כותרת הספר אדם לכל עת יצחק פונדק

מחבר: יצחק פונדק
שנת הוצאה: 2005
קוד זיהוי בספריה:

אדם לכל עת

יצחק פונדק, יצא לאור בשנת 2005, מכיל 400 עמודים. המו"ל: הוצאת ירון גולן

יצחק (פונדיק) פונדק, יליד פולין, 1913. בפולין רכש השכלה עממית. עלה ארצה בשנת 1933 במסגרת תנועת "החלוץ", ובאותה שנה התנדב לארגון ה"הגנה" במגדיאל. שנים מספר עבד בחקלאות ובבניין. בשנת 1936, בהיותו מפקד כיתה ב"הגנה", לאחר שסיים קורס מ"כים בתל-אביב, גויס למנגנון הקבע של הארגון.

ב-1939 עבר קורס מ"מים היה מפקד מחלקה ביבנאל א', אחר-כך מונה לסגן מפקד גדנ"ע בתל-אביב, הדריך בקורסים למפקדי כיתות בשפיה ובקורסים של מפקדי מחלקות ואזורים בג'וערה, והיה מדריך ראשי במחוז המרכז ב-1944. היה מפקד נפת "גרשון" בדרום בשנים 1947-1945.

זה היה תפקידו האחרון ב"הגנה".

בנובמבר 1947 מונה למפקד גדוד 53 בחטיבת "גבעתי" (5) ושימש בתפקיד זה עד אוגוסט 1948, שבו מונה למפקד חטיבת "עודד" (9) הצפונית והועלה בדרגה. מאוחר יותר מונה למפקד חטיבת ירושלים, "עציוני" (6), עליה פיקד עד לגמר מלחמת העצמאות. לקראת סוף המלחמה פיקד על חטיבת עודד במבצע חירם לשחרור הגליל.

בצה"ל מילא את התפקידים הבאים: הקים את הנח"ל והיה מפקדו הראשון (1950-1949); בוגר מחזור ראשון של פו"מ (1950); מפקד חטיבה 7 המשוריינת (1951). השתלמות בקורס שריון בצרפת (1952). הקים את גייסות השריון והיה פקדו הראשון של החיל הזה (1956-1953) בדרגת אלוף (אך הדרגה הזאת לא הוענקה לו בפועל).

השתחרר מצה"ל בשנת 1959, לאחר שהשלים את השכלתו התיכונית ורכש תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת "קולומביה" בארצות-הברית.

גויס שנית לצה"ל בשנת 1971 על ידי שר הביטחון משה דיין ומונה למושל רצועת עזה וצפון סיני בדרגת תת-אלוף (1972-1971).

תפקידיו כאזרח כללו: משנה למנכ"ל משרד העבודה, שגריר ישראל במזרח אפריקה ובמרכז אמריקה, מנהל חבל ערד ויו"ר הראשון של העיר ערד, ונציג הסוכנות בתפקיד מיוחד בארגנטינה. עם צאתו לגמלאות הוא פועל בהתנדבות כיו"ר העמותה 'בית חטיבת גבעתי'

מתוך ההקדמה

אילו לא היה יצחק פונדק חי בינינו, היה ראוי להמציא אותו. פרקי חייו מקבילים לפרקי התגשמות החלום הציוני ופעילותו שזורה כולה בלידתה מחדש, תקומתה ופיתוחה של ישראל.

כל אחד מפרקי הספר גדוש בעובדות ובאירועים מרתקים שהיו ממלאים ספר נפרד. כל פרק מכיל גם פרטים אישיים פיקנטיים על ראשי מדינות, אישי ציבור ושותפים בפעילויות השונות, כשיצחק פונדק, כדרכו, אינו חוסך שבחים מכמה מהם ומצד שני מפליא להלקות אחרים בשבט ביקורתו. לא כל קוראי הספר הזה יאהבו את ביקורתו הנוקבת.

יצחק פונדק לעולם אינו מסתתר מאחורי נוסחות קסם. על אף ניסיונו הדיפלומטי הוא אומר את דברו בגלוי ובאומץ לב ואינו חושש לחוות את דעתו גם כשהוא יודע שאינה מקובלת על רבים. ניכר בו, ביצחק פונדק, שהאמין תמיד בצדקת דרכו וכל חייו חי באמונתו. נהניתי מאוד מקריאת ספרו זה של יצחק פונדק, ואני מאמין שרבים אחרים ימצאו אותו מרתק, מאלף ומספק מזון למחשבה.

יוחנן ביין שגריר