקר ומרצה באקדמיה.
* אבי פרידמן הוא סא"ל במילואים, מפקד גדוד, בוגר האקדמיה לאמנות "בצלאל", אבא של רות והלל.

 

סקירה של עֹפר דרורי (מאתר http://www.global-report.com/drori)

"זה מתחיל תמיד במעטפה ירוקה, ואולי בכלל המעטפה חומה"…
ככה מתחיל הספר החמוד "אבא יוצא למילואים" שכתב יועז הנדל ואייר אבי פרידמן.
ספר הכנה מקסים לילדים שהאבות שלהם משרתים את המדינה (כן, ללא כחל ושרק) ויוצאים למילואים. הספר מכין את הילד להיעלמותו הפתאומית של אביו מהבית גם אם לתקופה קצרה של שבועיים שבעיני הילדים (וגם בנות הזוג) היא ממש לא קצרה.
הספר עוסק בהכנות לצבא וגם מעלה רעיונות למעורבות הילד כמו סיוע בסידור התרמיל לפני היציאה למילואים. הספר מאויר בפלסטלינה ע"י האומן המוכשר אבי פרידמן.
מספר עמודים בספר מספרים על חבריו של אבא מהצבא, שוקה הפקיד, שמשון הצדיק, דוכו האנסטלטור, אלי הדיג'יי הכול מסביר פנים ומספק מציאות לדמיון של הילד.
כמי שעשה מילואים שמות החברים לפלוגה גם אצלי מסתובבים בבית, טוב עשה יועז שגם נתן להם שם בבתים רבים נוספים.
למותר לציין שגם יועז הנדל וגם אבי פרידמן הם קציני מילואים.
מומלץ מאוד במיוחד להורים שעושים מילואים אבל גם לאחרים.