כריכת הספר ארבעים ושבע המדרגות - יעקב חורש

מחבר: יעקב חורש
שנת הוצאה: 1993
קוד זיהוי בספריה:

ארבעים ושבע המדרגות
מחבר: יעקב חורש. הוצאה: ירון גולן, 1993.

סיפור הגבורה העקוב מדם של גדוד 129 מחטיבה 8 ("חטיבת הזקן") בקרב ההבקעה במעלה לקלע וזעורה ברמת הגולן במלחמת ששת הימים. המחבר עצמו נפצע קשה.

ביום 9 ביוני 1967, תקף גדוד טנקים 129 בפיקוד סא"ל אריה ("בירו") דהן, את היעדים המבוצרים ברמת הגולן באזור קלעה. בעת הקרב נפצע מפקד הגדוד. מחליפו נהרג וכך הועבר הפיקוד לידי המ"פ סגן נתנאל (הורוביץ) גולן גיבור ישראל. הוא פיקד על הגדוד בהמשך ההסתערות וכבש את כל היעדים שהוקצו לו. במשך הקרב נפצע בפניו, בגבו ובזרועו. שלושה טנקים שמתוכם ניהל את פעולתו, נפגעו והוא נאלץ להחליפם בזה אחר זה, ועל אף זאת המשיך להוביל את יחידתו עד השלמת המשימה.

חטיבת השריון 8 בפיקודו של אלברט מנדלר וחטיבת גולני היו אמורות לתקוף ולטפל במקביל בשלושת המדרגות של המוצבים הסורים במתלול הגולן, כאשר חטיבה 8 פועלת במדרגה העליונה, במוצבי קלע וזעורה, ומאפשרת לחטיבת גולני לפעול כנגד מוצבי תל-פאחר ותל-עזזיאת במדרגות האמצעית והתחתונה. לכן גם סדר התנועה היה שחטיבה 8 הובילה ונעזרה לשם כך בצוות מפלוגת הסיור של החטמ"ר.

לאחר תחילת התנועה קרה בשתי החטיבות מקרה דומה של טעות בניווט, וכתוצאה ממנה גדוד 129 של חטיבה 8 מצא עצמו בשטח ההשמדה של מוצב קלע והושמד כמעט כולו, ורק שני טנקים הצליחו לבסוף להשלים את ביצוע המשימה. ואילו גדוד 12 של גולני גם הוא מצא עצמו בשטח ההשמדה של מוצב תל-פאחר ונאלץ לבצע התקפה חזיתית במדרון.

בשעה שש בערב הסתיים למעשה קרב ההבקעה העקוב מדם ומעשי הגבורה וחטיבות הקו הסוריות הוכרעו.

לסיפור הגבורה של נתי (הורביץ) גולן באתר הגבורה לחצו כאן